סטייל בטיחות וביצועים: וולוו XC40 מבחן דרכים

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook
וולוו XC40 פיינליסטית בטקס בחירת רכב השנה - מלכת הכביש 2018

וולוו שינתה את פניה, לא עוד מכוניות שודיות מרובעות למבוגרים עשירים. אלא רכבי קרוסאובר מעוצבים, בטיחותיים, מלאי אבזור וסטייל, לצעירים בגיל ובנפש. יצאנו לבחון את הוולוו XC40 קרוסאובר יפהפה ומהנה לנהיגה

מחוץ לקופסא

אי שם בתחילת שנות ה-80 גרנו בשכונה טובה עם לא מעט שכנים נושאי משרות בכירות במגזר הציבורי או הפרטי. וכך זכיתי לראות בחניה של הרחוב לא מעט מכוניות שהיו משאת ליבם של הציבור הרחב. אחד השכנים היה שופט במערכת המשפט שעלה מארה”ב, בעליה של וולוו 240 סטיישן וואגון, בעלת אותו צבע כמו האמבטיה שלנו, בז’ מכוער. באחת הפעמים הצצתי לרכב וראיתי מעיין שילוב של סלסלה עם כיסא, התברר שמדובר במושב בטיחות מקורי לילד, מבית וולוו, אביזר בטיחות שלא היה מוכר. בכל זאת, מדובר בשנות ה-80, תקופה שישבנו בנסיעות ארוכות לאילת בין ההורים מקדימה, קצת לפני הידית הילוכים ומעט לפני המאוורר על הדשבורד. מי בכלל שמע על חגורות בטיחות.

כל השכונה דיברה על הוולוו של השופט ועד כמה הרכב בטיחותי. אני בעיקר זכרתי שלא התלהבתי מהרכב המרובע שנראה בדיוק כמו שילדים מציירים רכב בגן, והתלהבתי יותר מרכב אחר, אל קמינו, של שכן אחר.

וולוו XC40 מבחן דרכים

מאז עברו כמה שנים טובות והמון דברים השתנו. אני כבר לא באותה עיר, השכן לשעבר מכהן בימינו כשופט בבית המשפט העליון, וגם וולוו עברה כברת דרך, כמו למשל, שהיא לא כזאת שוודית כל כך. לאחר שהמותג נמכר בתחילת העשור ליצרן הרכב הסיני זהייג’יאנג Geely. בנוסף עברה מייצור קופסאות מרובעות ובטוחות לרכבים מעוצבים שנשארו מאוד בטוחים. בניסיון שלה לייצר רכב פנאי מעוצב ושיקי, וולוו יצרה את ה-XC70 cross country, שבוסס על ה-S70 והיה יותר ניסיון לתת פייט ל-all road של  Audi שמבוסס על אאודי A6.

אלו היו יותר סוג של סטיישנים מוגבהים מאשר רכבי פנאי כמו שאנו מכירים היום. עם השנים התווספו הוולוו Xc60 ו-Xc90 למשפחת ה-SUV של המותג, וכך נולד ה-Xc40. רכב חדש לגמרי, שמצטרף להיצע רכבי הפנאי הקיימים של וולוו השוודית, המבוסס על פלטפורמה חדשה (CMA) שפותחה בחברת Geely.

עיצוב מרהיב. וולוו XC40
פנסים מעוצבים וקימורים עסיסיים

את הוולוו Xc40 אני פוגש בחזית הסוכנות בהרצליה פיתוח. אי אפשר שלא להתאהב בו במבט ראשון. וואו, איזה חתיך. אמנם גם בתמונות הוא נראה טוב, אבל נשבע לכם שהתמונות עושות לו עוול. מדובר באחד הכלים היפים שנעים היום על הכביש. אין ספק שוולוו ניערו מעצמם את התדמית המרובעת והשמרנית, יש שיגידו המשעממת, שאפיינה אותם במשך שנים. נראה שוולוו מכוונת לקהל יעד חדש וצעיר שעד היום היה מחוץ לטווח שלה.

כבר מבחוץ אפשר לראות שמדובר ברכב ייחודי, כזה שימשוך (ואוי, כמה שהוא משך במהלך המבחן) מבטים וקריאות התפעלות. עם הצביעה הדו-גוונית שקיבלנו, בצבעי תכלת וחלק עליון לבן, הוא לא פחות ממושלם בעיני. לא פלא שהצבע הזה מככב בכל הקטלוגים והאתרים. הוא מבליט את הקימורים בצורה מהפנטת. העיצוב כל כך ייחודי, שגם כשהרכב עומד נדמה שהוא לקראת זינוק מהמקום. הוא עומד מתוח וגאה, ולמרות שלא נראה גדול במיוחד, אורכו 4425 מ”מ ובסיס הגלגלים הוא 2702 מ”מ. לא אפרט יותר מידי על העיצוב מבחוץ ואתן לתמונות לדבר בעד עצמן. אציין רק שהפנסים בחזית הוולוו Xc40 פנסי LED בעלי תאורת צדודית של מעין ‘זנב לוייתן’, מהיפים שראיתי.

