רכב פנאי היברידי: לקסוס UX250h מבחן דרכים

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

מבחן דרכים לרכב הפנאי יוקרה – לקסוס UX250h. על הסמל המחייב, הביצועים הטובים, ואיטום הרעשים המצוין, ועד הנדסת האנוש המאתגרת, ותמחור רמות האבזור, שעלול לגרום לפזילה למתחרות הגרמניות

 

רכב פנאי היברידי: לקסוס UX250h מבחן דרכים


צילום: גלעד טופז

הרצליה פיתוח, שעת צהריים. מזג האוויר הרותח בחוץ לא מונע ממאות הייטקיסטים לצאת לאכול בחוץ ולגדוש את המדרכות. אני מגיע לאסוף את הלקסוס UX250h, הדגם האחרון מבית לקסוס שהגיע לארץ. מדובר בניסיון של לקסוס להנגיש את המותג לקהלים חדשים, ועל הדרך לתת “פייט” בגזרה של מותגי היוקרה הגרמניים בסגמנט המיני רכבי פנאי. האם הצליח להם? זה בדיוק מה שבאתי לבדוק.

אי שם, בשנת 1983, התכנסו בכירי טויוטה בחשאי והחליטו לייצר את רכב היוקרה הטוב בעולם, תחת מותג חדש – לקסוס. לאחר שש שנים הוצג הדגם הראשון, עם המוטו “המרדף אחר שלמות”. 30 שנה אחרי בדיוק, לקסוס הוא מותג יוקרה שנותן בראש ליצרניות הבאווריות היוקרתיות וממש נוגס להן במכירות. רבות בזכות אמינות מרשימה של המותג. השנה לקסוס מחליטה לנגוס בעוד פלח שוק של המתחרות הנ”ל, ומוציאה דגם חדש – UX250h רכב פנאי היברידי (אחיו התאום של ה-UX200), שאמור להתחרות בב.מ.וו X1, הQ3 של אאודי וב- GLA של מרצדס.

המפגש הראשון עם הלקסוס UX גורם לי לחשוד שאולי טעיתי. הבטיחו לי רכב פנאי, ג’יפון. בפועל, ה-UX נראה כמו רכב מסגמנט המשפחתיות. אמנם העיצוב מעט ייחודי – עם החזית המוכרת של לקסוס וחלק אחורי מעניין, ועדיין, אין לו את הגובה או הגמלוניות של רכב פנאי. גם המידות לא משחקות לטובתו. אמנם הוא מבוסס על פלטפורמת TNGA החדישה, אותה הוא חולק עם אחיו התאום מבית טויוטה, טויוטה CH-R, אך הוא גדול במעט ממנו.

 

מבוסס על פלטפורמת TNGA כמו אחיו טויוטה CH-R


רכב פנאי היברידי

שלא תטעו, לקסוס UX הוא רכב ייחודי. יפה או לא, זה עניין של טעם, כשאני מאוד התחברתי לעיצוב שלו. החזית המוכרת של לקסוס, עם גריל ‘שעון החול’, שמשדר המון עוצמה, לצד כונסי האוויר ובתי נורות הערפל בצורת L,  ועד לפנסים החתוליים שלו שנמשכים לאחור. על מנת לתת לו מראה של רכב פנאי, הוסיפו מעל פתח חישוקי הגלגלים פלסטיק שחור, שלטעמי די מיותר ומוריד מיוקרת הרכב. אחורי הרכב זכו גם כן לאותו מראה “יוניקי”, עם פנסים שבולטים בהגזמה מעבר לגוף הרכב, ויוצרים מעין כנפון בולט שמשווה מראה אווירודינמי יפהפה, ומזכה את הלקסוס UX למקדם גרר נמוך של 0.33, ולחלק האחורי אשליה של גובה. חישוקי 18″ יפהפיים, בשילוב כרום עם שחור, מוסיפים למראה המעט ספורטיבי, ועדיין, חישוקי 19″ ומסילות גגון מוגבהות היו נותנים לרכב מראה יותר ג’יפוני ומושך.

