מבחן דרכים – ניסאן X-TRAIL החדש
ה-X של ניסאן |
ניסאן X-TRAIL, קרוסאובר, רכב פנאי שטח משפחתי, בעל שבעה מקומות, חולק פלטפורמה/בסיס עם הניסאן קשקאי האהוב והפופולארי, רק רחב ומרווח ממנו. ולמעשה, מהווה אופציה לא רעה לאלה שחיכו וייחלו לקשקאי שבעה מקומות חדש בארץ ולא קיבלו אותו עד עכשיו
גולת הכותרת שלי לX-TRAIL היא מחיר וצריכת הדלקמחיר
קיבלתי לידיי את גרסת הבסיס – ניסאן X-TRAIL גרסת acenta. כל האבזור שהיא כוללת מופיע בתמונה מטה. היא "צנועה" יותר מהגרסה היוקרתית יותר tekna, אך גדושה באבזור בטיחות ומערכות, ומחירה הוא 185,000 ש"ח. נשמע לא זול בכלל? קפצו לבקר באתרים של המתחרות ותגלו שהמחיר של המתחרה הזולה ביותר – שברולט קפטיבה גרסת הדיזל יקרה ב-50,000 שקל מהנבחנת שלנו, ועל המתחרות האחרות תשלמו 65-70 אלף ש"ח יותר לגרסת דיזל, שבעה מקומות.
מכונית המבחן גרסת acenta |
צריכת דלק
בנסיעה משולבת, ברובה בינעירונית, ומאומצת לכל אורכה, מדדתי – 7.6 ליטר ל-100 קילומטר או 13.1 קילומטר לליטר. תורידו רגל מהגז, אל תמהרו לשום מקום ותנהגו כאילו זה הרכב שלכם, ותגלו צריכת דלק שמתחרה בקטגוריית הסופרמיני.
מה שטוב במנוע דיזל, זה גם כשמד הדלק מראה שנותר רבע טנק אפשר להישאר רגועים. להתניע את הרכב ו"לקפוץ" לדרום, מרחק של 150 קילומטר בשקט.
נוחות, מרווח, ביצועים
עכשיו כשגולת הכותרת מאחוריי אפשר להתחיל: נסיעת המבחן החלה בדרכים עירוניות, הפקקים של תל אביב, והכבישים המשובשים של רמת השרון. המתלים של ה-XTRAIL חטפו ולא התרגשו. הרכב מרגיש יציב ונוח, רק ההגה מעט תלוש, וה"קלילות" הזו בשילוב עם נסיעה מהירה לא מרגיש טוב.
המרווח ברכב טוב, כנראה הכי טוב בקטגוריה. כל הנוסעים זוכים במרווח ראש, ברכיים טוב. מושבים מרווחים מקדימה בעלי ריפוד איכותי ונעים. מרווח דומה במושב הנוסעים, בו נכנסת משפחה קטנה – אבא, אמא וסלקל פלוס תינוק כמובן, ובמושב השלישי שני מושבים לשני נוסעים, ילדים או מבוגרים. שורת המושבים האחרונה אולי מרווחת מספיק אך הכניסה, או השתחלות אליה פחות נוחה. תא המטען, כששורת המושבים השלישית מקופלת, מרווח מאד, ומכיל עגלת תינוק גדולה, צידנית לטיולים ועוד.
שורת מושבים שלישית, מקום לשני מבוגרים |
ה-X-TRAIL מצויד במנוע טורבו דיזל חסכוני למדי – מנוע dCi 1.6 (טורבו) בעל 130 כ"ס ומומנט של 32.63 קג"מ ב- 1,750 סל"ד. מנוע שעבר דיאטה ומקצה שיפורים טכנולוגיים להקטין את צריכת הדלק ואת פליטת המזהמים, ברכב שגם עבר הפחתה במשקל של שבעה ק"ג מהדור הקודם. רק 130 כ"ס לרכב פנאי שטח גדול? זה הקג"מ הגבוה שמזיז את הקרוסאובר הזה היטב קדימה. תיבת ההילוכים היא Xtronic תיבה חדשה, רציפה, שמרגישה כמו תיבה אוטומטית ופועלת לא רע גם באופציית נהיגה ידנית. השילוב בין המנוע לתיבה עובד טוב, ולכן, תרגישו שהנסיעה חלקה בנסיעות עירוניות ובינעירוניות.
