פיג’ו 3008 PHEV (היברידי נטען בחשמל, 300 כ”ס) – מבחן דרכים

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

פיג'ו 3008 PHEV (מנוע – 1.6 ליטר טורבו, 300 כ"ס), היברידי נטען 
פיג’ו 3008 PHEV (מנוע – 1.6 ליטר טורבו, 300 כ”ס), היברידי נטען

 

הקרוסאובר הצרפתי זכה להצלחה גדולה בשוק הישראלי, עם ביקושים גבוהים גם בשוק המשומשות. לאחרונה הצטרפה לשלל רמות הגימור והאבזור גרסה היברידית נטענת עם 300 כוחות סוס שמאיצה ל-100 קמ”ש בפחות מ-6 שניות. מי קהל היעד של הגרסה הזו – פעילי גרינפיס? חובבי נהיגה? חובבי נהיגה שהם פעילי גרינפיס? יצאנו לבדוק

 

עיצוב חיצוני

 

את העיצוב החיצוני של הפיג’ו 3008 כבר לא צריך להציג. ה-3008, בדורה הנוכחי, עלתה לכבישי ישראל בשנת 2017 ובקרוב תזכה למתיחת פנים. בעולם של קרוסאוברים, עיצוב ה-3008 שונה במקצת, בעיקר בזכות חלקה האחורי, אשר פחות “מעוגל” וכולל פס שחור מבריק המחבר בין שתי יחידות התאורה. נציין כי גרסת ה-PHEV כוללת מספר תוספות ניקל שאינן מופיעות בגרסאות הכניסה, אך למרות שהספק המנועים המותקנים ב-3008 PHEV אינו מבייש רכבי קצה של יצרנים אחרים, פיג’ו לא טרחו להבליט זאת. זאב בעור כבש. לטוב ולרע. 

 

פיג'ו 3008 PHEV מבחן דרכים
פיג’ו 3008 PHEV מבחן דרכים

 

פנים

 

הדבר הראשון לו שמים לב בפיג’ו 3008 כשמתיישבים במושב הנהג הוא ההגה הקטן. כל כך קטן שאל לוח המחוונים מסתכלים מעל ההגה ולא דרכו (הנמוכים יצטרכו להגביה את המושב ולסגל לעצמם ישיבה גבוהה). זהו קו בו בחרה פיג’ו לפני מספר שנים בשלל דגמיה. הדבר השני אליו שמים לב הוא הנגישות והדגש על הנהג. פתחי המיזוג, הכפתורים בקונסולה המרכזית והמסך המרכזי – כולם פונים לנהג. הקונסולה בה מותקנת ידית ההילוכים גבוהה גם היא והתחושה היא ב”קוקפיט”. קצת פחות טוב לקלסטרופובים – מעולה לכל השאר. 

העיצוב הפנימי מושקע ומייצר עניין אך עם זאת “נקי” ולא עמוס. יש בו הכל מהכל – תפירה בין חיפויים, פס מבריק מול הנוסע שליד הנהג, אלקנטרה, חיפויי דמוי עור, מקשי “פסנתר” אסתטיים לתפעול מערכות הרכב, לוח מחוונים דיגיטאלי ומסך גבוה הנגיש לעין. איכות החומרים טובה ברובה ופה ושם תמצאו פלסטיקה פחות “מזמינה”, בעיקר באזורים שמתחת לברך. איכות הגימור וההרכבה טובים גם הם. 

 

פיג'ו 3008 PHEV דשבורד
פיג’ו 3008 PHEV תא נהג

 

 

מתגי פסנתר. פיג'ו 3008
מתגי פסנתר. פיג’ו 3008

 

חלק מהמראה ה”נקי” נובע מהעובדה שמערכת בקרת האקלים נשלטת באמצעות מסך המגע של מערכת המולטימדיה. לא תמיד נוח אך ניתן להגיע אליה באופן מיידי באמצעות מקש “פסנתר” ייעודי. מערכת המולטימדיה, בניגוד לחלק מהיצרנים האחרים, מחוברת למערכות הרכב וניתן להציג נתונים בנוגע למערכת ההיברידית (מצב טעינה, זרימת אנרגיה, סטטיסטיקות ועוד). עוד ניתן למצוא בחזית חיבור USB, 12 וולט וטעינה אלחוטית. 

זוג המושבים הקדמיים נוחים ומציעים חימום ותמיכה לגב התחתון ולירכיים, כאשר מושב הנהג מתכוונן באופן חשמלי וכולל זיכרונות. לאוהבי המסאג’ מציעה ה-3008 מספר תכניות שונות בעוצמה הניתנת לשליטה. סה”כ מקום לא רע לשהות בו. 

