המלך החדש: יונדאי סנטה פה 7 מקומות מבחן דרכים

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

הדור הרביעי של היונדאי סנטה פה בארץ מביא איתו מראה חדש, לצד בטיחות פנומנלית, מפרט אבזור שלא היה מבייש יצרניות אירופאיות מובילות, אך תג המחיר מעט גבוה. יצאתי לבדוק האם מדובר במלך חדש בסגמנט?

מלך חדש בסגמנט? יונדאי סנטה פה החדש 7 מקומות

יונדאי סנטה פה החדש הגיע אלי בדיוק ביום שעוברים משעון החורף לקיץ. רק מזג האוויר לא שמע שהחורף נגמר והמשיך להמטיר גשם. גשם לא גשם, עמדתי בחוץ והסתכלתי עליו, היונדאי סנטה פה נראה פשוט טוב – עם מרכב צבוע שחור, הוא גדול ומרשים, והחזית שלו מזכירה במעט את היונדאי קונה, רק על סטרואידים. הצצה מהירה בנתונים הטכניים – הסנטה פה גדל לעומת הדגם היוצא ב 6.5 ס”מ במרווח סרנים, וב8 ס”מ שלמים באורך. כל זאת, בשל שימוש בפלטפורמה חדשה לגמרי. הוא לא רק נראה גדול, הוא באמת גדול.

יונדאי סנטה פה גם נראה מדהים. המעצבים פשוט עשו פה מלאכת פיסול ועיצוב מצויינת. זה מתחיל כאמור בפנסי ה-LED הראשיים, שקיבלו מראה צר ומצועף כמו ביונדאי קונה. הפנסים נתחמים בינם לבין שבכת הגריל הענקית בפס כרום גדול ועבה. השבכה הקדמית עשויה מעויינים מעויינים, ומשני צדדיה שקעים גדולים בתוכם זוג פנסי ערפל, אחד מעל השני, גדולים לא פחות. לתחושת הגודל הוסיפו “ניפוחים” במכסה המנוע, ולאורכו של הרכב.

עיצוב חיצוני מרשים

מאחור, העיצוב ממשיך להיות מרשים, עם זוג פנסים אחוריים גדולים הנמשכים אל מעל כנפי בית הגלגלים. החלק האחורי של הסנטה פה נראה לא פחות טוב מהחלק הקידמי, ומסתיים בסוג של מגן תחתון כסוף, ממנו יוצאים זוג צינורות פליטה גדולים ומרובעים. מעל כל זה גג זכוכית פנוראמי ענק המתפרש לכדי שני שליש מהגג.

מבפנים, היונדאי סנטה פה מרשים עוד יותר. זה מתחיל כבר בדלת עצמה, בעלת חיפוי עור בצבע קרם ומוטיב מעויינים ברמקול. אגב את אותו מוטיב ‘מעויינים’ נמצא גם בתא קטן מעל תא הכפפות (המקורר). הדשבורד הענק מעוצב במשחקי גובה – חלוקת גבהים בצורת B, ומחופה עור קרמי, עם קווי חוט תפירה בהיר.

איכות החומרים מעולה וממשיכה לפתחי המיזוג ולוח השעונים התחומים בחומר דמוי כרום. בקונסולה המרכזית ישנו מסך מולטימדיה ‘מרחף’, ‘צף’, בגודל 7″ שקצת קטן לדעתי בהשוואה למרחבים העצומים ברכב, ולדשבורד הענק שבתא הנהג, אך מערכת המולטימדיה עצמה טובה, ומכילה לא מעט אפליקציות ומערכת ניווט מובנית.

תא נוסעים מעולמות הפרימיום. סנטה פה 2019
אבזור בטיחות מתקדם. ומערכת למניעת שכחה ילדים ברכב
כיוון חשמלי למושבים וזכרונות

מערכת בקרת האקלים מפוצלת, ובעלת מערכת בקרת איכות אוויר (יוניזציה), ובסמוך אליה נמצאת ידית הילוכים מעוטרת כרום ועור ומספר תאי אחסון ולחצנים השולטים על מערכות שונות. ההגה גדול מחופה עור ועם לא מעט לחצני שליטה על מערכות טכנולוגיות ברכב.

מושבי העור גדולים וחשמליים, תואמים לצבע הקרמי השולט, וממשיכים את מוטיב ה’מעויינים’ בחלקם העליון. החיפוי מקו החלונות ומעלה לגג עשוי בד קטיפתי אפור, ומתמזג בצורה מושלמת עם חלון הגג הפנוראמי הענק. תשכחו מכל יונדאי שהכרתם עד היום, היונדאי סנטה פה נראה ומשדר יוקרה מכל כיוון.

