קופרה פורמנטור (גרסת מנוע 1.5 ל’ 150 כ”ס) מבחן דרכים

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

בכל הקשור במזג אוויר יש אנשים שמתחלקים לכאלו שאוהבים גשם וקור, וכאלו שאוהבים שמש יוקדת וטמפרטורות גבוהות. אך לא תמצא אחד או אחת שיגידו שהם אוהבים אובך. אני מקבל באופן סימלי את הפורמנטור בשבוע שיש בו אובך מטורף, וכמו האובך שמגיע “בסערה” ובעיקר מלכלך, גם הפורמנטור הנחשקת מגיעה בסערה עם המון באזזז סביבה, ושאלה אחת מרכזית – כמה אבק היא הולכת להשאיר בטבלת המכירות ולמי?

 

קופרה פורמנטור חוות דעת
קופרה פורמנטור (גרסת מנוע 1.5 ל’ 150 כ”ס) מבחן דרכים

 

צילום: ליטל שאבי

כידוע, קופרה הפכה להיות חטיבה נפרדת מסיאט, ועכשיו, אחרי שקיבלה מותג וסמל ברונזה נפרד משלה, היא נוחתת בארץ ישירות לאולם התצוגה המרשים, והבודד שיש למותג כרגע, במגדל צ’מפיון בבני ברק. בהמשך אמור להיפתח אולם תצוגה נוסף. כמה מילים על אולם התצוגה החדש של קופרה, ברשותכם, לדעתי, זהו אולם התצוגה היפה ביותר בישראל היום. מעוצב באופן שבטי ואפלולי. בין ספות מעוצבות ש”זרוקות” בחלל, מוצבים כמה דגמי קופרה, לרבות הקופרה לאון E-Racer, מכונית המרוץ החשמלית של המותג.

אנחנו כאן כאמור בשביל הפורמנטור. הקופרה פורמנטור מגיעה לעולם בכלל ולארץ בפרט עם המון ציפיות ורצון לשדר Say ברור ושונה בתחום, בין רכבי פנאי וספורט ועיצוב דינאמי וייחודי שגורם בעיקר חשק עז לשים עליה את הידיים, במיוחד על גרסת ה-VZ בעלת ההנעה הכפולה וה-310 כ”ס. כאן, במערכת של  ‘מלכת הכביש’ אנחנו צנועים, ומתחילים עם גרסת הבסיס של הפורמנטור בעלת מנוע ה-1.5 עם הספק של 150 כ”ס. כן, זהו אותו המנוע שישנו בסיאט לאון החדשה, בין היתר.

אגב, תתכוננו לספור את כמות הפעמים שהמילה סיאט לאון החדשה תופיע במבחן דרכים הזה, ויש לכך סיבה מצוינת. שנתחיל?

 

קופרה פורמנטור (גרסת מנוע 1.5 ל' 150 כ"ס) מבחן דרכים
קופרה פורמנטור – רכב פנאי מעוצב

 

ספורט אלגנט

איך נגדיר את העיצוב של הפורמנטור, רכב הפנאי החדש מבית קופרה? זה האנטוניו בנדרס של רכבי הפנאי או הדווין ג’ונסון בגרסת ה-VZ השרירית. זה הדבר הכי ייחודי ויפה שראינו על כבישי ישראל בשנים האחרונות (אם נשים שניה בצד רכבי פנאי של מותגים איטלקיים). מדובר ביצירת אמנות – שילוב של בלט וג’ודו, אלגנטיות וספורטיביות גם יחד. אני מקבל את הפורמנטור יום אחרי שנפרדתי מהסיאט לאון ולא יכול להתעלם מהחלקים הזהים לחלוטין בפורמנטור בגרסת 1.5 ל’. הפורמנטור נראה כאילו מישהו לקח את הלאון ופשוט מתח והגביה אותה.

פתאום האטקה קופרה שהייתה פה עד לפני שניה רכב הפנאי היחידי של המותג נראית גמלונית במעט. הפורמנטור ארוכה מהאטקה קופרה ב-6.4 ס”מ, לא מעט, אך נמוכה ממנה ב-8.3 ס”מ, כך שנוצר מראה קופה דינאמי. יש לה חזית עצבנית, וגם כשהרכב עומד הוא נראה דינאמי וחייתי. זוג פנסי לד בוהקים עם מבט זועף, תחתם פנסי ערפל עגולים בתוך הפגוש הקדמי, לא באיזה בית נורות ערפל כמקובל, מה שמשאיר מקום לפתחים דמוי כונסי אוויר ובמרכז גריל יהלום בולט… כמו בלאון.

