משפט תעבורה: פניית פרסה – תקנות וענישה

 

משפט תעבורה – טור חדש על שינוי תקנת 44 פניית פרסה – סעיפי התקנות וענישה

תקנה 44 – פניית פרסה תקנות וענישה

פניית פרסה היא פעולה שנהגות ונהגים מבצעים מדי יום כמעט, אבל לא תמיד נותנים את הדעת על מורכבות הפעולה. המחוקק לא "אוהב" פניות פרסה, משום שהיא נחשבת פעולה מסוכנת, ולכן קבע מגבלות לגבי המקומות בהם מותר לבצע פניית פרסה והאופן שיש לבצע את הפניה הזו.

רבים זוכרים את הכלל "מותר לפנות פניית פרסה במקום שאין תמרור שאוסר על כך". זהו כלל מוטעה ומסוכן, ונהגים שנוהגים כך מסכנים את עצמם ואת הסביבה. חשוב להכיר את הכללים לגבי פניית פרסה ואת התיקון האחרון לחוק:

תקנה 44 לתקנות התעבורה קובעת:

  • לא יפנה נוהג את רכבו כדי להסתובב ולנסוע בכיוון הנגדי (להלן – פניית פרסה) אלא בנסיבות שאין בהן הפרעה לתנועה או סיכון לעוברי דרך, ולא יפנה כאמור כשהוא מתקרב לעקומה או לפסגה תלולה או במקום שרכבו אינו נראה לעיני נוהג אחר המתקרב מכל צד שהוא.

  • בכפוף לאמור בתקנת משנה (א) מותר לפנות פניית פרסה לשמאל מנתיב לפניה שמאלה ומכל נתיב אחר שלא הוצב בו תמרור או סימון האוסר פניית פרסה. תוספת לתקנה זו שנכנסה לתוקף ב-24.5.18: "ולעניין תקנת משנה זו, יראו תמרור או סימון המחייב נסיעה בכיוון מסוים בלבד, שאיננו פנייה שמאלה או פניית פרסה, כתמרור או סימון האוסר על פניית פרסה".

החובה הבסיסית של מי שעומד לבצע פניית פרסה היא לבדוק שפניית הפרסה לא גורמת להפרעה לתנועה או לסיכון עוברי הדרך. הכוונה היא שביצוע פניית הפרסה, מתחילתה ועד לסופה, לא יגרום להפרעה או לסיכון. הפניה היא פניה חדה מאוד, ומחייבת האטה של הרכב, ולכן לא מספיק שהנהג בדק שהכביש פנוי לפני ביצוע פניית הפרסה, עליו לחשב אם יוכל להשלים את ביצוע פניית הפרסה מבלי לגרום להפרעה או לסיכון. זו חובה מאוד גדולה המוטלת על הנהג, ורבים נוטים לחשוב שאם התחלתי את הפנייה, אני לא אחראי על מה שקורה אחר כך.

אם תיגרם תאונה או אפילו הפרעה לתנועה כתוצאה מהפרסה, הנהג יהיה אחראי על כך. מי שנוהג ברכב ארוך או כבד, או גורר גרור, צריך לשים לב לכך שהוא לא גורם להפרעה או לסיכון. העובדה שרכב גורר גרור לא נותנת לו לגיטימציה להפריע לתנועה או לגרום לסיכון, להיפך – נהג רכב כזה אמור להימנע מפניית פרסה במקום מסוכן בשל העובדה שהרכב שלו ארוך ומסורבל ומצריך רדיוס סיבוב גדול יותר.

אסור לבצע פרסה במקום שלא מותרת בו פניה שמאלה – נהגים רבים טועים לחשוב, שאם הם מתקרבים לצומת, ואין תמרור האוסר על פרסה, אז מותר להם לבצע פניית פרסה. זה לא נכון. ביצוע פניית פרסה מותר רק במקום בו מותר לפנות שמאלה ואין תמרור האוסר על פניית פרסה (תמרור 431). כמובן שאם בין המסלולים בכביש מסומן קו הפרדה רצוף אסור לבצע פרסה. היו מקרים של נהגים שלא צייתו לחוק, פנו פניית פרסה במקום בו מסומן קו הפרדה רצוף, וכתוצאה מהפניה נגרמה תאונה קטלנית והם הואשמו בגרימת מוות ברשלנות או בהריגה וקיבלו עונשי מאסר ארוכים. שימו לב.

