ניסוי כלים: סרס EV3 (SERES) (קרוסאובר חשמלי) מבחן דרכים

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

סרס EV3 (קרוסאובר חשמלי) מבחן דרכים: סרס EV3 מבית SERES הסינית הוא רכב פנאי חשמלי במחיר אטרקטיבי, ועדיין, התחרות הופכת קשה בקטגוריה… האם הוא ראוי מהמתחרות? מוזמנים לקרוא

 

סרס EV3 (SERES) קרוסאובר חשמלי
ניסוי כלים: סרס EV3 (SERES) (קרוסאובר חשמלי) מבחן דרכים

 

השוק הישראלי מוצף ברכבי פנאי, “ג’יפונים” בפי העם. מגמה נוספת שהולכת ומתחדדת, היא כלי רכב, קרוסאוברים בעיקר, 100% חשמליים, או פלאג-אין (היברידי נטען). על אף רצון הנהג ישראלי להתקדם לג’יפון חשמלי, רמת התמחור לדגמים הללו לא נגישה לכל אחד. או!, פה נכנסות, בשנתיים האחרונות מספר יצרניות רכב סיניות, שהנגישו ומנגישות, מבחינת מחיר/תמחור, את רכבי הפנאי החשמליים כמעט לכל אחד. ממש “מכונית חשמלית לכל פועל”. 

אם בתחילה, הציבור הישראלי חשש מכלי רכב סיניים, ברגע שנזכרו שמכשירי החשמל והסלולר שלהם, ואף חלק מהרכיבים במכוניות שלו מיוצרים בסין ושבעצם כמעט הכל מיוצר אי שם, הוא ניגש בזהירות, “ראה כי טוב, והחל לרכוש מותגי רכב סיניים, ואט אט הטפטוף הזהיר הפך לגשם יציב של מכירות, שעל הדרך הפך לדוגמא, את רכב הפנאי הסיני המתחרה MG ZS, בגרסתו החשמלית, לרכב החשמלי הנמכר בישראל, שטסלה (שגם עברה לייצר בסין) נושפת בעורפו.

בשנה האחרונה השוק הישראלי עבר מהפכה של ממש, כשעוד ועוד מותגים סינים החלו להגיע ארצה ולשווק את מרכולתם לשוק הישראלי. חלקם פה, בזכות רגולציה של משרד התחבורה, שמאפשרת למותגי רכב ללא תקינה אירופאית מלאה, להיכנס לשוק הישראלי ולמכור עד 400 יחידות. טלקאר יבואנית קיה וסאנגיונג בישראל קפצו על העגלה והביאו בעקבות כך את ה-SERES EV3 מסין.

 

סרס EV3 SERES מחיר
סרס EV3 SERES

 

ניסוי כלים: סרס EV3 (SERES) קרוסאובר חשמלי 

 

מדובר במותג הרכב SF MOTORS שהוקם בשלהי 2016 על ידי שתי ענקיות רכב סיניות – דונגפנג וסוקון (DFSK), שבהמשך שינה את שמו ל.. SERES. ה-SERES EV3 מבוסס על גרסת בנזין של אותו דגם שיוצר בסין, מה שאומר שהתכנון סוללה ומנוע החשמלי שלו הוא אילוץ, בהתאם למבנה הקיים, על זה נרחיב במעט בהמשך.

אני מקבל לידי את שלט הרכב המעוצב בדמות הרכב ויורד לחניון. המפגש הראשוני עם ה-SERES EV3 מפתיע, הוא נראה מרשים וגדול. מבט חטוף במפרט במימדיו: אורכו 4.385 מ’, רוחבו 1.850 מ’ גובהו 1.65 מ’ ובסיס גלגלים של 2.655 מ’. לשם השוואה, הוא גדול במעט בכל הפרמטרים מהקיה סלטוס המיובא על ידי אותו יבואן. מרווח הגחון שלו מכובד אף הוא, ועומד על 18 ס”מ. מאחור, תא מטען שטוח בעל נפח של 318 ליטר. קטן מעט, כ-150 ל’ פחות מאותה סלטוס מדוברת. ככל הנראה, אילוץ של מיקום הסוללה ברכב שתוכנן לגרסת בנזין במקור.

