סקודה קודיאק מבחן דרכים

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

מבחן דרכים לנסיך החדש של סקודה, יורש העצר הצ'כי, סקודה קודיאק.

חיכו לו. סקודה קודיאק.

מאת: גבע מאיר, ענת דניאל
תמונות: שרית מור, יצרן

סקודה מנחיתה באיחור מוגזם את הרכב הכי חשוב שלה, ולא אתבייש לומר שזהו הרכב הראשון של סקודה שמדבר אל הרגש ולא רק אל ההיגיון. רכב שכל ישראלי חייב בחנייה, רכב שטח פנאי עם 7 מקומות, פרקטי, מרחבים עצומים ואיכות מפתיעה לטובה, סקודה קודיאק או ה”סקודיאק” בשבילכם, הולך להיות להיט.

את רכבי סקודה החדשים הכרנו, הם פה כבר למעלה מ-2 עשורים, ואפשר לסכם את ההתרשמות מהם ב”אחלה אוטו”. מאז שנת 2000 כשהצטרפה סקודה לקונצרן VAG (פולקסווגן, אאודי, סיאט, בואגטי, דוקאטי, למבורגיני בנטלי ופורשה), קונצרן הרכב הגדול באירופה זה כבר 2 עשורים, היא השתפרה בכל הפרמטרים, והיום היא מתחרה קשה (וגם מובילה) בטבלאות המכירות.

סקודה ייטי (שיוחלף בקרוב), מחלוצי הקרוסאוברים, והיפה מביניהם (לדעתי) מקבל אח גדול סוף סוף, הקודיאק, 7 מקומות איכותי ונעים לשהייה, ענת ואני יצאנו לסיבוב הופעות עם הדוב הרוסי.

סקודה קודיאק 5 או 7 מקומות. צילום: שרית מור
מושך ואגרסיבי. צילום: שרית מור

במבט ראשון

המראה שלו? מרהיב, מושך, אגרסיבי מזכיר רכבים אחרים שעושים טוב על הלב. צדודית של ג’יפ לראדו החדש עם סיומת של ריינג’ רובר בחזית, ישבן של סופרב מוגבהת ויופי מיוחד משלו.

מנוע ישן, גיר חדש ויש אופציה ל4X4

מנוע 1.4 ליטר, 150 כ”ס על מפלצת בסדר גודל של ספינה, “זה לא מספיק” אני אומר לענת. אך את מנוע ה-TSI (Turbocharger Supercharger direct fuel Injection) 1.4 ליטרים אנו מכירים היטב מדגמים קודמים, והוא מוצלח, וחזק מאוד, ובשילוב עם תיבת ההילוכים DSG, הדו מצמדית המוכרת, התוצאה יעילה חזקה וחסכונית.

סקודה וקונצרן VAG עשו שיעורי בית. המצמדים בתיבה החדשה, 6DSG וב-7DSG (שמגיעה בגרסאות השריריות יותר של הקודיאק, 2.0 טורבו בנזין 180 כ”ס ו- 2.0 ליטר טורבו דיזל 150 כ”ס, עם הנעה כפולה לשתי הגרסאות) הם “רטובים”, טבולים בנוזל הידראולי (שמן גיר) לצורך קירור ואריכות ימים. גם בגרסאות הקודמות של התיבה היו זוג מצמדים טבולים אך אלה היו שמורים בעיקר למנועים החזקים יותר של הקונצרן, כמו סיאט לאון קופרה, עם 280 כ”ס.

מאובזר היטב מרמת הבסיס. תא נוסעים סקודה קודיאק

פשוט חכם, אבזור יצירתיות והמון בטיחות

הקודיאק לא מתפשרת, רמת האבזור מגיעה גבוהה כבר מגרסת האמבישן, דגם הכניסה, שמציע גרסת כניסה עם 5 מושבים.
אז מה יש לנו כאן בגרסת הסטייל 7 מקומות של הקודיאק? בתוספת על האבזור הקיים בגרסת האמבישן, מושבי אלקנטרה משולבים בבד מהודר, משטח הטענה אלחוטי, תאורת אווירה צבעונית ועשירה בדלתות מסוג לד, מערכת בקרת אקלים תלת אזורית וילונות בחלונות האחוריים, יציאת V230 כמו שקע ביתי ואפילו זוג מטריות בדלתות, רולס רויס למתחילים. מערכת המולטימדיה מצוינת מסך 8” של בולרו, 8 רמקולים איכותיים 4 וופרים ו-4 טויטרים איכותיים, כניסות USB AUX ו- BT, והתחברות לממשק אפל-קארפליי אנדרואיד-אוטו ומירור לינק.

בסעיף אבזור הבטיחות האקטיבי נאמר כבר בשלב הזה שהרכב האוטונומי המלא כבר כאן, עם בקרת שיוט אדפטיבית בגרסא הבכירה ותיקון סטייה מנתיב כבר מהגרסא הבסיסית, אפשר לסכם את הקודיאק. הכי מאובזר והכי בטיחותי בקטגוריה אליה הוא נכנס.
9 כריות אוויר, מערכת בלימה מסוג ECS הכולל את כל מערכות הבלימה האלקטרוניות, סייען תאורה לכיבוי והדלקה של האורות הגבוהים, מערכת בקרת שיוט (אדפטיבית בגרסאות הבכירות יחד עם מערכת מתלים אדפטיבית) מגביל מהירות אלקטרוני, התראת תנועה מאחור וניטור שטחים מתים, בלם יד חשמלי העובד גם ברמזורים ומערכת מתן עזרה לזינוק בעלייה בין השאר.

