המכוניות החשמליות שעשו לנו את השנה 2021-2022 חלק ב’

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

מכוניות חשמליות בישראל
המהפכה החשמלית כבר כאן. פיאט 500 חשמלית

שנת 2021 הולכת להסתיים. בחודשים הקרובים, מדיות רבות, אנשים וטקסים רבים יחגגו את סיומה ויכריעו בשאלה “מי המכוניות של השנה 2021”, “מי הזוכה הגדול של השנה” – הרכב שהתעלה על כולם – אל תופתעו אם המנצח יהיה רכב חשמלי 100%

 

3 כלי רכב חשמליים מומלצים על פי סדר הא’-ב’ חלק שני

 

סיטרואן C4 חשמלי
סיטרואן C4 חשמלי מלא. המכוניות החשמליות שעשו לנו את השנה 2021

 

סיטרואן e-C4

 

סיטרואן C4, רכב הפנאי החשמלי 100%, מגיע אלינו לארץ בדור חדש, בעל עיצוב יפה ומושך יותר, טכנולוגיה מתקדמת, כפי שראינו בשנה – שנתיים האחרונות, ו”חוצפה” צרפתית, כרגיל, כמו שאוהדי סיטרואן אוהבים, חוצפה במובן של לחשוב מחוץ לקופסא, לייצר מכונית שלא נראית ולא מרגישה כמו אף מכונית אחרת. יצרנית סיטרואן וגם פיג’ו, מומחית של ממש בלייצר מכוניות מעניינות. כאלה שגם קל מאד לכתוב עליהן, פשוט כי יש הרבה מה להגיד.

סיטרואן e-C4 מושקת בישראל, לשמחת קהל חובבי הרכב בכלל, חולי כלי רכב צרפתיים בפרט, וקהילת חובבי הרכב החשמלי, שיכולים כעת, בחודשים האחרונים, לבחור רכב שמתאים להם, מתוך מגוון דגמים חשמליים. כל רכב חדש, טרם הגעתו לארץ, זוכה לציפייה רבה, בתוך הבועה הקטנה של עולם הרכב, לתמונות פאפרצי ראשונות מהנמל עם הגעתן, ולהרבה באזז. על כן, כל השקה, זו חגיגה של ממש.

תסתכלו על התמונה של הרכב בכתבה, אין מה לומר על העיצוב, הוא צעיר, אווירודינאמי, והוא בעיקר ייחודי. הסיטרואן C4 החדש, בכל גרסה שלו, יהיה הרכב הכי מעניין שתוכלו לחנות בחניה בבית או בחניון מקום העבודה.

נכנסתי פנימה לתא הנהג, אני מתבוננת הנה והנה, ולוקח לי זמן מה להכנס לפוקוס, להבין מה עושה כל דבר, ומי נגד מי. הנדסת האנוש של סיטרואן הולכת ומשתפרת, ללא ספק, עם חסרונות קטנים פה ושם. חסרונות שלא מורגשים כמעט מול שימושיות שיא של אבזור הנוחות. מושב הנהג, הונדס, עוצב ורופד כמו כורסה לנהג, ולא כמושב. יש בו כריות תומכות מכל כיוון, והן רכות, וסופגות את משקל הגוף באופן שלא הרגשתי קודם.

המושבים מאחור תומכים ונוחים עוד יותר מהמושבים קדימה, ובכלל, ומעניקים תמיכה טובה בנסיעה. הדור החדש של סיטרואן C4 זכה לתכנון חדש לתא הנוסעים, כדי להגדיל את מרווח הפנים ברכב, וזה ניכר בתא הנוסעים.

מערכת המולטימדיה בגודל 10 אינץ’ במרכז הדשבורד חדישה, עם תצוגה נחמדה וצבעונית, עם ממשק לא מהמועדפים עלי, ולא ממש אינטואיטיבי. ניסינו להכיר. לחצתי על לחצנים על גבי המסך, ועל מתגים מסביב, כדי להבין את המערכת, ולחקור אותה. סיימנו ב”אוקיי, אני יודעת איך להגיע לגלגל”צ, ולמוזיקה שלי בנייד

אין שיפטרים מאחורי ההגה של הסיטרואן e-C4, (בגרסאות הבנזין-דיזל יש), וכל ההתעסקות עם הבלימה הרגנרטיבית מינימלית מאד. מרימים רגל מדוושת המיאוץ ומאטים – מאחזרים אנרגיה, לוחצים על דוושת הבלם העמוקה, והתלושה מדי, מאחזרים אנרגיה. זה כל פעם מפתיע אותי מחדש לראות שהמערכת החשמלית ברכב מייצרת אנרגיה חדשה לסוללה, מעצם הנהיגה ברכב. וזה קיים במעט מאד כלי רכב מחושמלים בהם נהגתי, כמו כמה מדגמי ב.מ.וו החשמליים ו-phev וכעת, גם בסיטרואן C4 החשמלי.

