טור משפט תעבורה: זכות קדימה להולכי רגל במעבר חציה – תקנה וענישה

טור חדש של עו"ד דרור כהנוביץ' על נקודת המפגש הבעייתית ביותר בין רכב להולכי הרגל - מעבר החציה, והזכות של הולך הרגל לחצות אותו בבטחה

זכות קדימה להולכי רגל במעבר חציה

מאת: עו”ד דרור כהנוביץ’

מעברי חציה הם נקודות המפגש הבעייתיות ביותר בין רכב להולכי הרגל. בית המשפט העליון הגדיר את מעבר החציה כ”ממלכתו של הולך הרגל” והדגיש את החובה של נהגים ונהגות לתת זכות קדימה להולכי רגל במעבר חציה ולאפשר להם להשלים את החצייה בבטחה.

למרות זאת, על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נהרגים בישראל כמה עשרות הולכי רגל במעברי חציה ומאות נפצעים. המקום שאמור להיות המקום הבטוח להולכי הרגל לחציית הכביש הופך למלכודת מוות.

תקנה 67(א) לתקנות התעבורה קובעת:

“נוהג רכב המתקרב למעבר חציה, והולכי רגל חוצים במעבר, יאפשר להם להשלים את החציה בבטחה ואם יש צורך בכך יעצור את רכבו לשם כך”.

החובה הבסיסית של נהג המתקרב למעבר חציה היא לאפשר להולכי הרגל לחצות בבטחה. בתי המשפט פירשו את המילים “בבטחה” בכך שהנהג לא יאלץ את הולך הרגל לעצור, להתחמק מפגיעה, ליפול, להיבהל או כמובן להיפגע מרכב. בית המשפט העליון קבע שעל הנהג להתאים את מהירותו בשעה שהוא מתקרב למעבר חציה בצורה כזו שהוא מסוגל לעצור על אתר (“על המקום”). כשמתרחשת תאונת דרכים עם הולך רגל, הבוחן המשטרתי בודק האם מדובר בתאונה נמנעת או בלתי נמנעת מבחינת הנהג כשהוא עורך חישובים לגבי מהירות הרכב ומהירות הולך הרגל.

כשהתאונה מתרחשת על מעבר חציה, החישובים פחות משנים, כי הבוחן המשטרתי יוצא מנקודת הנחה שהנהג חייב לצפות את הגעתו של הולך הרגל למעבר החציה והוא זה שחייב בחובת זהירות כשהוא מתקרב למעבר.

אי מתן אפשרות להולך רגל להשלים חציה בבטחה – 500 ₪ קנס ו-8 נקודות

במטרה להילחם בתאונות על מעברי חציה, תיקנה הכנסת ב-2015 את תקנות התעבורה והרחיבה את החובה של נהג לתת זכות קדימה להולכי רגל במעבר חציה.

תקנה 67(א1) קובעת:

“נוהג רכב המתקרב למעבר חצייה, יאט את רכבו אם הולך רגל עומד על המדרכה בסמוך למעבר החצייה ואם ניכר שבכוונתו של הולך הרגל לחצות את הכביש, ייתן לו זכות קדימה”.

כלומר, החובה הורחבה וכעת יש חובה להאט ואף לעצור לפני מעבר חציה, כשהולך הרגל נמצא בסמוך למעבר על המדרכה ובכוונתו לחצות את הכביש. בעבר החובה היתה לתת זכות קדימה להולך רגל שהציב רגל על הכביש. כעת, החובה היא לעצור ולאפשר לו לעבור כשהוא עדיין על המדרכה ובכוונתו לחצות.

איך הנהג יכול לדעת אם הולך הרגל מתכוון לחצות את הכביש?

