פורד פומה ST Line (קרוסאובר קומפקטי 1.0 ליטר) מבחן דרכים

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook
פורד פומה ST Line
פורד פומה ST Line מנוע 1.0 ל’ 125 כ”ס.

 

פורד פומה חוזר לחיים, בצורת קרוסאובר חדש. כמו הפומה, יש מן טרנד כזה של רכבי עבר שנעלמו ומוצאים את שמם בשנית על ישבן של איזה קרוסאובר אופנתי. לפורד מאידך, יש קטע עם דגמים הנושאים שמות של בעלי חיים, כשהפעם מדובר בחתול, שאם יתנהג בהתאם לציפיות, נשמח לאמץ אותו אלינו לחניה. פורד בונים עליו לא מעט, גם אנחנו. קדימה, מתחילים.

 

 

חתול על גג פח אדום לוהט

כל מי שנכנס לסוכנות פורד תל אביב בסוף השבוע, המתין ליד עמדת נציג נסיעות המבחן, לבחון את הפורד פומה החדש שעמד באולם. מדובר ברכב הפנאי משפחתי-קטן (B-SUV) החדש של פורד, המבוסס על הפלטפורמה של הפורד פיאסטה, רכב שהוצג לפני כשנה והגיע כעת לישראל. אם השם נשמע לכם מוכר אתם לא טועים, בעבר שווק רכב בתצורת ספורט-קופה עם השם הזה, אי שם בשלהי שנות ה-90 ותחילת שנות ה2000. וכמו עם רכבי פנאי אחרים שקיבלו את שמם של רכבי עבר ספורטיביים (דוגמת המיצובישי אקליפס קרוס), כך גם במקרה הזה.

נראה שהדמיון בפנסים בין הדגמים גרם לאנשי השיווק של פורד העולמית לקרוא לקרוסאובר החדש על שמו של הפומה, ואכן, המראה של הפומה החדש פשוט ייחודי ויפיפיה. לדעתי, מדובר באחד מרכבי הפנאי היפים שיוצרו בשנה החולפת. הוא נראה כמו איזה בייבי שנולד ממיזוג של רכב פנאי יוקרה, כמו פורשה קאיין, ואסטון מרטין DBX, לא פחות. אל תהרגו אותי, אבל אני נשבע לכם שזה מה שעבר לי בראש בשנייה הראשונה שראיתיו.

 

פורד פומה 2021
קרוסאובר קומפקטי עם מראה ספורטיבי. פורד פומה

 

לשמחתי, קיבלתי לידי את גרסת ה-St Line, שמוסיפה הרבה למראה (ולאבזור). הרבה יותר מתוספת ההפרש לגרסת הבסיס. הגריל השחור פיאנו המבריק פשוט יפיפייה, ובגרסת ה-ST Line הוא נמשך עד לגריל התחתון ומוסיף למראה הספורטיבי של הפומה. הפנסים בצורת טיפה עם תאורת לד מקיפה, הם מהיפים שראיתי ברכבי הפנאי, ובלילה נראים בהחלט כמו עיניי חתול. בשילוב הגריל הגדול, בתי פנסי ערפל גדולים יותר, חישוקי 18″ וחצאית ספורטיבית מלפנים ומאחור, הכולל מפלט אגזוז מרובע ובשילוב הצבע ה’אדום מרוצים’ כפי שנקרא בקטלוג, הפורד פומה מקבל מראה ספורטיבי למדי.

רכב המבחן הגיע במרכב דו-צבעי אדום-שחור (בתוספת תשלום), מה שהוסיף למראה הספורטיבי. הספורטיביות נמשכת לפנים הרכב, בעיצוב המושבים והקונסולה, ובשילוב גימורי תפירה אדומה. גם ההגה הקטום בצורת D עם אותה תפירה אדומה בחיפוי מאחזי יד עור מחוררים ונגיעות דמוי כרום בהגה, בדוושות ובדשבורד, ממשיכים את אותו קו ספורטיבי ברמת אבזור ה-ST Line.

איכות ההרכבה נראית טובה, אם כי התגלו חלקים רופפים במקומות כאלו ואחרים, כגון בגומי מסגרת הדלת או בגומייה ההיקפית בתא המטען (ייתכן ובכוונה), אך צריך לזכור שזהו רכב מבחן, חדש ככל שיהיה, ובסך הכל הוא איכותי ונעים למגע.

 

פורד פומה תא נהג

 

 

את משענת המושב יש לכוון באמצעות גלגל בדופן הכיסא, שהרבה זמן לא נתקלתי בכזה, מה שאומר תוספת עוד כמה שניות גלגול וגב המושב מכוון. פנים הרכב יחסית פשוט, אם כי פרקטי לשימוש. אי אפשר להתעלם מלוח השעונים הדיגיטאלי 12.3″ בעל הגרפיקה המושקעת. בהנעה מופיעה צללית של פומה עם מופע מפעים של תצוגה. ניתן לשחק בהגדרות התצוגה, וגם המעבר בין מצבי הנהיגה השונים בין Normal ECO, Sport, Slipper  ו-Trail מציגים בלוח תצוגה עם פתיח מונפש. השקיעו.

