DS7 CROSSBACK מבחן דרכים – עיצוב, ייחודיות וטכנולוגיה מתקדמת

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

שנסון צרפתי עם שיק אוונגרדי: כתבנו, חובב הצרפתיות, נהג, משש והתאהב - מבחן דרכים ל-DS7 CROSSBACK החדשה

צילום: אביחי דמארי

Crossback DS7 במבחן, משהו על אגדות, טכנולוגיה ומה שהחזיר אותי לאהוב מכוניות

DS7 Crossback הגיע אליי לאחר כמעט 5 שנות המתנה מאז צצה השמועה על פיתוחו, זוג האותיות DS בשבילי זה קצת יותר ממכונית, זוג האותיות הללו הביאו אותי לאהוב מכוניות. לדעת שיש מישהו שם בתעשיית הרכב שבונה דברים הפוך, עם אומץ, בתקווה לקבל משהו שונה וייחודי, וגם אם נכשל נותר אמיץ מספיק בכדי לנסות שוב, אחד שמבין שמצויינות היא דבר יקר להחריד. וזה, זה הדבר שתפס אותי, בגלל זה אני אוהב מכוניות.  

קחו לכם כמה שניות לבדוק את התמונות של אביחי הצלם התותח על, בינתיים אסדר את רכבת המחשבות שלי.

DS, מותג שהתפצל מסיטרואן בעיקר משיקולים כלכליים ושיווקיים בשנת 2014, נשען בכבדות על מותג העל או קונצרן PSA (פיג’ו 3008, וסיטרואן C5 Aircross), ומציג את רכב הפנאי שטח היוקרתי הראשון שלו, מזל טוב! הוא מצטרף לשני דגמי DS שכבר משווקים בישראל, DS5 מרהיבה, שבחנו כאן באתר, ו-DS3, התכשיט הצרפתי המלוטש. הייתה עוד מכונית בשם DS4, שתפקדה בעיקר כרכב נישה יוקרתי.  

טוב אי אפשר להתחיל בלי שיעור היסטוריה קטן, בכל זאת DS הייתה לאבן פינה בהיסטוריה המוטורית, מאז שנות ה-50 כאשר הוצגה והביאה לנתוני מכירות מדהימים כבר ברגע הסרת הלוט (12,000 יחידות ב- 15 הדקות הראשונות), DS נחשבה לאוונגרדית ומיוחדת, כשהיום, היא לא פחות מאייקון תרבותי. כמות המילים שנכתבו על סיטרואן DS האגדית בלתי ניתנת לכימות ולכן, נסכם את DS או ‘האלה’ בשורה אחת, מתלים מהפכניים, עיצוב אוונגרדי, חדשנות טכנולוגית והימור כלכלי בלתי נלאה. (ולא רק).

DS7 CROSSBACK מבחן דרכים
מתלים מהפכניים, עיצוב אוונגרדי
DS7 קרוסבק

אסף ואבא הולכים להביא ‘אוטו חדש’

אוגוסט הארור, חם על גבול הממיס, בתוספת ילדים בחופשה, תענוג, אסף שמח ליום כיף עם אבא, אימא יותר, אז יוצאים להרצליה לאולם התצוגה המושקע של המותג החדש.

  • איזה אוטו מביאים היום אבא?

  • אוטו מיוחד, כזה שאבא חיכה לו המון זמן, הוא נקרא DS7

  • זה ג’יפ?

  • סוג של, רכב פנאי.

  • הוא נוסע על החול?

  • הוא יכול, קצת.

  • אז זה ג’יפ.

  • זה לא ג’יפ.

  • הוא גבוה?

  • כן.

  • אז זה ג’יפ.

  • זה לא ג’יפ.

  • אז מה זה?

  • לא ג’יפ.

  • אז אולי תביא ג’יפ?

