בטיחות קודם: מושבי בטיחות לילדים – מאמר שיעשה לכם סדר

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook
כל מה שצריך לדעת על מושבי בטיחות

עם כל האהבה שלנו כלפי הקטנים, נראה שאנחנו ההורים לא חפים מטעויות: מהתקנה לא נכונה של המושב ברכב, חגירה לא נכונה, אי חגירה, חוסר התאמה בין מושב הבטיחות לפעוט, או הושבתו בכיוון התנועה לפני הזמן. קחו אוויר, וכמה דקות לקרוא את הכתבה שתעשה לכם קצת סדר




זה הזמן לעשות בדק בית בנושא מושבי הבטיחות של הילדים שלנו. נתחיל מעובדה פשוטה אחת – במדינתנו הקטנה אין תקינה בכל הנוגע למושבי בטיחות, ולכן הרבה מה”חוקים” נלקחים כאן בעירבון מוגבל ולעתים רק כהמלצה. מה עושים בלי תקינה מסודרת? מכון התקנים הישראלי ומשרד התחבורה פועלים ומיישרים קו על פי התקינה האמריקאית והאירופאית. שתיהן מקובלות וראויות. 

התקינה, כמו המכוניות, אבזור הבטיחות ועוד, מתעדכנת כל הזמן, אם בזכות מבחני ריסוק שמתבצעים למושבי בטיחות או שלא נדע בעקבות אירועים שקרו במציאות, או במינוח קר – סטטיסטיקות. לדוגמא, ההמלצה החדשה של האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים היא להמשיך ולהושיב פעוט בנסיעה ברכב נגד כיוון הנסיעה עד גיל שנתיים לפחות. מבחינה פיזיולוגית זה הדבר הכי נכון ובטיחותי לתינוק. באירופה הגיל המומלץ הוא שנה וחצי ובסקנדינביה, מדינות קרות, בהן הראות בנהיגה והדרכים פחות נוחים ובטוחים, התקינה היא הושבת פעוטות נגד כיוון התנועה עד גיל 3. אתם בוודאי מנחשים איפה תועד האחוז הנמוך ביותר של פעוטות שנפגעו בתאונות דרכים, נכון, בסקנדינביה. 



לתצוגה מלאה
שימוש במושב בטיחות על פי גיל – מתוך אתר בטרם –  www.beterem.org




מכיוון שמדובר בהמלצות בטיחות בלבד, קריטיות ככל שיהיו, בישראל לא מיישמים אותן. חלק מההורים לא מודעים להמלצות הבטיחות העדכניות, וחלקם מודעים ועדיין מושיבים את התינוק עם כיוון הנסיעה, על אף הסכנה שבכך, כי הוא סקרן ורוצה לראות מה קורה מסביבו, או כי נראה שלא נוח לו. דעו, כי תינוקות ופעוטות עד גיל שנתיים וגם יותר, גמישים מספיק כדי להגיע למצב ישיבה נוח, כל עוד המושב מתאים לגודלם וגובהם.



מתוך אתר בטרם – www.beterem.org




המלצה נשמעת מילה קלילה ונחמדה, אבל זו המילה היחידה שניתן להשתמש בה כשאין תקינה מסודרת ומעוגנת בחוק בארץ. אל תקלו ראש, כשמדובר בבטיחות התינוקות וילדים שלנו, חשוב מאד לקחת את ה”ההמלצות” הללו ברצינות: 