העיצוב של ה-SERES EV3 (סרס), נאה למדי. הוא נראה חדשני, עם קימורים דינאמיים בצידיו. בחזית, “שבכת גריל” פלסטיק שחור אטום, ומשחקי משולשים כחולים, המשווים מראה של חזות עתידנית. ספי דלת כחולים גם כן, וסמל מותג בצבע כחול, כל אלה מסמלים כי מדובר ברכב חשמלי, כמקובל. פנסי החזית גדולים ובאופן מחשיד מזכירים את פנסי הפולקסווגן טיגואן כמה דורות לאחור. בתחתית החזית, חצאית כסופה נאה, ומאחור, הסרס נראה גבוה ורחב, עם יחידות תאורה בעלת תאורת איתות דינאמית. האמת, ל-SERES יש דמיון ללא מעט רכבים אחרים – כמו מראות הצד שנראה שנלקחו מניסאן קשקאי, ההגה שדומה עד מאוד להגה של סובארו XV, או בורר הילוכים עגול שמתרומם, הנראה כאילו נלקח מיגואר, לא פחות.

 

סרס EV3 SERES מולטימדיה
סרס EV3 SERES תא נהג

 

גם מסך המולטימדיה הצף במרכז הדשבורד מחופה העור, בעל התפירה הכחולה, בשילוב פתחי המיזוג העגולים, נראה כאילו נלקחו ממרצדס. אין ספק שיש פה תחושה של אאוטלט עודפים לחלקי רכב, ויחד עם זאת, התחושה והמראה הכללי לא רעים בכלל ואפילו טובים. תוסיפו את מושבי העור החשמליים, בעלי אפשרות חימום, וגג (סאנרוף) זכוכית פנורמי, וקיבלתם רמת גימור שיכולה להיחשב כפרימיום במותגי יוקרה.

בנוסף, ישנו לוח שעונים דיגיטלי בגודל 10.25″, בעל שלושה מצבי תצוגה מתחלפים, עם גרפיקה מרשימה. רק חבל שבעת ההתנעה עולה כיתוב בסינית ולא באנגלית או עברית, ולא ידוע אם רשום בסינית ברוכים הבאים או עוף חמוץ מתוק.

יש פה לא מעט אבזור עשיר, לרבות מצלמת רוורס עם מספר מצבי 360 מעלות בתלת מימד, הנעה KEYLESS בלחיצת כפתור, בלם יד חשמלי, לחצן AUTO HOLD, מראות מתקפלות, חישוקי סגסוגת 18″ נאים ועוד. מאחור, מושב אחורי נוח עם רצפה שטוחה, שידע לאכלס שני נוסעים ומושב בטיחות שהתחבר לISOFIX,  בצורה נוחה, עם מרווח רגליים מכובד.

בחזית ה-SERES EV3 מנוע חשמלי בעל 163 כ”ס ומומנט מירבי של 30.5 קג”מ עם סוללה 52.7 קוט”ש והספק טעינה של 6.6Kw, המבטיחה טווח נסיעה מרבי של 301 ק”מ, לפי תקן WLTP. בפועל, הטעינה הראשונית הראתה טווח גדול יותר, שעמד על 340 ק”מ במצב מלא. ב-SERES יודעים להגיד שבטעינה מהירה ניתן להטעין 80% מהסוללה תוך חצי שעה, ושהטווח האמיתי שנמדד הוא כ-280 ק”מ בכל הטענת סוללה. שתי הטענות יבדקו מיד.

