10 הטובות של 2020: יונדאי סונטה הייבריד החדשה – מבחן דרכים

 

המכוניות הטובות של 2020
10 הטובות של 2020: יונדאי סונטה הייבריד החדשה – מבחן דרכים

 

עם עיצוב ייחודי שכבש את רובנו, אבזור נוחות ובטיחות מתקדם חדשני – יונדאי סונטה הייבריד החדשה, נבחרה לאחת מ-10 המכוניות הטובות של 2020. כתבנו, ליאור אמסילי, לקח אותה למבחן דרכים והתרשם עמוקות

 

צילום: דניאל דהרי

 

הסונטה השמינית 

עיצוב מדהים, מנוע היברידי חזק, שלל אבזור ורמות גימור “פרימיום”, יכולים להפוך את הסונטה החדשה לרכב מנהלים היברידי מושלם. אך האם באמת הכל מושלם? מוזמנים לקרוא ומהר, לפני שהמיסוי על רכבים ירוקים עולה.

 

התגעגעתי אז באתי

שנה וחצי אחרי הפסקה בשיווק היונדאי סונטה בישראל, (הרבה בגלל פקידי אוצר ועדכוני המס לרעה על רכבים ירוקים, בדגש על המדרגה השלישית אליה הסונטה משויכת), יונדאי סונטה החדשה שהוצגה לעולם אי שם באמצע 2019, מגיעה אלינו, ואנחנו מזדרזים לחטוף אותה למבחן דרכים. מדובר בדור השמיני, לא פחות, של היונדאי סונטה, אחרי שבדור הקודם הפכה גם להיברידית (כולל מתיחת פנים).

בתקופה שבה הקורונה מבטלת לא מעט דייטים פרונטלים, את הדייט עם הסונטה אני אזכור עוד הרבה זמן. אמנם הסונטה החדשה נחשפה בתמונות ובוידאו, אבל שום דבר לא מכין אותך לפגישה פנים מול פנים איתה. היא לא פחות מ-מהממת. בעלת עיצוב אווירודינמי עם חתך נמוך, אפילו מזכירה מעט את הטסלה מלפנים. מהצד, הסונטה בעלת מראה קופה או ספורטבק, עם קווים נמתחים ליצירת אווירודינמיות, שמביאים אותה למקדם גרר נמוך מאוד של 0.24, בדיוק כמו של… טסלה. 

 

מראה חללי שמזכיר את טסלה. יונדאי סונטה החדשה

 

בחזית, פנסים בעלי מסגרת כרום בשילוב לד, שכל הדלקת תאורה מאירה את פסי הכרום ונותנים לטסלה, סליחה, לסונטה, מראה חללי. הסונטה החדשה מבוססת על פלטפורמה חדשה, ובכך זוכה למידות נדיבות יותר מבעבר, עם אורך שצמח ב-4 סנטימטר, ובסיס גלגלים שגדל אף הוא ב-4 ס”מ לכ-284 ס”מ. אפשר להתפלפל פה ארוכות בנתונים, אבל הסונטה החדשה מעוצבת בצורה שגרמה ללא מעט אנשים במהלך המבחן לסובב אחריה את הראש. היא בעלת קימורים וגג נמוך, ויחד עם זאת, בעלת מראה אלגנטי, כמו שמכונית משפחתית גדולה, או מנהלים, כפי שנקראת במחוזותינו, צריכה להראות.

גם החלק האחורי מעוצב ומוקפד ובעל קווים ארוכים – פס תאורת לד מקיף את החלק האחורי, ומזכיר מעט את הישבן של וולוו S80 או הונדה. פנסי הלד גדולים ובעלי שישה כנפוני “כריש” בחלק העליון, ליצירת אווירודינמיות טובה יותר. נראה שיונדאי עושה צעדי ענק בתחום העיצוב, כמו בסונטה החדשה שעוצבה תחת שרביטו של לי ג’י הון ראש צוות Team1 שאחראים ביונדאי על עיצוב הסונטה.

