המדריך לרכב היברידי או חשמלי – טיפים לתחזוקה שוטפת

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

בעלי רכב היברידי או חשמלי, הנה הכתבה לה חיכיתם – טיפים חשובים לשימור ותחזוקת רכב היברידי או חשמלי; האם חייבים להחליף סוללה תקולה או שאפשר לתקן? איך לשמור על אורך החיים של הסוללה? ומה לגבי קרינה מסוללה חשמלית? כל השאלות החשובות וכל התשובות

 

המדריך לרכב היברידי או חשמלי – טיפים לתחזוקה שוטפת

 


כתבת ראיון עם שי עידן, מנהל מרכז השירות ‘אוטומוטיבי’ הרצליה (מורשה שברולט קאדילק איסוזו) ומומחה לאבחון/דיאגנוסטיקה של כלי רכב היברידיים, חשמליים ואוטונומיים. 

“מי אתה חושב שמוביל בעולם בתחום הרכבים ההיברידים?” מתקיל אותי שי עידן בפתח דבריו.
עוד לפני שאני משיב, הוא יורה “ג’נרל מוטורס”. אני מרים גבה (זה קל, יש לי אחת). בכל זאת, מדובר ביצרנית מכוניות שהן משאבות דלק…

“קח למשל את השברולט וולט, רכב שבארה”ב הוא להיט היברידי. בארץ הוא לא, בגלל ענייני רגולציה ותקינה. ליצרנית לא שווה לעשות את השינויים וההתאמות לשוק האירופאי או הישראלי. מדינת ישראל בקושי נחשבת עיירה שם. אבל כיום יש בישראל מספר מכוניות בודדות שיחד עם מרכז הפיתוח של GM בהרצליה, מפתחים שברולט וולט היברידית אוטונומית מלאה. זה העתיד, והוא מתחיל כאן בהרצליה.

“אבל הסיפור היותר גדול הוא, שאין מספיק ידיים לטפל בכלי רכב היברידיים. זאת טכנולוגיה שונה. אחת ההסמכות שאנחנו נעשה כאן במרכז הלמידה במרכז השירות אוטומטיבי בהרצליה, היא לרכבים היברידיים. הרכב ההיברידי התחיל לפני למעלה משני עשורים, ומשרדי הממשלה לא התכוננו לכך. היום במשרד התחבורה, החוק לא מאפשר לטפל גם במערכות של 12 וולט ללא הסמכה, לכן מי שטיפל בהתחלה בטויוטה פריוס למשל, כשרק הגיעה, היו רק מוסכי היבואן, וכמובן שהם חגגו”.

 

מרכז השירות אוטומטיבי הרצליה

 

שי, מה שנקרא, קרא נכון את מפת תחום הרכב בארץ לפני שנים. “ראה את העתיד” והחליט לעשות מעשה. “פניתי למשרד התחבורה, וביקשתי לפתוח את ההסמכות הללו לעוד מוסכים. הבאנו חברה שעובדת 17 שנה בתחום, TTA International, אנחנו הדילרים (זכיינים) שלה פה בארץ. יש לה 50 סניפים בעולם, ה-HQ (משרדים ראשיים) שלה יושב בהולנד. הם יודעים ללמד ולהדריך בצורה מעולה, ולכן הבנתי שהם אלו שאיתם אוכל לעשות את השינוי בארץ וללמד את התחום הזה.

בנינו מערכים מא’ עד ת’, הוצאנו את כל מערכי הלימוד שלהם בחו”ל, תרגמנו והתאמנו לארץ יחד עם TTA, העבירו את כל האישורים, לרבות נוטריון עבור המערכים והתעודות שהם נותנים. בהתחלה רק להסמכה למכונאות, אחר כך להסמכה לחשמל. אחר כך הטסנו קבוצות לחו”ל לTTA, הם עברו השתלמויות, וחזרו לארץ לקבל אישורים ממשרד התחבורה, וכך אישרנו את המכללה בארץ”.

