סיאט לאון FR החדשה ׁ(1.5 ל’ 150 כ”ס) מבחן דרכים

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

משפחתית כן בוחרים: סיאט לאון FR 1.5TSI עם 150 כ”ס. דור רביעי של המשפחתית הנחשקת נחת בארץ. לא ניקח למבחן? ברור שכן. מוזמנים לקרוא מבחן דרכים שהוא סיפור על אהבה, תשוקה ואיך טאפסים וכדורגל קשורים לזה?.

 

סיאט לאון FR החדשה ׁ
סיאט לאון FR החדשה ׁ(1.5 ל’ 150 כ”ס) מבחן דרכים

 

סיפור אהבה

אנשים זוכרים את הדברים הראשונים שלהם בחיים: את האהבה הראשונה שלהם, את הרגע שהכירו את החברים או החברות הכי טובים שלהם בחיים, ואת הרכב הראשון שלהם. אצלי סיאט הייתה המכונית החדשה הראשונה בחיי – סיאט קורדובה חדשה מהניילון. אי שם ב-1998. עד אז נסעתי על “פחנועים”. כל כך אהבתי אותה, שהחזקתי אותה כמעט עשור. לא רציתי להיפרד ממנה גם כשכבר הייתי יותר מתחתיה במוסך מאשר בתוכה. לכן, אני מגיע משוחד למבחן הזה. אני מאוהב במותג סיאט, גם אם לאחרונה נפרדה מהקופרה לטובת הקמת חטיבה נפרדת משל עצמה. 

סיאט בשבילי זה שילוב של רכבים מעוצבים וספורטיבים שנותנים את כל מה שיש במותגים יקרים אחרים בחטיבה, במחיר אטרקטיבי יותר. בשנים האחרונות סיאט כל כך התעלתה על עצמה והגיעה לאיכויות גבוהות עם מחירים “ספרדיים” בהתאם, תוך הקפדה ושמירה על ניחוחות צעירים ושובבים בדגמים שלה.

 

סיאט לאון FR

 

יחידות תאורה אחוריות יפיפיות

 

מדובר בדור הרביעי של הלאון. אם הדור הראשון היה גרסת האצ’בק של הטולדו, והדור השני היה מעוצב בצורה ייחודית ומתאמצת, שלא ידענו איך לאכול אותה, הגיע הדור השלישי ופשוט נתן בראש מבחינה עיצובית, והפך את דגם הלאון לנמכר ביותר של סיאט בעולם. האם ההצלחה תחזור שוב?

בדור הרביעי, הסיאט לאון בנויה על פלטפורמה חדשה MQB EVO, שדרוג של פלטפורמת ה-MQB המודולרית. גם העיצוב משודרג ומושחז יותר. עיצוב שהוא אמירה – “היי חבר’ה, אני זוכרת אתכם עוד כשהייתם צעירים. אתם התבגרתם, אני התבגרתי… נכון, קורצתי לקהל הצעיר, אבל לא שכחתי אתכם, ועכשיו אני מכילה הרבה יותר ממה שהכרתם עד כה”. אני מדמיין אותה “אומרת” את זה במבטא ספרדי סקסי. 

טוב, חזרה למציאות – אז מה השתנה לעומת הדור הקודם? בעצם הכל. הסיאט לאון החדשה גדלה במעט וכעת אורכה הוא 4368 מ”מ (לעומת 4280 מ”מ בדגם היוצא) וכפועל יוצא גם בסיס הגלגלים צמח ל-2686 מ”מ (לעומת 2620 מ”מ בעבר). והמשקל, הוא עלה בדור החדש ל160 ק”ג.