יונדאי סונטה הנבחנת מגיעה ברמת הגימור LIMITED, הגבוהה ביותר, מה שאומר, אבזור עשיר מלא הטנא.
כבר בפתיחת הדלת, האיכות ניכרת והתחושה היא של רכב פרימיום. יונדאי מכוונת לשם, וראינו זאת במספר דגמים של יונדאי לאחרונה. הכניסה לרכב נמוכה, וגבוהים ימצאו את קורת הגג בכניסה מפריעה מעט בכניסה לרכב. תא הנוסעים מדופן מכל עבר בעור, מה שמעצים את תחושת היוקרה. ההגה גם כן, ייחודי, ובעל מאחזי יד רבים, לחצני שליטה ובקרה למערכות הרכב, ושיפטרים מאחור להעברת הילוכים.

רמיזות לקווים שפגשנו מאחור, נמצא בפסי כרום בדפנות הדלת או בהגה ובעוד לא מעט מקומות. יש פה שילוב רב של עור-פלסטיק-כרום שנותנים מראה עשיר וייחודי.

 

תא נהג יונדאי סונטה החדשה

 

 

ובשילוב של קאמל ושחור

 

במרכז הרכב מסך מולטימדיה 10.25″ צף. התצוגה פשוטה ואולי אף פשוטה מידי, עם מידע דל וגרפיקה פשוטה. יונדאי סונטה מגיעה עם 12 רמקולים של חברת BOSE, בקרת רמקול סנטר שגורמים לצלילים להתפשט בחלל הרכב בצורה נעימה ואיכות סאונד מעולה. מתחת למסך נמצא פאנל המזגן בעל בקרת אקלים עם מיזוג או חימום למושבים הקידמיים, חימום הגה ועוד. התפעול נעשה באמצעות לחצנים. בקונסולה המרכזית נמצא גם תא אחסון גדול עם משטח טעינה אלחוטית שטוב היה אם היה מגיע עם מסגרת לאחיזת הנייד, מאחר וכל תזוזה קלה הפסיקה את הטעינה שלו, ועדיין, תוכלו להטעין את הנייד שלכם באמצעות כבל וחיבור USB צמוד.

תשכחו מידית ההילוכים המסורתית. יונדאי מוותרת עליה לטובת לחצנים. את הלחצנים הללו נפגוש גם בפאליסייד שהושק בארץ לאחרונה, וגם בדגמים נוספים בעתיד, כולל היונדאי טוסון החדש שיושק בקרוב. לי הלחצנים הזכירו את לחצני הגיר באוטובוס. 

הסונטה עמוסה בשלל גימיקים וגאדג’טים, אך את הגאדג’ט הכי מגניב הם פרקו בהגיעה לארץ, וזה הגג עם הפאנל הסולארי. מדובר בלוחות פוטו-אלקטרים שמגיעים בסונטה בילד-אין ובעצם הופכים את הסונטה למכונית יצור סדרתית היחידה בעולם בעלת טעינה סולארית מהשמש, ללא כל תוספת תשלום, שמאפשרת לאחר יום שלם של טעינה מהשמש תוספת של 3 ק”מ לטווח הנסיעה, כ-1000 ק”מ לשנה. אמנם מדובר יותר בגימיק ועדיין, גם כאן הסונטה נכנעת לדיני המיסוי הישראלי והיא לא תגיע איתו.

 

יונדאי סונטה החדשה המלצה
עיצוב ייחודי

 

אבל אל דאגה, נשארו ביונדאי סונטה הייבריד החדשה לא מעט גאדג’טים – תצוגת עלית המוקרנת לשמשה של חלק מלוח השעונים. אם בלוח שעונים עסקינן, יש פה לוח שעונים דיגיטלי מרהיב, בעל תצוגות משתנות וגרפיקה מהממת, שרק מעמיקה את הניתוק בינו לבין מסך המולטימדיה הצף והאנמי. מעבר בין ארבעת מצבי הנהיגה, SPORT, ECO,SMART ו-CUSTOME, באמצעות הלחצן, הממוקם ליד לחצני ההילוכים, משנה את התצוגה במסך בהתאם, כאשר במצב ספורט, התצוגה המרהיבה ביותר לדעתי, הכוללת שינוי פונטים, מד מהירות וצבע אדום בוהק. מצב נהיגה SMART, אם תהיתם, זהו מצב נהיגה הלומד את הדרך בה הנהג נוהג ומתאים ומציג לו נתונים בהתאם. 