הגרסה החשמלית של הסיטרואן C4 זריזה ומהנה לנהיגה, לא רק לעיצוב יש המון חן, גם לחוויית הנהיגה בה. ל-e-C4 מנוע חשמלי עם הספק של 136 כ”ס, מומנט של 26.5 קג”מ, הילוך אחד ויחיד, עם האצה מהמקום עד למאה קמ”ש ב-9 שניות. ההאצה מהמקום מרגישה מהירה ומהנה, כמו שמצפים להרגיש ברכב חשמלי. הטווח החשמלי המוצהר הוא 351 ק”מ, כשהטווח הריאלי לא רחוק משם. אותו טווח יתקצר, ככל שתלחצו “חזק” מדי בנסיעה. ההגה של הסיטרואן קל, קל מאד, אך מתקשר טוב, נוח מאד לתמרון עירוני, ולא פוגם בתחושת הביטחון בנסיעה בינעירונית. אתם יכולים לנהוג בו במהירות, ולפנות חזק, ולנסות להוציא את “המיטב” מהנסיעה בו, אבל אני לא בטוחה שזה הייעוד של רכב הפנאי החשמלי-עירוני-למשפחה.

בסוף מגיעים לגולת הכותרת – נוחות הנסיעה. לא חשבתי שסיטרואן יכולה להתעלות מעל עצמה, וטעיתי. C4 החדש קיבל את מערכת המתלים המדוברת של סיטרואן, ה-Progressive Hydraulic Cushions. אלה מתלים שהופכים כל נסיעה מציקה בכביש סדוק ובינוני, להפלגה, ושיוט נינוח. הודות למערכת המתלים הזו, וכיול המתלים בסיטרואן c4 החשמלי ספציפית, הרכב סופג ומשכך את מהמורות הדרך עוד יותר טוב, כך שהנהג והנוסעים זוכים לנוחות שיא בנסיעה, בנוסף לאיטום רעשים מצוין (עד 70 קמ”ש אין כלל רעשי דרך). גם רעשי מנוע חשמלי, הקלים שבקלים לא נשמעו, עד שלחצתי את דוושת המיאוץ מטה, כדי לשמוע יותר ולהרגיש קצת את הדרך.

סיטרואן e-C4 הוא רכב פנאי “מדליק”, צבעוני, מאובזר באופן ייחודי, שימושי מאד, וחוויית הנהיגה בו ממכרת. הטווח החשמלי לא רע, טווח של עד 320 ק”מ בקירוב יתאים לא רק לשימוש עירוני או נהגים עירוניים. כמו רוב הדגמים החשמליים שהגיעו לארץ, גם לסיטרואן תג מחיר גבוה (בהתחשב בכל המערכות המתקדמות ומהמרשימות המוטמעות בו, והאבזור), ופחות נגיש לכולם, וזה ההיפך ממה שהתרגלנו עד כה מסיטרואן. מצד שני, אין לו כמעט מתחרים, והוא באמת רכב ראוי וטוב. מצד שלישי, אם התאהבתם ב-C4 החדש, אתם תמיד יכולים לבדוק את גרסת הבנזין, במחיר 138,990 ש”ח.

סיטרואן C4 החדש בגרסה החשמלית, מוצע ברמת אבזור אחת, SHINE, במחיר 164,990₪
אחריות מלאה של 8 שנים או 160,000 ק”מ לסוללה

משך טעינה ארוכה/ביתית – 7 שעות
משך טעינה מהירה מלאה 3 שעות.
זמן טעינה בין 20 לכ-80 אחוז סוללה – חצי שעה

 

סיטרואן C4 חשמלי מלא – מבחן דרכים

 

 

פיאט 500 חשמלי
פיאט 500 חשמלי מלא. המכוניות החשמליות שעשו לנו את השנה 2021-2022

פיאט 500e

 

המהפכה החשמלית הולידה גרסה חשמלית לפיאט 500, ואני שמחה כבר לבשר שמערכת ההנעה החשמלית, משקלה, ושלל השינויים שהיא מביאה איתה, לא פגמה בדגם האהוב כלל. נהפוכו, הרכב הזה הפך לחינני יותר בזכות העיצוב המרענן שלו (גם אתם רואים שהפנסים בחזית הרכב מסתכלים עליכם?), יש צבעים זוהרים שמושכים את העין, ומוסיפים הרבה “גלאם” לרכב (תכלת, גוון ורוד, אפור ועוד), הוא זריז ומהנה מאד לנהיגה, עם האצות ותאוצות מיידיות, כמו שמצפים להרגיש מרכב חשמלי, יש בו אבזור נוחות ובטיחות רב ומגוון שכמובן השתכלל והתקדם.