הצורה הכללית עם רמיזות לדגם היוצא והמוצלח – החזית נראית אגרסיבית יותר, עם זוג פנסי לד “כועסים”, חרטום בולט עם גריל יהלום שחור, בעל מסגרת כסופה ובשילוב בתי נורות ערפל שחורות, מקבלת הלאון מראה של כריש מקדימה. הלאון קיבלה לא מעט קימורים נאים במכסה המנוע ולאורכה, כולל פתחי בית גלגלים מנופים המאכלסים חישוקי 18″. 

בוא רגע נתעכב על הישבן. יש לה יחידות תאורה אחוריות חדשות מהממות ביופיין, עם תאורה חוצה ומופע תאורה בהדלקה (בסיאט קוראים לזה תאורת Coast to Coast), שהופכות את החלק האחורי בלאון לאחד היפים מבין כלי הרכב המשפחתיים בישראל. פס התאורה לרוחבה מזכיר רכבים חשמליים מהקונצרן, אולי זה רמז לעתיד לבוא בסיאט.

 

סיאט לאון FR מולטימדיה
סיאט לאון FR תא נהג

 

סיאט לאון FR מולטימדיה

 

לאחר שסיימתי לרייר על הרכב מבחוץ, אני לוחץ בשלט על פתיחת הרכב, ומופע אורות מרשים, בזכות פנסי ה-Matrix Led מלפנים, ובמיוחד מאחור, מקבל את פניי, כולל תאורת Welcome Light עם המילה Hola! המוקרנת לכיוון הרצפה בעת פתיחת הדלת. תשכחו ממה שהכרתם במשפחתיות משעממות ואפורות, יש פה חגיגת פלמנקו צבעונית. מופע האורות ממשיך לפנים הרכב, עם תאורת אווירה צבעונית בצורת פס לד זוהר לאורך החלק העליון של הדשבורד ובדלתות הרכב. ניתן לבחור תאורה ממגוון צבעים, ואני בוחר באדום סלסה לוהט. המושבים הספורטיבים אוחזים ובעלי שילוב של עור ובד בתפירת מעויינים לאורכו, ופסי תפירה אדומה ספורטיבית מקיפה אותה, גימורים שמגיעים ברמת גימור FR. 

גם ההגה ספורטיבי למראה, בצורת D עם תפירות אדומות על עור שחור. פנים הלאון מזכיר שילוב בין הסקודה אוקטביה החדשה עם האאודי A3 החדשה, החל מפתחי המיזוג, הדשבורד עם המשחק הגיאומטרי בעיצוב שלו ומסך המולטימדיה הצף בגודל 10″, המכיל מגוון אפליקציות ואפשרות חיבור Android Auto ול-Apple Car play. מערכת הניווט המקורית, מערכת המולטימדיה, הטלפון, מערכות הבטיחות ברכב ואפילו על המזגן, ניתן לשלוט ולתפעל מתוך המסך, והוא בלבד. למעט 2 משטחי טאצ’ מתחת לכיוון הטמפרטורה, הכל נשלט מתוך מסך המולטימדיה, מה שהופך את ההתעסקות בזמן הנהיגה למעט מסורבלת. 

אחרי שנים רבות של קיבעון, סוף סוף עשו שני שינויים משמעותיים: מעליי חלון שמש חשמלי באורך שני שליש מהגג, שנפתח בהחלקה עם האצבע. את בורר התאורה העגול החליפו בפאנל לחצני תאורה, ובקרת השיוט עברה מהידית המוחבאת מאחורי ההגה, ללחצנים על גבי ההגה, שסוף סוף אפשר להפעיל ובעיקר לשלוט בהם בצורה טובה יותר. שינוי נוסף שנעשה כמו בשאר מכוניות הקונצרן הוא ויתור על ידית ההילוכים, לטובת תפעול באמצעות בורר לחצן קטן וכסוף שכבר פגשנו בעבר באאודי ובאוקטביה החדשות.