המושבים טובים סך הכל, אם כי עבורי היו מעט נוקשים ולא מספיק אוחזים. במרכז הדשבורד ניצב מסך 8″ מולטימדיה עם שליטה על המדיה ומערכות שונות של הרכב, כמו מערכת עזר לחניה שעליה ארחיב בהמשך. יש כאן גם אפשרות ל-Android Auto ו-Apple CarPlay. חשוב לציין, שאת כל ההוראות הקוליות, המערכת מסבירה בקול באנגלית, שזה לדעתי, יותר מידי מתוחכם לרובנו. גם את הפקודות הקוליות מהלחצן שבהגה בקולי לא תמיד המערכת מולטימדיה הצליחה לזהות, לא משנה עד כמה בריטי ניסיתי להישמע, אך אם נדבוק בתפעול הממשק באופן ידני, הממשק נח ואינטואיטיבי.

 

מערכות בטיחות מתקדמות אוטונומיות
בקרת שיוט אדפטיבית עם מנגנון זחילה בפקקים

 

מסך מולטימדיה. פורד פומה

 

מתחתיו נמצא את פתחי המיזוג ולחצני תפעול מיזוג גדולים וברורים. תא אחסון קטן, נמצא בהמשך הקונסולה המרכזית, כמו גם חיבור USB בודד, מקום לשני בקבוקים ועוד תא אחסון קטן מתחת למשענת יד קטנה, גם כן אך עושה את עבודתה. בסמוך לידית ההילוכים ובלם היד הרגילים לחלוטין, כן כאלו כמו שזכרתם מפעם, לא לחצן או מתג או חוגה או השד יודע מה, תמצאו חמישה לחצנים נוספים – לחצן מצבי נהיגה, לחצן ביטול מערכת בקרת משיכה TCS, לחצן להפעלת עזר חניה, לחצן להפעלה או כיבוי חיישני חניה ולחצן לכיבוי או הפעלה של מערכת ה Start-Stop.

למרות בסיס גלגלים של 259 ס”מ, המושב האחורי נראה מעט צפוף, והרכבת מושב הבטיחות התארכה יתר על המידה, מאחר ומשענת הראש הפריעה למקם את מושב הבטיחות כמו שצריך, ולא היה ניתן לשלוף את משענת הראש ממקומה, מאחר וקשת הגג מאחור הפריעה לכך. דבר מוזר נוסף שגיליתי בפומה: מכירים את ידיות האחיזה שיש מעל פתח הדלת? אז מאחור אין שום ידית אחיזה, לעומת זאת מעל ראש הנהג והנוסע שלצידו יש. לא מובן למה הנהג צריך ידית אחיזה מעליו. לרומנים הפתרונים? (הפומה מורכבת במפעל ברומניה).

 

פורד פומה מושב אחורי
מושב אחורי מרווח מספיק לשני נוסעים

 

פורד פומה תא מטען
תא מטען רחב ונוח לטעינה בנפח 410 ליטר. פומה

 

מאחור, תא מטען בעל נפח של 410 ס”מ, עם רצפה פריקה, מה שמאפשר הגדלת שטח הטעינה. מתחת לכיסוי נמצא גלגל ספייר קטן במקום המשאבה החשמלית איתה הוא מגיע באירופה. במקומה של המשאבה נמצא ריבוע גדול לאחסון נוסף. מעל, הכל ישנו, וילון מובנה מאחור בשמשה האחורית המסתיר את התכולה.

שבת שמשית בחורף היא תמיד תירוץ טוב לצאת לטייל ולאפשר לילדים לפרוק אנרגיות באיזה פארק, במקום לפרק את הבית. המושב האחורי אכן התגלה כצפוף לרגלי הפעוט שיושב במושב הבטיחות והן לרגלי הילד והאישה שהתיישבו מאחור. אני והבן שלי, נער, היושב לצידי, כיוונו את המושבים הקדמיים, לטובת מקום נוסף לבני המשפחה מאחור. הפומה תהיה נוחה ומרווחת יותר למשפחה של ארבע נפשות, לחמש – פחות. תא המטען לעומת זאת, התגלה כמאוד פרקטי ואכלס בקלות עגלת קמפינג, שני תיקים ומעילים של כולנו ונשאר עוד לא מעט מעט מקום.

 

פורד פומה מנוע
מנוע ליטר עם 125 כ”ס דינאמי למדי. פורד פומה

 

לחיצה על כפתור ההנעה והפומה נעורה לחיים. ויברציה קלה מורגשת בהילוך סרק ואני מבין שמדובר במנוע 1.0 ליטר 3 צילינדרים המאופיין באותה ויברציה. זהו מנוע EcoBoost בעל הספק של 125 כ”ס המשודך לגיר רובוטי דו-מצמדי רטוב, 7 הילוכים, הנשלט באמצעות ידית הילוכים או זוג שיפטרים מאחורי ההגה. 