 

 

 

הכיסים בדלתות, תא כפפות והתא שבין המושבים גדולים באופן יחסי. מבט למעלה חושף מראה מרכזית מתכהה אוטומטית (או בעברית – אלקטרו-כרומטית) נאה ללא מסגרת, ומעליה גג פנורמי גדול שנפתח בחציו הקדמי הכולל כיסוי בד המספק הצללה כמעט מלאה לחלוטין. כשהלילה יורד מציעה ה-3008 תאורת אווירה בכיסי הדלתות, באזור לוח המחוונים, במחזיקי הכוסות ועוד. 

 

מרווח הראש והברכיים מאחור טוב. פיג'ו 3008
מרווח הראש והברכיים מאחור טוב

 

תא מטען בנפח 395 ליטר. פיג’ו 3008 PHEV

 

מרווח הראש והברכיים מאחור טוב והנוסעים במושב האחורי ייהנו מפתחי מיזוג (ללא שליטה בבקרת האקלים) ושקע 12 וולט. אין שקעי USB אך יש תאורה נפרדת ומשענת יד הנפתחת ממרכז גב המושב האחורי. תא המטען קטן בכ-125 ליטר מהגרסאות נטולות המנועים החשמליים ומכיל 395 ליטר מרביים. קיפול המושב האחורי יגדיל את הנפח בכ-1,000 ליטרים נוספים. 

 

מתניעים

 

לחיצה על כפתור ההתנעה “תניע” את מנועי החשמל בלבד. מנוע הבנזין אינו מסתובב ואנו מתחילים להתגלגל אל מחוץ לחניה. יש משהו מיוחד בשקט הזה של רכבים הנעים על חשמל בלבד. ה-3008, בגרסת המבחן, כוללת שני מנועים חשמליים, אחד לכל סרן. המנוע האחורי מפיק 113 כוחות סוס והקדמי 110 כוחות סוס. קיבולת הסוללה הינה 13.2kWh וטווח הנסיעה על חשמל בלבד עומד על כ-60 ק”מ (על פי תקן WLTP).

 

טווח חשמלי של עד 30 ק"מ
טווח חשמלי של עד 60 ק”מ. פיג’ו 3008 היברידי נטען בחשמל

 

על פי תקן המציאות, טווח הנסיעה החשמלי תלוי בתוואי הנסיעה ובאופי הנהיגה. שילוב למצב B בבורר ההילוכים יגביר את הבלימה הרגנרטיבית, או בעברית – בלימה הנוצרת מאחזור אנרגיית התנועה בחזרה לסוללה. נהג שידע לתכנן טוב את אופי הנהיגה יזכה בקילומטרים נוספים ללא בנזין. המהירות המרבית לה תצליח להגיע ה-3008 ללא שימוש בדלק עומדת על 135 קמ”ש והתאוצה מספקת בהחלט לטובת התניידות שוטפת בקצב התנועה. בשורה התחתונה המשמעות היא שנהג, שגר בטווח של עד 30 ק”מ (בפועל קצת פחות) ממקום עבודתו ומחזיק בעמדת טעינה בביתו או במקום העבודה, יוכל לנסוע לעבודה וחזרה ללא בזבוז של טיפת דלק אחת. לא רע. 

לחיצה עמוקה על הדוושה הימנית, גם במצב חשמלי בלבד, תעיר את מנוע הבנזין לחיים. המנוע המותקן בגרסה זו נושם אוויר באמצעות מגדש טורבו לתוך ארבעת הבוכנות אשר יחד מפיקות 200 כוחות סוס ב-6,000 סל”ד שמועברים לזוג הגלגלים הקדמיים. בשילוב המנועים החשמליים יורדים יחד 300 כוחות סוס לארבעת הגלגלים ו-53 קג”מ המגיעים ב-3,000 סל”ד גבוהים יחסית. המשמעות היא שמהרגע שמועכים את הדוושה הימנית ועד שנבעטים במלא הכח קדימה יש מספר שלבים: 

  1. המנועים החשמליים מגיבים מיידית. מושכים ודוחפים את הרכב קדימה
  2. תיבת ההילוכים של אייסן (היפנית) בעלת שמונת יחסי ההעברה מורידה הילוך (או שניים)
  3. הטורבו בונה גדישה
  4. חזית הרכב מתרוממת בעוד המתלה האחורי רוכן כלפי מטה  והראש נבעט לעבר משענת הראש 

 

המנועים החשמליים מגיבים מיידית. פיג’ו 3008 PHEV

 

כל זה קורה מהר יחסית אך ניתן להרגיש כל שלב ושלב. המיאוץ ל-100 קמ”ש אורך 5.9 שניות בלבד. במהירות זו, וגם במהירויות גבוהות ממנה השקט בתא הנוסעים מרשים מאד ורעשי הרוח ששמענו היו ברובם ממערכת בקרת האקלים. גם בידוד רעשי המנוע טוב, ובעת האצה חודר לתוך תא הנוסעים צליל באס נעים ולא צורם. מערכת ההתראה לרכב בשטח “מת” על גבי המראות עבדה פחות טוב מרכבים אחרים שבחנו, אך מערכת שמירה על מרכז הנתיב עבדה מצויין כמו גם מערכת בקרת השיוט האדפטיבית. חסרון במערכת בקרת השיוט הוא מיקום מתגי התפעול. אלו חבויים מאחורי ההגה ודורשים היכרות מוקדמת, בניגוד למערכות של יצרנים אחרים אשר ממקמים את מתגי התפעול על גבי ההגה. 

