הדרכת נהיגה ספורטיבית עם פיליפ רוזין Flat out driving – סקירה וראיון

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

יום הדרכת נהיגה עם פיליפ רוזין, נהג מרוצים בחסד עליון, מדריך נהיגה ספורטיבית מורשה מטעם משרד התרבות והספורט ואושייה בתחום הספורט המוטורי בישראל. ראיון מרתק על מכוניות אנשים ומסלולים

פיליפ רוזין Flat out driving הדרכת נהיגה ספורטיבית. צילום: דניאל עוזרן

פיליפ רוזין, 34, נשוי באושר ואבא לשני זאטוטים שעושים בו את כל העולה על רוחם, אני יכול להתחבר, גם אני כמוהו, אבא מובס. פיליפ, חוץ מלהיות אבא במשרה מלאה, מגשים את חלומו כשהוא מדריך ומלמד נהיגה מתקדמת וספורטיבית כשהוא מחזיק ברישיון מדריך נהיגה ספורטיבית מטעם הרשות לנהיגה ספורטיבית ומשרד התרבות והספורט. עם עליית העניין והתמיכה בתחום הספורט המוטורי בישראל, פיליפ רוזין מתייצב לצד הותיקים והמנוסים ממדריכי הנהיגה בארץ. פיליפ כבר מזמן לא מתרגש מצמיגים צווחניים ומעשנים או חיות טרף מכאניות בנהיגת מסלול בקצב מסחרר. הוא חי את החיים האלה כבר למעלה מעשור וחצי. הרבה לפני הקפיצה המדהימה שמדינת ישראל חוותה בשנים האחרונות.

לפני מספר שנים הקים את חברת Flat out driving, חברה המציעה חוויות נהג מרוצים ליום אחד עם מכונת הנהיגה שברשותו, סובארו BRZ מדהימה, המשמשת אותו גם בהדרכות מתקדמות יותר, כמו הדרכת נהיגה ספורטיבית, והדרכת נהיגה מתקדמת. ההדרכות צמודות ומקיפות, ומתבצעות על המסלול ומחוצה לו ויכולות להתבצע גם עם הרכב הפרטי שלך. כמו כן פיליפ מציע גם הפקות ימי מסלול וטיולי נהיגה למועדונים, כשהדובדבן שבקצפת הוא טיולי נהיגה מרהיבים ביופיים בחו”ל.

הדרכת נהיגה ספורטיבית עם סובארו BRZ צילום: עמית אגרונוב

נפגשנו במסלול פצאל החדש, פיליפ הגיע עם הסובארו BRZ הכחולה שלו, או בשמה השני ‘הברז’, מכונת נהיגה אותה בחנו באושר ובחיוך גדול כאן באתר, כמות המילים אשר נכתבו על היצירה היפנית הזו היא אינסופית, לכן נסכם את כולן כ- “מתנה-מוטורית-מסחררת”. פיליפ רכש אחת לטובת החברה שברשותו, הוא השאיר אותה נאמנה למקור, ללא תוספות, ‘סטוק’ בעגה המקצועית, להשאירה מכונת נהיגה משוגעת כפי שהיצרן התכוון, ומכונת נהיגה משוגעת היא נשארה.

8:00, פצאל אזור התארגנות.

שיעור ראשון:

תיאוריה, אני ופיליפ יושבים אחד על אחד, עוברים על מפת המסלול, בונים קווים, מסבירים את ההיגיון שבכל פעולה. התחלנו בבסיס, תנוחת נהיגה, שימוש במבט, העברות משקל ומעגל אחיזה, איך מקצרים זמנים איך מתנהגים במסלול ואיך נוהגים בו, אני בהיותי אני, הזדקקתי לקצת יותר זמן, פיליפ נשאר אדיב ורגוע למרות שנשאל את אותן השאלות בדיוק רק בניסוח שונה. התנצלתי מאוד על ה ADHD עמו נאלץ להתמודד.

