ספרדי כפול: סיאט אטקה FR מבחן דרכים

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

סיאט אטקה זוכה לרמת גימור משודרגת וספורטיבית – FR, וזו סיבה מספיק טובה לקחת אותה לסיבוב נוסף

 

ספרדי כפול: סיאט אטקה FR מבחן דרכים

 

זקני השבט עוד זוכרים את הפרסומת עם המוטו “ילדה רעה מבית טוב”, שליווה את מותג סיאט בתחילת שנות ה-90, עם תום העידן ה”מרובע” של המותג, עם דגמי המלגה והרונדה. בשנים האחרונות, סיאט ניסו (והצליחו) לקרוץ לצעירים ולמתג את עצמם כמותג צעיר ספורטיבי וזול משמעותית, מבני הבית האחרים, האחים לקונצרן אודי-וולקסווגן-סקודה, מבלי להתפשר על האיכות או הבטיחות. לשם כך, אף הביאו את אחד ה מעצבים הנועזים, וולטר דה-סילבה.

כיאה לכל מותג שרוצה להישאר רלוונטי ולשמור על גרפי מכירות גבוהים, סיאט, (באיחור קצת לא אופנתי), הצטרפה לטרנד רכבי הפנאי, והשיקה את הסיאט ארנה וסיאט אטקה, שכבר נעות על כבישי ארצנו, ואת הטארקו, שייתכן ויגיע לארץ. האטקה, ששווקה בשנתיים האחרונות, ברמות גימור STYLE, STYLE PLUS ו-Xcellence מתהדרת ברמת גימור חדשה, FR, הידועה לטובה, מדגמים אחרים מבית סיאט, ועל הדרך קיבלה גם מנוע חדש בנפח 1.5 ליטר TSI, שמחליף את המנוע  TSI 1.4 ל’, ממנו נפרדים אט אט בכל הקונצרן. כל אלו מביאים אותנו לפגוש אותה שוב, אחרי שבחנו אותה אי אז, בימי ההשקה, ולתהות על קנקנה.

 

מנוע 1.5 ליטר טורבו עם הספק של 150 כ”ס. סיאט אטקה FR

 

סלסה חריפה

אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו, נאמר ב’פרקי אבות. ואכן, מבחוץ, סיאט אטקה FR זו מכונית יפה, אבל לא מידי מיוחדת. העיצוב שלה נאמן למותג, וזהה לשאר דגמי הבית. החזית נשארה עם אותו “מבט” ספרדי חודר וקשוח. השינוי החיצוני ברמת הגימור FR, מגיע בדמות צמיגי 215/50R18 מאחור, ישנם זוג אגזוזים בגימור כרום, וסמל FR אדום-שחור. וזהו. שום דבר שחושף את “ביצת הקינדר” מלאת ההפתעות, על גלגלים הזאת.

מבפנים, הסיפור שונה לגמרי. סיאט עשתה פה קפיצת דרך מהותית. כמה מהותית ומשמעותית? לעיתים, חשתי שאני מתנייע באאודי ולא בסיאט, שאמור להיות מותג “זול” יותר. נכון, יש פה עדיין בורר תאורה בצורת חוגה מצד שמאל, שמסיבה לא מובנת, למעלה משני עשורים היצרן ממשיך איתו, אבל כל השאר? מרשים. ואיכות החומרים לא נופלת ממותגי פרימיום: זה מתחיל כבר בתאורת ה-welcome, בעת פתיחת הדלת, כשצללית סמל המותג מוקרן ומואר על הרצפה. 

 

נגיעות ספורטיביות בכל פינה. סיאט אטקה FR

 

 

פתיחת הדלת גורמת לחיוך לעלות על פניי. אני אוהב את הנגיעות הספורטיביות של סיאט: אם אלה המושבים השחורים והעמוקים, עם האחיזה המצוינת בצדדים, המזכירים מעט מושבי באקט, עם תפירה אדומה לאורכם. או ההגה הקטום עם אותה תפירה מעוררת, ידית הילוכים בעלת עיצוב ספורטיבי, עטויה עור שחור ותחומה בתפירה אדומה. דוושות בגימור כרום, שיפטרים להעברת הילוכים מאחורי ההגה, אורות ובוררים אדומים, דפנות הדלת והגג השחורים, כל אלה הופכים את הסיאט אטקה בגרסת FR מבפנים, ללא פחות מחגיגה לעיניים. ממש סלסה ספרדית ואפילו חריפה עם כל הנגיעות הספורטיביות האדומות הללו. 

