טור משפט ותעבורה: שיפורי רכב – מה חוקי ומה לא?

שיפורי מנוע, הגדלת ג'אנטים וצמיגים, החלפת בולמים, ועוד. מה מותר ומה אסור על פי החוק – עו"ד כהנוביץ' יעשה לכם סדר בטור חדש

בתמונה, חלומו הרטוב של כל חולה רכב

מאת: עו"ד דרור כהנוביץ'

עולם הרכב הישראלי עובר שינויים רבים בשנים האחרונות, עם סדנאות שיפורי רכב שנפתחות כאן, בדומה לסדנאות בעולם הגדול. הסדנאות מציעות התקנות של שיפורים שתפקידם להעלות את הספק המנוע, כמו מסננים פתוחים, שינויי תוכנה (צ'יפ), ושינויים במערכת הפליטה לצד התקנות של שיפורים קוסמטיים כמו ספויילרים ו"חצאיות".

יש הרבה אמונות וסיפורים לגבי שיפורים שמותר לעשות ברכב ושיפורים שאסור לעשות. דוברות המשטרה מתגאה מדי פעם במבצעים של משטרת התנועה, בהם נתפסים נהגים בכלי רכב משופרים ומורדים מהכביש. מצד שני, מתקיני שיפורים מבטיחים כי הרכב "עובר טסט" למרות התקנת השיפורים ושהכל בסדר.

בטור הזה נעשה סדר בכל הנוגע למה שאומר החוק בעניין התקנת שיפורים ברכב.

כל שינוי ברכב אמור לעבור בחינה ובדיקה של משרד התחבורה

אז נתחיל במה אסור

איסור על שינוי מבני ברכב – תקנה מהמאה הקודמת
תקנה 380 (א) לתקנות התעבורה קובעת: "לא ישנה אדם מבנהו של רכב אלא לפי היתר בכתב מאת רשות הרישוי". ניסוח התקנה לאקוני והוא למעשה קובע כי כל התקנה של מערכת שיפורים ברכב, שלא עברה אישור כתוב של משרד התחבורה היא אסורה.

כל רכב המיובא לישראל עובר הליך שנקרא תקינה, שבו מובא לישראל אב טיפוס של הרכב, שעובר בדיקות לוודא כי הוא עומד בתקני היבוא של מדינת ישראל. לאחר אישור של התקינה, מקבל היבואן אישור לייבא את הרכב לפי התקינה שאושרה.

כל רכב שמיובא לישראל עובר הליך של רישוי ("טסט"), ומקבל אישור לנוע בכבישי ישראל. כל שינוי במנוע הרכב, שינוי הספק, עדכון תוכנה, שינוים בגלגלים, בבלמים, בפנסים, במערכות ההיגוי והמתלים, במרכב או כל שינוי מבנה אחר, אפילו התקנת מושבי מירוץ וחגורות בטיחות אחרות מהמקוריות, שמבוצעת לאחר שהרכב עבר תקינה, אסורה ללא אישור ממשרד התחבורה.

שימו לב שהחוק היבש אינו מתיר כל שינוי ברכב, בניגוד לדעה הרווחת, שיש שינויים שלא ישימו אליהם לב בטסט ולכן הם מותרים.

גם אם הרכב עבר טסט, עדיין בוחן משטרתי או מטעם משרד התחבורה יכול לתת לו הודעה על איסור שימוש והורדה מהכביש במקרה של התקנת שיפורים.

כל שינוי מבני כזה אמור לעבור בחינה ובדיקה של משרד התחבורה, ורק לאחר שהדבר אושר והשינוי נרשם ברישיון הרכב, מותר לרכב לנוע בכבישי ישראל.

משרד התחבורה מסרב לאמץ שיטות תקינה שקיימות באירופה ובארה"ב, שמתירות מידה מסוימת של שינויים ושיפורים לפי תקנים מקלים יותר, ופועל על פי תקנה שנכתבה אי שם בשנות השבעים של המאה הקודמת.

אל תגידו "אף אחד לא ישים לב"

אז מה כן מותר? 

ישנם חלק מהשיפורים שמותר לבצע, בעיקר שינויים קוסמטיים כמו התקנת ספויילרים וחצאיות, כל עוד התוספות הקוסמטיות לא חורגות מהרוחב המקורי של הרכב. למרות זאת, הדעה הרווחת היא שהתקנת ספויילרים, בעיקר המוגזמים שבהם, מושכת את השוטרים לבדוק את הרכב ולכן אינה מומלצת.