“תבין”, אומר שי “כל אמות המידה של TTA, בהתאם לזה נכתבה תקנה 146, תקנה שאומרת איך לטפל ברכב היברידי ואיך לקבל הסמכה. למשל הסמכה סוג 1 סוג 2, אלו הסמכות TTA. הסמכות של למידה עצמית שאני ישבתי לתרגם ולאשר בארץ: למשל הסמכת 3 Hige Voltage Expert, זה אני כתבתי הכל בזמנו עם TTA. אני מוסמך Train the Master, “להסמיך את המורה”. בין הבודדים עם ההסמכה הזאת בארץ. זה אומר שאני יכול ללמד אדם בודד או קבוצה לקבל הסמכה לרמה 3.

לימדתי את מורי משרד התחבורה, החינוך, ושמחתי שיכולתי להרחיב להם את הידע בתחום. טסתי לחברת TTA, להולנד, עוד לפני שהרכב ההיברידי הגיע לארץ ולמדתי עליו, על מנת שאוכל ללמד בארץ. אגב, הלימוד שלהם נעשה בצורה יפה וממוחשבת, עם הרבה חשיבה מחוץ לקופסא. למשל, כשלמדנו על מתלי האוויר החכמים בקדליאק, ישבנו שיעור שלם על כדור פיזיו, הכדור הגדול לנשים בהריון. משוגעים”.

אז עם כזה ידע וניסיון, בטוח שיש לך כמה טיפים עבור הקוראים.
“בהחלט, אבל קודם בא לי לנפץ כמה סטיגמות, סבבה?”

קדימה, בשביל זה אני פה…

 

תחזוקה שוטפת רכב הירידי או חשמלי

 

טיפים לשמירה על רכב היברידי או חשמלי

 

אורך חיים של סוללה – הרבה נקבע ע”י הטמפרטורה של הסוללה. ככל שהטמפרטורה גבוהה יותר, צריך להקטין את המתח טעינה. לפיכך, כדי לדאוג לסוללה קרה יותר, יש כמה דברים שהיצרנים ממליצים – לדאוג שפתח האוורור של הסוללה, מתחת למושב האחורי למשל, יהיה נקי מאבק או לכלוך. שלא יגיע לצלעות של הסוללה.

 

איך לשמור על הסוללה ברכב היברידי וחשמלי?

 

לדאוג שפתח האוורור לא יהיה חסום ע”י איזה חפץ, שיהיה פנוי תמיד, ואם צריך להחליף את פתח האוורור לסוללה, להחליף. הנהג צריך לברר איפה פתח האוורור של הסוללה, כי לא תמיד זה ברכב מתחת לסוללה. נתקלנו למשל ברכב ששמו ריפודים על פתחי האוורור. זה אסור כמובן, אז יש לשים לזה לב.

 

מניעת לחות – לחות לא עושה טוב לסוללה. יש להקפיד שלא ישפך נוזל דרך פתחי האוורור, או שלא ישתו ברכב מאחור משקאות חמים בזמן שהחלונות סגורים, כי זה יוצר לחות. ממש כך. גם כשיש אדים, למשל בחורף, ואין פיזור נכון ברכב, האדים האלה נקלטים בפתחי האוורור ומשם לסוללה, וזה יכול לגרום להסתברות גבוהה של, מה שנקרא ‘ספייק’, בין מודול למודול, מעין נתיב לזרם שמחוברים בטור, ובמקום שיגיעו להדקים של הסוללה, פשוט נופל המתח ומחליפים את הסוללה או משפצים אותה. מאחר ומרבית הסוללות מחוברות בטור, (יש כאלו שמחוברות במקביל, כמו שבולט וולט, VW, טסלה), נושא הקירור חשוב.

 

טיפ לחורף הקרוב – נהגים שמפעילים חימום ברכב בכל נסיעה, כדאי להשאיר חלון פתוח במקצת לאוורור.

 

לחנות במקום מוצל מאחר ואנחנו חיים בארץ חמה, עוד דרך לשמור על קירור הסוללה, היא לא להחנות במקום חשוף לשמש, בעיקר בקיץ, אם יש אפשרות. ככה תאריכו את חיי הסוללה. היום יש רכבים היברידיים חכמים, שיודעים איך לקרר את הסוללה – לנסוע בהתחלה בעזרת מנוע הבנזין עד שהסוללה תתקרר.

