שני מיליארד שקלים יושקעו בתחבורה ותשתיות אופניים וקורקינטים בארץ 

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook
Women In MicroMobility
רק 23% מהנשים בת”א רוכבות על אופניים. תמר זנדברג בכנס ״Women In MicroMobility” בשיתוף BIRD

 

שני מיליארד ש”ח יושקעו על ידי משרד התחבורה, בתחבורה ותשתיות אופניים וקורקינטים בישראל 

 

בצל המשבר התחבורתי שחווה מדינת ישראל והעומסים הבלתי נגמרים, בעיקר מאז החזרה לשגרה אחרי החגים, נערך כנס ״Women In MicroMobility” שהתקיים בנוכחות שרת התחבורה מרב מיכאלי, השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, סגנית רה״ע תל אביב ומחזיקת תיק התחבורה בעירייה מיטל להבי, מנכ”ל חברת BIRD יניב ריבלין, יותם אביזוהר מנכ״ל עמותת בשביל אופניים, אורלי סול גרופר מייסדת Women in Mobility ועוד. 

הכנס, אשר נערך בשיתוף BIRD ועמותת “ישראל בשביל אופניים”, התמקד בצורך המשמעותי שיש היום לטיפוח וחינוך השוק לשימוש נכון יותר בתחבורה שיתופית ותחבורה זעירה, על רקע המשבר התחבורתי המחריף בישראל. במסגרת הכנס, הציגו עיריית תל אביב-יפו וחברת BIRD נתונים רבים שנאספו באמצעות מכון המחקר אדוה אודות השימוש בכלים שיתופיים בעיר, המראים את הפערים הגדולים בשימוש בין גברים לנשים.

בתל אביב-יפו, פחות מרבע מהנשים, 23%, רוכבות על אופניים, נתון נמוך בהשוואה לגברים – 42%, כך גם שיעור הרוכבות על כלים דו גלגליים אחרים, למשל קורקינט נמוך בהשוואה לגברים (9% ו-23% בהתאמה). קיים פער מגדרי גם בשיעורי השימוש בשירות האופניים השיתופי העירוני “תל אופן” – 7% בקרב נשים ו-15% בקרב גברים. כמו כן, למעלה ממחצית הנשים מגיעות לעבודה ברכב – 57% וכ-36% באוטובוס. שיעורים אלו גבוהים משמעותית בהשוואה לגברים (51% ו-25% בהתאמה). הגברים מתניידים בשיעורים גבוהים מאלו של הנשים באמצעים נוספים למטרות יוממות למשל: אופניים, אופנועים/קטנועים וקורקינטים חשמליים.

שרת התחבורה מרב מיכאלי: “שנים רבות הייתי קשורה רגשית לאוטו, אני נורא אוהבת מכוניות. עכשיו הקשר הרגשי של כולנו לאוטו, גם אם אנחנו זקוקים לו כי אין אלטרנטיבה וגם אם לא, הקשר הוא אמביוולנטי מאוד, מצד אחד נוח לנו במזגן, אבל מצד שני יושבים בו הרבה מאוד זמן בגלל הפקקים”. 

“ישנם שלושה נושאים על הפרק – הראשון הוא נושא התחבורה שלנו שנמצא במצב חירום, לכל מקום שמגיעים אליו, המשפט הראשון הוא כמה זמן לקח לנו להגיע. לכן חייבים לעשות שינוי מאוד גדול בתחבורה. הנושא השני זה סוגי הפתרונות שנמצאים במיקרו-מוביליטי ואיך הופכים אותם לנגישים, בטוחים ומאפשרים עבור כולם וכיצד לממש את כל הפוטנציאל האדיר מבחינת תנועה, חדשנות, נגישות וגם ברמה החברתית. הנושא השלישי הוא נשים. אנחנו, חברות, צריכות להתקדם בחיים. ממש צריכות להתקדם. מכל בחינה. לא מפתיע שנשים רוכבות פחות. אנחנו חיות בחוסר ביטחון פיזי קבוע בכל מקום שאנחנו נמצאות בו וצריך לשנות את זה מהיסוד. ככל שנאזור אומץ ונרכוב יותר, נרגיש יותר בטוחות. אנחנו חוששות בצדק, הדרכים צפופות, אלימות, ולכן אנחנו לוקחות אחורה. הגיע הזמן שנלך קדימה בכל הכוח, במיקרו-מוביליטי, ברגל, בכל דבר”.