מנוע 2 ליטר טורבו דיזל עם 180 כ"ס
קטגוריה משל עצמו. DS7 CROSSBACK

אולם התצוגה מרשים, מעוצב, אני מרגיש חשוב לרגע, מבט לעבר המפרט הטכני, (למפרט המלא), ציון בטיחות 8 מתוך 8, בקרת שיוט אדפטיבית עד עצירה, תיקון סטייה אקטיבי ומערך מתלים אדפטיביים, הרכב האוטונומי כבר כאן, להשלמת התמונה, מנוע 2 ליטר טורבו דיזל, 180 כ”ס ונתון מומנט מפלצתי של 40.8 קג”מ, נתון תאוצה של 9.4 שניות מאפס למאה ומהירות מרבית של 215 קמ”ש. הפרופורציות 4,573 מ”מ לאורך 1,906 מ”מ לרוחב ומתנשא לגובה של 1,625 מ”מ, מה שמציב את הקרוסאובר החדש לא בדיוק בקטגורית רכבי הפנאי היוקרתיים הקומפקטיים וגם לא מול רכבי הפנאי היוקרתיים הגדולים, אלא איפשהו באמצע במקום מיוחד משלו. ובכל זאת מי הן המתחרות? וולוו XC60, אאודי Q5, ב.מ.וו X3 ומיני קאנטרימן בין השאר. המחיר תחרותי מאוד, החל מ239,900 ₪ ועד 297,400 ₪.

המובן מאליו, עיצוב, לואי ויטון ומפרץ הפנינים

סיבוב סביב הפסל הסביבתי החדש, אלמנטים צרפתיים מופיעים כאן די הרבה, רמות הגימור, 4 במספר, מתחילות ב- SO CHIC Performance, RIVOLI,  ו- OPERA, על שם רחוב ריבולי המפורסם ובית האופרה, כי, ובכן, אופרה. אין ספק שהשראת העיצוב מגיעה ממותגי היוקרה הצרפתיים כמו שאנל, ולואי ויטון (הם צרפתיים, בדקתי בגוגל) והתוצאה מעולה. בכל זאת DS7, הרכב הנשיאותי של צרפת, המון אחריות והמון היסטוריה… (ע”ע דה גול – DS).

פרטים בתוך פרטים והמון יהלומים (המילה ‘יהלומים’ תחזור הרבה בפרק הקרוב, אז הישארו, יהיה מבריק), הגריל הכוחני מסגרת הכרום המעוצבת והפרופורציות הנכונות לא מותירות גרם של ספק, העיצוב וההשקעה בפרטים הקטנים ניכרות מכל מבט. התאורה הראשית, הנקראת DS led vision מורכבת מיחידת תאורת לד ראשית ומשלישיית דמויי קריסטלים מלוטשים המסתובבים על צירם בהתאם להפניית ההגה, (המצאה של המלכה האם, סיטרואן DS, אגב).

בעת ההתנעה מופע אור-קולי משובח ואופנתי לוקח חלק מרצף בדיקות מערכות הרכב ותקינותן, והנה עוד סיפור לספר לאימא על אורות מגניבים באוטו החדש, כולנו מרוויחים. יחידות תאורת הלד האחוריות מעוצבות וארוכות עם מצג מרהיב משלהן ואפילו סימון האיתות קיבל אנימציה משלו. את שאר פרטי העיצוב ומסגרת הכרום הבולטת השארתי לאביחי לתאר. אנחנו נכנסים פנימה.

תשומת לב לפרטים. תא נהג DS7
עיצוב פנסים מהפנט

רצועות שעון יוקרתי, תפירת יהלום, גלגלות משובצות, ואמר”ל תרמי

פתיחת דלת כבדה, העיצוב מוקפד עד לפרטים הקטנים, המושבים מתויגים תדמיתית ונושאים אחריות כבדה. לא רק שמושבי DS לא אכזבו, אלא גם הציעו קצת יותר, נוחים מאוד ומעוצבים בתפירה מוקפדת כרצועות שעון יוקרתי. חשמליים עם זיכרונות, מאווררים עם אופציית עיסוי ועם אפשרות הארכה לברכיים. התמיכה צידית ראויה גם כשדוחפים את התכשיט הצרפתי הזה בין אייפקס לישורת, נוחות קודם, אח”כ כל השאר. לאורך כל הנסיעה ולאחריה המושבים המצוינים יזכרו כנקודת זכות למותג החדש-ישן.