אלוהי הפרטים הקטנים

קספר ברליאוס, הומניסט מהמאה ה-17, אמר “אלהים נחבא בפרטים הכי קטנים”. אם אותו קספר היה יושב ב-Xc40 היה מבין כמה שהוא צודק. מהשניה הראשונה שמתיישבים ברכב מבינים שמישהו פשוט ישב וחשב על הכל; ההגה שמתכוון ויוצא רחוק מאוד, הדלתות חסרות הרמקולים בעלי עומק ועם משענת יד רק לשני שליש הדלת, מה שמותיר מרווח לרגליים, והמושבים הנוחים. את הרמקולים פזרו בחלל הרכב גם ליד מגן השמש מעל הראש.

חשבו על הכל. תא נהג וולוו XC40
מערכת מולטימדיה של וולוו
וו לתליית שקיות או תיקים

אמרנו בטיחות? במקום לשים תיק על המושב ליד, שבעת בלימה יעוף קדימה והנוהג עלול להסיט מבט או יד לעברו, דאגו בוולוו ל-וו תליה, ‘take away’ כהגדרתם. וו הנשלף מתא הכפפות לתליית התיק. גאוני כמה שזה פשוט. המרובעות של וולוו נשמרת במרכז ההגה המרובע בצורתו ומסך המולטימדיה המקביל אליו, ובאמצעות קווי אלומיניום כסופים וישרים בדשבורד. בו עדיין הכל מתחבר בצורה מושלמת.

באותו מסך מולטימדיה ענק בגודל 12.3″ מונח לאורך ולא לרוחב כמו טאבלט גדול. ברכבים אחרים צריכים לאמץ זאת. השליטה במזגן הוא רק דרך המסך ולא ע”י לחצנים, קצת לא בטיחותי בשל הסטת המבט לצורך תפעול המערכות השונות במולטימדיה, אבל אחרי שחשבתי לעצמי שאין מצב שוולוו יתרשלו כך, גיליתי לחצן בהגה לפקודות קוליות המאפשר הפעלה וכיוון טמפרטורה ועוצמה של המזגן. אותה “מזכירה קולית” (יש גם אופציה לקול גברי) הצליחה להבין אותי בקלות, למרות המבטא הישראלי שלי באנגלית ולכוון את המזגן באופן אוטומטי. מזכירה קולית כלבבי.

אפילו הפח הנשלף ל’טישו’ נמצא בדיוק בסוף משענת היד ולא מצריך גישוש של הנוסע או הנהג, עם היד. הכל בתוך מרווח התנועה הטבעי. בוולוו מודים שבאמת חשבו מחוץ לקופסא ושלחו עשרות מהנדסים שלהם לנהוג על רכבים מתחרים ולרשום מה חסר בהם. בנוסף ישבו עם לקוחות וולוו ושאלו אותם מה היו רוצים שיהיה להם בוולוו. הכל התכנס לכדי ירידה לדקויות האלו. יחד עם זאת, למרות רמת גימור יחסית גבוהה, היו כמה דברים פחות איכותיים: כמו איכות הרשת בחלון הגג, פלסטיקה פשוטה בכמה מקומות וגם העברית ההפוכה במולטימדיה שקצת צרמו ברכב פרימיום שכזה.

מאחור, יש שפע מקום ליושבים וכיסא בטיחות התמקם מצויין עם תנוחת ישיבה גבוה. למרות חלון הגג הפנורמי, המרווח לראש מהגג מרשים לכלל היושבים ברכב. גם תא המטען בנפח 460 ליטר גדול די והותר. חבל שברכב פרימיום שכזה הפתיחה של תא המטען לא חשמלית גם ברמת גימור בסיסית.

