רכב פנאי חשמלי יוקרתי: פורשה טייקאן קרוס טוריסמו – סקירה

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

פורשה טייקאן קרוס טוריזמו
פורשה טייקאן קרוס טוריסמו

עוד רכב חדש, חשמלי, יוקרתי ואף מפואר, שנמצא ברשימת המתמודדים לרכב השנה 2021-22 בטקס הבינלאומי WOMEN’S WORLD CAR OF THE YEAR, מול מכוניות כמו אודי אי טרון GT, פרארי 296 GTB, שברולט קורבט C8 ועוד. פורשה טייקאן בגרסת פנאי מוגבהת – “קרוס טוריסמו” – מבחן דרכים

 

מדוע ולמה אני בוחנת שני כלי רכב בשווי של דירה קטנה, בזה אחר זה. מדינה כל כך קטנה וכל כך הרבה יוקרה? כבר שאלו אותי, מה ניתן לעשות עם מבחן דרכים על רכב שכזה, חוץ מלשטוף את העיניים ולאכול את הלב?

אסביר ואומר, כמדי שנה, בתקופה הזו, מתקיימים טקסי סוף שנה לבחירת רכב השנה, הישראלי והבינלאומי. המתמודדים הם כל כלי הרכב החדשים שהושקו מתחילת השנה ועד סופה. מתוך לא מעט טקסים פה בארץ ומאות מסביב לגלובוס, אני קשורה לשניים – הטקס הפרטי המקומי שלי, זו השנה החמישית, “בחירת רכב השנה של מלכת הכביש”, ולטקס בינלאומי – WWCOTY, קיצור של Women’s World Car of the YEAR, בחירת רכב השנה של עיתונאיות הרכב בעולם. טקס בו אני שופטת מן המניין יחד עם 40 נשים, עיתונאיות מהתחום, מלמעלה מ-30 מדינות, וחמש יבשות.

 

פורשה טייקאן קרוס
גרסת פנאי מוגבהת. טייקאן קרוס
porsche taycan cross turismo
החלק היפה שלה. פורשה טייקאן cross turismo

 

האודי אי טרון GT משבוע שעבר, וגם הפורשה טייקאן קרוס טוריסמו, יתחרו על ליבן וליבם של עיתונאי הרכב בארץ ובעולם. שתיהן מכוניות חשמליות יוקרה/ספורט מצוינות, שללא ספק, ישתלבו במקומות גבוהים בבחירות. ובכלל, יש סיכוי גדול שהמנצחות הגדולות של 2021-22 תהיינה מכוניות חשמליות.

2022 תהיה נקודת ציון נוספת במהפכה החשמלית. כבר עכשיו אני נשאלת, “מתי את בוחנת מכונית בנזין, בין כל החשמליות האלה? והאמת היא, שדגמי הבנזין הולכים ומתמעטים. לצערכם או לשמחתכם, ב-2022 ימכרו עשרות אלפי מכוניות חשמליות בישראל.

פורשה טייקאן קרוס טוריסמו הוא גרסת סטיישן מוגבהת של מכונית הסאלון החשמלית ויוקרתית, פורשה טייקאן. למעשה, הוא מהווה רכב פנאי, או “גרסת שטח שימושית” על פי פורשה, לטיולים. כן כן, בין מצבי הנהיגה ברכב, ספורט, ספורט פלוס, ומצב חיסכון בסוללה, תמצאו מצב “gravel”, בעברית, “חצץ” או “כורכר”, אם תרצו, שמגביה את הרכב בשני סנטימטרים, בעזרת מתלי האוויר האדפטיביים. והנה, אתם מוזמנים לנהוג עם הטייקאן קרוס טוריסמו בדרכי עפר, חול, וחצץ. למי יש אומץ לעשות את זה?

 

טייקאן קרוס
הגבהה של 3 ס”מ. טייקאן קרוס
פורשה טייקאן טווח חשמלי
טווח חשמלי עד 390 ק”מ

פורשה טייקאן חשמלי

שימושי אומר שמרווח הראש של הנוסעים במושב האחורי גדל ב-47 מ”מ נוספים, ונפח תא המטען (446 ל’), מגיע עד נפח של 1,212 ליטרים, עם קיפול המושבים האחוריים. מקדימה, אין מנוע, אתם יודעים, תא אחסון דווקא יש, בנפח 84 ליטרים, נוספים. קצת מוזר להטעין מטלטלין מקדימה, ייקח לכולנו זמן להתרגל לזה.

