גידול בגניבות הרכב: POINTER מסכמת רבעון ואיזה רכב על הכוונת?

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

גניבות רכב
2024 נפתחת עם גידול בגניבות רכב 

 

המערך המבצעי של POINTER מסכם את הרבעון הראשון לשנת 2024 בניסיונות גניבה וגניבות רכב: גידול של 110% בניסיונות גניבות, בעיקר גניבת רכבי שטח 4X4 בעלי יכולות נסיעה בשטחים מאתגרים – 16% מכלל כלי הרכב, נתון חריג לשנים האחרונות. בנוסף. יש גידול של 170% בניסיונות הגניבה ברבעון הראשון של שנת 2024 ביחס לרבעון הרביעי של שנת 2023 בו פרצה המלחמה. 7% מסך ניסיונות גניבות הרכבים הם רכבים חשמליים.

 

על המוקד: 

רכבי 4X4
רכבים משנתון 2021 (מהווים 29% מכלל ניסיונות הגניבות).
והערים הבולטות: תל אביב 14%, פתח תקווה 7% רמת גן 6% וירושלים 6% כפר סבא 5%.

 

המערך המבצעי של Pointer מקבוצת Powerfleet, חברת האיתור והשבת כלי רכב גנובים מסכם את הרבעון הראשון לשנת 2024 בגניבות רכב. גידול של 170% בניסיונות גניבת רכב ביחס לרבעון הרביעי של 2023 רבעון המלחמה: השנה נפתחת עם גידול של 170% בניסיונות גניבת רכב ביחס לרבעון הרביעי לשנת 2023. על אף מבצע “שובר גלים” ב-2022, בו השתתפו כל כוחות הבטחון וצה”ל בצורה גלויה וסמויה, תוך הפעלת לחץ יום-יומי על חוליות הטרור והפח”ע, כנופיות הגנבים הסתגלו למצב, למדו את מערכי הכוחות, את שיגרת הפעילות בשטח ולמדו שיטות התחמקות.

 

 

גניבת רכבי שטח 4X4 במגמת עליה:

ברבעון הראשון של 2024 נרשם גידול של כ-110% בניסיונות גניבת רכבי 4X4 אשר יכולים לנסוע בשטחים מאתגרים ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

הערים המובילות בגניבות רכב ברבעון הראשון של 2024:

תל אביב עם 14% גידול של 40% ביחס לשנת 2023
פתח תקווה עם 7%
רמת גן עם 6%
ירושלים עם 6%
כפר סבא עם 5%
הוד השרון וראשון לציון עם 4%
באר שבע עם 3% – ירידה ביחס לשנת 2023 עקב המלחמה

גניבות לפי שנת מודל: כלי רכב משנת מודל 2021 הנגנבים ביותר

כלי רכב משנת 2023 מהווים 11%, כלי רכב משנת מודל 2022 מהווים 13% כלי רכב משנת מודל 2021 מהווים 29% מכלל הגניבות, כלי רכב משנת 2020 מהווים 13% מגניבות הרכב, כלי רכב משנת מודל 2019, מהווים 12% מכלל הגניבות.

מעבר קל במחסומים:
בנוסף, לאחר שהצליחו לחדור לישראל דרך פרצות בגדר והברחות שב”חים באמצעים שונים, לכנופיות גנבי הרכב צפוי מעבר קל במחסומים עם זמן נסיעה קצר ממקום הגנבה ועד מחסומים בקו התפר אשר לא עוצרים לבדיקה כלי רכב עם מספר רישוי צהוב במיוחד בשעות היום.

גניבות לאור יום:
תופעת גנבות רכב בכל שעות היום הולכת ותופסת תאוצה. אם בעבר רוב ניסיונות הגנבות היו בשעות הקטנות של הלילה עם תנועה דלילה של כוחות שיטור ואכיפה, הרי שברבעון הראשון הגנבות מפוזרות באופן כמעט שווה לאורך כל חלקי היום ולא חשש של חוליות הגנבים. מדובר על גידול של מאות אחוזים בניסיונות גניבה בשעות היום לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

שימוש במשבש סלולרי:
ב-82% מתוך סך גניבות הרכב, נעשה שימוש במשבש סלולרי היוצר מיסוך על הקליטה הסלולרית ותשדורת GPS. דבר המעיד על כנופיות מאורגנות ומתוחכמות עם ציוד אלקטרוני יקר, אשר מסופק להם על ידי משפחות פשע, בעלות מגרשי פירוק המכוניות, הנמצאים בראש השרשרת וממומן על ידם.