  1. הושבת תינוקות במושב בטיחות/סלקל נגד כיוון הנסיעה מגיל 0 עד גיל שנה ולא משנה מה משקל התינוק, הינה בגדר חובה, ועד גיל שנתיים בגדר המלצה, בעקבות מחקרים שנערכו באקדמיה לרפואת ילדים בארה”ב. 
  2. חל איסור להושיב תינוק/פעוט במושב הקדמי מול כרית אוויר פעילה. (חשוב לוודא שישנה אופציה לניתוק כרית אוויר ברכב המשפחתי לפני רכישתו. וכן, רצוי שלא להושיב פעוט מקדימה כלל). 
  3. המושב הבטוח ביותר למיקום מושב הבטיחות הוא באמצע מושב הנוסעים מאחור. מפתיע. 
  4. יש להתאים את מושב הבטיחות לתינוק או ילד לפי גילו, גובהו ומשקלו. תינוק שנוח לו ומרווח לו ישתף פעולה גם אם המושב שלו מכוון נגד כיוון התנועה. 
  5. כדאי לחפש מושב בטיחות בעל רצועות עיגון של 5 נקודות עד משקל 18 ק”ג. 
  6. שימוש נכון במושב הבטיחות מפחית ב-70% את שיעורי הפגיעה בתאונות דרכים. 
  7. הורים, קראו והקפידו על הוראות השימוש במושב הבטיחות, צפו בסרטוני הדרכה, ולמדו בעצמכם כיצד להתקין את המושב. אנשי מקצוע ומוכרים בחנויות נמנעים מלהתקין את המושבים במכונית הלקוח, כדי לא להיות חשופים לתביעה במקרה של תאונה חלילה. 
  8. מומלץ לרכוש מושב בטיחות/סלקל עם חיבור ISOFIX או LATCH (חיבור מושב הבטיחות לשלדת הרכב עצמה), ובכך להימנע מטעויות אנוש בהתקנת המושב ברכב. 
  9. בעת החגירה יש להדק היטב (מבלי ללחוץ) את החגורות הפנימיות של מושב הבטיחות לגוף התינוק קדימה ולצדדים. חגורה רופפת מפחיתה בצורה משמעותית את אפקטיביות השימוש. רצוי להשתמש בכיסאות בעלי רתמות “5 הנקודות” האוחזות את הילד בשני צידי מותניו, מעל הכתפיים ודרך המפשעה. 
  10. קראנו לא מזמן מאמר חשוב על הסכנה שבחגירת פעוטות לבושים במעיל, ובאשליה שהפעוט חגור היטב, אך החגורה בעצם רק לוחצת את המעיל על הגוף ולא תופסת היטב את הפעוט עצמו. זכרו, חשוב להוריד את המעיל, לחגור בצורה הדוקה (מרווח של אצבע בין גוף הפעוט לחגורה), ורק אז לכסות אותו בשמיכה, במידת הצורך. 
  11. הילד גדל וצריך בוסטר, אל תקלו ראש בקשירת הילד דרך מושב הבוסטר בחגורת בטיחות.

 

ואל תתנו למחירים לבלבל אתכם, סלקל או מושב בטיחות שעומד בתקינה אירופאית או אמריקאית, בטיחותי באותה מידה אם מחירו הוא 350 שקלים או 1000 שקלים. צבע, צורה, מותג, כל אלה פרמטרים שעומדים לשיקול ההורים. מידת הבטיחות נותרת בעינה. על מנת לוודא שמושב הבטיחות עומד בתקן, בדקו את פרטיו במדבקה שמודבקת בצידו.



לקראת סיום, הנה שתי בועות שכדאי לפוצץ:

 

  • נושא התפוגה של מושב הבטיחות לא ברור ממש לאף אחד. אין צורך להחליף מושב בטיחות לאחר 5 או 6 שנות שימוש, כל עוד הוא תקין על כל חלקיו; ריפוד, רצועות, אבזמים, מנגנוני נעילה, ואוחסן בתנאים סבירים. מומלץ לא לקבל מושב בטיחות משומש שאינו כולל את הוראות התפעול ורקע המשתמש. רק במידה והמושב היה ברכב המעורב בתאונה יש צורך להחליפו. כלפי חוץ הוא עשוי להיראות שלם, אך תפקודו ויכולת ההגנה שלו עלולים להיפגע.
תודה למוטי גרמיזה – ראש ענף התינוקות באיגוד לשכת המסחר ומנהל בטיחות מוצרים בחברת EGST, בסיוע הכנת הכתבה.

חובת התקנה מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב

התאמת מושב בטיחות ועגלה לרכב

follow and like
fb-share-icon0

9 Replies to “בטיחות קודם: מושבי בטיחות לילדים – מאמר שיעשה לכם סדר”

  1. אני ממליצה לא לקנות מיד שנייה ולא משנה המחיר אלא הנוחות ולעמוד בתקן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

three + twelve =