שבוע אחרי שביליתי עם אחת המכוניות החשמליות בארץ, הגיחה הפורשה הזו, מכונית יוקרה חשמלית לא פחות יפה או מיוחדת. המראה שלה מרהיב ויותר מלהיב – קצת ספורט, קצת “שטח”, בדמות חיפויים בקשתות הגלגלים, “חצאית” קדמית ואחורית ומפתני צד ייחודיים. בנוסף ישנה, בתוספת תשלום, חבילת ה Package Design Offroad-הכוללת מגינים מיוחדים בפינות הפגוש הקדמי והפגוש האחורי ובקצוות מפתני הדלתות. כל אלה מוסיפים מאד לעיצוב הכללי של הרכב, ובין היתר מגן על מרכב הרכב מפגיעות בעת נסיעה בשבילים.

 

תא מטען פורשה טייקאן
נפח תא מטען קדמי – 84 ליטר
פורשה טעינה חשמלית
תא מטען רחב בנפח 446 ליטר

 

לפורשה טייקאן קרוס טוריסמו שני מנועים חשמליים, קדמי ואחורי, ששולחים כוח לכל הגלגלים, ומספקים 490 כוחות סוס, ובמצב בוסט, תגבור Control Launch, ההספק הזה קופץ עד ל-571 כ”ס. הגבות שלכם הורמו עכשיו, אני יודעת, גם שלי. המומנט המירבי הוא 66.5 קג”מ מיידיים, האצה מ-0 ל-100 קמ”ש אורכת 4.1 שניות, והמהירות המירבית של גרסת הסטיישן המוגבהת הנאה מאד הזו, מוגבלת ל-240 קמ”ש.

הסוללה בטייקאן קרוס טוריסמו, על כל גרסאותיה, בעלת קיבולת כוללת של 93.4 קילוואט שעה (100 קילומטר עד 20 דקות טעינה מהירה), והטווח החשמלי הריאלי בה נע בין 370-390 ק”מ. טווח שדורש תכנון מוקדם וקפדני יותר, לפני נסיעות ארוכות-בינעירוניות, מאשר במכוניות חשמליות אחרות.

 

פורשה מולטימדיה
במפגש ראשון יש תחושה של עומס ואובר טכנולוגיה
פורשה יד 2
מסך שלישי לתפעול בקרת אקלים
פורשה חשמלית יד שנייה 2
סאנרוף פנוראמי מרהיב. טייקאן

תא נהג ונוסעים

נכנסתי לרכב, תא הנהג והנוסעים איכותי מאד. כל התא עוטה שחור, גימורי כסופים בדלתות, חגורות אדומות לחמשת הנוסעים, חותמת פורשה על המושבים, מסכים גדולים דיגיטליים בין לבין, חתיכת סטייל יש לטייקאן. כן, בתחילה, הוא נראה טכנולוגי מדי, ועל אף האינטואיטיביות של המערכות, כן נדרש זמן והיכרות עם ההגדרות השונות, והסתגלות למראה ה”קוק-פיטי” גדוש הלחצנים ואפשרויות. בתחילה, כל אלה יכולים מעט להלחיץ.

הרכב מרגיש אותי ומניע את הטייקאן. לא ציפיתי לפחות מזה. כל המסכים נעורים לחיים, וכשאני אומרת כל, הכוונה היא למסך הגדול והמרשים מול עיני הנהג, לוח מחוונים צבעוני בגודל 16.8 אינץ’, במרכז, מערכת מולטימדיה עם מסך בגודל 10.9 אינץ’, ובה המון אפשרויות להגדרה ושליטה באבזור, והמערכות השונות ברכב. עוד יש, מערכת שמע מצויינת עם 10 רמקולים של BOSE, חיבור לאפל “קאר פליי”, זכרונות למושב נהג, חימום למושבים הקדמיים, תאורת אווירה ועוד.