 

רכב גנוב
גניבות רכב בישראל – הכי גניבים כלי רכב ממודל 2021

 

שיטות הגניבה הפופולריות:

שיבוש סלולרי: 82% מניסיונות הגניבה מבוצעים בשילוב של משבש סלולרי לצד השיטות הבאות:
שכפול מפתח: שיטת הגניבה המובילה היא עדיין שכפול מפתח “גולם” בתהליך הגניבה, תוך כדי התחברות לשקע OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב או באמצעות מכשיר אלקטרוני חכם. הגנבים מקודדים מפתח חדש ומוחקים את המפתחות הקיימים. כ-46% מסך ניסיונות הגניבה שנרשמו, התבססו על שיטה זו.
שימוש במשכפל אלחוטי 9%.
תקיפה אלימה: תקיפה אלימה של הרכב על ידי החלפת מחשב הרכב היוו 25% מסך הגניבות.
גניבת מפתחות מבית הלקוח (דאבל): כאשר קיים קשר ישיר בין פריצה לבית הלקוח ולרכב בחניה הצמודה. היוו 11% מסך הגניבות שנרשמו השנה.
גניבה בידי מורשה: מתבצעת בדרך כלל על ידי שכפול מפתח בידי משתמש מורשה שקיבל מפתחות וקוד חוקי של כלי הרכב. שיטת גניבה זו היוותה 8% מסך הגניבות שבוצעו השנה.
שוד וגניבת רכב מונע: היוו 1% מסך הגניבות השנה.

גניבות לפי מחוזות כלל ארצי:

ניתן לראות כי חלה עליה בניסיונות הגניבה באזור הצפון ל-13% ברבעון הראשון לשנת 2024 לעומת 8% בכלל שנת 2023. העלייה הסטטיסטית בניסיונות הגניבה היא נגזרת של הירידה בניסיונות הגניבה באזור הדרום בעקבות הלחימה.

אזור המרכז עם כ-33% מסך הגניבות עליה של 10% ביחס לשנת 2023.
אזור השרון עם כ-14% מסך הגניבות – ירידה של 22% ביחס ל- 2023.
אזור הדרום עם כ-12% – ירידה של 15% ביחס לשנת 2023.
אזור השפלה עם כ-20% מסך הגניבות. כמעט ללא שינוי.
אזור ירושלים כמעט ללא שינוי עם כ- 8%
אזור צפון עם כ-13% – גידול של 62% ביחס לשנת 2023.

זמנים ודפוסי גניבה בולטים:

ברבעון הראשון בדומה לשנת 2023 הגניבות מבוצעות בכל שעות היממה תופעה זו ממשיכה לתפוס תאוצה ומהווה המשך למגמה בשנת 2023 ולבעיית המשילות.

 

סוזוקי ג'ימני 2018
על הכוונת: סוזוקי ג’ימני – אחד מכלי הרכב הגניבים ביותר לאחרונה

 

סטטיסטיקת ניסיונות וגניבות רכב לפי סוג רכב – רבעון 1 2024

ג’יפונים ורכבי פנאי שטח מהווים כ-40% מסך ניסיונות הגניבה. ירידה של 5% ביחס שנת 2023.
רכבים חשמליים מהווים 7% מניסיונות גניבות הרכב. עליה של 140% ביחס לשנת 2023.
רכבים פרטיים כולל מנוע בנזין והיברידיים מהווים 25%. ירידה של 19% ביחס לשנת 2023.
רכבים מסחריים מהווים 12% מסך גניבות הרכב. עליה של 20% ביחס לשנת 2023.
משאיות מהוות 5% מסך גניבות הרכב. עליה של 25% ביחס לשנה שעברה.
כלי צמ”ה מהווים 2% מסך גניבות הרכב. ללא שינוי ביחס לשנה שעברה.
דו גלגלי – מהווים 9% מסך הגניבות. ירידה של כ-30% ביחס לשנה שעברה.

 

אילן גולדשטיין מנכ”ל פוינטר: “המלחמה בעזה משפיעה גם היא ביתר מיליטנטיות מצד הגנבים. גנבי הרכב, ברובם, הפכו יותר לֶאוּמָנִים ומתנהגים ביתר אלימות בנהיגה מהירה בכבישים, בניגוח מכוניות ומחסומים במרדפים ואף בנסיעה מסוכנת בניגוד לכיוון הנסיעה. אם בעבר היה מדובר בפעילות לצורך הכנסה כלכלית, הרי שכיום נוסף גם מרכיב לאומני כחלק מהמאבק לפגוע בנו, הוסיף גולדשטיין”.

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

16 − thirteen =