בכביש המתפתל ה-3008, שבגרסה ההיברידית שוקלת כ-1.9 טון, הפתיעה לטובה. המשקל הגבוה מטופל באופן משביע רצון בזכות כיול מתלים טוב. האחיזה גבוהה והביטחון מאחורי ההגה גבוה בהתאם. בפניות הדוקות במהירויות נמוכות, המנוע החשמלי, המניע את הסרן האחורי, יעזור להצמד לקו הפניה ובאופן כללי כל הכוח יורד לגלגלים ללא דרמות. לטובת הנהגים שמעוניינים לתפעל ידנית את תיבת ההילוכים, הותקנו ב-3008 משוטי העברת הילוכים מאחורי ההגה. בכביש המתפתל בלט חסרונם של משוטי התפעול בכך שהם אינן מסתובבים עם ההגה ואורכם קצר. לכן, כל הפניה קלה של ההגה ממקמת את ידי הנהג רחוק מאותם משוטים.

 

 

עוד חסר לנו בנהיגה ספורטיבית מד הסל”ד אשר לא נמצא בין שלל התפריטים ואפשרויות התצוגה של לוח המחוונים הדיגיטאלי. בכבישים המשובשים נוחות הנסיעה טובה, אם כי לא מדובר בנוחות הצרפתית המוכרת. כיול המתלים קשה יחסית ומזכיר יותר את הנוקשות הגרמנית. דבר מתבקש ברכב עם הספק כה גבוה. במידה ותהיתם מה היתה צריכת הדלק במבחן, נספר לכם כי היא אינה רלוונטית. זאת משום שהצריכה בפועל תהיה מושפעת מאד מאופי הנהיגה, מתוואי הנסיעה ומהיכולת להטעין את הרכב בבית ו/או בעבודה. כל מספר בין אינסוף ל-10 קילומטר לליטר יזכה. 

 

לסיכום

 

בסופו של יום, פנסי הלד הובילו אותי אל החניה, בה שילבתי להילוך אחורי, אשר הוריד באופן אוטומטי את מראות הצד כלפי מטה על מנת לעזור בשדה הראיה כדי שחלילה לא אשרוט את הגלגלים במדרכה. מצלמת ההילוך האחורי, הפתיעה לרעה ברכב כה עמוס בטכנולוגיה – הן מבחינת שדה הראיה והן מבחינת הרזולוציה. פתחתי את דלת הנהג והלוגו של פיג’ו הוקרן על גבי המדרכה (הייתי מוותר על ה”מחווה” הזו). חיברתי את כבל הטעינה לרשת החשמל הביתית, מה שאיפשר לי כ-6 שעות לשקוע במחשבות לגבי הפיג’ו הזו (או שעתיים בעמדת טעינה מהירה).

 

מי קהל היעד של ה-3008 PHEV?

לפני המבחן חשבתי שיהיה מדובר ברכב שקולע למשבצת של “תפסת מרובה – לא תפסת”. רכב שמנסה להיות הכל אבל נכשל בגדול. להפתעתי, ה-3008 מצליח לעשות הכל ובגדול. רכב פרקטי, בעל “אופי” בתא הנוסעים. אופי המספק לנהג תחושה שהוא מיוחד ולא כמו שאר הנהגים מסביב. ביחס לקרוסאוברים אחרים מצאנו שה-3008 מהנה לנהיגה, וכמו כל קרוסאובר, מאפשר לרדת מידי פעם לשבילים קלים. כבונוס, המנועים החשמליים יאפשרו להינות מכח זמין, מנסיעה חלקה ונטולת ויברציות, משקט בתא הנוסעים ומצריכת דלק נמוכה – כל עוד תצליחו כמובן להתאפק מללחוץ על הדוושה הממכרת הזו שנמצאת בצד ימין…

מחיר: 255,000 ש”ח

 

follow and like
fb-share-icon0

תגובה אחת ל “פיג’ו 3008 PHEV (היברידי נטען בחשמל, 300 כ”ס) – מבחן דרכים”

  1. רכב מעוצב בצורה מהממת .אך תג המחיר לרכב שמספק 60קמ .במחיר 255אלף עדיף כבר טסלה חשמלית או במו סדרת i .אין כאן זריקת עידוד למעבר לרכב חשמלי במחיר מוגזם 250 אלף לאן נגיע לרכב חצי מיליון חשמלי עדיף כבר תחבורה ציבורית ורכבת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

seventeen − 15 =