שיעור שני:

שוב בתוך תא הטייס היפני, הקסם הבי-אר-זדי במלא הדרו, הנעה קלה, גרגור בוקסר מתוזמן, הגה, ידית הילוכים ושלוש דוושות בזוית ובתנוחה קרבית כמעט אופורית, מתגלגלים אל עבר הפיטס, האמת שאני מתרגש, אותו רגש היה טיפ טיפה כבד על דוושת הדלק, צווחת צמיגים ושיגור, פיליפ צוחק, “סיבוב הכרות הוא סיבוב איטי, מה אתה מדביק דוושות?”. “זה היה ככה שבאתי” אמרתי במבט מיתמם. סיבוב היכרות עם המסלול והקווים, ניצול אורך המסלול ורוחבו, כניסה נכונה לתוך פנייה, בלימה, שמירת קווים, מבט וגז אל תוך הישורת.

שיעור שלישי:

תורם של המקצים בקצב גבוה הגיעו, איתם חובות יישום השיעור התיאורטי, שיפורי זמנים ומסקנות. לאחר גיהוץ והשחזת האייפקסים פיליפ הגיע למסקנה נכונה. “אתה דלביוב, זו המסקנה שלי.”

מנוחה, הלב רץ במהירויות מסחררות כשאתה על המסלול, זה רק אתה המכונה והאספלט, חיבור שלא כולם מבינים, חיבור שבגללו פיליפ נכנס לתחום מלכתחילה, פיליפ הוא בוגר תואר ראשון במנהל עסקים, היה איש מכירות מצליח אך הלב שלו חיפש את האדרנלין, את האהבה למקצוע והלך עם זה עד הסוף, בינינו, כמה אנשים כאלו אתם מכירים?

הדרכות ללא הפסקה. צילום: עמית אגרונות

12:00, פצאל, אחרי יום מתיש ומספק…

הגיע זמן הראיון, פיליפ הוזהר מראש, ע”י ענת ע”י הקוראים של ענת וגם על ידי. מקצוענות בראיון הזה, זה אזור אפור. לצערו, זה הייתי אני שנשלחתי מטעם מערכת מלכת הכביש בכדי להכיר ולראיין אותו, את הנהג עם הכובע, הבחור שהחזיר לתודעה את הפולקסווגן קוראדו, שהיה בין מקימי מועדון אוטו-ספורט בישראל (או בשמה המקורי ‘אוטו GLX’) והאיש ששמו הולך לפניו. הבטחתי למרואיין ראיון רציני ונטול בדיחות, מקווה שהבין את הבדיחה.

אז פיליפ איך הייתי?

-מי נתן לך רישיון דלביוב?

אחי, הגענו לחלק המקצועי, מניסיון העבר ענת שלחה אותי עם מספר שאלות, אבל איבדתי אותן אז כתבתי משלי, מוכן?

– יאבניברוט, יאללה.

פיליפ! יא כריש על, שרפת צמיגים בכל תחרות אספלט שהתקיימה פה, אתה  מתחרה רשמי בשתי ליגות בארץ, פודיומים, וקוראדו אחת אדומה ופסיכית שקטפה את המקום ראשון בתחרות MDC לרכבי אספנות, (שלדעתי זו לא חכמה גדולה להתחרות מול מודל T, אבל מה אני מבין?) ומקום שלישי מול קופרות  חדשות ודומותיהן בליגת ‘ספארקו’, ובזאת הוכיחה כי טכניקה נכונה, חשובה מעוצמה. אז הנה השאלה: אז כשאתה מתמודד מול רכבים אמיתיים אתה מפסיד, מה יש לך לומר להגנתך?

  • חחח אתה יודע מה? ענת הזהירה אותי מפניך ואמרה לי לא לשתף פעולה עם השטויות שלך. בכל מקרה, המתחרות בליגת האספנות הן מרהיבות ויפהפיות, כשהמתחרות בליגת ספארקו פשוט מפלצתיות, תענוג וכבוד לעמוד מולן בתחרות בריאה ומלאה בפרגון הדדי. יש לך שאלה אמיתית או שאתה הולך לרדת עליי כל הראיון?

