משפט תעבורה: עדכונים חדשים בנושא מצלמות מהירות א3

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

המצלמות הכתומות חוזרות: מצלמות מהירות – עדכונים

 

משפט תעבורה: עדכונים חדשים בנושא מצלמות מהירות א3

 

תקציר הפרקים הקודמים:

בחודש יוני 2018 פרסמה פרקליטות המדינה הנחיה למשטרת ישראל, לחדול מלאכוף עבירות מהירות המבוססות על מצלמות המהירות המכונות ‘א3’ המוצבות בישראל. הסיבה להנחיה זו היתה בדיקות שנערכו למצלמות על ידי מעבדת הטכניון, שמצאו אי דיוקים במדידות המהירות של המצלמות. בעקבות ההנחיה, משטרת ישראל חדלה במשך מספר חודשים מהפקת דוחות כאלה, ובחודש אוקטובר 2018 הודיעה שיש בידה חוות דעת שמכשירה את תקינות המצלמות וקראה לנהגים שקיבלו דוחות מהירות לשלם את הקנסות עד לחודש נובמבר 2018. 

מספר חודשים לאחר מכן ניתן פסק דין בתיק עקרוני שהתנהל בבית המשפט לתעבורה בעכו בשאלת אמינות מצלמות המהירות. בית המשפט לתעבורה פסק כי אמינות המצלמות לא הוכחה בפניו, בין השאר בשל העובדה, כי מומחה מטעם מכון התקנים, שהעיד כי נכח במספר ניסויים של המצלמות שנערכו אצל היצרן בהולנד, נמצא לא דובר אמת. בעקבות פסק הדין חדלה משטרת ישראל לאכוף עבירות מהירות באמצעות מצלמות א3. 

משטרת ישראל נמנעה מלהגיש ערעור על פסק הדין של בית המשפט בעכו. פסק הדין של בית המשפט בעכו הוא בדרגה של בית משפט שלום, ולכן הוא לא מהווה פסיקה תקדימית, המחייבת בתי משפט אחרים. למרות זאת נמנעה המשטרה מלהגיש דוחות המבוססים על מצלמות המהירות במשך שנה שלמה. 

ביוני 2019 פורסם בעיתונות כי המשטרה נמנעת מלשלוח דוחות לנהגים, וכי המשטרה מחפשת בעולם מצלמות של יצרנים אחרים, שיוכלו לעמוד ברף האמינות הנדרש לצורך אכיפה. כמו כן פורסם כי הכשרת המצלמות החדשות תארך כשנתיים. 

נראה שמישהו במשרד האוצר או במשרד לביטחון פנים לא היה מתואם עם ההודעה הזו, משום שמספר שבועות לאחר הפרסום, ביולי 2019, פרסמה המשטרה שמצלמות המהירות חוזרות לעבודה רגילה, וכי בידי המשטרה חוות דעת חדשה של הטכניון שמאשרת את אמינות המצלמות. צריך להבין שפרויקט הצבת המצלמות עלה עד כה מאות מיליוני שקלים למשלם המיסים הישראלי, וכי הוא היה צפוי להכניס לקופת המדינה מאות מיליוני שקלים כל חודש בחזרה, רק מקנסות. אי הפעלת המצלמות יצרה בור תקציבי במשרד האוצר. 

בימים אלה חזרו מצלמות המהירות לעבודה, והמשטרה החלה לשלוח לנהגים דוחות על עבירות מהירות ועבירות אי ציות לאור אדום, המבוססות על צילומים של מצלמות א3. 

כפי שכבר כתבתי כאן בעבר, המשטרה טרם הציגה בפני הציבור או בפני בית המשפט את חוות הדעת של הטכניון שהיא טוענת שיש בידה. שלא לציטוט, טוענים נציגי המשטרה כי ככל הנראה יתנהל תיק עקרוני חדש בבית משפט אחר, בו תיבדק שאלת אמינות המצלמות. 

שימו לב – נהגים התחילו לקבל דוחות מהירות בדואר בחודש האחרון. חלק מהמצלמות מכוונות לרף אכיפה נמוך מאוד – 101 קמ”ש במקום 90. שמרו על המהירות המותרת והימנעו מקנסות מיותרים.

אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, ו/או חוות דעת משפטית. בכל מקרה יש להתייעץ עם עו”ד מוסמך על מנת לקבל ייעוץ המותאם לנסיבות המיוחדת ולנתוני המקרה הספציפי וכל מקרה יש לבחון לגופו. 

דרור כהנוביץ’ הוא עו”ד העוסק בדיני תעבורה במשרד עורכי דין לאה גולדמן, חובב רכב וכותב בבלוג “אב במשרה מלאה“. 

 

טור תעבורה – המרת דוחות

טור תעבורה – אמינות מצלמות מהירות

שיפורי רכב – מה חוקי ומה לא?

 

follow and like
fb-share-icon0

8 Replies to “משפט תעבורה: עדכונים חדשים בנושא מצלמות מהירות א3”

  1. שלום,
    קיבלתי כעת בדואר רשום דו״ח ממצלמה על מהירות בסך 1,500 + 10 נקודות.

    הנני נהגת ותיקה ללא עברות, וללא נקודות
    לאור סיפור אמינות המצלמות, אשמח לשמוע את המלצתך? העברה לכאורה התבצעה ב-30.5.2020
    כמו כן, הדו״ח הגיע על שמו של בן זוגי (שעליו רשום הרכב) למרות שהרכב שלי
    לתשובתך אודה

  2. לי, אם את נהגת ברכב, יש לפנות למשטרת ישראל – פניות נהגים ולבקש להסב את הדוח.
    המשטרה כמדיניות לא ממירה עבירות כאלה באזהרה, ללא קשר לוותק הנהיגה או לעבר הנקי מעבירות.

    תשובה בשם עורך הדין דרור כהנוביץ’

  3. קיבלתי 4 דוחות על מהירות ממצלמת א3 כולם על אותה צומת וכולם על מהירות מעל 20 קמ”ש. קיבלתי 4 דוחות עם 8 נקודות לכל דוח וקנס 750 ש”ח לכל דוח.

    מה עושים?

  4. מירי שלום,
    את זקוקה כאן ליצוג משפטי של עו”ד.
    מומלץ שתשכרי את שירותיו של עורך דין שעוסק בתעבורה.

  5. שלום

    קבלתי היום בפעם הראשונה דרישה לתשלום חוב על עבירה מתאריך 24.1.2020 בסך 1125 שח שזה 750 שח + 375 על “מהירות בדרך עירונית ב 20 מ-21 עד 30 קמש מעל”.
    סוג דוח א’3מצלמת מהירות
    ראשית בעלי נהג ברכב ולא אני
    שנית מה בדיוק מהות העבירה
    שלישית האם עדיין ניתן לערער על ביצוע העבירה לאור חוסר אמינות המצלמות

    אציין כי אין עבערות קודמות ולא צוינו הורדת נקודות בדרישות התשלום

    אודה למענה

  6. על עבירות קנס שצולמו במצלמה אלקטרונית חלה ‘חזקת מסירה’ הקבועה בחוק – רואים דואר רשום שנשלח לכתובתו הרשומה של בעל הרכב כאילו התקבל 14 יום לאחר שנשלח, גם אם אין חתימה על אישור המסירה או שדבר הדואר חזר בציון “לא נדרש”.
    יש אפשרות להגיש בקשה להארכת מועד להישפט, בצירוף תצהירים, לבית המשפט לתעבורה, אולם הדבר מצריך טיפול ויצוג של עו”ד שמבין איך לעשות את זה.
    מומלץ שתתייעצי עם עו”ד העוסק בתעבורה.

  7. היי, קיבלתי דו”ח מהירות – 750 ש”ח. האם כדאי לי לבקש להשפט? בטענה שהמצלמות לא אמינות?

  8. לא הייתי ממליץ לנהל תיק מהירות לבד בשאלת האמינות. בבית המשפט לתעבורה מתנהלים היום במקביל כמה תיקים שעוסקים באמינות המצלמות.
    בתיקים האלה מעידים מומחים מחו״ל ומהארץ והם לא צפויים להסתיים בחודשים הקרובים, זה תהליך ארוך שיקח זמן.
    ניהול תיק כזה מחייב מומחיות והכרת השדה המשפטי. אם אין לך עבירות בשנים האחרונות, אתה יכול לנסות לפנות למשטרה בבקשה להמרה באזהרה.

    תשובה בשם עורך הדין דרור כהנוביץ’

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

five − 1 =