פורד אקספלורר – מבחן דרכים

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

ספינת הדגל בקטגורית הפנאי של פורד ישראל הגיעה אלינו. מבחן דרכים למשחתת אמריקאית

USS EXPLORER – במבחן דרכים

תמונות: מעוז טל ובן קהתי

פורד, מותג אייקוני ומפואר, אבן דרך בתעשיית הרכב האמריקאית, שולח ארצה משחתת מיוחדת משלו, כזו שמצליחה להסתנן לשורות רכבי הפנאי שטח הגדולים ובאותה נשימה להישאר במשבצת המיני-וואן היוקרתיים, ובדרך לא דרך מייצר לעצמו קטגוריה משלו. המתחרה הראוי היחיד שלו? שברולט טראוורס, סטי”ל אמריקאי בפני עצמו.

משחתת, נושאת מטוסים או בכלל סטי”ל?

אם נשפוט ע”פ המספרים היבשים, יש לנו כאן משחתת עם מנוע V6, הדוחפת 290 כ”ס ו- 35 קג”מ ומייצרת כוח תמידי זמין ומגרגר. אם נשפוט ע”פ העיצוב, יש לנו כאן נושאת מטוסים מפוארת – הפורד אקספלורר גדול, מרשים, מאיים ונוכח בכל מבט. ישנה תאורת אווירה פנימית עם לא פחות מ-7 צבעים משתנים לבחירה, ואם נהיה כנים, פורד אקספלורר הוא בקלות הרכב היפה בקטגוריה.

מה במבחן הפרקטיות? מדובר בסטי”ל דינמי, זריז וקטלני. יש בו הכול: יוקרה, טכנולוגיה, ולא חסר לו כוח. והדבר החשוב ביותר, יש לו מחיר מעניין ( החל מ-299,500 ש”ח).

אז מי אתה פורד אקספלורר?

בקטגורית ה-7 מקומות הוא מתברג בצמרת, בקלות, הוא בין הגדולים, המרווחים והמאובזרים, בקטגוריה, ומגיע עם מערכות בטיחות מתקדמות כמו בקרת שיוט, אדפטיבית, בגרסת הפרימיום הנבחנת, בלימה אוטונומית, מערך מצלמות 360 מעלות ואפילו מערכת חנייה אוטומטית מגניבה.

האקספלורר קורץ לקטגורית הפנאי שטח בחצי חיוך, כי הוא חלק ממנה, אבל הוא לא בדיוק מתאים לה. אמנם הגירסא הנבחנת “לימיטד פרימיום”, מציגה מערכת הנעה כפולה עם ניהול אלקטרוני לתוואי שטח משתנים, אך האקספלורר, על אף שמו המגרה, לא חיית שטח שתטפס את הר חורשן.

הוא יקר ממתחריו לקטגורית ה-7 מקומות הקונבנציונאליים וטוב מהם בהרבה, ומול מתחריו היוקרתיים והיקרים ממנו הוא מביט בלבן של העיניים ולא מסיט מבט לרגע. כן, לפורד אקספלורר יש את ה-X פקטור, יש בו קסם, ומלא נוכחות, סטנדרט אמריקאי בשוק אירופאי.

ברגע שהוא מתחיל לרוץ, אל תנסה לעצור אותו…

הנעה באמצעות השלט, לקירור (או חימום) של הרכב טרם הכניסה אליו, זה תמיד נחמד. המושבים קשיחים, תומכים, עם מערכת עיסוי אקטיבית, קירור חימום וכיוון חשמלי לכל כיוון עם זיכרונות. ההגה, הדוושות ומראות הצד, גם הם זכו לכיוון חשמלי. מה עוד חשמלי? פתיחת דלת תא המטען, בהנפת רגל, למקרה והידיים שלכם תפוסות, שורת המושבים ה-3 הופכת בלחיצת כפתור, במהלך רובוטריקי מהנה, לתא מטען של 1,243 ליטרים במקום 595 ליטרים בתצורת 7 מקומות.

לא חסר כאן מקום. מרווח הפנים גדול לכל היושבים. גם מאחור, בשורה ה-3, יש תאי אחסון יעילים ואפילו פתחי אוורור לבקרת האקלים התלת אזורית.

לחיצה על דוושת הדלק מעירה דרקון משנתו, נהמת מנוע, האקספלורר יודע לדפוק כניסה דרמטית, גלגול ראשון, ההגה כבד, המרכב מגושם, 290 כ”ס, מישהו אמר טנק? הקצב מגביר מהירות, מנופי העברת ההילוכים מאחורי גלגל ההגה עוזרים לשמור על מנוע צוהל, האברהמס האפור מתחיל לצבור מהירות.

המתלים, הם קונבנציונאליים, אבל המשקל העצמי שלו, קצת מעל ל-2 טונות לא באמת מתרגש מבורות ושיבושי כביש. המתלים סופגים הכול ומושיבים את האקספלורר על הישבן, וכדי להבטיח זאת, מערכת בקרת פנייה נכנסת לפעולה בעת תקיפת פניות אגרסיבית, היא תדע להוריד את מהירות הרכב בשיעור של 16 קמ”ש לשנייה ותשמור על קו פנייה נקי. הטנק הזה מרגיש בטוח, וגם אם הרצת אותו מהר מדי, סמוך עליו שיחזיר אותך הביתה בחתיכה אחת.