 

סרס EV3 מנוע חשמלי

כבל טעינה חשמלי

 

אני לוחץ על כפתור ההתנעה ויוצא מסוכנות SERES בתל-אביב. ה-SERES EV3 זוכה ללא מעט מבטים. בכל זאת, רכב פנאי חשמלי לא מוכר שנראה לא רע. אני במצב נסיעה NORMAL והרכב גם מגיב לא רע. מעבר למצב ECO, ודוושת “הגז” מאבדת כבר באמצע הלחיצה תחושה, כאילו לא מתקשרת, והמהירות עולה אט אט, כשהכל נע על מי מנוחות. אני בוחר במצב SPORT, כעת דוושת הגז מקבלת תחושה אמיתית, והתאוצה הופכת בהתאם, תאוצה דינאמית וחיה, עם יציאה חזקה מהמקום, ותגובות חדות בעת עקיפה. יחד עם זאת, עם כל הכיף שבדבר, במצב ספורט אני מאבד אחוזי סוללה במהירות, ונראה שאם אנהג במצב הזה לאורך זמן, הסוללה לא תספיק לי עד ליעד.

ה-SERES סרס 3, בנהיגה בקווים ישרים יציבה והמתלים יודעים לשכך בצורה טובה את הכביש. בעיקולים, הסיפור שונה לחלוטין והתחושה לא תמיד יציבה, והיא זורקת מעט ישבן החוצה. פיצ’ר נחמד הוא מצלמת DVR הממוקמת בשמשה מעל המראה ומקליטה את מהלך הנסיעה, וכל 3 דקות מוחקת ומקליטה מחדש. חסכו לכם קנייה של מצלמת דרך.

אבזור נוחות עשיר יש, אך אבזור הבטיחות לוקה בחסר באופן משמעותי. העדרם של בקרת השיוט האדפטיבית, ותיקון סטיה מנתיב אקטיבי, בולטים בחסרונם, בוודאי ברכב חשמלי בשנת 2021. בנוסף, ישנם עוד מספר מערכות בטיחות כמו התראה על התנגשות קדמית, ושש כריות אוויר, אך כל אלו לא מספיקים ל-SERES EV3, שמקבל ציון בטיחות ישראלי נמוך, 1, ובצדק. העדרן של מערכות בטיחות אלו ומערכות נוספות, כמו בלימה אוטומטית במצבי חירום, זיהוי הולכי רגל או בלימה לאחור במצב חירום, הוא לא פחות מזלזול בחיי הנוסעים ברכב, במיוחד על רקע זה שישנם רכבי פנאי חשמליים סינים אחרים שכן מכילים מערכות בטיחות אלו.

 

סרס EV3 טווח חשמלי
חי על הקצה… סרס EVE רכב פנאי חשמלי

 

זמן טעינה

בסוף היום אני מוצא את עצמי עם 45 ק”מ טווח סוללה. אני מחפש עמדת טעינה ומוצא בווייז עמדה במרחק של 11 ק”מ ממני. אני מעביר למצב ECO לטובת חיסכון מוגבר בסוללה, ונוסע לעמדה. בעמדה עצמה אני מחבר את הכבל, מנתק ומחבר, ומקבל הודעת שגיאה בעמדה (לא ברור אם מדובר בתקלה של עמדת הטעינה, או לא).

כשטווח הסוללה עומד על 19 ק”מ. בחניון הביתי אני מנסה להטעין עם כבל טעינה ומתאם לשקע ביתי, אך גם כאן הסוללה לא נטענת. לאחר מספר ניסיונות רב, כולל הבאת כבל מאריך לחיבור בשקע אחר בחניון, אני מרים ידיים. למחרת, יום שישי אני נכנס לרכב ומגלה שבמהלך הלילה ה-19 ק”מ ירדו לטווח של 16 ק”מ, בלי סיבה נראית לעין. 

חיפוש מהיר של עמדה אחרת, אני מגלה שיש לי עמדה קרובה במרחק של 15 ק”מ, אך ליבי במזרח ועמדת הטעינה במערב, באזור תעשייה בפתח תקווה, מה שאומר, שיש סיכוי שאתקע ולא אגיע לעמדת הטעינה. צ’יטוט מהיר בוואטסאפ של הבניין ושכן מציע לי עמדת טעינה של חבר שנמצאת במרחק נסיעה קצרה בעיר. אנחנו שמים פעמינו לשם, כאשר נותרו לי 4% סוללה, והרכב מגביל את מהירות הנסיעה ל-40 קמ”ש. תענוג. 

