טור חודשי משפט ותעבורה – חלונות כהים ברכב, חוקי או לא?

אז מה אסור ומה מותר כשמכהים את החלונות ברכב? עו"ד כהנוביץ' יעשה לכם סדר בדברים, וינסה למנוע מכם קנסות יקרים או חלילה השבתה של הרכב

מאת: עו”ד דרור כהנוביץ’

הקיץ מתקרב ואיתו פרסומות של חברות המציעות לנהגים הכהייה של שמשות הרכב מנת להקטין את רמת קרינת השמש שחודרת לרכב ועל ידי כך, להקטין את הטמפרטורה ברכב.

ישנן כמה שיטות להכהיית שמשות – ציפוי, השחמת לייזר, טבילה, השחמה בתנור. השיטה הזולה והפופולרית ביותר היא שיטת הדבקת פילם על שמשות הרכב, כשניתן לבחור את רמת הכהות מבין כמה רמות.

הכהייה של שמשות הרכב אינה תמיד חוקית. אז בואו נעשה סדר – מה מותר ומה אסור בנושא הכהיית שמשות? 

דרגות כהות חלונות ברכב

תקנה 356(ד) לתקנות התעבורה קובעת:
לא יירשם רכב ולא יחודש רישיונו של רכב שהשמשה הקדמית והאחורית והשמשות שליד המושבים הקדמיים המותקנות בו, כולן או מקצתן, צופו בחומר ציפוי, בין בהתזה, בין בהדבקה ובין בכל דרך אחרת.

המשמעות: לא ניתן להכהות או לצפות את השמשות הקדמית, האחורית והשמשות שליד המושבים הקדמיים מימין ומשמאל. מותר להכהות או לצפות רק את שמשות הרכב שאינן נזכרות בתקנה – השמשות שליד המושבים האחוריים.

בעבר החוק אסר על הכהייה או ציפוי של כל חלונות הרכב. ב-2005 תוקנה התקנה והותר להכהות או לצפות את החלונות ליד המושבים האחוריים ברכב בלבד. 

בדרך כלל במכונים העוסקים בציפוי שמשות יסבירו לכם שציפוי או הכהייה של השמשות הקדמיות והאחורית הוא לא חוקי, ויגידו לכם להחליט מה אתם רוצים. רבים מהנהגים מתפתים להכהות את השמשות האלה ואחר כך מסתבכים עם החוק.

אסור בארץ להכהות את החלונות שבצידי הנהג

שאלות נפוצות

אני נוסע עם שמשות קדמיות כהות. מה צפוי לי?
רכב עם שמשות כהות בניגוד לחוק לא יעבור את מבחן הרישוי (“הטסט”) השנתי. בנוסף לכך שוטר בכביש יכול לעצור את הרכב, ולהזמין בוחן תנועה למקום, שיבדוק אם הרכב עומד בתקינה הישראלית.

בסמכות בוחן משטרתי לאסור את השימוש ברכב עד לתיקון הליקויים, כך שמלבד קנס בסך 1000 ₪ בגין נהיגה ברכב שלא תקין הוחלט לאסור את השימוש בו, הנהג יאלץ להוריד את הציפויים ולחזור לבוחן תוך הזמן שקבע הבוחן (בדרך כלל 24 – 48 שעות) כדי שזה ייווכח שאכן הליקוי תוקן והרכב יכול לחזור לכשירות.

שימו לב שחובה לחזור לבוחן תוך הזמן שנקבע, כדי למחוק את הודעת איסור השימוש מרישומי המשטרה, אחרת הרכב יחשב כרכב שניתנה לגביו הודעת איסור שימוש, ונהיגה בו מהווה עבירה נוספת וחמורה יותר, שהיא כבר עבירת הזמנה לדין.

החוק לא מבחין בין הכהייה בשימוש בפילם, לייזר, התזה, השחמה בתנור או כל דבר אחר. כל השיטות האלה אסורות להכהיית השמשות הקדמית והאחורית ולהכהיית השמשות שליד מושב הנהג והנוסע. החוק גם לא מבחין בין ציפוי כהה מאוד לציפוי בהיר יותר – אסור לצפות את השמשות האלה בציפוי כלשהו.

מה עם רכב שהגיע עם שמשה אחורית כהה מקורית מהיצרן?
רכב כזה עבר תקינה כשנכנס לישראל וקיבל את אישורי משרד התחבורה כך שאין בעיה חוקית עם שמשות כאלה, כי הן עומדות בתקן הישראלי.