טוב, טוב, הנה שאלה אמיתית, מה עומד מאחורי השם של החברה, Flat out driving?

– כמו כל ילד מגודל גם לי יש גיבורים, קולין מקריי, נהג הראלי האגדי חתם את האמרה הזו, הוא אמר “אם יש ספק תן גז עד הסוף”, “if in doubt, flat out”.

המשפט הזה מנוגד לכל אינסטינקט הישרדותי, על גבול הפסיכי ואני די בטוח שלא יעבור צנזורה וייחשב כהסתה לאובדנות.

– חחח, נהגי ראלי, הם עשויים מחומר אחר.  You got to love ’em, משם לקחתי את השם. כאות כבוד לנהג אגדי.

נגמרו לי השאלות.

– מה נגמרו? לא שאלת כלום.

אה, רגע יש לי עוד דף.

הפולקסווגן קוראדו מודל 1990 של פיליפ רוזין. צילום: דניאל עוזרן

טוב, הנה שאלה. ב-Flat out driving אתה מציע קורס נהיגה מתקדמת וקורס נהיגה ספורטיבית בין השאר, מה ההבדל בין השניים?

  • האמת שזו שאלה טובה, אני מופתע, וגם חושש שלא תכניס אותה לראיון בסוף, אבל אענה בכל מקרה, קורס נהיגה מתקדמת הוא מערך שיעורי המשך לשיעורי נהיגה, הקורס מתמקד בבטיחות, הרגלים נכונים, וטכניקות והתנהגות במצבי קיצון. קורס נהיגה ספורטיבית מתמקד בראש ובראשונה הבנה תיאורטית ומעשית של נהיגת מסלול, מיצוי יכולות הנהג ודחיקת יכולות הרכב אל הקצה, אסטרטגית נהיגה תחרותית וחישול אומנות הנהיגה.

וואו, האמת שהפתעת אותי עם התשובה, בוא נמשיך עם הקו הרציני, אז למה אתה שונא את מועדון PSI ואת כל חברי המועדון? (מועדון רכבים צרפתיים)

  • עוד פעם אתה מתחיל עם השטויות?, למועדון PSI יש מקום חם אצלי בלב, PSI זה אחד המועדונים הטובים שיש כאן. סיפרתי לך על ה- 306 המדהימה שהייתה לי, לא?

כן, אבל לא באמת התעניינתי.

חחח, לא אתה משהו אחר אתה, בחיי. אתה לא מכניס את זה לראיון נכון?

מה פתאום אחי, אני מצנזר חצי, בסדר, הנה, מצאתי שאלה של ענת, אתה מתחרה מספר שנים, מדריך ותיק ומוכר בסצנה המקומית, מה אתה אומר על התחום החדש בישראל?

– התחום קיבל תשומת לב ממשלתית באיחור, אבל טוב שקיבל. ענף הספורט המוטורי בישראל מורכב מאנשים מקצוענים שרובם ככולם התחרו בחו”ל ומביאים את התרבות המדהימה הזו אלינו לישראל, אני מקווה שהמסלולים רק יגדלו ויהפכו את ישראל לאטרקטיבית גם בתחום הזה, גם לישראלים וגם לתיירים. המדריכים שאני עובד מולם וכביכול מתחרה בהם כולם מקצוענים מהשורה הראשונה ויש רק ללמוד מהם. זה כיף להתחרות בענף תחרותי וחברותי כמו שיש לנו כאן, פרגון וימי מסלול מאורגנים, אני בתחום לא מעט שנים, עברתי לא מעט הדרכות ומודרכים, בלב שקט אני יכול לומר כי ישראל על הדרך הנכונה, אמנם אנחנו קטנים אבל תראה מה אנחנו יכולים לעשות. שלא נדבר על הנציגים שלנו בחו”ל, נהגי המרוץ המקצוענים שעושים שם מעולה לישראל. 