בשארית כוחותיה האחרונים של הסוללה, אנחנו מגיעים לעמדה, וגם כאן, ה-SERES EV3 משחק אותה צ’ילבה, עם עמדת הטעינה ורק לאחר מספר ניסיונות מסכים להתחבר ולהטען, אם כי בצורה איטית ביותר, איטי מאד, עד בלתי סביר. 

 

סרס EV3 בעיות טעינה
טוענים לשווא

 

אני בפתח תקווה, ממתין לעמדת טעינה נוספת, ויש לי עוד קצת זמן המתנה… אז אני פותח את מכסה המנוע להציץ ולסקור, ומגלה יותר משלושה מכלי קירור במנוע החשמלי, ומאוורר גדול בחזית, שמנסה לקרר את המנוע החשמלי בחום הישראלי. למה יש שלושה – ארבעה מכלי קירור אני תוהה? וחברי, חשמלאי רכב במקצועו, סובר שהרכב נבנה לאלכס בתוכו מנוע בנזין, “לפי מיקום הסוללה, שיושבת גבוה על קורה שרותכה במיוחד”. בגלל זה המאוורר לא מצליח לקרר אותה כמו שצריך, ולכן גם יש צורך ב-3 ו-4 מכלי קירור ולא 1 או 2 במקסימום.

עמדת הטעינה בפתח תקווה פנויה, תודה לאל, והתחושה היא שמצאתי את הגביע הקדוש, לא פחות. לאחר מספר ניסיונות חיבור לעמדת הטעינה, ה-SERES מתרצה, ו-30 דקות טעינה אחרי, אנחנו כבר במצב כמעט מלא. נתון זמן הטעינה המהיר יצא מדויק. הפעם ה-SERES עמד במילה.

עמדת  טעינה ביתית, אותה רוכשי הרכב יכולים להתקין בביתם, הייתה אולי מונעת את הסאגה הזאת, אך כל ההתעסקות עם הרכב שטוען – לא טוען, בעמדות טעינה ציבוריות מתישה ואף מלחיצה.

למחרת בבוקר אני מעז לנסוע לבאר שבע, נסיעה ארוכה, לטובת בדיקת טווח הסוללה האמיתי. הסוללה מראה 260 ק”מ טווח, כשהמרחק ליעד 110 ק”מ. אני עולה על כביש 6, קובע את בקרת השיוט על מהירות 110 קמ”ש, המותרת בכביש 6. במהלך הדרך אני שומע לא מעט רעשי רוח די משמעותיים, ואף רעשי דרך מצמיגי הרכב. אני מגביר את מערכת המדיה מבית DFSK, ומקבל איכות סאונד שטוחה, דרך ששת הרמקולים, לא משנה כמה שיחקתי עם ההגדרות קול.

אני מתנחם במיזוג, בקרת האקלים המפוצלת, הכוללת פתחי מיזוג גם מאחור, עושה עבודתה נאמנה. אני מגיע לבאר שבע כשנתון הטווח על הצג מראה לי 72 ק”מ בלבד. לא זכור לי שהייתה תזוזה טקטונית שהרחיקה את באר שבע לאחרונה, מה שאומר שטווח הנסיעה האמיתי הוא כ-70% מהצהרת היבואן – 301 קילומטר מוצהרים, מול 250 קילומטר ראליים, טווח אמיתי לסוללה, במקרה הטוב.

 

מעדת טעינה אפקון
טווח חשמלי ריאלי, עד 250 ק”מ. סרס EV3

 

אתה מוכן להשתתף בניסוי?