הנדסת האנוש באטקה מצוינת, לא צריך להתכופף או לחפש שום מתג או כפתור, הכל נגיש ונמצא בטווח התנועה בעת שיושבים במושבים נהדרים שלה. אני יושב, מגשש ונוקש. תנוחת הישיבה באטקה גבוהה וזקופה יותר מברכב עם מרווח גחון של 18.7 ס”מ “בלבד”. מולי, לוח השעונים הדיגיטאלי, Digital Cockpit שגם הוא לא פחות מחגיגה לעיניים. יש שלושה מצבי תצוגה משתנים, ועומס נתונים שלא מבייש תא טייס, והכל נשלט בקלות ובנוחות מלחצני ההגה.

גם מסך המולטימדיה בגודל 8″ עמוס כל טוב ואולי אף עמוס מידי. ניראה שמישהו נתן לבחור מאאודי, הידועים ל”שמצה” בכל הקשור לתפריטים ותתי התפריטים המרובים שלהם, לשחק גם פה. תוכלו למצוא כאן  אין סוף נתונים ותתי תפריטים להגדרות, ומחשבי הדרך, שיום שלם לא יספיק לכם לעבור על הכל. תוכלו אפילו לשנות את צבע תאורת פנים הרכב, וזה בדיוק מה שעשיתי – החלפתי מטורקיז ל…אדום. אם כבר, אז כבר.

 

תא נהג סיאט אטקה FR

 

תאורת אווירה בתא הנוסעים. אטקה FR

 

מה עוד יש פה? מערכת סאונד מעולה מבית beats עם 9(!!!) רמקולים וסאבוופר. חיבור BT אוFULL LINK עם Mirror Link או CarPlay, שהופך את מערכת המולטימדיה הזו ללא פחות ממושלמת. חיברתי את הנייד למערכת, שמתי את הנעימה הספרדית Cancion del Mariachi מהסרט Desperado, לחיצה על כפתור ההנעה. יצאתי לדרך.

הליגה הספרדית

בחזית הסיאט אטקה יושב לו מנוע 1.5TSI מוגדש אותו הכרנו לראשונה אי שם בהשקת סקודה קארוק. מדובר במנוע מעולה, בעל גמישות וטווח תנועה מצוין, שיודע לספק כוח זמין ודיי מיידי, סביב ה-1500 סל”ד. המנוע הטוב הזה הוציא לפנסיה מוקדמת את מנוע ה-1.4TSI כאמור. מדובר במנוע עם 150 כ”ס שמרגיש הרבה יותר חי ודינאמי, רבות בזכות תיבת ההילוכים האוטומטית DSG שבעה הילוכים. בתקופה האחרונה נראה שבקונצרן הצליחו להתגבר על מחלות הילדות של התיבה. ולטובת החוששים מתיבת הילוכים כפולת מצמדים כשהרכב בעלייה, דעו שישנו לחצן AUTO HOLD, גם עבור זה, שמונע את תזוזת הרכב.

באותו הבוקר הייתי חייב להגיע לפאתי מעלה אדומים. הזדמנות מצוינת לקחת את האטקה לנסיעה בכבישים המעניינים של הרי ירושלים. השילוב בין המנוע לגיר פשוט מדויק. שום הילוך לא מתפספס ואף זמינות כוח לא הולכת לאיבוד. נהפוך הוא. הרבה פעמים התחושה היא מאוד זריזה וכוחנית יותר מהצפוי. גם המתלים פה עושים עבודה מצוינת ויוצרים את אותה תחושת “ריחוף” שלא תמיד מקבלים ברכבי פנאי. המרכב מרגיש ספורטיבי גם בעיקולים בדרך, ונותן תחושה ספורטיבית ויציבה. מרגישים שהסיאט אטקה חולקת את אותו DNA של מרכב עם הסיאט לאון.

 

 

אני מרשה לעצמי ללחוץ על הגז והאטקה פשוט נצמדת בצורה מרשימה לכביש המתעקל. תוסיפו לזה את מערכת ה-SEAT Dynamic Drive, אותו בורר מצבי נהיגה בין NORMAL ,SPORT, ECO או INDIVIDUAL (נחשו מה בחרתי), והעברת ידית ההילוכים למצב M או S ע”י השיפטרים מאחורי ההגה, ושהדרך לא תגמר אף פעם. ממש ליגה ספרדית. נכון שחדרו רוחות צד ורעשי דרך מבית הגלגלים, אבל הם לא פגמו במאום בחווית הנהיגה והנסיעה. הגעתי למעלה אדומים. האטקה מזנקת ואוכלת את העליה התלולה בכביש המשובש, שידע ימים טובים יותר, ומשתלבת היטב בדרך עפר קלילה. גם כאן, המתלים עושים עבודה מצויינת, ומשככים את המהמורות ללא כל ‘ריבאונד’ סורר בסוף מהלך מתלה. רק קרקושי פלסטיק נשמעו ברקע…