מותר להדביק מדבקת פרסומת רשת על השמשה האחורית?
לפי לשון החוק הדבר אסור. אסור לצפות את השמשה האחורית או הקדמית בכל חומר ציפוי. השמשה הקדמית והאחורית בנויה מזכוכית בטיחותית שנועדה למנוע פציעה במקרה של תאונה.

כל ציפוי על השמשה משנה את תכונותיה ועלול לסכן את הנוסעים במקרה של תאונה. לכן רכב כזה לא יעבור מבחן רישוי שנתי. שימו לב אם אתם נוהגים ברכב שהמעסיק נתן לכם ומודבקת עליו מודעת פרסומת על השמשה האחורית, אתם אלה שתקבלו את הקנס.


אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, ו/או חוות דעת משפטית. בכל מקרה יש להתייעץ עם עו”ד מוסמך על מנת לקבל ייעוץ המותאם לנסיבות המיוחדת ולנתוני המקרה הספציפי וכל מקרה יש לבחון לגופו.

דרור כהנוביץ’ הוא עו”ד העוסק בדיני תעבורה במשרד עורכי דין לאה גולדמן, חובב רכב וכותב בבלוג “אב במשרה מלאה“.

Print this pageEmail this to someoneShare on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Facebook0

19 תגובות

  1. עו"ד דרור כהנוביץ'

    תשובה לפבל: אין תקנה שמאפשרת השחרה של החלון האחורי.
    לשון תקנה תקנה 27, סעיפים ד,ה:

    ד. לא ינהג אדם שבו הוגבלתה בכל אופן שהוא, למעט הגבלה זניחה, יכולתו לראות את הדרך מן השמשה הקדמית של הרכב או האחוריתאו זו שלצד הנהג או זו שלצד הנוסע במושב הקדמי.
    ה. על אף האמור בתקנה משנה (ד) מותר לנהוג ברכב שבו קיימת הגבלת ראות מן השמשה האחורית, אם מותקנות ברכב, מכל שנת יצור, מראות תשקיף.

    הסעיפים האלה מדברים על מצב שבו ברכב יש הגבלת ראות לשמשה האחורית או הקדמית או חלונות הצד הקדמיים, כמו מטען שמוטען ברכב, או ארגז בטנדר או במשאית. במקרה זה, חובה להתקין ברכב שתי מראות צד (מראות תשקיף). בעבר לא היתה חובה להתקין מראה ימנית, והתקנה חייבה שאם יש הגבלת ראות לשמשה האחורית, חייבים להתקין מראה ימנית בנוסף לשמאלית. כיום התקנה הזו לא כל כך רלבנטית, כי ברכב חדש יש חובה להתקין שתי מראות תשקיף.
    אין כאן התייחסות להשחרת השמשה האחורית שהיא, כאמור אסורה.

  2. דניאלה

    היכן ניתן להוריד השחרה של חלונות? אשמח אם תוכלו לשלוח פרטים
    בעקבות הכתבה מבינה שקניתי רכב עם שמשות של הנהג מעט מושחרות- פוחדת לקבל דו”ח

  3. דרור כהנוביץ'
    דרור כהנוביץ'

    דניאלה שלום,
    כל בית עסק שעושה הכהייה של שמשות הרכב, גם יודע לקלף את הציפוי.
    חפשי בגוגל “שמשות כהות לרכב” ותגיעי לאחד מבית העסק העוסקים בכך.

  4. אלכס

    אז איך יש לנו על הכבישים כמות לא מבוטלת של רכבים עם הדבקות רשת של פרסומות או מותגים על חלון אחורי ?
    כולל רכבי שרות של אלקטרה ועוד אין ספור חברות …

  5. סאן פילם דיזיין

    בהחלט נושא חשוב. אגב, רוב המקומות שאני מכיר והקולגות שלי, מתעסקים בחלונות כהים שהם מורשים ע”פ חוק.
    ככה שצריך קצת לחפש יותר טוב…
    בכל אופן הכתבה מאוד מפורטת ועוזרת באמת להבין את ההשלכות.
    כבר קרו לי מקרים בהן פנו אליי אנשים ש’חבר’ עשה להם עבודה לא מקצועית ולא עברו טסט…

  6. דרור כהנוביץ'
    דרור כהנוביץ'

