סיטרואן C5 איירקרוס מבחן דרכים – על נוחות וטרנדים

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

סיטרואן מציגה סוף סוף את ספינת הדגל החדשה שלה בישראל, סיטרואן C5 איירקרוס, בהתאם לרוח התקופה. על הטוב (נוחות) הרע (טרנדים), ומסורת של מותג. יוצאים למבחן 

 

סיטרואן C5 איירקרוס מבחן דרכים – על נוחות וטרנדים

 

צילום: לי אבירם


אבולוציה טרנדית, ספינות דגל ומעשה סיטרואני

מאז ומעולם, תפקידן של ספינות דגל צרפתיות היה להרשים. נוחות, בטיחות, נוכחות ומטרה. יש להן ד.נ.א שורשי ומחייב, קסם ושיגעון צרפתי, אותו פקטור X שהוציא את ספינות הדגל הצרפתיות מהתחום המוטורי הקונבנציונאלי. סיטרואן תמיד כיוונה גבוה. 

באיחור, קצת יותר מאופנתי, ספינת הדגל החדשה מבית סיטרואן נחתה בישראל, סיטרואן C5 איירקרוס, קרוסאובר גבוה הנכנס אל קטגוריית C-SUV החמה. האם זו אבולוציה טרנדית חולפת או מיתוג מחודש של היצרן הצרפתי? יצאנו למבחן חוצה עידנים. מבחן על  מערך הנוחות המתקדמת החדשה של סיטרואן, על מסורת צרפתית ארוכת שנים, שיגעונות, חלומות וייחודיות. סיטרואן ממציאה את עצמה מחדש.  

 

סיטרואן ממציאה את עצמה מחדש. C5 איירקוס

 

הפעם נתחיל מהסוף, סיטרואן C5 איירקרוס החדש מתברג היישר אל צמרת הקטגוריה, והנה למה:
סיטרואן למדה מטעויות העבר – התמחור תחרותי, כבר נקודת פתיחה חיובית. גרסת הבסיס ברמת גימור FEEL עונדת תג מחיר של 148,990 ₪ “על הכביש”, לגרסת הדיזל.  גרסה זו מציעה כבר בדגם הכניסה רשימת אבזור נדיבה, גרסת המבחן SHINE PK המוסיפה לרשימת האבזור הנדיבה גם גג פנוראמי, לוח מחוונים דיגיטלי ומושבי ויסקו אווריריים, עם 3 דרגות קשיחות בין השאר, עונדת תג מחיר של 182,402 ₪ “על הכביש”. 

סיטרואן C5 איירקרוס הוא בין החזקים והבטוחים בקטגוריה- 180 כ”ס לגרסת מנוע בנזין טורבו בנפח 1.6 ליטרים, כבר מרמת הגימור הבסיסית (FEEL). בהתאם לרמת הגימור, מערכות הבטיחות המתקדמות שלו משלימות את חלום הרכב האוטונומי. בין שלל המערכות ישנה מערכת זיהוי תמרורים מורחבת, מצלמת 360 מעלות, מערכת חנייה אוטומטית בהתאם לרמת הגימור, מערכת בקרה על התאורה הראשית, תיקון סטייה אקטיבי חכם, מערכת בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית מתוחכמת, ומערכת בקרת זחילה בפקקים העובדת ממהירות 0. זהו חברים, זהו הרגע בו הפך הנהג, מקפטן הספינה לקברניט משנה מנומנם (אל דאגה יש גם מערכת התרעה על עייפות שתמליץ על עצירה לקפה).

האיירקורוס הזה הוא הגדול, המרווח והמודולארי ביותר בקבוצתו: הוא מתנשא לגובה של 1,695 ס”מ, נמתח לאורך של 4.5 מטר וברוחב של 1.86 מטרים, כשבסיס הגלגלים 2.73 מטרים. הוא גדול, מאוד. הגודל הזה מציג תא מטען מהגדולים בקטגוריה. תא בנפח 780 ליטרים, לפני קיפול מושבים, שלאחריהם מתקבלים 1,530 ליטרים. וכך, מקרוסאובר חינני קיבלנו רכב מסחרי מכובד. המושבים הלא פחות ממופלאים הללו, עם אותו ריפוד ויסקו תומך, נעים על מסילות נפרדות ומייצרים מודולאריות יוצאת דופן בקטגוריה, בנוסף, המושבים מציעים יכולת קיפול לרצפה שטוחה ושינוי זווית מסעד הגב, כל אחד בנפרד. 