תיבת ההילוכים הרובוטית ה”לא אהודה במיוחד” שהתחלפה בהילוך אחד, והרכב שועט במהירות ובמיידיות, ובאופן חלק.

עם הכניסה לרכב יש תחושה של קידמה ונגיעות טכנולוגיות. אמנם יש משטחים רבים פלסטיים למגע, אבל הכל נראה טוב, גם בעיצוב וגם במיקום – תודות להנדסת אנוש טובה. יש מסך מולטימדיה גדול במרכז, עם ממשק מובן ונוח להפעלה, לוח השעונים הדיגיטלי קטן, יפהפה ומאד מתאים לרוח הפיאט הקטנה והחשמלית, מתקדם גם הוא וכולל את כל המידע החשוב והמיידי שיש לדעת – מאחוז סוללה, מצבי נהיגה (יש שלושה כאלה, שחוסכים פחות או יותר סוללה), מתי הרכב מוציא אנרגיה ומתי הוא מאחזר אנרגיה (כלומר מייצר אנרגיה נוספת), והבלימה הרגנרטיבית יודעת לייצר אנרגיה במצב נהיגה RANGE ששומר על הטווח החשמלי וגם מייצר מעט אנרגיה, רואים את זה בנתוני הטווח מול העיניים. לא שראיתי הרבה מכוניות חשמליות שרואים בוודאות שהן מייצרות אנרגיה נוספת לסוללה, בעזרת הבלימה הרגנרטיבית שלהן.

פיאט 500 החשמלית החדשה, משווקת בארץ ב-3 גרסאות מרכב (האצ’בק, קבריולה, וגרסת 3+1 עם “דלתות התאבדות”, סליחה על השם, זה הכינוי שלהן, שנפתחות נגד כיוון התנועה). יש גם 4 רמות אבזור לבחירה, ושתי גרסאות סוללה, אחת עם טווח מוגבל למדי, שתתאים רק לאנשי העיר, עכברי העיר, מה שנקרא, שמסתובבים בסביבת הבית, עבודה, ועמדת טעינה ביתית או אחת כזו סמוכה אליהם, קיימת וזמינה לטעינות יום יומיות.

ישנה גרסה נוספת עם טווח סוללה של עד 320 ק”מ, על פי היצרן, וטווח סוללה ריאלי של 250 ק”מ. ייאמר לזכות הפיאט 500 החשמלית היא “מחזיקה טווח” יפה. בנסיעה עירונית ומעט בין עירונית, עם לחיצות בלתי מתפשרות, מיזוג קבוע בעוצמה גבוהה, לא נרשמה ירידה לא סבירה של הטווח. וזה בהחלט פותר את חרדת הטווח החשמלי. יש 250 ק”מ ריאלים, ואפשר לתכנן קדימה, מה עושים, מתי ואיפה עוצרים לטעינה חשמלית –

טעינה מהירה (עד 85 קווט”ש) במהלך היום תארך 35 דקות בערך מ-10% ל-80%.

טעינה איטית תמשך לילה שלם

*מ-80% והלאה, הטעינה הופכת איטית וממושכת יותר

 

פיאט 500e החל מ-100,000 ש”ח ללגרסה ורמת האבזור הבסיסית, עם טווח סוללה עד 190 ק”מ.
ועד 154,900 ש”ח לגרסה הנבחנת, “לה פרימה” הגבוהה, עם טווח סוללה של עד 320 ק”מ.

 

 

קיה נירו חשמלי טווח
קיה נירו חשמלי מלא. הרכבים החשמליים שעשו לנו את השנה

קיה נירו EV

 

קיה נירו בגרסה החשמלית, מעוצב באופן כמעט זהה לגרסאות ההייבריד ופלאג אין הייבריד, היברידי נטען בחשמל (PHEV). למעשה, מ-2016 הוא מעוצב כך, ויש שאוהבים ויאהבו אותו, סולידי, בדיוק כפי שהוא. בגרסה החשמלית אין “גריל” בחזית, יש כיסוי פלסטי בצבע הרכב, שבצידו הימני פתח הטעינה). הנירו EV גם זכה לקבל את הסמל החדש של קיה, שיחד עם החלפת הסמל, שינתה את שמה ל”קיה” במקום “קיה מוטורס” (שחס וחלילה לא תהיה קונוטציה עם מנועי בנזין מזהמים), והסלוגן החדש שלה הוא “movement that inspires”, הכנה לעשור הקרוב, בו נראה סדרה ארוכה של דגמים חשמליים מבית קיה.