קומפקטית מבחוץ, נדיבה במקום מבפנים
תא מטען לא חשמלי בגרסת הבסיס. XC40

שוטבולר ברוטב סצ’ואן

הגיע הזמן לקחת את השוודי-סיני החסון והיפיוף הזה לסיבוב. בחניה אני פוגש מספר שכנות מריירות סביבו. “תקשיב, מה זה היפיוף הזה?” שואלת שכנתי. אחרי הסבר קצר והבטחה לסיבוב קצר, אני לוחץ על כפתור ההנעה ויוצא לדרך. רגע, לא יוצאים לדרך, לא חגרתי חגורת בטיחות במושב הנהג וה-xc40 מסרב לנטרל את בלם היד החשמלי. מדובר פה בקצין בטיחות ראשי ולא ברכב. בכל עצירה או רמזור אני זוכה למבטים, וברמזור האחרון ביציאה מהעיר שניה לפני הירידה לכביש המהיר, מסמן לי בעל אאודי A5 לפתוח חלון. הוא מתעניין על הדגם לאשתו. אין ספק שה-Xc40 יותר אטרקטיבי מהשוטבולר, אותן קציצות בשר שוודיות במזנון איקאה.

ההיגוי החשמלי ב-XC40 קל מידי וחסר משקל. בעיר התמרון מהנה ונוח. במהירות גבוהה ההיגוי מתקשה ומשתפר. הדגם שקיבלנו הינו ה-T4 עם מנוע 2 ליטר בנזין טורבו הזרקה ישירה, הספק של 190 כ”ס ומומנט של 30.6 כבר בסל”ד נמוך של 1400 קג”מ. וולוו Xc40 מאיץ ומגיב יפה, הוא זריז ודינמי. יש ארבעה מצבי נהיגה וארבעה צבעי בחירה לסקלות לוח השעונים הדיגיטאלי. אני בוחר במצב דינמי ובלוח שעונים אדום. למה? ככה, כי אני יכול.

תיבת הגיר אוטומטית פלנטרית בעלת שמונה הילוכים מיוצגת ע”י ידית הילוכים קטנטנה עם תפעול טיפטרוניק מבלבל ימינה ושמאלה, במקום התפעול מעלה-מטה המוכר, אבל מתרגלים. השילוב בין הגיר למנוע כמעט מושלם. אמנם הכח זמין בכל הילוך בכל רגע נתון, אך הייתה מעין תחושה של ‘מכות’ בעת העברת ההילוכים הראשונים, וגם בשילוב להילוך אחורי. ייתכן ועדכון תוכנה בהמשך יסדר זאת. במהירות גבוהות ובעיקולים, ה-Xc40 יודע לשמור על יציבות ולהעביר את הכח מעולה בין הגלגלים, ולנסוך ביטחון. כבר ברמת הבסיס הנבחנת Momentum, מקבלים מערכת לבלימה אוטומטית, תאורת LED חכמה בהתאם לתנאי הדרך, בקרת ערנות, בקרת סטייה מנתיב אקטיבית ועוד. ולמעשה רק בקרת שיוט אדפיטיבית ומערכת עזר לנהיגה חסרים ברמת הבסיס.

החל מ-239,900. מחיר וולוו XC40
פנסי לד מהיפים שראיתי

רכב להביא להורים

אם הוולוו XC40 היה בחור, הוא היה מסוג הבחורים שמביאים להורים. מדובר ברכב גדול, מפנק, בטיחותי ומושך מבטים. הוא נותן תחושה מאוד בטוחה בנהיגה ו-FEEL יוקרתי. ומעבר להכל – הוא פשוט כייפי לנהיגה. עם ה-Xc40, וולוו הצליחה לנער מעליה את התדמית היבשה והמשעממת שלה עד היום. כל הכיף הזה מתומחר בתג מחיר של 239,900 ₪ לרכב פנאי של וולוו. תמחור אטרקטיבי יותר במעט אולי היה גורם לגרף המכירות לזווית חדה מעלה, אך לדברי אנשי וולוו יש ל-Xc40 פופולריות רבה גם עם התמחור הנוכחי. קהל יעד חדש, צעיר שלא חשב על וולוו עד היום.

אני במקום המתחרות שלה הייתי מחשב מסלול מחדש. אין ספק שיש פה שליט חדש בסגמנט רכבי הפנאי שראוי לכל תואר.

follow and like
fb-share-icon0

2 Replies to “סטייל בטיחות וביצועים: וולוו XC40 מבחן דרכים”

  1. כשנולדתי נולדתי לוולוו !! שתי וולוואים היו לאבא שלי .. לא . לא בתור שר או שופט… בעיניי וולוו תמיד היתה ה-מכונית! כן זאת עם המאוורר על הדשבורד! הגשמתי קצת לפני כמה שנים חלום כשקניתי את הS90 הוולוואית השבדית האחרונה עד שהתיקונים גמרו עלי.. אז נא לא לזלזל גברת ענת ! אבל ברור שאין מה לדבר וולוו שיחקו אותה בענק!!!!!! בעיצוב החדשני וברור שבכל השאר.. !

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

19 + eleven =