בשורה האמצעית שלושה מושבים גדולים, עם מרווח מותניים של 1430 מ”מ, מה שאומר שמרווח מאוד גם לשלושה מבוגרים גדולים. קו הגג גבוה ובשום צורה לא מפריע למרווח הראש. שלושת המושבים ניתנים לכיוון עצמאי קדימה ואחורה ובעלי לחצן קיפול מהיר, הן בגב המושב והן ממתג בתא המטען, לטובת מעבר לשורה השלישית, שגם היא גדלה במעט לעומת הדגם היוצא, ועומדת על 1568 מ”מ – מרווח מותניים לזוג נוסעים, אך עדיין תתאים בעיקר לילדים.

גם תא המטען גדל ב-50 ליטרים, לעומת הדגם היוצא ועומד על 547 ליטרים. פתיחת השורה השלישית באה על חשבון תא המטען, ותותיר לכם נפח תא מטען שיספיק למעט ציוד, כצפוי, ברכבי SUV בעלי תצורת מושבים של 5+2.

הילדים התרווחו בשורת המושבים השנייה. יונדאי 7 מקומות
תבחרו, שורה שלישית או תא מטען ענק

אבזור נוחות ובטיחות

היונדאי סנטה פה פשוט מלא כרימון בכל טוב. ברמת הגימור Luxury אותה בחנו, הוא מגיע עם מושבים קדמיים חשמליים ואפשרות לשמירת מצב זיכרון מושב ומראות. יש חימום ומיזוג למושבים ולהגה, בלם יד חשמלי, וילון אינטגרלי לחלונות האחוריים, בנוסף לשמשות המוכהות, תאורת לד פנימית עם אפשרויות תאורה שונות. לחצן בצידי מושב הנוסע לכיוון המושב על ידי הנהג, שליטה על מערכות הרכב והמולטימדיה מההגה, הנעה ללא מפתח ועוד.

גם אבזור הבטיחות שופע בסנטה פה, וממשיך להדהים (סורי, המילה הזאת תחזור לא מעט). יש שלל מערכות בטיחות, אך אבחר להתמקד במיוחדות והחשובות יותר – מערכות בטיחות שחלקן לא תמצאו גם ברכבי יוקרה שעולים פי כמה. לצד, מערכות בטיחות אקטיביות, או כפי שיונדאי קוראים לזה SmartSense, כגון בקרת סטיה מנתיב ותיקון אקטיבי (LKAS), בקרת שיוט חכמה כבר ב-30 קמ”ש (SCC) ובלימה אוטונומית במצבי חירום (FCA), תמצאו כאן גם מערכת אקטיבית חכמה שמונעת פתיחת דלתות הרכב מאחור (בעיקר לילדים), בעת עצירה ובמידה ורכב חוצה מתקרב, ומנגנון התראה מפני שכחת ילדים ברכב, שתפעיל את אזעקת הרכב במידת הצורך, חלילה. לא פחות ממדהים.

תוסיפו שש כריות אוויר, מערכת התראה ומניעת התנגשות בעת מעבר לנתיב לא פנוי, שתדע מלבד להתריע באמצעות סמליל צהוב מהבהב במראה והתראה קולית, גם להפעיל התנגדות אקטיבית בהגה, מעבר בין אור גבוה לנמוך אוטומטי למניעת סינוור, מראה פנימית מתכהה נגד סינוור, מצב AUTO HOLD בעמידה ברמזור, מערכת אקטיבית כוללת בלימה אוטונומית למניעת התנגשות בנסיעה לאחור ותבינו מדוע אני חושב שלמרות ציון בטיחות ישראלי גבוה של 7 מתוך 8, אפשר להגיד שאפילו נעשה לסנטה פה קצת עוול, והוא אמור היה לקבל את מלוא הניקוד. וזה רק חלק ממערכות הבטיחות ברכב הזה. אין ספק שבצד הבטיחותי יונדאי יודעים לפנק, לפנק לפנק.

יונדאי סנטה פה. יחס עלות תועלת מצוין

היפה והחיה

יונדאי סנטה פה מוצע עם שני מנועים; מנוע בנזין 2.4 ליטר GDI המספק 185 כ”ס ומומנט של 24.6 קג”מ המשודך

לתיבת הילוכים אוטומטית בעלת 6 הילוכים. ומנוע נוסף, אותו אנו קיבלנו ברכב המבחן – מנוע טורבו דיזל CRDi 2.2 ליטר, המספק 200 כ”ס כבר ב3800 סל”ד. לסולדים ממנועי דיזל בשל “סיבות ירוקות”, דעו שמנוע הדיזל החדש של יונדאי מזהם פחות ממנועי הבנזין ועומד על דירוג זיהום 9. שני דירוגים מטה וכמעט היה מקבל “ציון ירוק”. בגרסת המנוע הזו מגיע הסנטה פה עם גיר פלנטרי בעל 8 הילוכים.