בתחתית ישנה “חצאית” שנראית כמו לוע שחור שעומד לבלוע את הכביש. מאחור, יחידת פנסים שפגשנו ב… נכון, הלאון החדשה עם תאורת coast to coast, ובתחתית, דמוי דיפיוזר עם זוג פתחי פליטה שגם הם דמה. מעל החלון האחורי ישנו ספוילר עליון גדול, המוסיף למראה הקרבי, ותוספות של ניפוחים וקימורים לאורכו של הרכב, שקצת נעלמים בצבע הלבן המשמים שקיבלנו. בנוסף תקבלו בגרסת הבסיס חישוקי גלגלים 18″ בצבע אחיד ומסילות גג להוספת המראה הג’יפוני.

 

תאורת WELCOME. קופרה

 

יחידת תאורת אחורית “COAST TO COAST”

 

פתיחת הדלת מדליקה את תאורת welcome עם לוגו קופרה ומקרינה לרצפת החניון. המושבים הספורטיביים בשילוב של בד ועור עם תפירה עדינה בצבע נחושת קופרה, זהים למושבים אותם תפגשו בלאון. גם פנים הרכב זהה לחלוטין ללאון החדשה, למעט נגיעות צבע נחושת (צבע ה-Cooper של המותג המורכב משלושה גווני נחושת-ברונזה). סמל הקופרה בהגה והתפירה שחוזרת על עצמה בצבע זה גם בהגה. 

כמו בלאון החדשה תפגשו כאן את אותו הדשבורד עם פס תאורת האווירה, פתחי המיזוג, הקונסולה המרכזית ומסך מולטימדיה 10″ עם אותה שליטה במדיה ומערכות הרכב, רק שכאן בגרפיקה המושקעת עם האנימציה מופיעה הפורמנטור מכל הצדדים ולא לאון. גם המושבים מאחור עושים תחושת דה ז’ה וו, רק שכאן הכניסה הנמוכה יחסית דורשת ממני מעט להתכופף, למרות שמבוססת על אותה פלטפורמת MBQ Evo עליה מבוססת גם הלאון החדשה. גם הושבת ילד במושב האחורי מעט מסורבלת עקב החיתוך הנמוך  למראה הקופה. תא המטען בנפח 450 ליטר, הוא בין הגדולים בקטגוריה, ודי מרווח, עם פתח גישה מתא הנוסעים כמו ב… תשלימו לבד.

מה שכן, יאמר לטובה שאיכות החומרים של הקופרה היא מעל הממוצע של רכבי הפנאי ברמה / קטגוריה שלה.

 

קופרה פורמנטור מנוע
סמל קופרה יפהפה ומחייב בחזית

 

המון נקודות דמיון לסיאט לאון החדשה

 

כבשה בעור זאב?

בחזית הרכב יושב לו מנוע TSI1.5 ליטר עם 150 כ”ס, אותו מנוע שהכרנו אך לפני רגע במבחן של הסיאט לאון החדשה. תיבת ההילוכים גם היא DSG 7 הילוכים כפולת מצמדים רק שבפורמנטור היא מגיעה רטובה (טבולה), לשמחתכם יש להניח.

אני מניע את הקופרה פורמנטור והמהום מנוע שלא שמעתי בלאון החדשה נשמע בחלל תא הנוסעים. יכול להיות שמישהו אי שם בספרד שיחק פה קצת בטורים? אני משנה את לוח השעונים הדיגיטאלי לתצוגה שכוללת שעון טורים ואכן, הטורים מעט מעל 1100 סל”ד. זה לא בוקר קר שיכול אולי לגרום לכך, ואני מריח פה איזה שינוי קל שאולי יגיע לעומת הלאון שזה עתה נטשתי.

 

קופרה פורמנטור תא נוסעים
חמישה נוסעים ועלייה תלולה והיא עפה קדימה

 

יציאות אוורור מאחור, כולל כיוון טמפרטורה. קופרה

 

הילדים ובת הזוג שתחיה מסיימים לחגור ואני שם פעמיי ואת הוויז לעבר חיפה. כבר ביציאה מהחניון אני מגלה שההיגוי של הפורמנטור מדויק. יש פה איזה משהו אחר שהם עשו לעומת הלאון. אפשר לחוש כבר בהתחלה שמשהו פה יותר מהודק. אני עולה לכביש 6 מתחיל לטפס במהירות והקופרה פורמנטור מגיבה פשוט מצויין. למרות היותה כבשה בעור של זאב, מבחינתי, היא מאד חדה ומאד מדוייקת. אני יוצא מכביש 6 ונכנס לעיקול במהירות והפורמנטור יודעת להוריד את החזית, ולקחת את הסיבוב באופן מושלם, ולצאת באופן מושלם עוד יותר. היא פשוט כיפית לנהיגה, גם במנוע עם “רק” 150 כ”ס. 