לוח המחוונים דיגיטלי לחלוטין ומציג  מגוון תצוגות עם אופציית בחירה אישית, כולם מעוצבים ברוח היהלום המעוין, גם ההודעות לנהג תוך כדי נסיעה המופיעות על הצג הצבעוני. אמנם תצוגה דיגיטלית מלאה היא לא משהו חדש בתעשייה, אבל העיצוב ייחודי למדי. עוד נקודה עליה חייבים להתעכב היא אופציית ה- night-vision, הפועלת באופן אוטומטי בשעות החשכה, כל לוח המחוונים הופך למסך ראיית לילה המזהה הולכי רגל וחיות בר שעל הדרך בנקודות החשוכות יותר, בעת הצורך המערכת תבלום את הרכב, טכנולוגיה צבאית ייחודית במותג יוקרתי צרפתי, גם למתחרות הגרמניות אין את זה עדיין, לא ברמה הזו בכל אופן.

ה’אפולסטרי’, הריפודים בעברית, החומרים בחלל תא הנוסעים, הדשבורד חיפויי הדלתות והמושבים, נעים בין אלקנטרה לעור נאפה בתפירת יהלום מיוחדת תלוי ברמת הגימור, עם מסגרות כרום בוהק ומעוצב בכל פינה. 8 אופציות לתאורת אווירה, ו 2 מצבי אווירה מובנים, בהם כל אופציות הבחירה האישית ניתנות לשמירה, גם עוצמת העיסוי בגב, תלוי באיזה מצב רוח התעוררת הבוקר.

ההגה קטום, מעוצב, עטוי עור בתפירה ידנית ונושא עליו גלגלות מתכת קטנות משובצות, כלחצני בחירה. התאורה הפנימית נדלקת ע”י חיישן קרבה, מספיק לקרב את היד לכיוון הספוטים שעל התקרה בכדי לכבות ולהדליק אותן, עוד גאדג’ט שלא רואים כל יום. הקונסולה המרכזית כוללת את מתגי הפעלת החלונות ולחצן בלם היד החשמלי, היא גדולה ומעוצבת, כמות הכרום הנמצאת שם עלולה לסנוור בשעות מסוימות של היום.

ישנם מחזיקי כוסות טובים ומשענת יד הנמצאת בגובה הנכון, עם תא אחסון עמוק. מלפנים ישנו משטח הטענה אלחוטי, עם כניסות USB ו- 12V. מאחור משענת הגב מתכווננת חשמלית, וישנה בקרת אקלים אזורית עם שליטה מלאה. תא המטען מציג 555 ליטרים הגדלים לכדי 1,752 ליטרים של נפח הטענה, עם סף הטענה נדיב ומנגנון פתיחה חשמלי.

תחושת ניתוק בנהיגה מאומצת
הנעה קדמית? זה לא מיוחד מספיק

העיצוב הפנימי מרהיב, ללא ספק אחת מסביבות הנהג המעוצבות שפגשתי, עם תשומת לב מדויקת עד לפרטים הקטנים. מה היה פחות מוצלח? צרפתים כמו צרפתים חייבים לחדש. אמנם היה די מאכזב למצוא הגה קונבנציונאלי והנעה קדמית במותג חדשני ואוונגרדי כמו DS, ציפיתי לפחות להגה משולש עם הנעה צידית או משהו משוגע כזה, בכל זאת למלכה האם יש מוניטין.

השיגעון הצרפתי מתחיל במתג ההתנעה, שבמשך דקות ארוכות ‘התחבא’ לנו מתחת לשעון ה- B.R.M המעוצב במרכז הקונסולה (שמתגלגל אליך מתוך הדשבורד בהתנעה, נחמד). הממשק המסובך כמעה דורש למידה, כמעט כל מערכות הרכב מסתתרות מאחורי תפריטים ותתי תפריטים, לא בדיוק אינטואיטיבי ופשוט, שלא נדבר על הפקודות הקוליות. מה עוד אכזב? אופציית הנעה כפולה עדיין לא קיימת, והיצע יחידות ההנעה מצומצמות מאוד, נכון להיום.