 

הטענת הרכב בעמדת טעינה ייעודית, חכמה: ברכבים שהם פלאג-אין, החשמל ברשת הוא AC זרם קבוע, והסוללה ברכב הוא DC, וכדי להטעין אותו אתה צריך להשוות. לכן רכב פלאג-אין מגיע עם אינוורטור, שהופך AC ל-DC. מטענים חכמים יותר מוציאים ישר DC, כמו בטסלה, ומה אמרנו על התחממות? אז אינוורטור שכזה גורם לסוללה להתחמם, וזה, עם הזמן, גורם נזק. טעינה בתחנה חכמה, של DC ל-DC מונעת את ההתחממות הזאת, וכך ניתן להטעין 80% סוללה תוך חצי שעה. זה הכיוון שהעולם הולך אליו.

 

 

להימנע מלחות, מחנייה בשמש, לא לנסוע “על טנק ריק” או אם יש בעיה במיזוג – שמירה על רכב היברידי

 

 

הרכבים החדשים מגיעים עם סוללות קירור מים או קירור מהמזגן, ולכן, אם יש תקלה במזגן, חשוב להימנע מנסיעה, למרות שיש רכבים שידעו לעשות זאת, ולהתריע על כך.

 

לא להגיע למצב שהנורה של הדלק נדלקת ואתם ממשיכים לנסוע עוד ועוד – בחלק מהרכבים תקבלו התראה של “נא לתדלק על מנת למנוע נזק לסוללה”, כמו בקיה נירו. הרעיון הוא, שאם הסוללה יורדת מתחת למתח מסוים זה יגרום לה נזק. בקיה נירו למשל, המנוע החשמלי מניע את מנוע הבנזין. אם תיסע רק בעזרת המנוע החשמלי לא תוכל להניע את מנוע הבנזין, ותגרום לסוללה נזק. יש מושג שנקרא ‘גיפור’, זהו מתח מאוד נמוך שמחייב אותך לעשות איזון לסוללה, אם היא מגיעה מתחת לסף שלה. מספיק שתא אחד בסוללה יינזק, ואולי תצטרך להחליף את כל הסוללה.

 

ומה קורה אם שכחתם את האורות דולקים ברכב היברידי, והרכב לא מניע: ישנה עוד דרך להתניע את הרכב. אנשים לא יודעים, אבל יש בחלק מהרכבים ההיברידיים, כמו למשל ביונדאי איוניק, לחצן ליד ההגה, עליו מצויר אייקון של מצבר 12V. הוא לוקח מהסוללה מתח גבוה, של 220 וולט. לחיצה עליו מאפשרת להניע את מנוע הבנזין, שלא כמו פעם, עם כבלים ורכב נוסף.

 

חשוב לדעת, וזה אולי הטיפ הכי חשוב – לא כל אחד יכול או מוסמך לטפל במערכות ההיברידיות. גם אם מדובר בהחלפת מנורה, אם אדם לא מורשה, שלא יחליף. לקוח שמגיע למוסך עם רכב היברידי, חייב לבקש לראות תעודה עם הסמכה לטפל ברכב היברידי. במוסך לא מורשה קרה מקרה שהרימו רכב ההיברידי על הליפט. המנוע היה כבוי, כביכול במצב Ready, ניקזו את שמן המנוע. במקביל, המתח של הסוללה ירד ואז מנוע הבנזין הניע בלי שמן בכלל וכך “הלך המנוע”.

 

יש סטים שלמים לאדם שמטפל ברכבים היברידיים: יש כפפות מיוחדות, יש מגר, שהוא מודד בידוד לגוף. רכב היברידי שונה מרכב רגיל. יש שתי מערכות חשמל, כשאין קשר בין הסוללה למתח של הרכב. צריך מכשיר מגר שמבודד, שרשרת ושילוט אזהרה סביב הרכב המטופל, נעליים מונעות התחשמלות. אז אמנם השקיעו מיליונים על מנת לא להתחשמל מרכב היברידי, קשה מאוד להתחשמל מרכב היברידי ויש מלא הגנות. למשל, אם יש מכסה שאני מסיר ואני מגיע לאזור האסור, האזור הזה, הצורה שבה הוא בנוי פותח ג’מפר ונותן לי את המתח הגבוה. אם אחרי שפתחתי, החלטתי לגשר עם משהו, אני כבר לא יהיה בחיים. המתח הוא מאוד גבוה, וצריך לדעת איך לנתק, ולנטרל חלקים. יש עדכונים, בוליטים, שיצרנים מוציאים ומגיעים גם לכוחות ההצלה. בתאונה קשה, לא עלינו, עם רכב היברידי, צוות החילוץ, למשל צוות כבאות, למרות הסיכוי הקלוש להתחשמל, יודע להתמגן ולדעת איפה ומה לנתק.