הכלל הוא שאם יש ספק, אין ספק. אם הולך הרגל נמצא על המדרכה בסמוך למעבר החציה, חובה לעצור ולאפשר לו לחצות. התירוץ של “לא ידעתי שהוא מתכוון לחצות” לא יתפוס כאן. אם הולך הרגל עומד על המדרכה בסמוך למעבר החציה, חזקה עליו שהוא מתכוון לחצות. שימו לב.

תקנה 67(א2) עוסקת במצב שבו רכב עצר לפני מעבר חציה להולך רגל, ורכב אחר עוקף אותו בנתיב אחר:

“התקרב נוהג רכב למעבר חצייה ובנתיב אחר האט רכב לפני מעבר החצייה, יאט את רכבו לפני מעבר החצייה האמור, ואם הרכב בנתיב האחר עצר – יעצור אף הוא; היה הולך רגל חוצה את הכביש במעבר החצייה, ייתן לו זכות קדימה”.

אחד המצבים המסוכנים במעבר חציה מתרחש כשרכב עוצר או מאט כדי לתת זכות קדימה להולך רגל, ורכב אחר בנתיב אחר עוקף אותו מימין או משמאל או חולף על פניו מאחד הצדדים ופוגע בהולך הרגל. הכלל הוא שאם רכב בנתיב אחר מאט או עוצר לפני מעבר חציה, עליכם להאט או לעצור כדי למנוע מצב בו תפגעו בהולך הרגל.

סיכון הולך רגל שחצה במעבר החציה – הזמנה לדין ו-10 נקודות

מה קורה אם הכביש מחולק על ידי שטח הפרדה ומעבר החציה מחולק לשניים?

תקנה 67(ב) קובעת:

“מעבר החציה המחולק על ידי שטח הפרדה, יראו כל חלק ממעבר החציה כמעבר נפרד”.

אם מעבר החציה מחולק לשני חלקים או יותר על ידי שטח הפרדה, רואים כל חלק של המעבר כמעבר נפרד. המשמעות היא שאם מדובר במעבר המחולק על ידי שטח הפרדה, והולך רגל מתחיל לחצות את הנתיב הנגדי, אין חובה לתת לו זכות קדימה, עד שיגיע לשטח ההפרדה ויעמוד על המדרכה כשבכוונתו לחצות את הכביש. כמובן שיש חובת זהירות לנהג המבחין בהולך רגל שחוצה בנתיב הנגדי, כי הוא יגיע אל הנתיב שלו בעוד כמה שניות. מומלץ לנקוט במשנה זהירות ולמנוע תאונות.

ענישה:

אי מתן זכות קדימה להולך רגל העומד על המדרכה בקרבת מעבר החציה – 250 ₪ קנס ללא נקודות.

אי עצירה לפני מעבר חציה כשרכב אחר עצר – 250 ₪ קנס ללא נקודות.

אי מתן אפשרות להולך רגל להשלים חציה בבטחה – 500 ₪ קנס ו-8 נקודות.

סיכון הולכי רגל שחצו במעבר החציה – הזמנה לדין לבית המשפט לתעבורה ו-10 נקודות.

פגיעה בהולך רגל במעבר חציה – כתב אישום על תאונת דרכים המוגש לבית המשפט לתעבורה ו-10 נקודות.

בפקודת התעבורה קיימת הנחיה לשופט להטיל עונש פסילת רשיון לתקופה שלא תפחת מ-3 חודשים בגין תאונה כזו. אם מדובר בחבלה של ממש להולך הרגל, יוטל עונש כבד יותר.

אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, ו/או חוות דעת משפטית. בכל מקרה יש להתייעץ עם עו”ד מוסמך על מנת לקבל ייעוץ המותאם לנסיבות המיוחדת ולנתוני המקרה הספציפי וכל מקרה יש לבחון לגופו.

דרור כהנוביץ’ הוא עו”ד העוסק בדיני תעבורה במשרד עורכי דין לאה גולדמן, חובב רכב וכותב בבלוג “אב במשרה מלאה“.

Print this pageEmail this to someoneShare on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Facebook0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.