מכירים את המכות המעצבנות בחנייה בגלל הדלתות של הרכב ממול? סיטרואן מצאה פתרון הגנה עצמית עם לוחות האייר באמפ מסביב לדגמיה החדשים, סקודה חשבה קצת יותר על הסביבה, ובפתרון, שאמנם מגיע מקטגוריות גבוהות בהרבה, מציעה פס סיליקון דק שמכסה את קצה הדלת ברגע פתיחת הדלת למניעת פגיעה מיותרת ברכב החונה ליד, פתרון מאוד חברותי לסביבה רק חבל שהמנגנון מקשה לפעמים על סגירת הדלתות, לא פעם טריקה חזקה נוספת היא זו שסגרה את הדלת.

תא המטען העצום (233/1,968 ליטר) בגרסת הנבחנת מגיע עם פתיחה חשמלית, גם מבחוץ וגם מתא הנהג, הסגירה לעומת זאת, כנראה מסיבות בטיחותיות נעשית רק מהדלת האחורית או מהשלט כשהוא מחוץ לרכב. בגרסת האקסלוסיב הבכירה ביותר, דלת המטען מקבלת דוושה וירטואלית גג פנורמי חשמלי, מושבי עור, מצלמה היקפית וסייען חנייה.

תא נוסעים. סקודה קודיאק 7 מקומות

תא נוסעים יוקרתי וקצב רגוע

אני מתיישב גבוה, רואים הכול, יש כאן מרחבים עצומים. מושב הנהג חשמלי, הוא נוח ותומך בצורה יוצאת מן הכלל. מאחור התחושה אוורירית מאוד, אפשר להזיז את שורת המושבים על גבי מסילה ולהטות את משענת הגב. השורה השלישית, או כפי שכונתה ע”י הבוחן האולטימטיבי אסף מאיר (4.5) “השכבה השלישית של הכיסאות”, מתאימה מאד לילדים, וגם לזוג מבוגרים בעלי מידות בינוניות. מרווח הראש סביר בהחלט וגם לא חסרים תאים שימושיים.

לחיצה על כפתור ההנעה, הדוב הצ’כי מגרגר. ההגה החשמלי מחופה עור עם מנופי העברת הילוכים, אמנם מנותק מעט, אך מדויק ונוח בכל מצב נהיגה. הוא מתקשה בנסיעה בקצב מהיר ומתרכך מאוד בעמידה ובנסיעה איטית. סה”כ נוח לנווט ולהחנות איתו, מצלמת הרוורס יעילה, וחיישני הקרבה (גם מלפנים) עוזרים מאוד.

לחיצה קלה על דוושת התאוצה ומתגלגלים קדימה, מספר פניות אדוקות בתוך העיר, מנעדי מרכב ארוכים, עקיפות די זריזות אך מעט מגושמות והכביש נפתח. לחיצה עמוקה על דוושת הגז, להוציא קצת אנרגיות, מורידה 2 הילוכים יחד עם רעשי מאמץ מנוע והבנה שאם רוצים לסחוט יותר כוח מהקודיאק, גרסת ה-2.0 ליטר תתאים יותר.

גרסת ה-1.4 ליטרים משדרת יעילות ולאו דווקא עוצמה. היא חמושה בטכנולוגית ACT – Active Cylinder Timing, ו- S&S. סקודה קודיאק מנסה לשמור על דובי הקוטב בניתוק 2 צילינדרים (3,2) בעת שיוט ושימוש נרחב במערכת עצור וסע.
בסופו של יום סקודה קודיאק הגדולה צרכה ליטר לכל 9.5 ק”מ, תוצאה מפתיעה לטובה אם לוקחים בחשבון שאת רוב שעת המבחן תיבת ההילוכים עבדה בתצורה ספורטיבית עם לחצן ה- S, שמלבד למשוך הילוכים במעלה הסל”ד לכוח מתפרץ, גם נותן משקל להגה עם תגובות חדות יותר מדוושת התאוצה. 
בלעדיו הקצב איטי יותר, ההגה משדר ניתוק והתחושה הכללית שזוהי ספינה המשייטת ברוגע.

אין לקודיאק אספירציות ספורטיביות, גם עם כפתור הספורט הוא מרגיש קצת מגושם, אבל מספק המון אחיזה, והמתלים הקשיחים מפתיעים לטובה בשיכוך שיבושי הכביש. ההרגשה היא שהקודיאק מוצקה ואיתנה, ולוקה מעט בסעיף בידוד הרעשים, שזו בערך התלונה היחידה שיש לנו כלפיה.