    תשובה לדמיטרי:
    סעיפים ד ו-ה בתקנה 27 לא מדברים על חלונות כהים, אלא על נהיגה עם הגבלת ראות לצדדים, לפנים או לאחור. נניח שאתה מניח מטען על המושב שליד הנהג, והמטען מסתיר את החלון הימני, או שאתה תולה וילון שמסתיר לגמרי את החלון של הנהג, זו עבירה. אותו דין לגבי הגבלת ראות בשמשה הקדמית, למעט הגבלה זניחה. נניח שאתה מכסה בוילון חלק גדול מהשמשה הקדמית – זו עבירה.
    סעיף ה’ מאפשר לנהוג כשיש הסתרה בתוך הרכב של השמשה האחורית, נניח והעמסת מטען מאחור, ברכב פרטי או בטנדר, בתנאי שמותקנת מראת תשקיף מימין לרכב. זה שריד מהימין בו לא היו מותקנות מראות ימניות בכל סוגי הרכב, אז המחוקק אמר שאם אתה רוצה להוביל מטען שמסתיר את השמשה האחורית, חייבים להתקין מראה מימין.

  7. מעניין מה אומר המחוקק לגבי התקנת מיגון שקוף לחלונות הרכב.
    מצד אחד אוסר את התקנת הציפוי למיגון החלונות הקדמיים ומצד שני מאשר החלפת החלונות לחלונות מפוליקרבונט כהה שמהר מאוד מתבלה ונשחק …
    באותה מידה מדוע אסור להתקין ציפוי מדבקה ננו קרמי שקוף להפחתת חום וסינון קרינה מלא.
    לדעתי האישית והמקצועית המחוקק לא ממש מבין , עם כל הצניעות , ומאשר למשל שמשה אחורית כהה לרכבים שככה יצאו מהמפעל אבל אוסר על הכהיית השמשה האחורית בכל אמצעי. יש המון בלבול וחוסר ידע מצד המחוקק, וחבל שכך קורה במדינה די חמה ! גם מהשמש וגם מזריקות אבנים על רכבים.

  8. ולדיסלב

    בן אדם סובל ממחלה מסוימת. הרופא מטפל במכתב ביקור ממליץ על ציפוי חולונות קדמיות ברכב בגלל שקרינה וחום יכולים לגרום בהחמרה במצב של חולה. מה עומר חוק במקרה זה?

  9. דרור כהנוביץ'
    דרור כהנוביץ'

    תשובה לולדיסלב: החוק ברור במקרה זה ומשרד התחבורה לא מאשר חלונות כהים גם במקרים רפואיים. טיפלתי בכמה מקרים כאלה ותשובת משרד התחבורה היתה – שהנהג יכסה את עצמו בבגדים ארוכים.

  10. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    היום הלכתי למכון טסטים להעביר רכב במבחן שנתי נאמר לי שאני צריך להסיר את הציפוי מחלון אחורי מדלת הנהג וחלון הנוסע ליד הנהג אסור שיהיו מצופים, בחלונות של המושבים האחוריים ניתן לצפות אותם בלי כל בעיה.

  11. התייחסות המחוקק לצערי אינה ממש מקצועית , זה נכון שהציפוי לחלון משנה את תכונותיו , אבל השינוי הוא בטיחותי יותר מהמקורי. בזמן ניפוץ החלון הרסיסים לא מתפזרים , עובדה שבכל שמשה קדמית יש ציפוי מגן וגם במכוניות פאר יש בכל החלונות ציפוי מגן כמו בשמשה הקדמית. זה סתם חוק לא חכם כי כנראה אם יאשרו לצפות חלונות קדמיים עד אחוז כהות מסויים, יהיו כאלו שיתקינו ציפוי כהה יותר ולמשטרה תהיה בעיה להחליט אם הציפוי תקני או לא. תאכל’ס יש ציפויים ננו קרמיים כמעט שקופים לחלוטין שמסננים קרינה ומפחיתים את החום באופן משמעותי. מחקר מקיף שנערך בארה”ב (נהיגה בצד ימין) ובאוסטרליה (נהיגה בצד שמאל) בקרב נהגי משאיות הוכיח כי הנהגים האמריקאים נפגעו מסרטן העור בצד שמאל (הצד החשוף לשמש) לעומת הנהגים האוסטרלים שנפגעו בצד ימין .
    מחכה כבר לשר תחבורה מקצועי שיבחן את הנושא לעומק, כי ב15 שנים האחרונות אף אחד לא בדק מקצועית איך ניתן לשפר את חווית השימוש ברכב ואף לתרום לבטיחות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.