מחשב צריכת הדלק מראה 12.6 ק”מ/ליטר. בואנה, לא רע בשביל נסיעה דיי אגרסיבית. אני מסיים את ענייני ושם פעמיי חזרה לכיוון המרכז, דרך הכבישים של נס הרים. אני מאריך את הדרך. בא לי עוד מהרכב הזה. כבר בשעות ערביים, והשקיעה על הרי ירושלים מתמזגת באופן מושלם עם הנוף והצבע ה”לבן נבאדה” של האטקה FR. המזגן המקפיא בשילוב הגיטרה של סטינג מלווים אותי בדרך חזרה. לא צריך יותר מזה.

הזדמנות מצויינת לבדוק את מערכות הבטיחות של הרכב. קחו נשימה עמוקה כי יש פה לא מעט. מלבד מערכת בקרת שיוט אדפטיבית, שפועלת כבר במהירות 0  קמ”ש (היי ,סיאט! קוראים לזה מנגנון זחילה בפקקים, כדאי שתציינו את זה בקטלוג), יש כאן גם מערכת ניטור מרחק לפנים, המתריעה ואף בולמת בלימת חירום בעת הצורך, מערכת בקרת סטיה מנתיב מצוינת, עם שמירת אמצע נתיב מעולה, מערכת לניטור הולכי רגל, מערכת לניטור שטח מת במראות, התרעת תנועה צולבת בעת נסיעה לאחור, הכוללת בלימת חירום ומערכת להתרעת עייפות נהג.

 

מבחן דרכים. סיאט אטקה

 

אמרנו רכב פנאי, לא? ברמת הגימור FR תמצאו גם מערכת נעילת דיפרנציאל אלקטרונית, מערכת בלימה במדרון ועוד מספר מערכות שיעזרו לכם אם תחליטו לאתגר את האטקה קצת יותר בשטח. שנמשיך? חיישני גשם, חיישני תאורה, פנסי ערפל עם סיוע בפניה, מערכת עזר בחניה ועוד שלל מערכות בטיחות. תוסיפו לכל אלה, שבעה כריות אוויר וציון בטיחות ישראלי גבוה, של 7 מתוך 8, וקיבלתם רכב פנאי מהבטוחים שנעים על כבישי ארצנו. אם האטקה ברמת הגימור הבסיסית STYLE מגיעה עם לא מעט מערכות בטיחות, ברמת הגימור FR היא עמוסה כל טוב. ממש ספרדי כפול. אני מסיים את הנסיעה הרגועה הביתה ומחשב הדרך מראה צריכה משולבת של 14.7 ק”מ/ליטר. די רחוק מנתון היצרן, ועדיין, צריכת דלק יחסית טובה מאוד.

אדיוס מי קרידה (להתראות יקרה שלי)

יש בסיאט אטקה FR קסם מהפנט. דברים קטנים שהופכים את הנסיעה בה לחוויה מרגשת, כמו מנות טאפס קטנות שחושפות טעמים חדשים בכל פעם. כאיש משפחה מצאתי אותה מרווחת ופרקטית לטעינת כסאות בטיחות וטעינת עגלות וחפצים בתא המטען המרשים, בנפח של לא פחות מ-510 ליטר.

כחובב נהיגה, מצאתי מכונה מרגשת שנותנת חווית נהיגה די מרשימה. יחד עם זאת, צריך לזכור שעל מנת לקבל את האטקה ברמת הגימור FR, תאלצו להיפרד מ-167,990 ₪. לא מעט. מצד שני, מקבלים המון אבזור וסטייל, מה שלא נופל מרכבי יוקרה בקונצרן, ובעשרות אלפי שקלים פחות. פה זה כבר השיקול שלכם. אני ממש התקשתי להיפרד מהאטקה FR.

יתרונות: אבזור, בטיחות, ביצועים.
חסרונות: בידוד רעשים, מחיר.

 

follow and like
fb-share-icon0

2 Replies to “ספרדי כפול: סיאט אטקה FR מבחן דרכים”

  1. מחיר יקר ומיותר כל הקונצרן הזה הוא בעייתי ורכבים לא אמינים ברגע שגם יש תג מחיר גבוה בכלל אסור לגעת בהם
    ואני לא ממליץ לכם על להכנס לבעיות שירות איתם מניסיון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

eight + 20 =