 

סיאט לאון הגה

 

סיאט לאון תיבת הילוכים
תיבת 7 הילוכים DSG יבשה

 

ללוח השעונים הדיגיטאלי והתצוגה שבו, אפשר להקדיש טור שלם. הוא אחד היפים לטעמי שפגשתי ברכבים עד כה. יש פה גרפיקה מושקעת עם תצוגת אנימציה ברורה של הלאון מכל זווית, ובמצב שמירה על נתיב או מרחק מהרכב מקדימה, עם מערכת ניווט או שמע בתצוגה. זה קוקפיט דיגיטאלי שלא היה מבייש קוקפיט של מטוס חמקן. הגרפיקאים ואנימטורים של סיאט השקיעו גם במסך המדיה עם שלל תנועה וצבעים, והכל בממשק נוח וקל לתפעול עם ירידה לרזולוציית נתוני צריכה ושימוש מטורפת, ועם אפשרויות שונות ומרובות לשינוי תצוגה ושעונים. פשוט חוויה.

המושבים מאחור נוחים ומרווחים גם לבוגרים וגם לילדים, בזכות בסיס הגלגלים שגדל כאמור, וכיסא הבטיחות לילד מתחבר בקלות ל-Iso-Fix. הילדים התיישבו בנוחות מאחור, ואחרי שכיוונו את פתחי המיזוג מאחור, מה שהטריד אותם בעיקר היה איזה צבע תאורת אווירה נבחר בכל נסיעה מחדש. מאחור, תא מטען  בעל נפח של 380 ליטר עם פתח גישה מתא הנוסעים דרך המושב האמצעי.

 

סיאט לאון תא מטען
תא מטען בנפח 380 ליטר

 

מואי כיף

לחיצה על כפתור ההנעה המהבהב באדום, כאילו מדובר בפולס של דופק, מעירה לחיים מנוע TSI בנפח 1.5 ליטר, 4 צילינדרים, בעל טכנולוגיית גדישה e-TSI המספק 150 כ”ס ב-5000 סל”ד ומומנט של 25.5 קג”מ כבר ב-1500 סל”ד. לכל הכיף הזה משודכת תיבת 7 הילוכים DSG כפולת מצמדים יבשה (לא טבולה).

המושבים הקדמיים ספורטיבים ואוחזים בצורה מושלמת. אני משלב להילוך ויוצא לדרך. 

סיאט לאון מתנהגת בדיוק כמו שציפיתי – ההיגוי, למרות היותו חשמלי מתקשר, אני אתן לכם לנחש איזה מבין ארבעת מצבי הנהיגה בחרתי – Individual , Sport, Eco ו-Normal. רמז: יש כאן שיפטרים להעברת הילוכים מאחורי ההגה. אני עולה לכביש המהיר, לוחץ את הדוושה, והלאון פשוט מהנה לנהיגה. הספרדים האלו יודעים לעשות דברים טובים, כמו כדורגל, סדרות טלוויזיה, אוכל והריקודים שלהם… אבל לא רק. גם מכוניות.

קשה לתאר את ההנאה שמקבלים בנהיגה בלאון, גם אם היא “רק” עם 150 כ”ס. יש פה לא מעט מומנט שזמין בסל”ד נמוך. התאוצה שלה מהמקום מעט חלשה, בעיקר עם השהיה ממושכת מהטורבו. לטובת החבר’ה הצעירים (גם בנפשם) שקוראים, התאוצה מעמידה ל-100 קמ”ש לא ירדה מ-8.48 שניות, 8 מאיות השניה יותר מהנתון הרשמי של היצרן. הלאון יושבת מעולה על הכביש, משככת כבישים משובשים בצורה מעולה, ומגיבה מצוין לכל לחיצת דוושה במהירויות ביניים. אין ספק שסיאט יודעים לייצר משפחתיות כיפיות לנהיגה.

