פורד אדג’ ST (גרסת הביצועים) – מבחן דרכים

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

פורד אדג’, רכב ה-SUV האמריקאי זוכה למתיחת פנים ב-2019 ולראשונה גם לגרסת קצה ביצועים משובחת – פורד אדג’ ST. יצאתי לבחון את ייצור הכלאיים העצבני הזה – רכב קרוסאובר ביצועים למשפחה – מבחן דרכים

 

פורד אדג’ ST (גרסת הביצועים) – מבחן דרכים


יום שישי בבוקר, תחילתה של חופשה משפחתית בצפון – נהריה, ליתר דיוק. אם להיות ממש כנה, לא יכולתי לחשוב על רכב יותר משפחתי, מרווח ונוח מהפורד אדג’ החדש (מתיחת פנים), לשאת אותנו על גבו בטיול שלנו. המסלול? נסיעה של שעה וחצי כמעט, למלון בנהריה, שם באזור נהריה אולי נקפוץ לאכול במסעדה שתיים, נסיעה עירונית קצרצרה, ובמוצאי שבת כבר נחזור הביתה למרכז. סה”כ 300 ק”מ של טיול, שבמרכזו – בטן גב מול בריכה כחולה וקרירה, בחודש אוגוסט הלוהט.

הגעתי לסוכנות פורד, המגדל המרשים החדש יחסית של דלק מוטורס בתל אביב. כלת האירוע חונה למטה, פורד אדג’ ST. כן, הכלה שלנו היא גרסת הביצועים של האדג’ המוכרת – רכב קרוסאובר שזוכה לגרסת ספורט עצבנית עם מנוע “אקובוסט” 2.7 ליטר, שישה צילנדרים, שמספק בשיא עצבנותו 330 כ”ס, עם מומנט של 54.5 קג”מ, והאצה מהמקום למאה קמ”ש ב-6.8 שניות.

אני אקדים לומר, וכן, אעשה לכם ספויילר קטן. פורד יצרו פה חיה מיוחדת מאד ומפתיעה מאד לטובה. הגודל, הצורה המעט מגושמת של הפורד אדג’, והאופי המאד “משפחתי ומחבק” שלו, כל כך לא מתחברים עם הכוח המתפרץ, שהתגלה במהלך המבחן. מדובר בקרוסאובר שהוא ייצור כלאיים –מאד פונקציונאלי, מאובזר ונוח למשפחה, ואז פתאום בלחיצת כפתור (כפתור ה-BOOST), מקבלים המון כוח מפחיד ומיידי (ולא צפוי), עד שיש תחושה שחיית טרף השתלטה על הרכב.

 

סימול ה-ST המבטיח. פורד אדג’ גרסת הביצועים

 

למביני עניין. מבחן דרכים לפורד אדג’ ST

 

חזרנו לרגע האיסוף של האדג’, לא ה-SUV הכי יפה או מרשים שראיתי – אמריקאי, גדול, מרשים מאד, אבל העיצוב, ואולי גם הצבע הכחול כהה, לא בטוח יגרמו לראשים להסתובב. מביני עניין ויודעי דבר שיבחינו בסימול ה-ST, (המחייב), על גבי הרכב, ובכניסה לרכב מצד הנהג, יבינו שלא מדובר ברכב פנאי שטח רגיל. פורד אדג’ ST יכול להיות רכב “רגיל” ליומיום, לקחת אתכם ממקום למקום בשקט, בנוחות, בבטיחות, וגם עם קצת סטייל אמריקאי. אבל הוא כל כך לא. לא כשיש מנוע כזה מתחת למכסה המנוע, ולא אם אתם לוחצים על מתג שיכול להוציא ממנו 330 כוחות סוס.

הרכב הזה בנוי כולו לביצועים, יש בו כיול ספורטיבי יותר למערכת ההיגוי, מערך מתלים עם כיול ספורטיבי, מערכת קירור מיוחדת למנוע בעת נסיעה מאומצת, מערכת בלמים ספורטיבית, צמיגים ספורטיביים וגם תיבת ההילוכים (אוטומטית, 8 הילוכים), מתפקדת מעט שונה יותר מהגרסאות היותר מבוייתות של האדג’, ומעבירה הילוכים מהר יותר. כל זה מורגש מאד, ומורגש טוב. רוצים עוד ספויילר? גם צריכת הדלק “מורגשת” – בנסיעה רגועה, שיוט, אפשר להגיע ל-10 ק”מ לליטר. אפשר. ובנסיעה ספורטיבית, מדגדגת את ה-7 ק”מ לליטר, מלמטה. כמובן שעם מנוע כזה, הנתון הזה מתקבל על הדעת.

 

תא נהג רחב ופונקציונאלי ברוח האומה האמריקאית. אדג’

 

מרווח ברכיים מכובד ליושבים מאחור, ולא על חשבון היושבים מקדימה

אז נכנסנו לרכב, התמקמנו. הילד יושב מאחור במושב בטיחות ענק, וסביבו עוד הרבה הרבה מקום לרגליים, ולהכל. שיח קטן בן 4 (שבהמשך ישב ויבהה בדרך במתיקות ובחזור יירדם כמו תינוק…). יוצאים לדרך, לכבישים המהירים. הכי מתבקש היה ללחוץ על הכפתור הבולט מימין לנהג, אבל זה יגיע רק בהמשך. מאד נוח לנהוג בפורד אדג’ במצב הרגוע שלו. יש לי מספיק כוח בכל שלב, בכל לחיצה. אני במהירות שיוט. שקט וטוב, והדרך עוברת מהר ובכיף. גם מהמורות רציניות בדרך הוא סופג היטב, אבל את רגע המפגש עם המהמורה נשמע.