טיול עם אבא ו-50 דקות שינה

הנעה זריזה, טרטור דיזל אופייני, בעת סגירה הדלת הואקום מנתק אותנו לחלוטין מהנעשה בחוץ, מערכת המיזוג על סינון האוויר האקטיבי שלה מודיעה לנו כי הדור החדש של הרכבים הגיע מהר משחשבנו, אוויר נקי במיוחד בפנים ואוויר נקי בחוץ, למען דובי הקוטב. מנוע הדיזל המתקדם בתקן יורו החדש והמחמיר, מציג רמת זיהום של 8 מתוך 15, זה לא דבר של מה בכך. בהתאם צריכת הדלק הראתה 14 ק”מ לליטר, תחת עומס.

נעים כאן ויש גם מסאז’, מאחור בוחן העל מסדר לעצמו את בקרת האקלים וכיוון הרוח, מתרכז בקו הרקיע ותוואי הבניינים דרך הגג הפנוראמי, כולם מרוצים, כמעט, הוא רעב. ידית ההילוכים ארגונומית ומעוצבת, משיכה כפולה ל- D, ומתחילים להתגלגל, השקט נשמר בתוך החניון, גלגול חרישי, מערכת השמע היוקרתית של FOCAL עם 14 רמקולים וסאב וופר מובנה מנעימה לנו את הדרך לקולו של יובל המבולבל, ללא ספק, ניצול משאבים מיטבי.

בורר מצבי מערכת מתלים ל’קומפורט’, אחד מתוך ארבעת מצבי הנהיגה, ECO, Normal, Comfort  ו- Sport, במצב קומפורט מצלמת הדרך קוראת את 5 המטרים הקרובים ומכינה את המתלים לקראת הבאות, התוצאה, ריחוף שאין כדוגמתו, כבעלים של סיטרואן 5C, זהו הרגע בו התאהבתי ב-DS7 CROSSBACK המדהימה. באמצעות בולמי זעזועים ממוחשבים ומערך מתלים מאוד חכם DS7 CROSSBACK הופך מרחפת שקטה ומנותקת לרכב מחודד ומדויק שיודע לצלול אל תוך פנייה ולצאת ממנה בנונשלנט המתאים לרכבים בקטגוריות קרביות בהרבה.

היכולות הדינמיות המפתיעות של ה-CROSSBACK החדש מצביעות על יכולת מערך המתלים החדש, שיודע לשנות את אופיו של הרכב. אמנם ישנם באגים במערכת, למשל מעבר אוטומטי בין מצבי הנהיגה, לא קיים.

בולעת מהמורות. DS7 CROSSBAK

ברגע שרצים בקצב קצת יותר מהיר במצב ‘קומפורט’ המערכת מתקשה לשמור על המרכב מזוויות גלגול מיותרות, ‘מרגישה כמו מפלצת אמריקאית’ כמו שחבר מערכת אמר, התחושה המנותקת הזו גורמת להורדה של הרגל מדוושת הדלק למחוזות המהירות הבורגנית. מעבר אוטומטי והקשחה של המתלים בעת דריכה כבדה, היה יכול לפתור את חוסר הביטחון. במהירויות חוקיות, מצב קומפורט זהו המצב הטבעי של DS7 CROSSBACK החדשה, מהמורות בורות ושיבושים נבלעים כלא היו ורמת ה- NVH (noise, vibrations, harshness) מעוררת השראה.

השכמה מוקדמת

אני מעיר את אביחי ב-3:00, מסתבר שהוא לא טיפוס של 50 דקות שינה, הוא קצת גראמפי הבוקר. תוך כדי כיוון חשמלי של המושב למצב עיסוי ‘כפות חתול’ (ועוד מספר אופציות), הוא מסנן לעברי, ‘דבר איתי כשנגיע, על פחות מזה אלוהים הוריד מבול!, נבלה!’

סדום ערד, עם קרוסאובר, אביחי טוען שאני צריך ללמוד להתחמש נכון, אבל איך אומר דדפול? “מאמץ מקסימלי…” לחיצה קטנה, מצב ספורט, צליל עמוק (וקצת מזויף, טוב לא קצת) של מפלצת גרגרנית מתחת למכסה המנוע, ההגה מכויל מחדש עם משקל מדויק, תגובות המצערת מתחדדות ומערכת המתלים נכנסת להילוך גבוה, דריכה כבדה, ה-DS מתכוננת, מוקשחת, ומחכה לי שאדחוף אותה לפינות.