מבפנים, בתא הנהג, ה-UX ההיברידי חושף איכות חומרים מעולה. אין פה פינה אחת שלא חשבו עליה. טוב יש אחת, משטח המגע של תפעול המולטימדיה, אבל נחזור אליו בהמשך. אני מתיישב במושב העור ושולח יד לכוון את הכיסא ומגלה שהכיוון הוא מכני ולא חשמלי. לזה לא ציפיתי. בכל זאת, מדובר ברכב פנאי יוקרתי, ברמת גימור פרימיום. אם תרצו מושבים חשמליים תצטרכו להוסיף סכום יפה של 5 ספרות ולהשתדרג לחבילת F Sport, רמת גימור הכוללת גם הגה בכיוון חשמלי, מסך מולטימדיה גדול יותר 10.3 (” לעומת 7″), מושבים ספורטיביים, גריל, דוושות ושיפטרים ספורטיביים ועוד. 

 

איכות חומרים מעולה. לקסוס UX250h תא נוסעים


תא הנהג/נוסעים

אני מתיישב בלקסוס UX ותנוחת הישיבה טובה ואוחזת. אם כי, זו לא תנוחת הישיבה הגבוהה המורגשת במרבית רכבי הפנאי. משענת היד, בעלת צירים דו כיוונים, מאפשרת את פתיחת התא שמתחת למשענת גם מכוון הנהג וגם מכיוון הנוסע שלצידו. בקצה משענת היד ישנם לחצנים לשליטה במערכת המדיה, אבל גם לאחר מספר ימים עם הרכב, נדרשתי להסיט מבט עת ניסיתי להגביר את הווליום או להחליף מקור מדיה. בקצה המשענת ישנו גם משטח המגע שזכרתי לרעה מדגמים אחרים של המותג. במהלך כל המבחן, כל ניסיון לדפדף באמצעותו במסך המדיה גרם לי להתעסקות מעיקה. נאלצתי פעמים רבות להסיט את המבט מהדרך עד עצירה בצד הדרך, בלית ברירה, בכל פעם שרציתי לדפדף בו. התפעול כל כך לא נכון ולא אינטואיטיבי לנהג, ומפריע לנהיגה, עד שצריך לשקול להוריד את ציון הבטיחות ללקסוס, רק בשל ההתעקשות שלהם להמשיך איתו.

ראשי התיבות של שם הדגם UX מבטאים Urban Explorer, אבל בעולם ההיי-טק UX משמעו User Experience כלומר חווית משתמש במוצר או אפליקציה, או מה שאנו מכירים כהנדסת אנוש. פה לצערי ה-UX הייתה זוכה לקורס חוזר באקדמיה. זה מתחיל בכפתור בלם היד החשמלי המוחבא אי שם מתחת לדשבורד, דרך משטח המגע המעיק, ועד ללחצני השליטה בהגה שמתפעלים באופן לא הגיוני את התפריטים. לעיתים נדרש ללחוץ בלחצן בצד אחד של ההגה, אבל לדפדף באמצעות לחצן בצד השני של ההגה. כן אציין לטובה את כפתורי הפסנתר הגדולים לשליטה במערכת המיזוג המעולה, שמנעו ממני להתעסק באותה מערכת מיזוג/בקרת אקלים, דרך מסך המולטימדיה.

 

ציון לא עובר בהנדסת אנוש

מרווח פנים

לקסוס UX מרווחת הן מלפנים והן מאחור, גם במרווח הראש עבור אנשים גבוהים. במהלך המבחן הצטרף אליי גלעד, צלם באמצעות רחפנים, אשר מתנשא לגובה של כ-190 ס”מ. לא שמעתי ממנו תלונות כשישב ברכב,  והיה נראה שיש מרווח ראש מספק לראשו, למרות הסאנרוף. במושב האחורי נכנסו שני ילדים ומושב בטיחות בקלות. תא המטען בנפח 438 ליטר, אכלס את שקיות הסופר הרבות של משפחה בעלת חמש נפשות, כך שלמרות משטח הטעינה הגבוה, יש מספיק מקום בתא.

