המאבק בקטל בדרכים: צריך לעודד התקנת מערכות בטיחות מתקדמות ברכבים

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

תאונת דרכים
התקנת מערכות בטיחות מתקדמות בכלי רכב תציל חיי אדם. תמונה: אילוסטרציה

שמעון סודאי יו”ר איגוד קציני בטיחות בישראל, בפניה לח”כ למירב מיכאלי: “קיימים בישראל מערכות בטיחות מתקדמות שהתקנתם תציל חיי אדם ללא דיחוי

 

שמעון סודאי יו”ר איגוד קציני בטיחות בישראל בפניה לח”כ למירב מיכאלי שרת התחבורה והבטיחות בדרכים: כחלק מתוכנית האב של משרד התחבורה בנושא המאבק בקטל בדרכים יש לעודד התקנת מערכות בטיחות ברכבים בדרכים משומשים ומתן הטבות מס לייבוא מערכות בטיחות מתקדמות ברכב.  

סודאי מציין בפנייתו לשרת התחבורה: שביום שלישי ה 26 באוקטובר, התכנסה ועדת הכלכלה בהשתתפות כבוד השרה ובניהול היו”ר ח”כ מיכאל ביטון, לדון בנושא הבטיחות בדרכים. במהלך הישיבה הוצגה מצגת של משרד התחבורה בנושא המאבק בקטל בדרכים וכן, מסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת.

 

כחלק מתוכנית אב של משרד התחבורה והזהירות בדרכים, להילחם בקטל בדרכים צויינו במצגת, בין השאר שתי משימות, העשויות לעזור לעמוד ביעדי התוכנית של המשרד: 

  1.  לצמצם את שיקול הדעת של הגורם האנושי (דהיינו הנהג) ע”י עידוד התקנת מערכות בטיחות ברכבים משומשים ומתן הטבות מס  לייבוא מערכות בטיחות מתקדמות.
  2. טיפול ממוקד בגורם האנושי באמצעות קידום שיפורים טכנולוגים לרכב ולדו גלגלי.

כמו כן, צוין במסמך של מרכז המחקר של הכנסת ההמלצה הבאה (סעיף 4.4):

  • הפחתת מיסוי והורדת עלויות רכישה של מערכות בטיחות לכלי רכב כבדים – באחריות משרד התחבורה והאוצר.

סודאי מציין שהוא מוצא לנכון להביא לתשומת ליבה של השרה כי בישראל קיימים פתרונות טכנולוגיים לבעיות אלו המשווקים באמצעות מספר חברות המתמחות בתחום מערכות הבטיחות המתקדמות. פתרונות טכנולוגיים אלה ניתן להטמיע הן באמצעות התקנה ברכבים חדשים המגיעים לישראל ללא מערכת בטיחות והן ברכבים המשומשים הנוסעים בכבישים. כידוע, קיים משבר בשוק הרכב עקב במחסור העולמי בשבבים והשבתות המפעלים בגלל הקורונה ועל כן קיימת חשיבות לעודד את התקנת מערכות הבטיחות הללו על מנת להציל חיי אדם ללא דיחוי. 

 

מערכות הללו נותנות מענה לאתגרים הטכנולוגים הבאים:

מערכת DMS (Driver monitoring system)

מערכת לזיהוי מצבים, גורמי תאונה ברכבים, המתריעה לנהג במצב של הסחת דעת (סטיית מבט הנהג מהכביש), נמנום וכו’.

מערכת BSD  (Blind spot detection)

מערכת לזיהוי שטחים מתים לרכבים פרטיים, אופנועים ומשאיות. מערכת בטכנולוגיית יצרני הרכב המיועדת להתקנה ברכבים משומשים.

מערכת BSIS (Blind spot information system)

מערכת מידע על שטחים מתים ברכבים כבדים (אוטובוסים, משאיות) המיועדת לזהות עבור הנהג אובייקטים (הולכי רגל, רוכבי דו גלגלי, מכוניות) לאורך צידו הימני של הרכב, המערכת מתאימה לנוהל 151-R EU (האיחוד האירופי).

כל המערכות הללו משפרות באופן דרמטי את יכולת הנהג (הגורם האנושי) להגיב לאירועים גורמי סיכון ובכך, להפחית את מספר תאונות הדרכים.

 

ככל שאני מבין, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים יכול לקדם ולעודד את התקנת מערכות הבטיחות, במספר החלטות פנימיות ומהירות של המשרד. הידע כיצד לקדם מהלך זה מצוי בידי הצוותים המקצועיים של המשרד. אני ממליץ כשלב ראשון להתמקד ב:

  • שינוי נוהל 03.13, לעידוד התקנת מערכות בטיחות בהתקנה מקומית לרכבים חדשים שמגיעים לישראל ללא מערכות בטיחות.
  • עידוד ותמרוץ חברות התחבורה הציבורית וחברות התובלה להתקין את מערכת BSIS.

כאמור, הטכנולוגיה קיימת והמוצרים זמינים במשק הישראלי. כל מה שנותר הוא, לקבל החלטות בסמכות השרה/ מנכ”לית, על מנת לקדם את תהליך התקנתם.

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

2 × two =