 

 

קרינה ברכב חשמלי או היברידי

 

 

בוא נדבר על הפיל בחדר – קרינה ברכבים היברידיים או חשמליים 

 

“אפתיע את הקוראים – רכב היברידי פחות מקרין מרכב רגיל. אנשים לא מודעים לזה, אבל יש יותר בידוד ברכב היברידי מרכב רגיל. יש מכוניות רגילות שהמצבר 12 וולט יושב בתא המטען, אתה יודע איזה קרינה מטורפת זאת? וזאת קרינה משתנה. כשאתה עולה בטורים או יורד בטורים, הקרינה עולה ויורדת בהתאם. ברכב היברידי לא, הקרינה קבועה. נתת גז, נסעת על 30 קמ”ש על החשמלי או הרכב מטעין – אותה הקרינה. ברוב תנאי הנסיעה הקרינה קבועה. ברכבים היברידים להבדיל מרגילים, יש מיסוך, בידוד או כיסאות מחומרים מיוחדים, שאם תשב עם בודק קרינה, תראה שהקרינה אלינו אפסית. לא צריך להילחץ מזה יותר מידי, יש גם נתון נוסף שיש להכניס למשוואה, של זמן חשיפה, שהוא הפרמטר העיקרי.”

 

החלפת סוללה – נושא יקר וכאוב

 

חשוב שידעו – סוללה לא חייבים להחליף, בהרבה מקרים אפשר גם לשפץ. באוטומטיבי אנחנו מאבחנים את התקלה, ואם ניתן לשפץ את הסוללה אז משפצים. זה רכיב יקר וחבל שלקוח ישלם שלא לצורך. אגב, חלק מהחברות מציעות בסיום תקופת האחריות על הסוללה, אפשרות להארכת אחריות בתשלום די אטרקטיבי, מומלץ לעשות זאת.

חשוב גם לשאול כל הזמן במוסך אם יש עדכוני תוכנה למחשב High voltage battery, מחשב לניהול הסוללה. מי שקצת מבין יכול למצוא באינטרנט אם יש עדכון שיצא או לא, או פשוט לפנות למרכז שירות מוסמך. ברכבי פלאג-אין חשוב למשל לשמור על מצב טעינה בין 20% ל80% להארכת זמן חיי סוללה. אם תקפידו על כך, הסוללה תחזיק המון זמן.

 

עוד טיפ חשוב לבעלי רכבים היברידיים – לא ללכת לשום מתקין אפטר מארקט, כמו למשל להתקנת מערכת מולטימדיה ברכב, שאין לו הסמכה לכך. אם הוא למשל מתקין רדיו ללא הסמכה, הוא עובר על החוק, וגרוע מזה, יכול לגרום לנזק.

 

אותו הדבר לגבי פחחים, חשוב שתהיה להם הסמכה. רכב היברידי או חשמלי שעבר תאונה, וצריך להוציא ממנו את הסוללה שיושבת מאחור, לטובת תיקון הרכב, מחייב מוסכניק או פחח מקצועי שידע לעשות זאת בלי לגרום נזק. לדעת מה לנתק לפי הסדר. 

 

גם החלפת צמיג או ג’אנט ברכב היברידי, נשמע פשוט? לא בדיוק.