חסרונן של ידיות אחיזה הן לא הדבר היחידי שמוזר פה, מתברר שגם העברת ההילוכים בין D ל N ולהיפך נדרשת לחיצה על מתג בידית ההילוכים. זה מבלבל במיוחד כשאתה חושב שאולי שילבת לP  או R, וגרם לי לזרוק מבט לידית ההילוכים לראות ולוודא שאני בהילוך הנכון. שילוב להילוך R נותן תצוגת מצלמת רוורס רחבה ונוחה הממשיכה גם לאחר שילוב להילוך קדמי והתחלת נסיעה.

למרות היותה עמוסה ב-2 מבוגרים ושלושה ילדים, הפורד פומה מגיבה היטב לכל לחיצה על הדוושה. אני לוחץ על הדוושה ורעש מנוע אמנם חודר לתא הנוסעים, אך מדובר ברעש נעים, מעט ספורטיבי, אפשר להגיד. לרגעים, אני שוכח שמדובר במנוע 1.0 ליטר בחזית. הפומה מזנקת ונמתחת מהמקום בצורה ראויה לשבח. אמנם ההיגוי בעל התגבור החשמלי ביציאה מהמקום או מהחניה מעצבן מעט ומתנהג כאילו יש לו חיים משל עצמו, אך ברגע שעולים למהירות של 60 קמ”ש וצפונה, ההיגוי הופך למהנה וההתערבות כמעט שאינה מורגשת או משפיעה על התחושה.

הטווח שבו הפומה מרגיש הכי טוב, הוא סביב ה-2000 סל”ד, שם המנוע במיטבו, עם מומנט גדוש שעולה מ-17.3 ל-20.4 קג”מ, כך שאם תשארו בטווח הזה, תקבלו מומנט בריא ורציף, עם קצב טוב, ואפילו תחושה נעימה של הדבקות גב למושב. 

 

חבילת מערכות בטיחות מתקדמת טובה ומקיפה

 

יש פה שלל מערכות בטיחות. החל מהתראה על רכב בשטח מת, דרך שמירה ותיקון סטיה מנתיב, אשר תפעל רק בשילוב בקרת השיוט האדפטיבית ועד מנגנון זחילה בפקקים שעבד מצויין בתוך תל אביב הפקוקה (מתברר שעוד לא מעט אנשים ניצלו את השבת השמשית לטיולים), ומנגנון בלימת חירום אוטומטי הכולל התראה מוקדמת, שלדעתי, רגיש מדי והתריע תכופות באדום בוהק במרכז מסך לוח השעונים על התנגשות למרות שהרכב שלפני היה במרחק די גדול, עד שאפילו המתבגר שלצידי פלט “מה יש לו?”.

משחק במצבי הנהיגה גרם בעיקר לשינוי בהעברות ההילוכים בהתאם למצב, וביטול ESP במצב Trail. עם כל הכבוד למצב זה, לא שקלתי ולו לשנייה להיכנס איתה לאיזה שטח מסולע, כפי שמופיע בתצוגה הדיגיטאלית. פומה לא פומה, בוא חמוד, תנוח. עם מרווח גחון של 16.6 ס”מ אתה רכב פנאי ולא גורס סלעים, גם אם זה מה שמופיע באנימצית תצוגה.

הנהיגה בפומה מהנה כאמור. היציאות מהמקום ובעקיפות הרבה יותר דינאמיות. המתלים התגלו כמצויינים ולעיתים אף קיבלתי את אותה תחושת ריחוף שמקבלים ברכבי פנאי גדולים יותר. ויש עוד משהו שמי שנוהג בפומה יצטרך להתרגל אליו – המבטים ברחוב. בכל מקום לטשו בה עיניים, בעיקר חבר’ה וזוגות צעירים. היא בהחלט עושה את העבודה גם בפן הזה.

הבטחתי מילה על מערכת עזר בחניה, אז דעו שהיא עובדת מצוין, ו”יודעת” להחנות את הפומה מעולה באופן עצמאי. יחד עם זאת, לעיתים הפומה זיהתה מעין מפרץ מדרכה בולט בין מכוניות כמקום פנוי לחנות בו, אבל בשביל יש נהג ברכב.

בסיום המבחן צריכת הדלק עמדה על 12.7 ק”מ לליטר בנסיעה משולבת. נתון טוב לרכב עמוס נוסעים וציוד בנסיעת מבחן מאומצת.

 

אז לאמץ את החתול?

פורד פומה מגיע בטיימינג בו שוק רכבי הפנאי הקטנים רותח. מחכים לו בסיבוב לא מעט מתחרים – יונדאי קונה, פיג’ו 2008 והג’וק החדשים, או הסיאט ארונה הלא כל כך חדשה ועוד. חתול פרא ככל שיהיה, יש פה פייט לא פשוט. ברמת הגימור האמצעית הפומה מגיעה מאד מאובזרת ובטוחה, אך יחד עם זאת, תג מחיר של 133,900 ₪ מביא לדילמה, אם זה המחיר שכדאי לשלם על רכב פנאי לארבעה נוסעים. מי שלא צריך את המושב החמישי, ומחפש רכב פנאי קטן, זריז ומהנה לנהיגה, עם לא מעט מערכות בטיחות, אבל בעיקר עם מראה ייחודי ונוכחות, שישקול בחיוב את הפורד פומה.

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

5 × 3 =