אחרי מנוע ותיבת הילוכים שעובדים טוב יחד. התרשמתי מההאצה, שאולי לא דינאמית ומסעירה, אך מניחה את הדעת, ומלווה בנהימת דיזל קלה, שלא תרתיע אתכם מללחוץ עוד על דוושת הגז. גם במהירות ועומס, הסל"ד הנמוך נשמר ועוזר לשמור על צריכת דלק נמוכה, מתלים רכים שמשככים מהמורות, ובלמים שבולמים בעדינות הרצויה.
ניסאן X-TRAIL מכונית פנאי שטח |
בדרך לדרום, הבחנתי בשני כלי רכב אחד אחרי השני שיצרו לי תמונה עם מסגרת לאקסטרייל – היו אלה סובארו xv מכונית פנאי קטנה יותר ולנדקרוזר, רכב שטח, ארבע על ארבע מסוקס. הניסאן ממוקם לדעתי בדיוק באמצע, גדול יותר מה-xv וללא יכולות השטח של הקרוזר.
לא הרבה אחרי, ניסאן קשקאי החדשה מופיעה מולי. במבט ראשון יפה ומושכת יותר, כן, גם לאקסטרייל לא חסר, אבל הזיכרון טרי מנסיעת המבחן, הקשקאי עשויה ומרגישה איכותית יותר. בה ניכר שלא עשו הנחות בעלות וטיב החומרים.
בשורה התחתונה, נראה שניסאן עמדו במילה שלהם – הבטיחו מנוע וגיר חדשים ו"ירוקים" שעובדים טוב ביחד (ולחוד), עם צריכת דלק קטנה ופליטת מזהמים נמוכה – הבטיחו וקיימו. הבטיחו את המחיר הכי נמוך בקטגוריה – וקיימו, הבטיחו מערכות בטיחות מתקדמות ושפע בהן באותו תמחור, וקיימו.
בטיחות
אי אפשר לפתור את הפסקה הזו בשורה אחת על תוצאות מבחני ריסוק ועיגוני איזופיקס. ניסאן ממשיכה בקו המכוניות המתקדמות טכנולוגית והאקסטרייל זוכה גם כן לשורה של מערכות בטיחות אקטיביות ופסיביות, ביניהן:
מערכת זיהוי תמרורים
מערכת למניעת הידרדרות
מערכת לניטור מרחק מהרכב לפנים
מערכת בלימת חירום אוטונומית
בנוסף בגרסת ה-Tekna
מערכת עזר לחנייה אוטומטית במקביל ובמאונך
מערכת התראה על עייפות
מערכת בטיחות לזיהוי בשטח "מת"
מערכת בטיחות לזיהוי הולכי רגל 360°.
בקרת סטייה מנתיב (אבל הקווים שלי מעולים, אז…)
ועוד…
מערכת המולטימדיה מפתה וייחודית. אנדרואיד עם מסך 10 אינץ', מרגיש ענק בתוך תא הנהג, עם אפשרות להורדת אפליקציות בדיוק כמו בנייד. כך מתקבלת חווית מולטימדיה משובחת, בעיקר עם התוספות המקומיות, בדמות מסכים קטנים לנוסעים מאחור. אני בטוחה שיש לא מעט אנשים שיעדיפו מכונית אחת על פניה של אחרת בזכות חבילת מולטימדיה כמו זו. רק מה, יש בעיה קטנה – גדולה, אין לכם סיכוי להתעסק עם כל הטוב הזה, גם אם יהיה זה הנוסע מימינכם שמקליד ונוגע באופציות במסך המגע. כל עוד אינכם בעצירה, ממש, על פארקינג ועם הנד-ברייק ("אמברקס") מורם, אין אפשרות ללחוץ על פליי אן להיכנס לאתרים ואפליקציות. חשוב, חכם! אך מעצבן.
לסיום, שני דברים, שאינני יכולה להגדיר ממש כחסרונות, כי הם לא מורידים מכדאיות הרכישה, אבל בכל זאת צריך לדעת ש:
זהו קרוסאובר, 2×4 וככזה, הוא לא מבטיח לכם יכולות שטח גבוהות. אז כאן אולי מתפספס פלח "חורשי וקוצרי השטח". אין בארץ גרסת 4×4.
שנית, ישנה רק גרסת דיזל. דיזל הוא יקר יותר, מעט מזהם יותר וחלקנו לא יכולים לסבול את הצליל שהמנוע הזה מפיק. אבל וואו כמה הוא חסכוני. יש על זה פסקה שלמה, תגללו מעלה.
ניסאן אקסטרייל. הבטיחו את המחיר הכי נמוך בקטגוריה |