הגאדג’ט המרהיב ביותר הוא דווקא אביזר בטיחות – בעת איתות ימינה או שמאלה, תפתח תצוגה בלוח השעונים המקרינה צילום של השטח המת בלוח השעונים בהתאם, ועדיין בשל זווית הצילום הסתמכתי גם על מראות הצד. אגב מראות הצד לא מתקפלות בעת נעילת הרכב.

נמשיך – יש כאן מצלמות 360, עם אפשרות בחירת זווית מצלמה והדמיה של תצוגת על.

 

שלח לי שקט בקופסא

 

הגיע הזמן לבדוק איך היא זזה. אני לוחץ על כפתור ההנעה ומיד לחיצה על D בגיר, והרכב לא זז. מתברר שבלם היד החשמלי לא ישתחרר כל עוד לא חגרתי את עצמי. עוד גאדג’ט בטיחותי. אגב, תפעול בלם היד החשמלי לא אינטואיטיבי, כמו מיקומו, אי שם למטה מאחורי ההגה, ובמהלך המבחן מצאתי את עצמי משחק איתו לא מעט פעמים, ועד לכתיבת שורות אלו אני עדיין לא סגור על תפעולו.

יונדאי סונטה החדשה היא הדבר האחרון שאפשר לקרוא לו קופסא, אך השקט שנשמר בה בנסיעה גורם לי לחשוב שדנה ברגר הייתה שמחה לקופסא שקטה שכזאת. המושבים הנוחים והתאוצות השקטות גורמות לי לפתוח את מכסה המנוע, בחשש שאולי פיספסתי ומדובר ברכב פלאג אין ולא היברידי. מתחת למכסה המנוע אני מוצא מנוע SMARTSTREAM 2.0 ליטר חדש היושב ליד מנוע חשמלי, כשהשילוב ביניהם נותן 192 כוחות סוס ב-6000 סל”ד ומומנט יחסית גדול של 38 קג”מ כבר ב-1770 סל”ד. המנוע משולב לגיר 6 הילוכים. 

 

פנסי פול לד

 

חזרה לתא הנהג – אני משייט והרכב פשוט מתעלם מאורכו ועוטף בצורה מושלמת את הנהג. משענת היד הרחבה נוחה, וגם לנוסעים מאחור יש לא מעט מרווח, עם פתחי מיזוג וטעינה, לטובת הדור הצמוד למסכים היושב מאחור. אפילו שמו להם וילונות צד שחורים נגללים, אם השמש חלילה תפריע. מאחור, ישנו תא מטען ענק ועמוק בנפח 510 ליטר. ביונדאי בחרו באופן מוזר למקם את לחצן הפתיחה שלו בחלק העליון שבתוך סמל יונדאי. אם התיאור נשמע מסובך, תחשבו כמה היה מסובך להבין את זה לבד. ביונדאי גם ויתרו על המשאבה והחזירו את הגלגל החליפי. בראבו יונדאי, עשיתם בשכל.

מפגש ראשון עם פס האטה גורם לראש שלי להיתקל בגג הרכב, ואני בגובה ממוצע, מה שאומר שהגג פה נמוך מהרגיל לטובת אותה אוירודינמיות. פתיחה של כיסוי חלון הגג הפנורמי תביא לתוספת של עוד מספר סנטימטרים למרווח הראש. 

פסי האטה וכבישים משובשים הם עקב האכילס של הסונטה. השיכוך חד וקשיח מדי וכל סדק בכביש ואפילו ‘עיניי חתול’ מורגשים היטב, למרות המתלים והמושבים האוחזים.

למרות נתון האצה לא מזהיר של 0-100 קמ”ש ב-9.1 שניות, ההאצות ותאוצות בסונטה מרגישות טוב, ביציאה מהמקום או בעקיפות. 