הדרכת נהיגה מתקדמת מתמקדת בבטיחות, הרגלים נכונית וטכניקות נהיגה . צילום: לירן אברהם

יש לי שאלה שבדיוק חשבתי עליה, מה הרכב הכי מפתיע שעלה איתך למסלול להדרכה?

– בואנה אתה קופץ בין נושא לנושא, זה פסיכי. כל רכב יכול לעלות על המסלול.

הוזהרת מראש. והנה אני מהזהיר אותך שוב, אחרי המכוניות נדבר על משהו שונה לחלוטין. 

– טוב, היו לא מעט רכבים מפתיעים, חוץ מהדרכות נהיגה מתקדמת לנושאי אחריות בציי ליסינג על שלל רכביהם עלו כמה רכבים שבחיים לא היית חושב לקחת אותם אל הקצה, למשל טויוטה קורולה רובוטית, שנת 2008 שקרעה את המסלול עם נהג מוכשר, זו באמת הייתה חוויה, כשכל צוות המסלול עומד ומשתאה לקול צווחות הצמיגים, היה כיף. מצד שני היו כאן גם פרארי, פורשה, ניסאן GTR, והונדה S2000 נוסטלגית ומדהימה. אין לזה חוקים, ובדיוק בגלל זה אני ממליץ לכולם לבוא עם הרכב שלהם למסלול, לא חייב “לקרוע” אותו, אלא באמת ללמוד על מצבי חירום ב”לייב” ולדעת איך לצאת מהם ולהציל חיים.

ואיפה ה’ברז’ נכנסת לתמונה?

לנהגים מתחילים, וגם מנוסים אגב, שרוצים להרגיש ולהבין איך רכב ספורטיבי מתנהג, אני ממליץ על ה- BRZ. הרכב הזה הוא בי”ס לנהיגה, בגלל זה לא נגעתי בו, כל שינוי משנה את ההתנהגות של הרכב, יותר אחיזה או כוח, אמנם תקצר משמעותית את זמן ההקפה, אבל תפגע באופי השובב של המכונית הזו. נהגת בה, אתה יודע איך היא מתנהגת. ואת זה בדיוק אני מציע ללקוחות המתעניינים בספורט המוטורי, אבל לא יודעים איך לגשת לתחום. פשוט תגיעו, תנהגו, תרגישו, ואם אהבתם, בואו להיות חלק מהמשפחה של Flat out driving.

Flat out driving זה משפחה

יש גם נהגים צעירים שמתעניינים בתחום הספורט המוטורי?

– בוודאי, גם נהגים חדשים שרק קיבלו רישיון באים להדרכות ולדעתי זה השיעור הכי חשוב שיוכלו ללמוד על עצמם ועל דרך הנהיגה שלהם. יש גם לא מעט נהגי קארטינג צעירים ומבטיחים שמראים יכולות מצוינות. מי שרוצה לשפר עצמו על הכביש שיחווה נהיגת קארטינג. יש לנהיגת קארטינג קסם ויכולת שיפור נהיגה עצומה, הנהגים הגדולים בהיסטוריה התחילו שם, איירטון סנה, קולין מקריי, מייקל שומאכר ועד לואיס המילטון כולם התחילו בקארטינג.

ומה לגבי המין היפה, יש מתחרות בתחום?

– אתה לא מבין עד כמה, נהגות מעולות שמגיעות לעבור הדרכות ולחדד את היכולות, נהגות מתחילות עם פחות ביטחון שמגיעות לשפר את היכולות ולחזק את החולשות. אני עובד עם כולם בקצב שהכי מתאים למודרך או למודרכת. מתחילים מהבסיס ולפי רצון המודרך דוחפים את עצמנו עד למקסימום. אז בהחלט כן, יש גם נציגות נשית בליגות הבכירות להזכירך, כאלה שמפתיעות לאורך כל הדרך זה פשוט תענוג לראות אותן על המסלול, כרישות רציניות ודמויות לחיקוי.

אז לכל מי שרק מתעניין בתחום, אתה מציע טבילת אש חמה?