מאחורי הגלגל יושבת מערכת הטעינה, כל הנושא של ריג’נריישן, אחזור אנרגיה, פעולת הטעינה בעת בלימה ברכב היברידי. לא כל אחד יכול להתעסק עם זה, צריך בשביל זה הסמכה. אחד היתרונות של רכבים היברידיים הוא שרפידות הבלמים לא נשחקות כמעט. רוב הלקוחות חושבים שהבלמים נצמדים, אבל תחושת התאוטה, ההאטה ברכב היברידי או חשמלי, קורית על ידי הכוחות האלקטרומגנטים. אין שום מגע וכל האנרגיה הזאת במקום להשתחרר לחלל האוויר, מוזרמת לטעינת הסוללה.

אותו הדבר בזמן נהיגה אוטונומית, כשהרכב מאיץ או מאט לבד בהתאם לתנאי הרכב. רק בבלימת חירום יש שימוש ברפידות הבלם, ולכן רכב היברידי בנושא הזה, של רפידות בלם, יותר יעיל וחסכוני. למעשה, הרפידות יחזיקו פי 6 יותר זמן מברכב רגיל.

 

צריכים עוד מידע על רכב חשמלי או היברידי? ניתן ליצור קשר עם מרכז השירות אוטומטיבי  

כתבת ראיון עם שי עידן, מנהל מרכז השירות אוטומטיבי

 

מדריכים נוספים:
פיג'ו 208 - מדריך טיפולים
קיה פיקנטו – מדריך טיפולים
ניסאן מיקרה - מדריך טיפולים
מאזדה 2 - מדריך טיפולים
המדריך לרכב היברידי חשמלי
מדריך לפני רכישת רכב
יונדאי טוסון - מדריך טיפולים
אלפא רומיאו - מדריך טיפולים
סוזוקי סוויפט – מדריך טיפולים
טויוטה קורולה – מדריך טיפולים
פורד פוקוס – מדריך טיפולים
פורד פיאסטה – מדריך טיפולים
follow and like
fb-share-icon0

7 Replies to “המדריך לרכב היברידי או חשמלי – טיפים לתחזוקה שוטפת”

  1. כתבה חכמה ומאוד יחודית ומעניינת שאפו ענק האם ידוע לכם חברת ביטוח שמבטחת מצבר הייברידי למרצדס s500 ..שנת יצור 2015

  2. קצת סלט בנתונים….
    1. שברולט וולט נמכרת באירופה תחת השם אופל אמפרה…. ולכן עשתה את ההתאמות לתקינה אירופאית והיבואן בארץ יכול לייבא אותה, אפילו עשו תקינה ישראלית לאחות החשמלית שלה שברולט בולט שכבר קיבלה לוחית רישוי צהובה!
    2. טעינה בAC והפעלת האינוורטר או המטען של הרכב לא מחמם את הסוללה יותר מטעינת DC, להפך, טעינת DC היא בזרם גבוהה והיא שגורמת לחימום דרמטי של הסוללה ולפעמים הרכב עצמו עוצר את הטעינה ב80% כדי למנוע חימום יתר….

  3. גם הבלימה הרגנרטיבית לא יושבת על הגלגל אלא המנוע החשמלי או המנועים החשמליים הופכים פעולה ומייצרים חשמל ובולמים את הרכב, אין שום בעייה להחליף ג’אנטים או צמיגים…. מה זה המידע המטעה הזה… מי זה השי הזה? נראה שהוא צריך לעשות הסמכה עוד פעם.

  4. “קרינה עצומה ממצבר 12 וולט DC שיושב בתא המטען” לא יודע היכן עשיתה ההסמכה שלך ומהיכן ההמצאה הזו , שימוש במונחים ומושגים אמיתיים לא הופך אותך למוסמך או למהנדס לחשמל …מצבר 12 וולט בבג”ז כלוא בכלוב הנקרא כלוב פראדי כך לו היתה קרינה ממצבר זה היא תחסם שם בדיוק כמו הארגז של המיקרו- גל שאם תביט טוב טוב תראה שיש רשת מתכת משולבת בזכוכית החזיתית , שאם היא נשברת או נסדקת אסור להשתמש במיקרו
    האר את עיני הקוראים מהיכן ישנה קרינה ואיזו ממצבר הרכב (קרינה אלקטרו מגנטית ואם כן כמה מיליגאוס או שאתה כעת בעולם קרינה מייננת ואתה חושב שרכב כזה היו מוכרים לאנשים ולנשים בהריון …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

fifteen − 3 =