הוא הנוח ביותר בקבוצה, נקודה. באמצעות מתלי ה-PHC, עליהם נרחיב, ותרכובת הספוג המיוחד ממנו עשויות הספות החדשות, מתקבלת נסיעה נוחה במיוחד. אם נוסיף את הזיגוג הכפול של השמשה המרכזית, חלונות הצד ומערכת בקרת האקלים המשופרת AQS למשוואה, תא הנוסעים הסיטרואני החדש הוא אחד המקומות הנעימים ביותר לשהייה על הכביש ומחוצה לו. 

גם המראה החיצוני לא רע בכלל, ניתן לצלמת הבית החדשה שלנו, לי אבירם, לדבר, עם כישרון יוצא דופן. ולאחר שהמטרנו מחמאות לכל עבר, זה הזמן לבדיקת מציאות, ולא כל הנוצץ, זהב.

 

מרווח, מודולארי, נוח. סיטרואן C5 איירקרוס, נותן פייט למתחרות

 

חיפשתי את שאהבה נפשי, חיפשתיו ולא מצאתיו

לחיצה על לחצן כפתור ההתנעה, מופע ויזואלי בלוח המחוונים הדיגיטלי. בחיי שהמושב הזה הוא משהו אחר. גלגל ההגה מחופה עור, בצבע שחור מעט קודר, בגרסאותיו האירופאיות הוא מגיע דו גווני כמו בקקטוס השובבה, אך כאן בישראל, הגרסה הסולידית התגיירה. לוח המחוונים דיגיטלי מלא, מעוצב ונאה, עם אופציות תצוגה משתנות. זריקת רטרו בעיצוב מד המהירות, שנראה כמו מצפן, כמחווה לדגמי העבר (סיטרואן GS), כשזהו בעצם הייחוד היחידי הסיטרואני שמצאתי בספינת הדגל החדשה, מעט זריקות עיצוב, וזהו.

כניסת הדגם החדש לו אוהבי המותג חיכו, מבשר את כיוונו החדש של מותג סיטרואן המשוגע – לא עוד מכוניות אקסצנטריות עם שיגעונות ייחודיים, לא עוד סיכונים כלכליים, טכנולוגיות פורצות דרך, שיגעונות חידושים וחלומות, אלא מכוניות קונבנציונאליות  המיישרות קו מיינסטירמי, עם מעט נגיעות של ד.נ.א סיטרואני של פעם.

הנוחות החדשה ברוח C.A.C, מערך הנוחות החדש של סיטרואן, עובד! הנוחות עילאית, תא הנוסעים ומושב הנהג הוא אחד השקטים והנוחים בהם זכיתי לנהוג. סביבת הנהג צפויה פשוטה וקלה מאוד לתפעול, ואולי זה, בתור המוטיב החוזר בסיטרואן C5 איירקרוס החדש, הוא זה שהשאיר אותי עם תחושת פספוס קלה. כפי שזה נראה, סיטרואן מיישרת קו, ייחודיות, שיגעון, אומץ ותעוזה אאוט, מיינסטרים קונבנציונאליות ואמינות, אין.  

 

תא נהג מאובזר. סיטרואן C5 איירקרוס

 

האיירקרוס החדש מאובזר לעייפה, עם חיישני קרבה מאחור ומלפנים, חיישני תאורה וגשם, ותאורת אזהרה על גבי המראות בשטחים המתים, בתוספת מערכות הבטיחות האקטיביות, הסיטרואן C5 איירקרוס חצי אוטונומי עד אוטונומי מלא, כשהנהג מקבל תפקיד חדש – בקר בטיחות. מערכת המולטימדיה המוכרת מקונצרן PSA על יתרונותיה וחסרונותיה: מפרט עשיר, ניווט, רדיו אינטרנטי, מצלמות 360 המבוססות על זיכרון (לא תמונה חיה), ומערכת מיזוג המגיעה כאפליקציה. התפעול מעט איטי בין מעברי אפליקציות, ומתחת למסך המגע ישנם מספר כפתורי בקרה לקיצור תהליכים. 

