משפט תעבורה: פניית פרסה – תקנות וענישה
משפט תעבורה – טור חדש על שינוי תקנת 44 פניית פרסה – סעיפי התקנות וענישה
פניית פרסה היא פעולה שנהגות ונהגים מבצעים מדי יום כמעט, אבל לא תמיד נותנים את הדעת על מורכבות הפעולה. המחוקק לא "אוהב" פניות פרסה, משום שהיא נחשבת פעולה מסוכנת, ולכן קבע מגבלות לגבי המקומות בהם מותר לבצע פניית פרסה והאופן שיש לבצע את הפניה הזו.
רבים זוכרים את הכלל "מותר לפנות פניית פרסה במקום שאין תמרור שאוסר על כך". זהו כלל מוטעה ומסוכן, ונהגים שנוהגים כך מסכנים את עצמם ואת הסביבה. חשוב להכיר את הכללים לגבי פניית פרסה ואת התיקון האחרון לחוק:
תקנה 44 לתקנות התעבורה קובעת:
-
לא יפנה נוהג את רכבו כדי להסתובב ולנסוע בכיוון הנגדי (להלן – פניית פרסה) אלא בנסיבות שאין בהן הפרעה לתנועה או סיכון לעוברי דרך, ולא יפנה כאמור כשהוא מתקרב לעקומה או לפסגה תלולה או במקום שרכבו אינו נראה לעיני נוהג אחר המתקרב מכל צד שהוא.
-
בכפוף לאמור בתקנת משנה (א) מותר לפנות פניית פרסה לשמאל מנתיב לפניה שמאלה ומכל נתיב אחר שלא הוצב בו תמרור או סימון האוסר פניית פרסה. תוספת לתקנה זו שנכנסה לתוקף ב-24.5.18: "ולעניין תקנת משנה זו, יראו תמרור או סימון המחייב נסיעה בכיוון מסוים בלבד, שאיננו פנייה שמאלה או פניית פרסה, כתמרור או סימון האוסר על פניית פרסה".