 

פורשה טרייד אין
מקדימה, פורשה טייקאן, מאחור קרוס טוריזמו
פורשה מושבים
חותמת פורשה על המושבים הקדמיים בתוספת תשלום

 

תחת המולטימדיה, עוד מסך, השולט על בקרת האקלים, בין היתר, וחימום המושבים הקדמיים. יש בו מידע ותצוגה על מצב סוללה, ואפשרות, בלחיצת כפתור, לפתוח אילו מבין תאי המטען והטעינה ברכב, שתרצו, באופן חשמלי. מרשים. לחצן נוסף על גבי המסך השלישי המיוחד, לחצן למצב gravel, שמגביה את הרכב. ממש מרגישים ושומעים שהרכב מתרומם. אותו מסך, נראה כמו מסך מגע, אך יש ללחוץ עליו כדי לתפעלו. כמה פתחי אחסון מעניינים ולאו דווקא שימושיים, אחד תחת הקונסולה המרכזית, ושני מקומות אחסון עגולים ונדיבים לכוסות/בקבוקים מימין לנהג/ת, תא הכפפות שטוח ולא שמיש.

מושבי הספורט של הנהג והנוסע לצידו נוחים ותומכים מאד, מרגיש טבעי לגב ולגוף. יש אפשרויות כיוון שונות ומגוונות, מרגל ועד ראש, הצלחתי מהר להשיג את הכיוון האידאלי. המבט מחפש לרגע את ידית ההילוכים, שנמצאת מימן להגה בגובה החזה. לחיצה קלה, ואנחנו יוצאות לדרך. בזחילה אין כל רעש בתוך הרכב, ב-50-60 קמ”ש, ה”רעש החשמלי” מתחיל להיות נוכח. זה סימן טוב כמובן, זה אומר שאין רעשים אחרים שיכסו על זה. בנסיעה בינעירונית, רעשי כביש נשמעים, ורעשי רוח כמעט ולא. שקט ונעים פה למדי.

 

פורשה מחירון

ביצועים

בתחילת הנסיעה, נסעתי במצב “נורמל” סטנדרטי, והרגשתי שיש לי מספיק כוח ומומנט, מספיק כוח בהאצות מהמקום, והאצות ביניים. נוח מספיק, המתלים משככים טוב את הכביש (טוב יותר מבעיר), והטווח, פחות או יותר נשמר, ויורד בהדרגה, עד כמה שאפשר לשמור על הטווח החשמלי, ברכב כה חזק. מי שרוצה לשמור על הטווח, יבחר במצב חיסכון – range, שיוריד את צריכת החשמל למינימום ברכב, ויגביל את המהירות עד ל-100 קמ”ש.

מצב הספורט וספורט פלוס, מביאים את הפורשה החשמלית המיוחדת הזו למחוזות המירוצים, עם האצות פסיכיות קדימה. יהיה מעליב להגיד שזה רק “מחדד” את תגובות המנוע. פרצי ההתלהבות וההשתאות יעידו. הטייקאן קרוס טוריסמו מכונית מדויקת, יציבה ומהירה מאד. ההגה שלה קשיח בדיוק במידה, ובמהירויות גבוהות מתרכך ומשתף פעולה נהדר בפניות ועיקולים. מאחורי אותו הגה, נעדרים זוג “שיפטרים”, לשליטה על הבלימה הרגנרטיבית ברכב, אבזור שחסר לי מאד, וניכר שאין כמעט אחזור של אנרגיה לסוללה בעת בלימה/האטה בנסיעה.

 

בטיחות

דירוג הבטיחות הישראלי של הטייקאן קרוס טוריסמו הוא 7 מתוך 8, וכולל: 8 כריות אוויר, מערכת שמירה על נתיב, בלימה אוטונומית במקרה חירום, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת זיהוי רכב ב”שטח מת”, ועוד מערכות בטיחות מתקדמות הניתנות לכיבוי או הפעלה, לפי צורך הנהג/ת. לא בנמצא: בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור, התרעה במצב עייפות/הסחת דעת של הנהג, והתראה למניעת שכחת ילדים ברכב.

שווי כל היופי והטוב הזה, 910,000 שקלים. ויש גם תוספות אופציונאליות שעלותן הכוללת 178 אלף שקלים.

 

 

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

twenty − 5 =