אני נוסע דרומה ויורד במחלף לכביש 6, וזאת הזדמנות לבדוק את שלל מערכות הבטיחות שהיונדאי סונטה החדשה מגיעה איתן: מערכת שמירת המרחק טובה, אם כי, היא שומרת יתר על המידה מרחק מהרכב מלפנים גם כשאני מגדיר את הרדאר לצמצום שמירת מרחק, ברמה כזאת ששלוש מכוניות יכולות להיכנס ביני לבין הרכב לפני. בכלל, מערכות הבטיחות ברכב הן כמו הורה שנוזף בילדים שלו, כזה שמאיים שאין טלויזיה לשבוע אבל אחרי 20 דקות מוותר להם. הן מצד אחד לא תמיד סומכות על הנהג, ומתריעות מוקדם מדי, ומצד שני, שהן רוצות להעניש אותך בביטול שלהן, כי למשל הורדת את הידיים מההגה, הן לא באמת יבטלו את המערכת שמירת נתיב, לדוגמא, למרות שבלוח שעונים תופיע אזהרה שהמערכת תבוטל והמערכת תתן לך צפצוף ומיד תחזור לעבוד.

על מנת לא לריב עם מערכות הבטיחות, השתמשתי בלחצן בהגה עם סמליל של הגה שמבטל את ההתראה על הצורך בשני ידיים על ההגה. יודעי דבר (לא אני כמובן), יוכלו לספר שהרכב ידע לנסוע ולשמור על הנתיב, ומרחק מלפנים בכביש 6 במשך כ10 דקות, ללא התערבות נהג. הסונטה החדשה בעלת 9 כריות אוויר, שמירת נתיב ותיקון אקטיבי, ניטור רכב ב’שטח מת’, התראה על תחילת נסיעה של הרכב מלפנים, התרעה על עייפות נהג, בלימת חרום, מנגנון AUTO HOLD בעת עמידה ברמזור למשל, מצלמות היקפיות, בלימת חירום גם בנסיעה לאחור, התראת צפצוף בעת פתיחת דלתות אחוריות במידה ויש רכב חולף מאחור, ואפילו התראה על ילדים מאחור בעת כיבוי הרכב, במידה ואכן יש כאלו בסיום הנסיעה.

תדלוק המיכל הראה טווח נסיעה של כמעט 900 ק”מ,  נתון מרשים לכל הדעות. בסיום המבחן בנסיעה משולבת צריכת הדלק עמדה על 16.5 ק”מ לליטר, שיפור קל לעומת הדגם היוצא. בנסיעה מחוץ לעיר במהירות שיוט צריכת הדלק הצליחה אף להגיע ל-18.7 ק”מ לליטר. הרבה בזכות העיצוב הייחודי ומקדם הגרר הנמוך של הרכב.

 

החל מ-198 אלף ש”ח. יונדאי סונטה הייבריד החדשה 2020

 

סיכום

 

אז מה השתפר? המון. זאת סונטה אחרת לגמרי, מכל מה שהכרתם עד היום. יונדאי סונטה הייבריד היא מכונית כמעט מושלמת, כשבעוכרה בעיקר שיכוך מתלים לא סלחני, אך בכלל, החבילה הזאת היא עסקה מצוינת המכילה כל טוב מבחינה טכנולוגית ובטיחותית, עם צריכת דלק מעולה ותחושות נהיגה טובות. כיום, אין לסונטה מכוניות מנהלים היברידיות שמתחרות בה, מלבד טויוטה קאמרי. 

יש סיבה למה חיפוש של המילה סונטה החדשה תיתן בתוצאות מנוע החיפוש גם טויוטה קמארי, מנהל ה-SEO והדיגיטל של טויוטה מודאג ובצדק. יש פה רכב מנהלים היברידי שברמת הגימור LIMITED ובמחיר של 196,000 ש”ח לרמת הגימור הנבחנת לא נופל מרכבי פרימיום יקרים יותר. מי שמחפש רכב מנהלים היברידי כמעט מושלם, שיזדרז להגיע לאחת מהסוכנויות לפני שהמיסוי הירוק יעלה.

 

Print this pageEmail this to someoneShare on LinkedIn0
Tweet about this on TwitterShare on Facebook0

1 thought on “10 הטובות של 2020: יונדאי סונטה הייבריד החדשה – מבחן דרכים

  1. חיקוי עדין יותר לDS5.. כל העיצובים של היצרן הזה ככה.. מה יהיה?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.