משפט ותעבורה: מה זה רדאר דבורה משטרתי ואיך להתגונן מפניו?

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook
 
 

 משפט ותעבורה: מה זה רדאר דבורה משטרתי ואיך להתגונן מפניו?  

 

משפט ותעבורה: מה זה רדאר דבורה משטרתי ואיך להתגונן מפניו?
 
 
אמצעים לאכיפת מהירות מופרזת הדבורה כתבה שנייה בסדרה

מאת עו
ד דרור כהנוביץ

בפרק הקודם עסקנו באמצעים שמפעילה משטרה ישראל לאכיפת עבירת מהירות מופרזת והצגנו את הממל״ז
. בפרק הזה נעסוק במכשיר הדבורה (BEE), המשמש גם הוא לאכיפת עבירות של מהירות מופרזת

מהי הדבורה?

מכשיר הדבורה, או בשמו הרשמי BEE III IL, הוא מכשיר מדידה מבוסס רדאר, המשמש למדידת מהירות של כלי רכב. נהגים ותיקים עוד זוכרים את מכשיר הרדאר, שמשטרת ישראל עשתה בו שימוש בשנות השמונים עד להגעת הממל״ז. הדבורה היא שכלול של מכשיר הרדאר, והיא מאפשרת למדוד מהירות מניידת גלויה או סמויה, במצב נסיעה או במצב נייח, במדידה מלפנים או מאחור, ואינה מחייבת קשר עין עם הרכב הנמדד. תכונות אלה הופכות את הדבורה לאמצעי האכיפה המסוכן ביותר מבחינת הנהגים, כי המדידה נעשית בדרך כלל כשהנהג והשוטר כלל לא רואים זה את זה.

איך מזהים את הדבורה?

מכשיר הדבורה מורכב משתי אנטנות שחורות פחוסות (נראות כמו שני גלילים שחורים), אחת קדמית ואחת אחורית, המותקנות על גג הניידת, בדרך כלל על גגון בניידת סמויה, או על גשר האורות המהבהבים בניידת גלויה. בנוסף, בתוך הניידת מותקן צג הפעלה ושלט המחובר לצג בחוט תמונה של אנטנת הדבורה מתוך אתר מיצו בדרכים ובאתר היצרן האמריקאי.
הדבורה מאפשרת לשוטר למדוד מהירות של כלי רכב מתקרבים או מתרחקים, בטווח של 1200 מ׳. השוטר לא חייב להיות בקשר עין עם המטרה הנמדדת, הוא יכול להמתין לכם מעבר לעיקול או מעבר לגבעה. התנאי הוא שבין כלי הרכב הנמדדים יש מרחק של לפחות 50 מ׳. לכן המשטרה עושה שימוש בדבורה בכבישים מבודדים יחסית ודלילי תנועה, בעיקר בנגב ובגליל וגם ביהודה ושומרון. לא מעשי להפעיל דבורה באזורים עירוניים או אזורים עם תנועה צפופה. לכן כשאתם נוסעים בכביש חשוך וריק בנגב, הזהרו ממה שאתם לא רואים מהשוטר שממתין מעבר לעיקול ומודד את מהירותכם כרגע, או שזה הרכב שנוסע מאחוריכם או לפניכם ומודד אתכם.
השוטר מקבל חיווי על רכב מתקרב או מתרחק בצג המכשיר ואז הוא מבצע נעילה של שלוש שניות בהן הרכב הנמדד במהירות קבועה. בשלב הזה השוטר רואה נקודה על צג המכשיר, שמתקרבת או מתרחקת ממנו, והוא צריך לעקוב אחרי הנקודה עד לעצירת הרכב. בניגוד לממל״ז, ניתן לעשות שימוש בדבורה בכבישים ללא תאורה.
נושא אמינות מכשיר הדבורה נתקף מספר פעמים בבתי המשפט לתעבורה ובשנת 2009 קבע בית המשפט לתעבורה בבאר שבע כי מכשיר הדבורה אמין, בכפוף להפעלה לפי כללים מסוימים:
     1.            המכשיר עבר בדיקות מעבדה מקיפות מדי חצי שנה כדי לוודא את תקינותו.
     2.            מפעיל הדבורה ביצע בדיקות תקינות וכיול לפני תחילת המשמרת ובסיומה.
     3.            מפעיל הדבורה עבר הכשרה מתאימה להפעלת המכשיר.
     4.            על השוטר לציין בדו״ח את אופן ההפעלה: נייד/נייח אנטנה קדמית/אחורית ומהירות רכב השיטור אם ההפעלה היתה בתנועה.
     5.            כדי למנוע הפרעות, על השוטר לציין כי בטווח של 50 מ׳ משני צידי הכביש לא היתה תנועה של כלי רכב כלשהם רכבת, טרקטורון, רכב שטח, כלי טיס וכו׳.
     6.            ההפעלה לא נעשתה בתנאים של גשם או שלג.
     7.            אסור לבצע מדידה בשטחים בהם יש פליטה של קרינה אלקטרו מגנטית חזקה כמו מתחת לקווי מתח, אנטנות שידור וכו׳.
     8.            כדי לבטל אי דיוקים במדידה, על השוטר המודד להפחית 5 קמ״ש מהמהירות הנמדדת, בדומה למדידה בממל״ז.