השקט ואיכות הבנייה ניכרים בכל מהירות. רעשי הרקע היחידים שנכנסים לתא הנוסעים מבחוץ הם רחשי המנוע ברגע של דריכה עמוקה, המוזיקה שה-V6 מייצר נעימה לאוזן וברגעי הצורך האקספלורר ירוץ. ומהר. אבל לא לשם כך הוא נבנה – על הנייר יש לו מנוע 3.5 ליטר בתצורת V6 שיכול לייצר הרבה יותר כוח. עניין של מפת ניהול מנוע וכמה כיולים קטנים והמנוע הזה יכול להפוך לענק הירוק על סטרואידים.

טנק על גלגלים. פורד אקספלורר

עם הכוח והעוצמה מגיעה צריכת דלק פחות סימפטית. אין מתנות חינם. 290 כ”ס זה די והותר למשחתת האמריקאית הזו, אבל הוא לא ספורטיבי וחדוות נהיגה זה לא בדיוק הקטע שלו, על אף שהוא עושה הכול בחן ובדרך הייחודית שלו.

יוקרה אמריקאית במחיר ביניים, הוא ממוקם בין רכבי ה-7 מקומות העממיים לבין רכבי ה-7 מקומות של מותגי היוקרה, בדיוק שם באמצע, וזה בדיוק הקטע של האקספלורר, להיות האלטרנטיבה ההגיונית לרכב יוקרה מפנק, קצת יותר והרבה פחות, והוא נכנס למשבצת הזו עם המון פאסון, לוק ונגיעות יוקרה.

שריר אמריקאי בתמחור מדויק…

כל נגיעה על דוושת הדלק מזניקה את הטנק האמריקאי קדימה, המהירות לא מפחידה אותו כלל. האקספלורר מתמקם בבקרת שיוט על המספרים התלת ספרתיים, והמנוע אפילו לא מתאמץ. אל תנסו לאתגר אותו בסשנים פרועים, הכי כיף לו בשיוט מהיר.

כביש 6 נפתח, קטע קצרצר ללא פקקים ואני דורך על דוושת התאוצה לקול צהלות השמחה מאחור. הבוחן אסף מאיר מחליט שהוא צריך יותר שמש – חלון גג פנוראמי נפתח בלחיצת כפתור, האור נכנס פנימה. אני מגביר את האוורור האחורי להורדת טמפרטורה ושומע המון סיפורים וחוויות מהגן.

– אז כמה כיף בג’יפ הגבוה הזה?
– מלא! הוא נוסע ממש מהר ועברת את ה-100!
– לא כל דבר צריך לפרסם אדון אסף, זה נקרא מידור וזה מציל רישיונות נהיגה רבים.
– מה זה מידור?
– זוכר שאמרתי לך לא לספר לאימא ששתית המון פטל אתמול?
– כן.
– ומה הדבר הראשון שעשית כשראית אותה?
– סיפרתי לה ששתיתי המון פטל!
– אז בדיוק ההיפך, זה מידור.

כמו שציינתי, הטנק הזה שקט, אין צורך להוריד את עוצמת השמע ממערכת הבידור המצוינת – סוני, 12 רמקולים עם סאב וופר מובנה, מסך מגע 8” עם מערכת אינטואיטיבית ועשירה הכוללת אופציה להקראת הודעות באנגלית, פקודות קוליות ושאר פינוקים תוצרת ארה”ב.

מהצד השני, יש גם תוכנת ניווט בעברית ומערך מצלמות עם אופציה לתצוגה של 180 מעלות. לוח המחוונים מעוצב, עם חוגת קמ”ש ומיילים, עם זוג מסכי 4.2” בלוח המחוונים. ובין התצוגות הדיגיטאליות, מד הסל”ד, צג מערכת הבידור, תצוגת תצרוכת דלק, תצוגת חלוקת המומנט האקטיבית לגלגלים ואפילו מד חום מנוע צבעוני.

נהנה גם משיוט מהיר. אקספלורר

כמה הוא עולה?

פורד אקספלורר משווק גם עם הנעה קדמית בלבד, ובסופו של יום, זו גם הגרסה המומלצת. היא פשוט הגיונית וחסכונית יותר. ואם בחיסכון עסקינן, כמה USS האקספלורר שתתה בסופו של יום? ליטר אחד לכל 7 ק”מ.

גרסת הכניסה, עם הנעה קדמית ברמת גימור לימיטד עונדת תג מחיר של- 299,500 ₪, תג המחיר של הגרסה הנבחנת בעלת ההנעה הכפולה, עומד על 359,000 ₪.

גרסת ההנעה הקדמית, או האפשרות הזו בכלל, מבדילה אותו, ומוציאה אותו מקטגורית הפנאי שטח האמיתי. רכבי שטח כמו טויוטה לנד קרוזר, ג’יפ גרנד צ’ירוקי, לנד רובר דיסקברי, הם נמצאים במעלה ההר, בזמן שהפורד אקספלורר, הוא נשאר למטה, נקי ומצוחצח.

אז איפה פורד אקספלורר מתמקם באמת? במקום ההגיוני שבין מפלצת פנאי-שטח 7 מקומות יקרה להחריד, יוקרתית ויורקת אש מאירופה, לבין שריר אמריקאי מתומחר נכון שלא נופל ממנה בהרבה…

follow and like
fb-share-icon0

2 Replies to “פורד אקספלורר – מבחן דרכים”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

eight + 17 =