הגיע הזמן לבחון את הביצועים של היונדאי סנטה פה. התיישבתי במושב תומך ומצויין לגב שלי, לחצתי על כפתור ההנעה, ומנוע הדיזל התעורר לחיים, יחד עם לוח השעונים הדיגיטאלי המעוצב בצורה יפה ויעילה. הסנטה פה מגיע עם 4 מצבי נהיגה, כאשר כל מצב משנה את צבע לוח השעונים מול עיני הנהג – comfort (כחול), Eco (ירוק), sport (אדום) וSmart(תכלת). לחיצה על דוושת הגז מזיזה את הענק הזה בתגובה נחושה וטובה. התגובות לכל לחיצה פשוט פנטסטיות והסנטה פה מספק המון כח זמין ומומנט כבר ב-1750 סל”ד. רעשי מנוע הדיזל בקושי חודרים לתא הנוסעים. עשו פה עבודת איטום מצויינת.

אני ממשיך ללחוץ והסנטה פה לא מתרגש, נהפוך הוא, בהילוכים השביעי והשמיני ניראה שהוא אפילו מבקש שאלחץ עוד. עכשיו אני מבין איך שקיל אוניל הרגיש כשהיה דוהר להטביע כדור בסל. אני מעביר למצב Eco, הדוושה הפכה מסורסת במעט והגיר מעט חולמני. במצב Sport לעומת זאת, אני מגלה חיה רעה. התאוצות הופכות חדות יותר, חלוקת הכוח בין קדימה לאחור הופכת ל-50:50 והגיר נמרץ יותר בהעברות ההילוך. צריכת הדלק בהתאם. במצב Smart מאה אחוז מהכוח עובר לחלק הקידמי, לטובת צריכת דלק טובה יותר, ומצב Comfort יבצע חלוקה של 35% מהכוח לאחור, לטובת נוחות נסיעה וצריכת דלק אופטימלית יותר.

מערכות סיוע בנסיעה בשטח ושבילים
נעים ונוח בנסיעה בשבילים. יונדאי סנטה פה

אספתי את הקטנים שלי לקראת נסיעה דרומה. למרות מושב בטיחות גדול לפעוט, מרווח להם שם מאחור. פינוק. בשלב מסויים, הגדול מחליט להתבודד ועובר לשורה השלישית מאחור, שם הוא מגלה מטען לנייד ומזגן משלו, ומרגע זה אני כבר לא שומע ממנו כל הנסיעה. תכנון לקוי שלי בזמנים גורם לי להקדים בכשעה ואני מחליט להפרד מהמשפחה בנקודת היעד, ולהיכנס לבד לגבעות גורל, בואך באר שבע, לנסיעת שבילים קצרה.

היונדאי סנטה פה מתמודד בצורה מעולה בטיפוס בעליה בשביל קשוח, כמו גם עם הרעידות, ומצליח לשככם בצורה מעולה. בקרת הירידה במדרון עבדה מצוין גם בחזור ולמרות שלא מדובר באמת בנסיעת שטח, נראה שהוא ידע להתמודד עם שטח קל בצורה מעולה, רבות בזכות מערכת ה-HTRAC AWD שפותחה כמערכת מרובת-מצבי נהיגה, גם לשטח, ומספקת מצמד אלקטרוני משתנה-מפוצל, עם בקרת מומנט פעילה בין הצירים הקדמיים והאחוריים.

בסיום צריכת הדלק המשולבת עמדה על 6.7 ל ל100 ק”מ, מה שמביא אותנו לכמעט 15 ק”מ לליטר. נתון מצויין ולא פחות ממדהים (זו הפעם האחרונה שאני משתמש במילה הזאת במבחן).

אירוע תג מחיר

היום התקצר בשעה, מה שאומר שלצערי אני מאבד שעה עם המלך החדש, מבחינתי. הג’ון סנואו של רכבי הפנאי בסגמנט שבעה מושבים. הוא לא נופל מרכבי יוקרה יקרים ממנו, ובאבזור או במערכות הבטיחות, אף עולה על חלקם הגדול. ועדיין, על מנת לרכוש סנטה פה טורבו דיזל 2.2 ברמת גימור luxury הנבחנת, תאלצו להיפרד מכ-300,000 ₪. לא מעט כסף עבור רכב פנאי של יונדאי.

רגע, בעצם למה לא? נכון לכתיבת המבחן, לא נמצא בטווח המחירים הנ”ל שום רכב מוגבה, AWD, שבעה מקומות, מאובזר ובטיחותי, בעל ביצועים טובים תוך חיסכון בדלק ועם היסטוריית סחירות ושמירת ערך מעולה, ברמה הזו של הסנטה פה.

לקוחות פוטנציאלים ששוקלים רכישה של רכב מיצרן אירופאי או פרימיום בסגמנט הזה, אני ממליץ לקחת לנסיעת מבחן את היונדאי סנטה פה החדש. יחי המלך החדש.

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

seven + 4 =