נתוני הפתיחה של הנירו החשמלי מעודדים. יש לו מנוע חשמלי עם הספק של 204 כ”ס ומומנט מיידי של 40.3 קג”מ, ותיבת הילוכים עם הילוך אחד. הנירו EV הוא רכב נוח, יציב על הכביש, ומרווח, לנהג, ולנוסעים (בזכות “רצפה” כמעט שטוחה, לטובת מרווח ראוי ונוחות אופטימלית לרגליים). ההאצות שלו דינאמיות, מיידיות ומהנות מאד (עם כזה מומנט ועוד מיידי), ההגה מתקשר וטוב, ומערכות הבטיחות עוטפות אותו ואותנו בצורה טובה במשך כל הדרך. הן נוכחות, במידה הנכונה – מערכת הסיוע לשמירה על נתיב הנסיעה, לדוגמא, הייתה, עוד מאז המפגש הראשון שלנו, אי שם בינואר 2017, ועודנה, אחת הטובות שיש. לא אגרסיבית מדי, לא חלשה או לא מורגשת, פשוט עובדת טוב, ובדיוק רב. מבחינת רעשי דרך, כמעט ולא נשמעו רעשי רוח, גם במהירות נסיעה בינעירונית, אך כניסת רעשי כביש “פיצתה” על כך.

הנסיעה בקיה נירו החשמלי התחילה אחרת, והרגישה אחרת במהלכה. למודת ניסיון, שמרתי מההתחלה על כל “חוקי שמירת הטווח”, כאשר מולי, על גבי לוח המחוונים הדיגיטלי הצבעוני בגודל 7 אינץ’, מחשב דרך ובו, בין היתר, ניתוח אופי נהיגה, שמפרט באחוזים, כמה הנסיעה שלי הייתה חסכונית בדרך (83%), כמה נסעתי באופן “נורמלי” (17%), וכמה דינאמי/חזק נסעתי? (0 עגול). קיה נירו EV יודע לחלק ציונים בזמן אמת, ולהשאיר את הנהג/ת “בתלם”.

יצאנו עם 393 ק”מ, 144 ק”מ אחרי, הגעתי ליעד עם 250 ק”מ טווח. דיוק כזה עוד לא ראיתי. בתחושה שלי, רשמתי ניצחון, גם על חרדת הטווח.

 

קיה נירו חשמלי מחיר
טווח חשמלי ריאלי של 400 ק”מ. קיה נירו חשמלי

 

קיה נירו EV החדש מוצע בישראל עם “גרסת סוללה” אחת, ורמת אבזור אחת, הכוללת: מסך מולטימדיה 8′ (עם ממשק מיושן מעט ל-2021), כולל מצלמה אחורית, מערכת שמע מצוינת, וקישוריות מלאה לאפל קאר פליי ואוטו אנדרואיד, תחתיו יש בקרת אקלים דיגיטלית מפורטת ונוחה מאד לשימוש, עם פתח אוורור גם לנוסעים החמודים מאחור, ותחת בקרת האקלים, משטח טעינה אלחוטי לנייד. בקונסולה הנאה והשימושית, יש בורר הילוכים בצורת חוגה, מצבי נהיגה (אקו, נורמל וספורט). לנהג, מושב מתכוונן חשמלית, הנוסעים ישובים על ריפודים בשילוב עור ובד, והידיות הפנימיות, בגימור אלומיניום, מוסיפות המון לתחושה ולמראה בתא הנהג והנוסעים.

חשוב לציין, ישנה בקרת שיוט אדפטיבית ברכב, מערכת התראה לערנות נהג, תזכורת לבדיקת המושב האחורי בתום הנסיעה, ואפשרות לניתוק כרית אוויר מול לנוסע שלצד הנהג.

הקיה נירו EV, רכב חשמלי שימושי ומוצלח, שמשאיר ציפייה גדולה לדגמים החשמלים הבאים של המותג, במיוחד לזה שממש קרוב לנחות אצלנו, ה-EV6.

קיה נירו החשמלי מוצע בישראל ברמת אבזור אחת במחיר 179,900 ש”ח

תעודת זהות קיה נירו EV:

מנוע חשמלי (150KW)
קיבולת סוללה (קווט”שKWH ) 64
תיבת הילוכים אוטומטית הילוך יחיד
טווח נסיעה מוצהר משולב (ק”מ) 455
טווח נסיעה ריאלי (ק”מ) 393
הספק (סל”ד/כ”ס) 204/3,800-8,000
מומנט (סל”ד/קג”מ) 40.3/0-3,600
תאוצה (0-100 קמ”ש) 7.8 שניות
משקל (ק”ג) 1,825
בסיס גלגלים (מ”מ) 2,700
אורך (מ”מ) 4,375
תא מטען (ליטר) 451
טעינה איטית ביתית – “טעינת לילה” של 9-10 שעות.
טעינת סוללה מהירה – מ-20% ל-80% ב-45 דקות.
דירוג זיהום אוויר 1 מתוך 15
רמת אבזור בטיחות 7 מתוך 8

 

המכוניות החשמליות שעשו לנו את השנה 2021-2022 חלק א’

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

5 − one =