מה ההבדל בין הייבריד פלאג אין הייבריד או מיילד הייבריד

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

hybrid car
מה ההבדל בין הייבריד פלאג אין הייבריד או מיילד הייבריד?

 

עושים סדר – מה בין פלאג אין הייבריד, מיילד הייבריד ו”סתם” הייבריד

 

אם הכותרת נשמעת לכם סינית מדוברת, אתם מוזמנים להקדיש את חמש הדקות הבאות בקריאת הכתבה. בפעם הבאה, כשמישהו ידבר על רכבים היברידיים במטבחון בעבודה, תוכלו להשתלב בשיחה ולא לשתוק כמו מנוע חשמלי

 

פורסם ב-31.1.2021
נערך ב-6.6.2021

עם כניסת עוד ועוד דגמי פלאג אין הייבריד, (מכוניות עם מנועי בנזין וחשמל, הנטענות בחשמל) לאחרונה, היו אלה לנדרובר שהפתיעו עם מספר דגמים. דגמים היברידיים, מבית טויוטה, הונדה, יונדאי ועוד ועוד, שכבר חולשים ובולטים בשוק, והופעתן של מכוניות המצוידות בטכנולוגיה היברידית, לטובת הקטנת צריכת הדלק והחלקת פעולת הסטארט אנד סטופ (סיאט לאון, סקודה אוקטביה, פולקסווגן גולף, סוזוקי ויטארה וסוזוקי קרוסאובר, לדוגמא), הגיע הזמן לעשות סדר בראש.

ענף הרכב השתנה שנות אור מאז שהרדיאטור נפל לתוך הקרבורטור ועשה סבטוחה שלמה מכל הפלאגים בסרט חגיגה בסנוקר. את הקרבורטורים החליפו מערכות הזרקה, ולמנועי הבערה הפנימית (בנזין או דיזל) המותקנים בלא מעט רכבים שעולים היום לכביש, הצטרפו מנועים חשמליים בכל מיני תצורות. כל התצורות כוללות שילוב של מנוע בנזין ומנוע חשמלי (היברידי – בין כלאיים), אז מה בעצם ההבדל? 

 

תחילה, נבין מה היתרון בשילוב בין מנוע חשמלי ומנוע בערה פנימית – 

היתרון העיקרי של מנועי בעירה פנימית הוא היכולת לנסוע למרחקים ארוכים בזכות תדלוק האורך מספר דקות. החסרונות העיקריים הם עלות מחירי הדלק, כמות החלקים הנעים הדורשים טיפול והחלפה, זיהום האוויר ומי שאינו חובב נהיגה טהרן יתלונן גם על ה”רעש” והרעידות שמייצרים המנועים האלו. מנועים חשמליים מספקים פתרון לחסרונות המפורטים מעלה אך מספקים טווח נסיעה מצומצם בעיקר בעקבות משך טעינה ארוך יחסית. שני פרטמרים אלו (טווח ומשך טעינה) משתפרים עם השנים, אך בינתיים, עד שטווח הנסיעה ומשך הטעינה יספקו את צרכי כל הנהגים, רכבים היברידיים, בהם פועל מנוע בעירה פנימית ומנוע חשמלי, ימשיכו ככל הנראה לעלות לכבישים. 

 

רכב היברידי מתון Mild Hybrid

ברכב היברידי מתון מותקן מנוע חשמלי זעיר המחובר למנוע הבנזין. מנוע זעיר זה, אינו חזק מספיק על מנת לשנע את המכונית בכוחות עצמו והוא משמש כמנוע עזר למנוע הבנזין לטובת האצת הרכב, בעיקר בעיר, דבר המספק חסכון קל מאד בצריכת הדלק של כ-10% עד 15% בלבד (ויש האומרים שבפועל מדובר בחסכון נמוך יותר). טעינת הסוללות המניעות את המנוע החשמלי מתבצעת באמצעות בלימת הרכב, הנקראת בלימה רגנרטיבית, והופכת למעשה אנרגיית תנועה (קינטית) לאנרגיה חשמלית האצורה בסוללות הרכב. חיבור המנוע החשמלי למנוע הבנזין מאפשר התנעה באמצעות המנוע החשמלי לטובת מערכת Start Stop הפועלת באופן חלק ונעים משמעותית ממערכת המתבססת על מתנע (סטארטר) רגיל.

 

*הערת מערכת: אנחנו כבר יכולים להמליץ בחום, לא להשאיר בכלל “סוויץ’ חצי פתוח” (רכב לא מונע), ברכב עם טכנולוגיית מיילד (Mild הייבריד), כדי שלא ייגמרו לכם המצברים, שניהם – V12 ו-V48.

 

רכב היברידי מלא Full Hybrid

ברכב היברידי מלא, מנוע החשמל חזק דיו על מנת לשנע את הרכב בכוחות עצמו. בעקבות מגבלת קיבולת הסוללות, לא מדובר בטווחים משמעותיים (בדרך כלל מספר קילומטרים בודדים), אך החיסכון בצריכת הדלק כבר יורגש באופן משמעותי בעקבות ה”סיוע” המשמעותי בהאצה וצריכת הדלק משתפרת משמעותית עד לכדי עשרות אחוזים, כתלות באופי, תכנון הנסיעה והתוואי. טעינת הסוללות מתבצעת גם היא בזכות בלימה רגרנטיבית. 

 

רכב פלאג אין הייבריד, רכב עם מנוע בנזין ומנוע חשמלי נטען בחשמל

 

 

רכב היברידי נטען Plug-in Hybrid

רכב היברידי נטען מתגבר על טווח הנסיעה הזעום נטול המזהמים המתאפשר ברכב ההיברידי המלא. בזכות סוללות בעלות קיבולת גבוהה המותקנות ברכבי פלאג אין, רכבים אלו מסוגלים לנוע עשרות קילומטרים ללא שימוש בטיפת דלק מאובנים אחת. בלימה רגנרטיבית אינה מספקת את כמות החשמל הנדרש לטעינה מלאה של הסוללות ולכן, על מנת לאגור את האנרגיה הנדרשת, רכבי פלאג אין הייבריד כוללים שקע אותו ניתן לחבר לרשת החשמל לטובת טעינת הסוללות. משך הטעינה משתנה כתלות בקיבולת הסוללות ו/או סוג עמדת הטעינה ויכול לנוע בין עשרות דקות למספר שעות. 

 

אז מה לבחור?

ניתן לראות כי רכב היברידי מלא עולה ביתרונותיו על רכב היברידי מתון ואילו רכב היברידי נטען עולה ביתרונותיו על רכב היברידי מלא. מדוע אם כך לא לבחור ברכב היברידי נטען? כמו בכל דבר בחיים – משיקולי עלות תועלת. מערכת היברידית מלאה יקרה יותר ממערכת היברידית מתונה ומערכת היברידית נטענת יקרה יותר ממערכת היברידית מלאה, ולכן שיקול של נסועה שנתית והחסכון שכל מערכת תספק לעומת העלות שלה, צריך להכנס לחישוב על מנת לקבל את ההחלטה הנכונה עבור כל אחד ואחד. 

follow and like
fb-share-icon0

7 Replies to “מה ההבדל בין הייבריד פלאג אין הייבריד או מיילד הייבריד”

  1. שלום.
    לא הבנתי משהו לגבי רכבי פלאג אין.
    האם ברגע שהסוללה שטענתי התרוקנה לגמרי הרכב הופך להיות היברידי “רגיל” או שהופך להיות בנזין מלא?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

2 × five =