איסור רכיבה בשוליים לאופנועים ולקטנועים – תקנות תעבורה ואכיפה

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

משטרת ישראל החלה לקנוס רוכבי קטנועים ואופנועים שנוסעים בשוליים לצד כלי תחבורה – טור חדש של עו”ד דרור כהנוביץ’ על תקנות החוק והענישה 

 

איסור רכיבה בשוליים לאופנועים ולקטנועים – תקנות תעבורה ואכיפה

עדכון: בדצמבר 2019 הודיעה משטרת ישראל כי תמשיך לא לאכוף רכיבה בשוליים בתנאים מסויימים. 

בשנת 2008 פורסם כי קיימת הסכמה בין אגף התנועה במשטרת ישראל לבין איגוד האופנועים, לפיה המשטרה לא תאכוף נסיעה של אופנועים וקטנועים בשול הכביש הימני בזמן שיש עומס תנועה בכביש. המחשבה היתה שעדיף שרוכבי כלים דו-גלגליים ירכבו בשול הימני מאשר שיתפתלו בין המכוניות בנתיבי הנסיעה בפקק. חשוב להזכיר כי האיסור לנהוג בשוליים לא בוטל, הוא רק לא נאכף כשהיה מדובר ברוכבי אופנועים וקטנועים.

לאחר שעברו יותר מ-10 שנים החליטה משטרת ישראל לחזור ולאכוף את האיסור לרכוב בשולי הכביש. הנימוק לצעד בו נקט אגף התנועה במשטרת ישראל הוא ריבוי התאונות בהן היו מעורבים כלים דו גלגליים בשולי הכביש, וריבוי תופעות של רוכבים המבצעים עקיפות מסוכנות על השוליים ונוהגים במהירות מופרזת. 

כנגד רוכבי אופנועים וקטנועים שירכבו בשולי הכביש הימניים ירשם דו”ח על עבירה של ‘נהיגה שלא בכביש לרכב דו גלגלי’, עבירה שהקנס עליה עומד על 250 ₪, ללא נקודות. 

חשוב להזכיר כי על פי תקנות התעבורה, אופנוע חייב לנוע בכביש בלבד, ואסור לרוכב אופנוע לרכוב בצד רכב אחר, למעט עקיפה כדין. 

תקנה 122 לתקנות התעבורה קובעת

הרוכב על אופנוע או תלת-אופנוע לא יסע בצדו של רכב אחר, לרבות אופניים או אופנוע, אלא כדי לעקפו או לעבור על פניו כדין“. 

על פי החוק, מותר לרוכב אופנוע לנסוע בצד רכב אחר, רק כשהוא מבצע עקיפה או חולף על פניו של רכב אחר כדין – משמאל בלבד. נהיגה בצד רכב אחר או עקיפתו מימין, כפי שרוכבים רבים עושים, היא אסורה. 

חשוב לרכוב בזהירות, להקפיד על לבישת ביגוד מגן וקסדה ולזכור כי רוכב האופנוע פגיע מטבעו, ולעיתים נהגים רכב פרטי לא מבחינים בו בגלל המבנה של הרכב הדו-גלגלי. הניחו תמיד כי כלי הרכב לא רואים אתכם. השתדלו לרכוב בקצב של התנועה – הפרש מהירויות גדול בינכם לבין המכוניות בכביש מסכן אתכם ויגרום לכך שאתם תפתיעו או תופתעו מסטייה של נהג רכב מנתיבו.  

עבירות נוספת שהמשטרה הודיעה שתתמקד באכיפתן בדרכים  עירוניות ושאינן עירוניות:

אופנועים: רכיבה על מעבר חציה, נהיגה ללא קסדה, הרכבת אחר ללא קסדה, נהיגה על מדרכה, אי מתן זכות קדימה להולך רגל, נהיגה משמאל לקו הפרדה רצוף, חציית שטח הפרדה, נהיגה בשכרות, אי ציות לתמרור עצור ואי ציות לרמזור אדום. 

בנוסף, הודיעה המשטרה, כי היא תתמקד באכיפה כנגד אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים (‘גלגינוע’, בלשון החוק) בדרכים עירוניות ושאינן עירוניות: רכיבה מתחת לגיל 16: רכיבה על המדרכה, רכיבה שלא בשביל אופניים בדרך שבה הוקצה שביל לאופניים, רכיבה ללא קסדה, רכיבה על מעבר חציה, איסור הרכבה של נוסע (רוכב מגיל 14 יכול להרכיב נוסע עד גיל 8, מתחת לגיל 8 חובה להושיב במושב בטיחות), איסור הרכבה גורף בגלגינוע, נהיגה בשכרות, אי מתן זכות קדימה להולך רגל, נהיגה משמאל לקו הפרדה רצוף וחציית שטח הפרדה

בדרך שאינה עירונית: רוכבי אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים מחוייבים לרכוב על השול (בניגוד לאופנועים), ואסור להם לרכוב על נתיבי הנסיעה. 

אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, ו/או חוות דעת משפטית. בכל מקרה יש להתייעץ עם עו”ד מוסמך על מנת לקבל ייעוץ המותאם לנסיבות המיוחדת ולנתוני המקרה הספציפי וכל מקרה יש לבחון לגופו. 

דרור כהנוביץ’ הוא עו”ד העוסק בדיני תעבורה במשרד עורכי דין לאה גולדמן, חובב רכב וכותב בבלוג “אב במשרה מלאה“. 

 

טורים נוספים בנושא תעבורה ומשפט:

נהיגה ללא רישיון
אמינות מצלמות מהירות
המרת דוח תעבורה (אזהרה לשעבר)
נהיגה תחת השפעת אלכוהול
follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

fifteen + eight =