נהיגת קווים בקצב מהיר, מנופי העברת ההילוכים מאחורי גלגל ההגה עוזרים לשמור על סל”ד גבוה, בלימה חזקה, צלילה לתוך פנייה, אייפקס, גז, ישורת ואפילו לא צליל מהצמיגים. התאורה אדפטיבית ומופנית אל תוך העיקול ומחוצה לו, כל שיגור העברת משקל או בלימה נעשית ללא דרמת מיותרות ועם המון כיף ודם חם בורידים, מספר עיקולים אח”כ אנו מול ים המלח עוצרים לקפה.

כמה כיף לכייף איתה, בלחיצת כפתור ברוס באנר הופך לענק הירוק, וזהו בדיוק הקסם של ה-CROSSBACK החדש, היכולת לשנות את עצמו ברגע. הרכב הזה זריז משחשבתי עם קצב התקדמות מפתיע, ברכבים בגובה הזה, תת היגוי הוא בדרך כלל חלק מהתפריט, אך לא כאן, לא עם המתלים הללו.

זה כל הקסם

סיכום ובכי

יצא לי לנהוג הרבה, קרוב ל- 1,000 ק”מ, נדירות המכוניות שגורמות לי לצאת לנהוג ללא מטרה, DS7 שבתה את ליבי, כן הייתי עייף, אבל בדיוק בשביל זה, בדגם המאובזר אותו אנו בוחנים ברמת גימור OPERA, ישנה מערכת לניטור עייפות אקטיבי, מצלמת אינפרא אדום עוקבת באופן פעיל אחרי האישונים של הנהג לניטור חוסר ריכוז ועייפות.

ה-DS7 CROSSBACK מצידה שולחת אותות וצפצופים. מפעילים את בקרת שיוט ותיקון הסטייה האקטיבי, רובוטריק של ממש אני חושב לעצמי, רכב אוטונומי ומנותק מהסביבה, סטנדרט חדש למתחרות, מבחינת נוחות ואבזור בטיחות מלא. מערכת תיקון הסטייה מבוססת על טכנולוגיה מאוד מתקדמת שיכולה להתאים עצמה לדרישה שלך, לא רק אמצע נתיב באופן אוטומטי, אציין גם שהתיקון לא אגרסיבי ודי ליניארי, כשבקרת השיוט יודעת לשמור על מרחק ללא בלימות פתאומיות. קרה לא פעם שהרכב היה אדיב מהנהג והאט למען המשתלבים מימין. הדור החדש של המכוניות הוא גם אדיב יותר מסתבר. כן ירבו.   

אז איך אסכם?

האם הDS הזה מושלם? (כן!) לא, יש לו לא מעט מגרעות והגדולה שבהן אפילו לא תלויה בו, המתחרות היוקרתיות שנמצאות בצמרת הקטגוריה בצדק רב, מהוות תחרות אמיתית למותג צעיר כמו DS. מותג שיצא לדרך חדשה מתוך כוונה להיפרד מהשם ה’עממי’ של סיטרואן על כל יתרונותיו וחסרונותיו.

מה עוד פחות הרשים? הנדסת האנוש, ותפעול ממשק המולטימדיה. ומה גזר הדין שלי?  DS7 CROSSBACK החדשה היא הסיבה שאני אוהב מכוניות, רכב שונה בנוף, מיוחד ובעל ייחוס, עם חווית נהיגה ייחודית ומראה שלא משתמע לשתי פנים, DS7 חוזר לשורשים ומחזיר עטרה ליושנה, כמה טוב שהוא בא, כמה טוב לדעת שיש שחקן אוונגרדי ומפתיע כזה גם היום.

ובדיוק כמו המלכה האם, DS7 CROSSBACK החדש מציע עיצוב שונה, חדשנות, מערכת מתלים חדשנית ואומץ שיווקי בלתי נלאה.

האם על המתחרות לחשוש מהשחקן החדש בזירה? מנהלי מותג DS יצטרכו לעבוד קשה על נסיעות מבחן לקהל היעד הפוטנציאלי, כי כמו שאני חוויתי את המכונה המיוחדת הזו, נסיעת מבחן אחת מספיקה בכדי לשכנע. כמה בכיתי כשהחזרתי אותה.

DS7 CROSSBACK, החל מ-239,900 ש”ח

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

three × four =