1. שינוי במידות צמיגים והחישוקים – אפשרי רק אם יצרן הרכב מאשר את שינוי המידה. לישראל מיובאים דגמים שונים של אותו רכב בגרסאות שונות, ואם יצרן הרכב מאשר להתקין גלגלים במידה רחבה יותר, ניתן לקבל אישור לשינוי במשרד התחבורה.

יש להגיע לבדיקה במשרד התחבורה עם אישור חתום על ידי יבואן הרכב, שהיצרן מאשר לשנות את מידת הגלגלים. אם הרכב לא עבר אישור של משרד התחבורה, אסור לנוע עם מידת צמיגים השונה מזו הרשומה ברישיון הרכב.

2. שיפורי מנוע, שיפורים במערכת היניקה והפליטה, שינויים בתוכנת ניהול המנוע של הרכב ובמערכת הבלימה – אסורים על פי החוק.
ישנן מערכות פליטה משופרות, שמיובאות ברישיון לישראל, אבל התקנתן ברכב ללא אישור ממשרד התחבורה אסורה, למרות העובדה שהמתקינים יגידו לכם שהרכב עובר טסט עם המערכת.
רק אם משרד התחבורה מוכן לאשר את השינוי במערכת הפליטה הדבר מותר.
3. החלפת בולמי זעזועים – מותר להחליף את בולמי הזעזועים של הרכב לבולמים שיוצרו על ידי יצרן אחר מאלה שהותקנו במקור, אם מדובר בבולמים באותן מידות כמו המקוריות.
התקנת קפיצי הנמכה, "קוילאוברים" וקפיצים משופרים אסורה אל אם כן השינוי קיבל אישור ממשרד התחבורה.

4. שיפורים לרכבי שטח – רכבי שטח רבים יוצאים מהיבואנים כשיכולות השטח שלהן נמוכות מאוד, ולכן התפתח שוק רחב של התקנת שיפורים שכוללים הגבהות, התקנת צמיגים גדולים יותר, מיגונים וכננות.

במשך שנים נלחמו משרד התחבורה והמשטרה ברכבי שטח מוגבהים, עד שב-2016 פורסמה הוראת נוהל חדשה של משרד התחבורה, המאשרת התקנה של ערכות להגבהת הרכב, אם הערכה עומדת בתקן הגרמני. הדבר עורר ביקורת, בגלל אימוץ התקן הגרמני בלבד ולא תקנים אחרים כמו התקן האמריקאי או האוסטרלי. בכל מקרה, כל שינוי כזה או התקנה של כננת מחייב בדיקה ואישור של משרד התחבורה.

שינוי במידות צמיגים והחישוקים – לפי הוראות היצרן

ההמלצה שלי היא להימנע משיפורים אסורים, שנחשבים שינויים מבניים, שעלולים לסבך אתכם עם המשטרה, ולגרום עוגמת נפש במקרה של הורדה מהכביש.

שיפורים כאלה גם עלולים לגרום להסרת אחריות היבואן לרכב, במידה שהוא עדיין באחריות.

צריך להבין ששיפורים כמו החלפת מערכת הפליטה לפתוחה יותר, שתייצר רעש רב יותר, רק תמשוך אליכם שוטרים, שישמחו לעכב את הרכב לבדיקה של בוחן משטרתי ולתת לנהג הודעה על איסור שימוש עד להסרת השינויים.

יתרה מזאת, במקרה של תאונת דרכים, בוחן משטרתי מוסמך לפרק מהרכב כל חלק או רכיב הדרוש לדעתו לחקירת התאונה, ואם יתברר כי ברכב הותקנו שיפורים לא חוקיים, הדבר עלול להוביל לכתב אישום חמור שיוגש לבית המשפט.

אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, ו/או חוות דעת משפטית. בכל מקרה יש להתייעץ עם עו"ד מוסמך על מנת לקבל ייעוץ המותאם לנסיבות המיוחדת ולנתוני המקרה הספציפי וכל מקרה יש לבחון לגופו.

דרור כהנוביץ' הוא עו"ד העוסק בדיני תעבורה במשרד עורכי דין לאה גולדמן, חובב רכב וכותב בבלוג "אב במשרה מלאה".

ענת דניאל

ענת דניאל - עורכת אתר הרכב והצרכנות 'מלכת הכביש' מהקמתו ב-2011. כתבת רכב וצרכנות, עורכת מוספים, ומובילת דעת קהל בתחום ב-14 שנים האחרונות. שופטת בטקס הבינלאומי השנתי לבחירת רכב השנה - Woman's world car of the year.