משענת היד מחביאה תא אחסון עצום ומקורר, ומחזיקי הכוסות מוארים בתאורת אווירה. התאורה עוטפת גם את חלון הגג הפנוראמי העצום, שבשעות היום מכניס המון אור לתא הנוסעים המרווח ממילא. ידית ההילוכים שייכת לקונצרן PSA, עם אותו סידור מוכר מאחיותיה DS7, פיג’ו 3008 ו-5008. היא נאה ארגונומית ואמנם ממוקמת יחסית גבוה אך לא בצורה מטרידה. מאחורי גלגל ההגה ישנם מנופי החלפת הילוכים קבועים, מה שיעזור מעט כשנגיע לחלק היותר דינמי של המבחן, אך כרגע אנו עוד בחניון, ידית ל-D וזזנו.


מתלים גיהוצים ואוטומציה מלאה

חטיבת ההנעה מבית PSA מצוינת, דווקא בתחום הבעייתי הזה (היסטורית), שממנו סבלו ספינות הדגל הסיטרואניות, הפעם זהו החלק היותר מוצלח, זוג יחידות ההנעה המשווקות בישראל, מנוע הבנזין 180 כ”ס ו-25.5 קג”מ ומנוע הטורבו דיזל 1.5 ליטרים 130 כ”ס ו-30.6 קג”מ, משודכות לתיבת הילוכים פלנטארית 8 הילוכים מבית אייסין היפנית. יחידת ההנעה מצוינת, עם נטייה לחסכון בדלק. בסופו של מבחן ארוך צריכת הדלק עמדה על ליטר לכל 12 ק”מ, תוצאה נאה ביחס לדרישת הכוח שנדרשה במהלך המבחן.

בשביל אותה דרישת כוח נוסף, ישנו לחצן ספורט, ש”מושך” מעט את ההילוכים ומייצר קצת יותר כוח זמין אך בעיקר רעש. לאחר פיתול או שניים, וקצת זוויות גלגול גדולות הסיטרואן מודיעה לך, שלא זהו ייעודה. לחצן ה-ECO יותר מתאים לאופי המשייט ברוגע והמגהץ של הספינה החדשה. נוחות, שיוט ושקט מופתי, ואם תהיה ילד טוב גם תקבל תוצאת צריכת דלק שפויה.

 

“יחידת ההנעה מצוינת, עם נטייה לחיסכון בדלק”

 

בתוך העיר סיטרואן C5 איירקרוס החדש מתגלה כנסיך, שקט באופן מופלא ואטום לכל המתרחש בחוץ. נהמות המנוע חודרות מדי פעם כשהרגל הופכת כבדה מדי, והתמרון קל מאוד עם רדיוס סיבוב מרשים של 10.7 מטרים והגה חשמלי מנותק וקל. הראות מצוינת ויכולת הניתוק מהסביבה מרשימה עד מאוד. המבטים המשתאים לאור הקרוסאובר הגדול לא איחרו לבוא, מצלמות מבטים וחיוכים, ואלי זה היה הנהג החתיך?. הגובה החדש, הנראות והעוצמה המשודרת של ספינת הדגל החדשה מביאות עמן גם דברים טובים מסתבר. 

הכביש הפתוח, לחיצה קטנה על כפתור בקרת השיוט משגרת אותי אל העתיד. על הצג הדיגיטלי מופיע בכיתוב עברי לכל דבר, שמערכות הבטיחות האקטיביות פועלות, כל מה שנותר עכשיו זה להישאר ערני, המערכת מתקנת עצמה בתוך הנתיב ועוקבת אחרי הרכב שמלפנים עד עצירה מלאה. היא גם תאיץ ללא התערבות הנהג בטווח של עד 3 שניות מרגע העצירה. הרכב האוטונומי כאן, ובגדול. מהמורה, שתיים, ומתלי ה-PHC מתגלים כיעילים וטובים מכל המתחרות בהפרש ניכר. אך בין הפיתולים הגישה הרכה הזו מתגלה כחסרת מחץ. זוויות גלגול ותנודות רחבות מוסרות ליצר ההישרדות הטבוע בי לחזור אל עבר טווח המהירות המותרת ודרומה לה. למחפשי רכב פנאי חד מהיר ודרמטי המציע התנהגות כביש שהיא קצת יותר, האחות מבית פיג’ו או כל רכב אחר בקטגוריה למעשה, יהווה תחליף טוב יותר. 

הקרב על המתלה PHC VS 3+ HYDRACTIVE – אין מקום להשוואה. נקודה. 