סקודה קודיאק לא מדברת רק להגיון הבריא. יש בדוב הרוסי הזה משהו קצת אחר, ומרגישים את זה בכל נסיעה. פשוט כיף לנהוג בו.
סקודה מיצבה את עצמה היטב בין היצרנים העממיים הטובים, המספרים לא משקרים, סקודה בהחלט על הגל, והקודיאק הוא יורש העצר של בית המלוכה הצ’כי, שבא למלוך בצמרת הקטגוריה.

אז איך היה?

סקודה קודיאק החדש נותן בראש לכל מתחריו בצמרת קטגורית ה-7 מקומות. יותר מזה, לקטגוריית הפרימיום של קטגורית הפנאי-שטח יש ממה לחשוש, ובצדק. אפילו אסף, הבן הגדול, החליט שהקודיאק הוא רכב טוב, כי יש לו הרבה מקום לצעצועים מאחור, אפשר להזמין חבר לטיול, יש אורות צבעוניים וגם מסך גדול עם מצלמה.

כן, ה”סקודיאק” מאובזרת מאד, נוכחת, מרשימה. לחובבי הנהיגה שבינינו נמליץ כמובן על הגרסאות החזקות של הקודיאק, אבל שלא תטעו, גרסת ה-150 כ”ס חזקה מספיק בשביל לשנע את הספינה הצ’כית הזו בזריזות, וההתרשמות שלנו היא שכל מי שמחפש רכב חדש, חייב לעבור בצ’מפיון מוטורס ולו רק לבדוק על מה מדובר (ולא קיבלנו על המשפט הזה כסף, נשבעים).

עיקר הבאז סביב הקודיאק בישראל מגיע מצורך האמיתי כאן לרכבי 7 מקומות מרווחים ואיכותיים. גם אנחנו במהלך מבחן הדרכים, נעצרנו ותוחקרנו בכל פינה על “מה זאת המפלצת הזו?”. סקודה קודיאק נחתה פה כגיבורה שתשנה כאן כמה דברים, ולנו נשאר רק לקוות שהמתחרות ינסו להשתוות לה. כולנו רק נרוויח מזה.

תג המחיר של הגירסא הנבחנת עומד על 200,000 ₪, לא זול, אבל בהחלט מרגישים שלא “חסכו” עלינו הפעם. סקודה ייצרה כאן מכונית מצוינת שנכנסת לשוק במצוקה והכניסה שלה יותר ממבורכת. גם עם תג המחיר הגבוה הסקודיאק מהווה תמורה מצוינת למחיר וההרגשה האישית שלי, שנראה אותה המון בישראל בשנים הקרובות, שאפו לצ’כים. 

הקודיאק הולך לעשות כאב ראש למתחרים. צילום: שרית מור

מילה ממלכת הכביש על הקודיאק

הו הא, את מה שקרה פה ביום שהקודיאק הושק לא צפיתי. בזמן שישבתי במסיבת העיתונאים בתל אביב ושיגרתי תמונות ראשונות של הדב החום שנחת פה בארץ (קודיאק = זן של דובים חומים, בין טורפי היבשה הגדולים בעולם), התרחשה מיני התפוצצות, טובה, חיובית ומרגשת, ברחבי הפייסבוק. שובל של תיוגים התחיל להצטבר, חבר הביא חבר ולייקים מופתעים ולבבות התעופפו לכל עבר. לא היה ספק ש”אשכרה” חיכו לו.

אין הרבה אלטרנטיבות למכוניות 7 מקומות בארץ, הן בודדות ופחות אטרקטיביות. ואם חלקן אטרקטיביות מספיק, אז הן לא פוטוגניות או חסרות אבזור נוחות ובטיחות, וסטייל, ואם יש בהן מעט אבזור וסטייל, הן לא מרווחות או פרקטיות מספיק. כך שהקודיאק נושא על גבו הרבה מעלות ותכונות טובות. אני יודעת שאני נשמעת משוחדת. נכון, יש לי חיבה ופינה חמה בלב למכוניות מקבוצת וולקסווגן, יצרנית הרכב השנייה בגודלה בעולם יודעת לייצר מכוניות שגונבות לך את המבט, את הלב ואז גורמות לך להכניס את היד לכיס. האם המכוניות שלהן כל כך מיוחדות, או שהמתחרות פשוט חיוורות? תענו אתם.

סקודה קודיאק, מלבד העובדה שזהו רכב ששייך למותג שצמח, צומח והצליח מאד בישראל – סקודה, זהו רכב שעונה על כל הדרישות הישראליות – לשבת גבוה, להראות טוב, להרגיש טוב. יש אבזור, יש לוק, יש מנוע סימפטי, הרגשתי חזקים ודינאמיים יותר, לכן אנחנו ממליצים על מנוע השני ליטר, אבל בסך הכל מדובר בחבילה שלמה, מקיפה וטובה, שמוצעת לכם גם עם 7 מקומות.

האם התמחור גבוה מדי? יכול להיות שמעט, כן. האם זה יפריע לסקודה למכור את ה”סקודיאק” כמו לחמניות חמות? או במקרה שלנו – כמו דגי סלמון אחרי הגשם, ממש לא.
ברוך הבא דב.

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

fourteen − four =