– זה קונספט חדש יחסית אין הרבה שמציעים את החבילה המשודרגת הזו, תראה, מי שבאמת מעוניין לשפר את יכולות הנהיגה שלו, לחדד את התגובות לעבוד על שיפור אינסטינקטים, להשתמש בכלים שיש לו בכדי להיות טוב יותר בנהיגה, כדאי שיעבור מכלול הדרכות, והתוצאות משתפרות ממפגש למפגש, לעלות על המסלול זה לא טיול בפארק, אני בונה את המודרך ומקנה לו את הערכים החשובים והטכניקות הנכונות, תוך שימת דגש על בטיחות, ושינויי ההרגלים. הרגלים אותם ספגנו בשיעורי הנהיגה ומתרבות הנהיגה בארץ. הקמת המסלולים בארץ היא ברכה.

ברכה?

  • תחשוב על זה, כמה עברייני תנועה אתה רואה על הכביש? תקים מסלול, תן לכל החוליגנים ‘קן בלוק’ סטייל לפרוק אגרסיות, ללמד אותם תרבות נהיגה, דרך ארץ, כבוד למשתמשי הדרך, להשאיר את האדרנלין על המסלול ולעלות על הכביש רגועים, אני אומר לך, הקמת המסלולים בישראל היא ברכה שתציל חיים. ואני הולך יותר רחוק, אם אתה שואל אותי? לעלות על המסלול צריכה להיות תנאי, נהיגת מסלול ונהיגה מתקדמת לתלמידי נהיגה, כתנאי לקבלת רישיון, וכתנאי לחידוש רישיון לנהגים ותיקים, בעת רענון נהיגה. תראה את מודל רישיון הנהיגה השוודי למשל.    

ומה לגבי החשדות נגדך? תרצה לשתף את הקוראים שלנו?

  • איזה חשדות? מה אתה ממציא? טוב תקשיב אני רוצה לקרוא את הראיון לפני שאתה מעלה אותו, דיר בלאק!

ברור שתקרא לפני, אמרתי לך אני מסנן המון ומחזיר הכול לפני שאני מעלה, יהיה בסדר.

אני מתקשר לענת.

“אני מתקשר לענת”.

טוב תקשיב הוצאתי יותר אנרגיות איתך בראיון מאשר על המסלול, דלביוב כמוך לא פגשתי הרבה זמן, אבל בכל זאת היה יום נחמד סה”כ. ואם נסיים בנימה קצת יותר אופטימית, גם אני וגם אתה חייבים להוציא את הילדים מהגן, אז בא נזוז, הרגת אותי היום.

אז איך מסכמים יום כזה? פיליפ רוזין הוא אושיה, נהג בחסד עליון ומדריך נהיגה מהשורה הראשונה, ההבנה שלו בנהיגה והיכולת שלו להעביר וללמד יוצרים את אחד ממדריכי הנהיגה המקצועיים ביותר בישראל, רק תשאלו בסביבה מי הוא פיליפ וקהל הלקוחות הנאמן שלו יתייצב לימינו של הבחור המוכשר הזה, אני יכול להודות אחרי יום גדוש ומרענן, שפגשתי באחד המדריכים המקצועיים הרגועים והסבלניים שיצא לי לפגוש, כמה טוב לחיות בעידן המופלא הזה בישראל, עידן של מכוניות מושחזות ומרהיבות, אנשים מוכשרים ומיוחדים, ומבחר  מסלולים חדשים ומבורכים.

follow and like
fb-share-icon0

תגובה אחת ל “הדרכת נהיגה ספורטיבית עם פיליפ רוזין Flat out driving – סקירה וראיון”

  1. מניסיוני לאחר הדרכה אישית מול פיליפ, לא חודש לי כלום בתחום הנהיגה וההדרכה הייתה בינונית.
    פגשתי לא מעט מדריכי נהיגה, והיו טובים ממנו.
    ברמת ההדרכה והדגשים על טכנית נהיגה.
    ללא ממליץ.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

20 − seven =