סיאט לאון החדשה כל כך כיפית, עם העברות משקל פשוט מדוייקות, שלעיתים בכיכר או בפניה חדה אתה שוכח שמדובר ברכב משפחתי ואתה חוזר לגיל 20 עם חיוך מרוח מצד לצד. כן, יש פה מעט רעשי רוח צד או דרך, וכן יש פה דברים מעיקים כמו תפעול המזגן או הStart-Stop שמתעקש לחזור אחרי כמה דקות  ארוכות של נסיעה, למרות שביטלת אותו, אבל בכל הקשור ללאון החדשה יש פה יחס שקל-פאן מעולה. אגב, הכיבוי והחזרה של ה-Start-Stop שקטה ונעימה בזכות טכנולוגיות mHEV הנעזרת בסוללה קטנה לשיכוך הפעולה והשארת מזגן בכיבוי המנוע. פירטנו על כך במבחני רכב קודמים של אאודי או סקודה, כך מי שמעוניין בהרחבה מוזמן לקרוא שם.

 

מכונית משפחתית מומלצת
המשפחתית הספורטיבית האידיאלית

 

סיאט לאון החדשה היא ה-משפחתית הספורטיבית שהייתם רוצים שתשמור על המשפחה שלכם. יש פה רשימת מערכות בטיחות ארוכה, כמו כמות מנות הטאפסים שיוציאו לכם במסעדה בברצלונה. אני אתמקד בעיקריות, אבל ברשותכם, אני רוצה להתחיל בשיחוק של המערכת לזיהוי רכבים ב”שטח מת” – בכל פעם שזו זיהתה רכב בנתיב, כל פס התאורה בדלת הופך לכתום מהבהב כך שאי אפשר לפספס זאת. גם ההיגוי יתנגד למעבר לא רצוני לנתיב השני. בקרת השיוט האדפטיבית שמרה על המרחק מכלי רכב באופן מדויק וכנ”ל מערכת לתיקון סטייה אקטיבי מנתיב, שידע לשמור על מרכז נתיב באופן מעורר השתהות. 

מערכת הבלימה האוטומטית יודעת לזהות רכבים והולכי רגל לפנים ולאחור, ואיכות הוידאו במצלמת רוורס במיוחד בלילה פשוט מעולה. ובעומס תנועה מערכת הזחילה בפקק פשוט עבדה מצויין. גם המזגן עובד מצויין ומקפיא כשצריך. 

מה עוד מצויין? צריכת הדלק. צריכת הדלק עמדה בנסיעה בין עירונית שלווה על 17.8 ק”מ לליטר ועל כמעט 12.7 קילומטר לליטר בנסיעה עירונית מאומצת. זה נתון מעולה שמוסיף למכונית הזו עוד נקודות.

לה קוואנטה פור פאבור (חשבון בבקשה)

יש מבחני דרך שפשוט קשה להיפרד מהרכב בסיום. כמו עם הסיאט לאון החדשה. היא יפה וספורטיבית, בטיחותית ובעיקר מהנה. הכל עובד בה בצורה די מושלמת, וגם אם היא מאבדת קצת מהזיהוי הסיאטי שלה לטובת מראה שמזכיר גרמניות או צ’כיות אחרות מהקונצרן, היא עדיין יחודית בדרכה, כמו פאייה חריפה וטובה שמכילה הכל, ופשוט כיף לקבל לשולחן.

סיאט לאון החדשה יושבת מעולה על הכביש והיא תשב בול בחניה של חבר’ה צעירים או צעירים בנפש, שקצה נפשם במכוניות משפחתיות משעממות. אישה או גבר שכבר עשו כברת דרך ומחפשים רכב משפחתי מעוצב ובטיחותי ללא פשרות. מחיר של 152,900 ₪ לרמת הגימור הנבחנת FR הם לא מעט שקלים, אבל מקבלים גם לא מעט איכות ומערכות בטיחות ובעיקר המון כיף בנהיגה. 

עכשיו רק נשאר לראות אם הלאון תשחזר את ההצלחה של הדור היוצא. אני מהמר שכן.

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

one × three =