אני מוצא את עצמי מטעין את הרכב, שוב, הפעם במרכז ביג בבאר שבע, אחרי שסאגת הכן מתחבר לטעינה לא מתחבר חוזרת על עצמה, ו-אחרי 40 דקות של בהייה וחשיבה עם עצמי על ספסל במרכז. הגעתי למסקנה, שמדובר ברכב שהוא יותר רכב ניסוי של היבואן, במסגרת המגמה הרווחת להצפת השוק ברכבי פנאי סינים חשמליים, ללא צורך בתקינה… לראות עד כמה יהיה ביקוש למותג. למרות המחיר האטרקטיבי – 139,990 ₪ ברמת גימור אחת בלבד המשווקת, כולל עמדת טעינה ביתית, ישנן אלטרנטיבות סיניות טובות יותר ובטוחות יותר. מי שבכל זאת יבחר לרכוש את ה-SERES EV3, יקבל רכב נאה, מרווח, בעל אבזור עשיר, אך לו מחסור במערכות בטיחות חשובות, תא מטען קטן, ולא מעט בעיות טעינה, כפי שחווינו במהלך המבחן. אני, כמו ה-SERES ועמדות הטעינה במבחן, פחות התחברתי.

 

לאור בעיות הטעינה/בטעינה בהן נתקלנו במהלך מבחן הדרכים, ביקשנו את תגובתה של יבואנית הרכב, טלקאר. נציגי היבואנית בישראל לקחו את הסוגיה ברצינות גדולה ועברו עצמאית דרך עמדות הטעינה בהן ניסינו להטעין את הרכב, מלבד העמדה בביג באר שבע. קיבלנו תמונות וסרטונים שאכן טעינת הרכב מתבצעת, ולכן אנו רוצים לסייג, שיכולים להיות מספר משתנים שהפריעו לטעינת הרכב בזמן המבחן, כמו: עמדה תקולה זמנית, כבל לא מתאים, או מתאם, הסדר כזה או אחר עם החברה של עמדת הטעינה החשמלית ועוד. זאת ועוד, טלקאר הציעה אף לבצע מבחן דרכים נוסף, כדי לבחון את עניין הטעינה מחדש.

 

רכב חשמלי: איך לשמור על טווח הנסיעה החשמלי? טיפים

המהפכה החשמלית כבר כאן: מאיפה הכל התחיל ומה צפוי לנו?

 

follow and like
fb-share-icon0

4 Replies to “ניסוי כלים: סרס EV3 (SERES) (קרוסאובר חשמלי) מבחן דרכים”

  1. ברור שתסתפק ברכב ליסינג כי הוא הרי לא על חשבונך אלא על חשבון המדינה.

  2. אני קורא את הכתבה הישנה הזו ומרגיש צורך לעדכן.. קניתי כזו בדצמבר. להבנתי הדגם החדש של ev3 ואני אחרי 4 חודשים ו5300 קילומטר. מצטרף לכל היתרונות ומעדכן במה שנראה כחסרונות..
    1. תא המטען נחשב גדול גם למול חברי עם הרכבים החשמליים האחרים.
    2. יש לי עמדת טעינה ביתית והרכב נטען ב14 קילוואט ויכול להגיע ל22 אלמלא מגבלת החשמל אצלי בבית.
    3. בטעינות איטיות הציבוריות מטעין ב11 קילוואט וב הרות מעל 40 לפחות מהפעמים הבודדות שניסיתי. אין בעיות של טעינה. והיום יש המון עמדות מהירות בדרכים.
    4. הטווח בנסיעה חסכונית ללא טוואי של עליות כמו ירושלים או רמת הגולן נותן לרכב יכולת להגיע לטווח של קרוב ל300 קמ. ובכללי עם עליות 250.

    הרכב מפנק במיוחד. יש לו שלל כפתורים ופתחי אוורור כמו ברכב רגיל ולא מחייב כמו בהרבה חשמליות להזיז כל תריס ממסך הרכב..
    הגג הפנורמי גם נפתח וגם מגיע גם עם וילון. קריטי לימות הקיץ החמים.
    בכללי בהשוואה לחברים עם טסלה. ג’ילי. ועוד יחסית למחיר של הרכב. סופר פינוק למי שלא נדרש לנסיעות ארוכות מ250 ברמה שבועית. וגם זמינות הרכב הייתה יחסית הכי מהירה מכל המתחרות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

10 − four =