החיובי – המתלים החדשים, עם הכריות ההידראוליות הפרוגרסיביות, PHC, עושים עבודה מצוינת, מעלימים מהמורות ומקטינים את אפקט ההחזרה של הבולם. הם לקחו את הפרויקט מגרסאות הראלי של WRC מה-ZX, הקסארה, וקוטפת הפודיומים – סיטרואן C3 WRC, והעבירו אותו אל פס הייצור ההמוני של החברה. בראיה קרה, זהו מהלך שיווקי וכלכלי מצוין, כך שסיטרואן שוב ממציאה את המתלים מחדש, רק שהפעם מבלי לשלם את המחיר הכלכלי הכבד של המערכת ההידרופניאומטית היקרה והמסורבלת. 

השלילי – המתלים הגאוניים של סיטרואן היו ותמיד יישארו, המתלים ההידרופניאומטיים, מכאני הידראולי (DS, GS, CX ,BX, SM) ממוחשב (C5, C6) וחצי חצי (XM, Xsantia). הם נוחים יותר רכים יותר ורסטיליים יותר ומשפרים את הבטיחות. “השטיח המעופף”, הכינוי לה זכתה סיטרואן לאורך השנים, לא יחזור לעולם (ככל הנראה), ואבד בין דפי ההיסטוריה באבחת החלטה ניהולית אחת.

 

המתלים מעלימים מהמורות. על נוחות וטרנדים – סיטרואן C5 איירקרוס

 

דרך חדשה ומחווה לימי הזוהר של פעם  

כפי שזה נראה, ואולי נשמע, סיטרואן C5 איירקרוס החדש הוא לא פחות מסנסציה, אז אצטרך להבהיר – הוא לא. המערכות ורמת האבזור אותן פגשנו אינן חדשות, פורצות דרך או ייחודיות, ואם נוציא לרגע את המתלים שכן מביאים עמם חידוש כזה או אחר, סיטרואן C5 אייר קרוס החדש, למרות היותו מרווח יעיל ומאוד נוח, נמצא חסר פקטור ה-X, התבלין הנוסף, הנדבך הלא שפוי, אותו קסם צרפתי משוגע, שמביא את הפרנקופילים למגרשי גרוטאות בחיפוש אחר אוצרות עבר, פשוט לא קיים כאן בדור החדש של ספינת הדגל הסיטרואנית, ואולי זה לטובה, כי המכשול היחידי העומד בפני סיטרואן C5 איירקרוס החדש בפני השתלטות עוינת על צמרת הקטגוריה הוא הסטיגמה. 

תאהבו את זה או לא, סיטרואן משנה כיוון, מתסבוכת מכאנית הידראולית יוקרתית, לקרוסאובר חינני מודרני ושיקי. בעזרת הנדסה חכמה, מיתוג ורוח חדשה, ספינת הדגל הצרפתית, עם כל המשקל של התואר, מקבלת בדור החדש והטרנדי, תרגום קונבנציונאלי וברור. כשהיא הנוחה והבטוחה בקטגוריה, בין החזקות שבה, ואיך לא, המיוחדת ביותר. סיטרואן מישירה מבט למתחרות החזקות בקבוצה בלבן של העיניים, ברוכה הבאה. 

 

תאהבו את זה או לא, סיטרואן משנה כיוון והופכת לקונבנציונלית


סוף דבר

סיטרואן מנסה לחזור לעצמה, להמציא עצמה מחדש, לצאת ממעגל השיגעון הסיכון הכלכלי והייחוד שהפיל אותה פעם אחר פעם. אותה הקרבה למען הייחוד, המפלה, החילוץ על ידי קונצרנים מקבילים וסיוע ממשלתי, סיטרואן עושה צעד משנה כיוון. כמו שזה נראה נשמע ומרגיש השינוי עושה לה טוב, אולי לא לאוהבי המותג הוותיקים, אלא לקהל הלקוחות החדש, אליהם מכוונת סיטרואן. ברוכה הבאה לצמרת, המאבק לא קל, אך הגעת מצוידת! מהיום המתחרות הן שצריכות ליישר קו, ואם יש רכב ששווה נסיעת מבחן ואפילו למען החוויה, סיטרואן C5 איירקרוס החדשה נמצאת בדיוק במשבצת הזו.  

סיטרואן C5 איירקרוס, SHINE PK – מחיר “על הכביש” 182,400 ש”ח 

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

5 × 5 =