בסרטון למעלה דוגמה לנהג המבצע פניית פרסה על קו הפרדה רצוף וגורם לתאונה:

אם יש מספר נתיבים לפניה שמאלה, יש לבצע את פניית הפרסה מהנתיב השמאלי ביותר – פניה מהנתיב שאינו הנתיב השמאלי ביותר תגרום לזה שאתם "חותכים" את התנועה שמאלה של הנתיבים משמאלכם ועלולים לגרום לתאונה. יש לבצע את פניית הפרסה ברדיוס קטן ככל האפשר – על מנת למנוע הפרעה לתנועה וסיכון של המשתמשים בדרך, יש להקפיד לפנות מהנתיב השמאלי ביותר אל הנתיב השמאלי ביותר בכוון הנגדי. רק לאחר השלמת הפניה יש לאותת ימינה ולחזור לנתיב הימני בצורה בטוחה.

אסור לבצע פניית פרסה במקום בו התנועה מותרת בכוון מסוים בלבד, שאינו פנייה שמאלה – זה תיקון לחוק שנכנס לתוקף במאי 2018, וקובע כי חץ המורה על תנועה ישר בלבד או ימינה בלבד מהווה למעשה איסור פניית פרסה. חץ כזה יכול להיות מסומן על גבי תמרור או מסומן על הכביש.

בסרטון למעלה, דוגמה לנהג המבצע פניית פרסה בצומת מרומזר וכמעט גורם לתאונה:

אסור לבצע פניית פרסה במקום בו אין ראות מספיקה קדימה ואחורה – גם אם בכביש מסומן קו קטעים, אסור לבצע את הפניה אם אין ראות מספיקה לרכב המגיע מאחור או מלפנים. זה רלבנטי בעיקר בכבישים הרריים ומפותלים, עם עקומות חדות ושיפועים. מי שנוהג בסופי השבוע בכבישי מבואות ירושלים יכול לראות נהגים שמבצעים פעולה מסוכנת כזו – מחפשים את אתר הטיול או חניון דרכים, מבינים שהם חלפו על פני החניון משמאל, ואז מחליטים לבצע פניית פרסה מסוכנת כי על הכביש מסומן קו קטעים (לעיתים גם קו הפרדה רצוף), מבצעים פניית פרסה ומולם או מאחוריהם מגיע אופנוע במהירות גבוהה ומתנגש ברכב. זה מתכון לתאונה קשה.

שימו לב, אם יש ספק, עדיף לנסוע עוד כמה מאות מטרים ולהסתובב במקום בטוח. כמו שאמרו פעם בפרסומת לבטיחות בדרכים: "מוטב לאבד רגע בחיים מאשר חיים ברגע". בצמתים רבים בישראל כיום יש מעגלי תנועה. העדיפו לפנות פניית פרסה במעגל תנועה, וכך לא תסכנו את עצמכם ואת המשתמשים האחרים בדרך.

יש להקפיד על איתות מתאים שמאלה לפני ביצוע הפניה ובזמן הפניה, ולתת זכות קדימה להולכי הרגל בנתיב הנגדי – פעמים רבות נהגים פונים פניית פרסה בצומת מרומזר, כשלהולכי הרגל החוצים את הנתיב הנגדי יש אור ירוק, או שמדובר בצומת לא מרומזר והולכי הרגל החלו בחציית מעבר החציה. שימו לב שביצוע הפניה מחייב אתכם לתת זכות קדימה להולכי הרגל החוצים בנתיב הנגדי ולאפשר להם להשלים את החציה בבטחה.

אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, ו/או חוות דעת משפטית. בכל מקרה יש להתייעץ עם עו"ד מוסמך על מנת לקבל ייעוץ המותאם לנסיבות המיוחדת ולנתוני המקרה הספציפי וכל מקרה יש לבחון לגופו.

דרור כהנוביץ' הוא עו"ד העוסק בדיני תעבורה במשרד עורכי דין לאה גולדמן, חובב רכב וכותב בבלוג "אב במשרה מלאה".

drorka