ההגה בפורד אדג’ הזה “לטעמי”, בדיוק מה שאני רוצה להרגיש, אם בנסיעה איטית ומהירה, הוא מדויק ומשרה תחושה טובה גם בנהיגה פוחזת. ישנה בקרת שיוט אדפטיבית שלא הרביתי להשתמש בה, אבל היא שם, ויש מערכת תיקון סטייה מהנתיב, נוכחת מאד. תיבת ההילוכים עובדת מצוין בשילוב ביצועי המנוע. ההילוכים עולים ויורדים “חלק” עם מעט מאד התקעויות, שתמיד היו קשורות לנהיגה אגרסיבית יתר על המידה. במשפט? הפורד אדג’ ST הוא טנק קטן יציב ומאסיבי שזז כמו חתול גדול. וממש לא מגושם או מסורבל כמו הרושם שהוא נותן מבחוץ.

 

מולטימדיה מיושנת מעט, אך מערכת השמע מצוינת

 

תיבת הילוכים “ספורטיבית” להעברת הילוכים מהירה


מה קורה בפנים? בתוך הרכב נחה רוחה של האומה האמריקאית. הכל גדול, פונקיונאלי, איכותי במידה מסוימת, לא איכות בקנה מידה אירופאי. יש מושבים גדולים, חשמליים, עטויים עור, עם אפשרות לקירור וחימום. יש מערכת מולטימדיה נחמדה (עם דיסקים!). מסך המולטימדיה בגודל 8 אינץ’, עם מראה מעט מיושן, תחושה של תחילת שנות ה-2000, לא הכי אינטואיבי בתפעול. יש חיבורי USB, תא אחסון נחמד מעל מסך המולטימדיה, מקום ייעודי לנייד, אבל לא ייעודי מספיק, אם תרצו לעקוב אחר המסלול בווייז, בגלל הזווית בה הנייד “יושב”. מתחת לזרוע ימין, של הנהג, תא ענק, בו אפשר לזרוק כמה קשקושים ומטלטלין שתרצו, ומעל ראשנו, סאנרוף גדול ומפנק.

המוזיקה שלנו בוקעת מתשעה רמקולים עסיסיים ואיכותיים מבית HARMAN KARDON. עוד חצי שעה אנחנו כבר מגיעים.

 

תא נהג פורד אדג’

 

בטיחות בטיחות בטיחות!

לא אלאה אתכם על מערכות בטיחות, ב-2019, וזה גם תקף לכמה שנים אחורה, כל יצרנית כלי רכב שמכבדת את עצמה לא תייצר מכונית ערומה ממערכות בטיחות מתקדמות, כאלה שיצילו את החיים שלכם בצורה אוטונומית, אוטומטית. ומכונית שאין בה את המערכות המתבקשות הללו, אתם צריכים לדעת לא לקנות. הנה מה שיש בפורד אדג’:

  • מערכת להתרעה מפני התנגשות חזיתית וסיוע אקטיבי בבלימה.
  • מערכת להתרעה מפני הולכי רגל וסיוע אקטיבי בבלימה (בין 5-80 קמ”ש).
  • מערכת להתרעה בפני סטייה מנתיב וסיוע בהחזרת הרכב לנתיבו המקורי (LSK).
  • מערכת לאיתור שטחים מתים (BLIS) עם מערכת התראת תעבורה צולבת (CTA).
  • החלפה אוטומטית בין מצב תאורת הדרך לאלומות גבוהות (HBC).

FORD Co-Pilot360 Assist Plus – השלב הבא של מערכות הבטיחות, המשלב בין חזית הטכנולוגיה הבטיחותית לבין נהיגה סמי-אוטונומית. החבילה הכוללת:

  • מערכת בקרת שיוט מסתגלת הכוללת שמירת מרחק, עצירה מלאה וזינוק מעמידה.
  • מערכת Lane Centeringהפועלת אקטיבית לשמירת הרכב במרכז הנתיב.
  • מערכת Evasive Steering Assist המסייעת אקטיבית בפעולת הגה נכונה, לצורך ביצוע התחמקות ממכשול והימנעות  מפני התנגשות.

בנוסף, FORD מציידת את ה –EDGE במערכת Post Collison Assist אשר בולמת את הרכב בצורה עצמאית בכדי להפחית את הסיכוי לתאונה משנית. במידה והרכב זיהה שהיה מעורב בתאונה, יבלום את עצמו באופן מתון עד לעצירה מוחלטת.

 

בלחיצת כפתור חיית טרף משתלטת על הרכב. פורד אדג’ ST


הלחיצה על “הכפתור” הגיעה רק בדרך חזרה הביתה. יצאנו בשעה בה הכבישים דיי פנויים. “אני חייבת להרגיש מה הדבר הזה עושה”. לחיצה קלה על הכפתור שהופך את הפורד אדג’ לפורד אדג’ ST” ובום! לוח השעונים הופך ספורטיבי, וכל המכוניות שהיו לצידנו לפני רגע הופכות לנקודות צבעוניות קטנות מאחור. אמא’לה.

פורד אדג’ ST, מחיר – 320,000 שקלים.

*לאדג’ 3 רמות גימור נוספות, בסיסיות יותר, אבל מאובזרות, מהנות ובטיחותיות מאד, החל מ-255,000 שקלים. 

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

10 + 13 =