 

438 ליטר נפח לקניות מהסופר. תא מטען לקסוס UX


שלח לי שקט בקופסא

לקסוס 250 UX היא מכונית שקטה ולא רק בהתנעה. יש פה בחלל הרכב, עבודת בידוד מעולה, והשקט נשמר גם בנסיעה במהירויות גבוהות בכביש המהיר. המתלים גם הם, יודעים לעשות את העבודה מצויין, וה- UX יודעת לשכך ולגהץ כבישים גם פחות איכותיים. רוצים עוד שקט? בבקשה. למנוע בנפח 2 ליטר, המפיק 184 כ”ס, משודכת תיבת הילוכים אוטומטית רציפה עם בקרה אלקטרונית E-CVT. הכל עובד יחד כל כך חלק ושקט, ללא כל איבודי כח. התחושה היא של נסיעה בתיבת הילוכים בעלת הילוך אחד (בזכות אין סוף יחסי העברה), כך שאין את התחושה של כניסת הילוך.

אני עובר למצב SPORT, מתוך שלושה מצבי נהיגה אפשריים (ECO וNORMAL). לוח השעונים נצבע אדום, ומד הטעינה משתנה למד טורים. הטורים עולים ויורדים, אך אין תחושה של החלפת הילוכים. מתברר שהשעון “מזייף” לנו החלפת הילוכים וטורים. ללקסוס יש עבר בנושא, עוד מהימים שזייפה רעש מנוע דרך הרמקולים במצב ספורט אצלה – IS250 הותיקה. אפרופו רמקולים, יש למכונית הזו מערכת סאונד נהדרת.

 

מנוע שקט ואיטום רעשים מצוין. לקסוס UX


הנסיעה ב-UX ההיברידית מהנה
. התאוצות מהמקום לא רעות בכלל, כמו גם תאוצות הביניים, כשנדרש ללחוץ ולקבל עוד מומנט בעת הנסיעה. במהירות נמוכה, מצב ה-EV יודע לעבוד ממושכות על המנוע החשמלי. מדובר פה במערכת היברידית חדשה ובסוללה השוקלת פחות מבעבר. כן, יש פה סיפור עם מראות הצד, או יותר נכון, עם המיקום שלהן, שגורם ללא מעט ”שטח מת” בעת יציאה לעקיפה, הייתה חסרה פה מאד, התרעה על רכב בשטח מת. אבל אל חשש ה-UX מדושנת במערכות בטיחות: החל מ-8 כריות אוויר, בקרת סטייה מנתיב באמצעות רטט ותיקון אקטיבי, ניטור מרחק מלפנים, בקרת שיוט אדפטיבית מעולה, זיהוי רמזורים, ועוד שלל מערכות בטיחות המביאות את הלקסוס UX לציון בטיחות ישראלי של 7 מתוך 8.

סיכום

נתחיל במחיר הפעם -לקסוס UX250h מתחילה במחיר של 228,000 ₪. בשביל רמת הגימור הנבחנת, המאובזרת יותר, PRIMUM, תצטרכו להוסיף עוד 20 אלף ש”ח, מה שמביא אותנו לתג מחיר של כרבע מיליון ₪, על רכב שהוא לא באמת רכב פנאי. נכון, הוא זול יותר ומאובזר יותר מהמתחרים העיקריים שלו, ועדיין רבע מיליון ₪ על רכב שלא ברור מה הוא רוצה להיות. למי שיש את היכולות הכלכליות להוציא סכום כזה וממש מחובר למותג לקסוס, הוא יוציא. עובדה, נתוני המכירות מראים שיש לא מעט רוכשים כאלו.

בתחרות מול המתחרות האחרות, הלקסוס לוקחת בגדול באבזור, ובכך שהיא היברידית ירוקה וחסכונית. מצד שני, לא חסרות חלופות היברידיות גדולות, בטוחות ומאובזרות לא פחות, אם רק מוותרים על סמל הלקסוס בחזית, סמל של מותג היוקרה מבית טויוטה. אני הייתי שוקל את החלופות.

מחיר: 248,000 ש”ח
ציון בטיחות ישראלי 7 מתוך 8
צריכת דלק: 14.2 ק”מ לליטר (נסיעה משולבת).

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

3 × one =