קיה פאן לי – מבחן דרכים קיה פורטה
ענת דניאל
שנית, העיצוב הספורט-אלגנט שלה, נותן לך הרגשה שהנסיעה בה הולכת להיות חוויה, וגם השם – "פורטה" במילעיל – משמע חזק, שם מחייב משהו.
למי היא דומה? למי לא.. |
ספורט-אלגנט |
חזקה, אבל אין צורך להסחף |
פנים הרכב הקיה מרווחת ומאובזרת למדי גם בדגם הבסיסי: חלונות חשמל בכל הרכב, מערכת שמע מקורית, כניסות AUX, USB, IPOD, מערכת אקלים (עם מיזוג אפקטיבי), תאי אחסון מועילים, וכפתורים גדולים ידידותיים לתפעול, גם אלה שעל גלגל ההגה – לכיוון השמע בלבד. המושבים נוחים ו"עוטפים" כמו בשברולט קרוז, הריפודים עליהם נאים בעיניי, אם כי, ראיתי יפים יותר. לוח המחוונים מכיל שלושה שעונים עגולים וגדולים: מד דלק, מד מהירות ומד סיבובי מנוע. ובסך הכל, תא הנהג פרקטי, הדוק ו"עשוי" היטב.
נוחה לתפעול |
נסיעת המבחן על קיה פורטה משנתון 2010, עם גיר אוטומט – טיפטרוניק ו6 הילוכים. נהגתי מעט מאד עם אופציית הטיפטרוניק (העברת הילוכים באופן ידני), בגלל מצב רוח עצלני משהו. על אף שהאופציה הזו מספקת הרבה יותר כוח וזריזות.
הפורטה בעלת 124 כוח סוס, חזקה יותר ממתחרות כמו סקודה אוקטביה ומאזדה 3, ועם נתוני האצה דיי סטנדרטיים למכוניות משפחתיות, מ-0 ל100 ב12 שניות, זריזה יותר משברולט קרוז וגם ממאזדה 3.
הנסיעה בפורטה זורמת ומהנה, אין בעיות כרוניות בהעברת ההילוכים, ודוושת הגז משתפת פעולה. שני חסרונות קלים באים לידי ביטוי במהירויות יותר גבוהות: רעש פחות סביר מהמנוע, ובעיקולים, תחושה של איבוד אחיזה בכביש. כשאני לוקחת בחשבון שזהו רכב עם קילומטראז' של 67 אלף, ואולי כיוון גלגלים היה משפר מעט את היציבות.
אחרי שהבנתי את החסרונות שלה, לא ניסיתי לאתגר את הפורטה יותר מדי. היה לי כיף להישאר במקום הנוח שלה, בסיבובים וסידורים בתוך העיר, ובמהירויות סבירות. בפורטה היאוש בפקקים נהיה יותר נוח, בעיקר בזכות סביבת נהג נוחה, מפנקת ומרווחת. פלוס גדול, שכיפר על שני החסרונות בהתנהגות הכביש.
סביבת נהג מהנה |
מאחור, מושב הנוסעים מכיל רצועות איזופיקס, ומרווח מספיק לשני כיסאות תינוק ובוסטר, או שלושה נוסעים בוגרים. במידה ותשבו מאחורי נהג שאוהב להתרווח במושבו, תוכלו לדחוף את הברכיים מעט לתוך המושב הרך והספוגי ממול, מבלי לחשוש מהתנגשות בגבו של הנהג. בנוסף, מושב הנוסעים כולו מתקפל, ואתם מוזמנים להעמיס קניות מאיקאה.
מספיק מקום |
תא המטען ראוי בהחלט – 415 ליטר, אך קטן מעט ממתחרות כמו קורולה, אוקטביה, וקרוז, המכילות מטען של 450 ליטר.
אפקט הפלאש |
415 ליטר |
צריכת דלק בנסיעה משולבת – עירונית, בינעירונית ופקקים, 11 קילומטר לליטר.
סה"כ, הגעתי עם ציפיות גבוהות, ובגדול, הפורטה לא אכזבה. גם במדד הפוזה זוכה הקיה לדירוג גבוה, לוטשים אליה עיניים, היא מעניינת נהגים ועוברי אורח, וזה בהחלט פלוס.
אולי בגלל שהיא נראית גדולה ומאסיבית, אולי בזכות הצבע השחור הבוהק, (באדום היא עוד יותר יפה).
נושא הסחירות יש אנשים שעדיין מעקמים את האף כשהם שומעים "קיה". זהו מותג שבונה את המוניטין שלו לאט ובטוח, וצפוי שיישר קו עם האיכויות והביצועים שמספקת לנו יונדאי, אז לא הייתי דואגת בפרמטר הזה.
יתרונות – מתומחרת נמוך מהמתחרות ( 119K לדגם הבסיסי), אמינות, עיצוב, מרחב ונוחות.
חסרונות – יציבות, רעשי מנוע.
למי כן V – משפחות (4-5 נפשות), אנשי הליסינג
למי לא X – נהגים שמצפים ליותר כוח וביצועים מהרכב שלהם