אני מגיע לחיפה לשדרות הציונות, שדרה עם עלייה תלולה, ולמרות תחושת השהיה בטורבו ביציאה מהמקום, היא מטפסת את העליה התלולה והמעוקלת גם במחיר של קצת רעשי מאמץ, אבל אפשר להבין היא עמוסה חמישה נוסעים. אחרי ביקור קצר בחיפה אנו חוזרים חזרה לכביש 6. אם ההתחלה שלה קצת מושהית, החל מההילוך השני ובמהירויות שיוט בטווחים של 2500-3500 סל”ד היא פשוט מתנהגת אחרת. אני משנה למצב ספורט ומרגיש איך לא רק ההיגוי משתנה אלא גם המתלים האדפטיבים (DCC) מתקשים והפורמנטור ממש נטועה בעיקולים חדים.

 

קופרה פורמנטור מולטימדיה מחיר
קופרה פורמנטור תא נוסעים

 

שיפטרים מהנים מאחורי ההגה

 

הישיבה גבוהה וגג זכוכית פנורמי מעל מוסיפים לתחושה היוקרתית והספורטיבית בנסיעה. אני “מנגן” על השיפטרים מאחורי ההגה (הילוכים מאחורי ההגה), ותיבת ההילוכים עובדת בהרמוניה מושלמת עם המנוע. 

יש פה שלל מערכות בטיחות שתיכף ניגע בהם, אבל אני רוצה להתמקד לשניה במערכת הסאונד – אם יש סיבה טובה לקנות את הפורמנטור, מלבד המראה והמותג, זאת מערכת הסאונד. לא זוכר מתי בפעם האחרונה סיימתי נהיגה ארוכה ונשארתי לשמוע את השיר עד הסוף, גם כשכבר הגעתי ליעד. מדובר במערכת סאונד של BEATS, עם תכנות ואיכות סאונד שלא נופלת מרכבי יוקרה שעולים פי שלוש. הגיטרות של סטינג מעולם לא נשמעו טוב כל כך. האקוסטיקה פשוט מושלמת, ואם עדיין לא תהיו מרוצים תוכלו לבחור בין שלושה מצבי שמע מתוכנתים.

כיאה לקופרה מבית סיאט מדובר בקצינת בטיחות, ותוכלו למצוא פה החל מבקרת שיוט אדפטיבית, שהשליטה במערכת עברה ללחצנים בהגה, לטובת תפעול נח יותר, הכוללת גם הפעלה ממהירות 0 קמ”ש, מה שאומר מערכת לזחילה בפקקים, ניטור ‘שטח מת’, כולל תנועה חוצה מאחור, שמדליקה ומהבהבת בצבע כתום את כל דופן הדלת בעת הצורך, בקרת סטייה ותיקון נתיב אקטיבית, עם שמירת מרכז נתיב נסיעה בצורה מעולה, 10(!!!), כריות אוויר, מצלמת רוורס שקצת ריצדה לנו מידי פעם בתחילת נסיעה אבל ידעה לתת איכות תמונה מעולה, ובלימה אוטונומית קדימה ולאחור בעת חירום או זיהוי הולכי רגל. יש פה עוד לא מעט מערכות בטיחות שקצרה היריעה מלהכיל.

 

קופרה פורמנטור צריכת דלק

 

הקופרה פורמנטור נאלצה להתמודד במזג אוויר סוער ואביך, מה שאומר שמלבד קושי בצילום תמונות למבחן היה פה גם לא מעט רעשי רוח אבל זה כבר לא באשמתה.

בסיום המבחן צריכת הדלק בנסיעה משולבת עמדה על 11.5 קילומטר לליטר, נתון סביר, אם כי מעט שתיינית לעומת הסיאט לאון שחולקת את אותו מנוע רכיבים ושלדה, אך כבדה ממנה ב-100 ק”ג (1463 ק”ג לעומת 1361 ק”ג). אז אפשר קצת להבין.

 

חיות וחיוכים

קופרה פורמנטור זכתה במהלך מבחן הדרכים ללא מעט מבטים וחיוכים מנהגים ברמזורים, והולכי רגל, בזכות המראה הייחודי שלה בשילוב הסמל הנחשק. היו כאלו שהגדילו וניסו לעשות תחרות יציאה מהמקום איתי ברמזור, אבל לך תסביר להם שאתה רק משחק בנדמה לי פה ואין באמתחתה איזה מנוע חייתי. וכאן טמונה מבחינתי הבעיה של הפורמנטור בגרסת ה-1.5 ליטר, זה בגדר “חילול השם קופרה”, לא פחות, ולו רק בגלל ה”הטעייה” שהיא יוצרת. בסוף היום, למרות שמדובר במותג נפרד, בתחושה יש פה סיאט לאון מוגבהת ומעוצבת מבחוץ. היא מהנה לנהיגה במעט יותר מהסיאט לאון ותוסיפו גם את המראה ומרכב רכב הפנאי, אבל זהו. פה זה נגמר. האם זאת סיבה מספקת לשלם 174,900 ש”ח? תורכם לבדוק ולהחליט. 

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

twenty − nine =