איך אפשר להתגונן מהדבורה?

הכלל הטוב ביותר הוא זהירות מונעת. נהיגה בכבישים מבודדים וריקים עלולה לפתות נהג לעבור על המהירות המותרת, ושם יחכה לו השוטר עם הדבורה. אם אתם ראשונים בשיירה, היזהרו כי אתם הרכב שהשוטר ימדודגלאי רדאר למיניהם כמו ״וולנטיין״ או ״איירוד״, שהם חוקיים בישראל, מסוגלים לקלוט את השידור של מכשיר הדבורה ולהתריע מפני מדידה.

הרשעה על בסיס הדבורה בעיות משפטיות וחוקתיות

לטעמי, הרשעה על בסיס מדידה של מכשיר הדבורה היא בעייתית מאוד. העובדה שאין קשר עין בדרך כלל בין השוטר לרכב המטרה, ושאין בדבורה חיווי של המרחק בין רכב השוטר לרכב הנמדד, גורמת לכך שעלולות להיות טעויות בזיהוי הרכב הנמדד. כיצד יכול שוטר, שמפעיל דבורה בחושך מוחלט, להישבע כי בדק ווידא שבשעת המדידה לא נסע כל רכב בצידי הכביש בטווח של 50 מ׳? כיצד יכול שוטר, המפעיל את הדבורה בתנועה בחושך ומודד מהירות כלי רכב מאחוריו, לוודא כי בין הרכב הנמדד לכלי הרכב האחרים נשמר מרחק של 50 מ׳ לפחות?
לאור הפסיקה של בית המפשט, הכין אגף התנועה טפסים לשוטרים המפעילים את הדבורה, בהם השוטר צריך רק לסמן V על תנאי ההפעלה ועל הבדיקות שערך למכשיר. מנין לנו שאכן הדברים נבדקו והשוטר לא מילא V על על המשבצות? יתכן ועוד לא נאמרה המילה האחרונה בדבר אמינות הדבורה בבתי המשפט.
אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, ו/או חוות דעת משפטית. בכל מקרה יש להתייעץ עם עוד מוסמך על מנת לקבל ייעוץ המותאם לנסיבות המיוחדת ולנתוני המקרה הספציפי וכל מקרה יש לבחון לגופו.
דרור כהנוביץהוא עוד העוסק בדיני תעבורה במשרד עורכי דין לאה גולדמן, חובב רכב וכותב בבלוג אב במשרה מלאה“.
 

follow and like
fb-share-icon0

4 Replies to “משפט ותעבורה: מה זה רדאר דבורה משטרתי ואיך להתגונן מפניו?”

  1. שלושה רכבים בכביש בדרך חזרה מאילת, שוטר לא נראה לעיו הוייז מאותת כי יש שוטר, לא המהירות היתה איטית, כנעצרתי שני רכבים חלפו אותי , השוטר אומר שחלף אותי רכב אחד אני והרכב שכביכול עבר ראשוו היה על 102 ואני לפי הדבורה 121, לא היה וחא נברא מה עליי לעשות? לציין כי לפני שבוע חזר אלי רישיון הרכב כך (פסילה שכרות) השוטר התמהמה מאוד עם הדוח במשך 40 דק
    שוטרת שישבה לצידו לא הגיבה והיה נראה שהיא מאוד המומה, האם יש לי אפשרות לבטל דוח כזה אשמח לסיוע 8 נק ו750 שח קנס

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

5 × five =