לסיום, ציינה מיכאלי את התוכניות של משרד התחבורה: “המשרד עושה מהפכה מוחלטת. עד היום החשיבה הייתה לאן ניסע ברכב, היום מה שמוביל אותנו הוא לאן נוכל ללכת ברגל. שמים את הולכי הרגל בראש, אחריהם הכלים הזעירים הלא ממונעים ואחר כך כל הכלים הזעירים הממונעים. משרד התחבורה ישקיע שני מיליארד ש”ח בשבילי אופניים בכל רחבי הארץ, כדי שאפשר יהיה לנסוע בכלים הקלים בקלות ובבטיחות”.

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג אמרה בכנס: “התפלאתי לגלות את הנתונים שהוצגו לנו, לפיהם רק 23% מהנשים בעיר רוכבות על אופניים, זה אפילו פחות מאחוז הנשים שמכהנות בכנסת. זה ממש מעט. כשמתכננים את המרחב הציבורי צריך לחשוב על כולם, לכל מי שמשתמש בו, המרחב העירוני נותן חופש, הוא מאפשר, ניתן לנסוע באופניים, באוטובוס, בשניהם, ניתן גם ללכת ברגל ואפשר לסטות מהדרך וזה מה שהופך את העיר למקיימת”.

“ישראל, לצערנו, נמצאת מאחור בטיפול במשבר האקלים כפי שהצביע השבוע מבקר המדינה, היא מאחור בגלל התכנון העירוני. אבל החדשות הטובות שאנחנו יכולים להדביק את הפער במהירות. אירועים ויוזמות כאלה, שמים את האצבע על אחד החסמים, מה צריך לעשות, כי להסתכל על נתון של 23% נשים בלבד מתניידות בקורקינטים ואופניים לעומת 50% מהגברים, זה נושא שצריך לתת עליו את הדעת בתכנון מדיניות. אי אפשר להתייחס אליו כשקוף. צריך לפתור אותו, לטפל בו וצריך לראות מה לעשות כדי לשנות אותו. וזה בדיוק מה שאירוע מהסוג הזה עושה”.

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל-אביב יפו ומחזיקת תיק התחבורה בעירייה, אמרה: “ככל שאנחנו נותנים מקום לתחבורה האלטרנטיבית במרחב, זה מפנה גם יותר מקום לרכב. אפשר לראות את הנתונים על הפקקים כיום – ת”א עלתה בפיקוק ב-18%, ירושלים וחיפה ב-35%, ב”ש ב-46%. אני זוקפת את העלייה המתונה ביחס לערים האחרות לזכות רמת השימוש במיקרו-מוביליטי, שמגיע לכ-130,000 רכיבות ביום בת”א וכמובן מוריד את העומס בכבישים”.

 

יניב ריבלין מנכ"ל בירד
יניב ריבלין מנכ”ל בירד. אירוע ״Women In MicroMobility” בשיתוף BIRD:

 

יניב ריבלין מנכ”ל BIRD: “אנחנו לקראת שינוי מדהים. BIRD זו החברה שהקימה את כל התחום של המיקרו-מוביליטי לפני ארבע שנים ואנחנו יוצאים כעת להנפקה. התחום הזה חדש וצריך לחנך את השוק, לחנך את כל משתמשי הדרך, קורקינט חשמלי הוא כלי רכב לכל דבר, יש לו את כל היתרונות להוות אלטרנטיבה”. 

“מעל 25% הנסיעות ב-BIRD אלו נסיעות שמתחברות לתחבורה ציבורית, מעל 30% מהנסיעות ב-BIRD מורידות רכבים פרטיים מהכביש. ישראל כיום מספר אחת בעולם בנסיעות למייל בקורקינטים שיתופיים. יש לנו את כל התשתיות הנכונות. כשראיתי את הנתונים על כמות הרוכבות, אמרתי שהמצב הזה לא יכול להימשך ולכן הקמנו את האירוע הזה. מפה תצא הישועה לכל העולם. זה נושא שת”א מובילה אותו. ניקח את האירוע הזה לערים נוספות בעולם כמו בורדו ובריסל. צריך להשריש את תרבות הרכיבה, כמו שאנחנו רואים באמסטרדם”.

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

sixteen + 18 =