פורשה טייקאן (גרסת הנעה אחורית 408 כ”ס) סקירה וחוות דעת

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

24 שעות עם פורשה טייקאן בגרסת הנעה אחורית – סקירה וחוות דעת

 

פורשה טייקאן מנוע למכירה
פורשה טייקאן בסביבה הטבעית שלה – סביון

 

שנה עברה מאז ההשקה הרשמית של הפורשה טייקאן בישראל, הפורשה החשמלית הראשונה של המותג המפואר הזה. הטייקאן שווק בשתי גרסאות חזקות ויקרות יחסית, פורשה טאייקן טורבו ופורשה טאייקן טורבו S שהם לא פחות מדגמי הייצור הסדרתי החזקים ביותר שיש לפורשה (בחודשים הקרובים תגיע לארץ הפורשה טייקאן Cross Turismo, הקרוסאובר החשמלי, או “גרסת השטח השימושית” של הטייקאן, על פי פורשה, בארבע גרסאות גם כן, כששתיים מהן, גרסאות קצה, אם תרצו, תגענה עם הספק מפואר ומרשים של 625 כ”ס).

קצת אחרי הגיעה גרסת ה-4S, ועכשיו גרסה רביעית, וכמעט “עממית” לטייקאן המפוארת, טייקאן בגרסה הנעה אחורית, במקום שני מנועים והנעה כפולה – מנוע חשמלי אחורי כאמור, עם הספק של 408 כ”ס.

עממית כמובן באופן יחסי, להזכירכם, הטייקאן בגרסת טורבו S, מפיקה עד 560 קילו-וואט ובעלת הספק פסיכי של 761 כ”ס, (בשילוב עם פונקציית Launch Control), עם האצה מאפס למאה קמ”ש ב-2.8 שניות. לטאייקן טורבו הספק של 500 קילו-וואט, עם הספק של 680 כ”ס, והאצה מהמקום למאה קמ”ש ב-3.2 שניות.

לטורבו S טווח נסיעה חשמלי של 412 ק”מ, ובגרסת טורבו הטווח הוא עד 450 ק”מ (על-פי תקן WLTP). עם נתון מהירות מרבי מוצהר של 260 קמ”ש, לשתי הגרסאות החזקות והמרשימות הללו.

 

סוללת 79.2 קילוואט לשעה.
הטווח החשמלי הריאלי בסביבות ה-330 ק”מ. טייקאן הנעה אחורית
פורשה טייקאן למכירה
פורשה טייקאן במחיר 773,600 ש”ח

 

לפורשה טייקאן מיודעתנו, בעלת ההנעה האחורית יש 408 כ”ס, מומנט של 35 קג”מ, כן, זה לא מעט, אבל זה גם לא נתון מטורף, ולא נשמע הגיוני לאנשים. אל תשכחו שיש לקחת בחשבון את משקל הרכב. משקל הרכב, מנוע חשמלי אחד – ההאצה למאה קמ”ש כאן אורכת כ5.4 שניות, במפרט בחו”ל מדברים 5.1 שניות. והמהירות המירבית – 230 קמ”ש, שהלוואי והייתי בכביש הנכון, לגלות עד לאן מחוג המהירות אכן מגיע.

לגבי הטווח החשמלי בטייקאן עם מנוע אחורי, הוא מתחיל במספר מרשים של 431 ק”מ, ומתקצר עם הזמן, בהתאם לאופי הנסיעה ברכב, אופי השימוש בבקרת האקלים, מצבי הנהיגה, וגם גיל הסוללה. נתון הטווח החשמלי שהופיע על גבי לוח השעונים הראה 336 ק”מ, טווח שמתקצר עם באותו הרגע הפעלתי מיזוג, או בחרתי במצב ספורט.

וכך, בדיוק בגלל אותו טווח, או מדויק יותר להגיד “חרדת טווח”, מבחן הדרכים שלי עם הטייקאן התחיל ונגמר בסביבת גוש דן, עם נגיעות בשפלה מפה, ובאזור השרון משם, במקום לתת גז לכיוון דרום, עמוק לדרום. זו טעות (שאני מבכה עליה), ולקח שאני אקח איתי למפגש הבא עם פורשה.

 

פורשה חשמלית
לאן נוסעים? פורשה טייקאן במבחן
פורשה הגה

 

חרדת הטווח המקוללת מגיעה מכלי רכב חשמליים, ובעיקר מדגמים היברידיים נטענים, ששם, בנהיגה, אני עושה אפצ’י ומאבדת 10 קילומטר טווח, ככה סתם.

חשבתי לעצמי, שמכיוון שאינני מכירה את הטייקאן, ויש לנו רק 24 שעות יחד, נתחיל בסיבוב קטן חצי שעה – ארבעים דקות מהבית שלי, ונראה מה הלאה. נסעתי ונהגתי, לרוב בתנועה בלתי נסבלת, והצצתי כל רגע במד הטווח החשמלי, ושום דבר גדול לא קרה. הטווח ירד באופן בריא מאד ומבוקר, גם בתנועה של פקקים, וגם עם הלחיצות החזקות על דוושת המיאוץ. הזמן עובר, כבר הספקתי לחזור לכיוון הבית, לצלם את הרכב, ולעשות עוד סיבוב עירוני. ליהנות ממבטים בלתי נגמרים מכל צד – מבטי ה”מה זה הרכב המטורף הזה?, מי קנה לבחורה הזו את הרכב הזה?, ואיך המטורפת הזו נוהגת?”… והטווח בשלו, מטפטף לאט לאט. מה עושים? נוסעים עכשיו לדרום, לצפון? כבר סוף יום, ויש ילד לאסוף מהגן. הופס! הזדמנות אחת נמוגה.

אני חוזרת הביתה, והתמונות של איה מפורשה רצות לי בראש “סעי לצפון, סעי לגולן, את תיהני…”. אני מתעשתת וחוזרת למציאות, גולן כבר לא יהיה פה בתכנית.

למחרת בבוקר, נותרו לי 4 שעות בלבד, לפני סגירת הסוכנות בהרצליה פיתוח, יום שישי היום. לקחתי עוד החלטה שקולה מדי ולא אמיצה ונסעתי לסביון, לצלם עוד תמונות בנוף הטבעי שלה, אני חושבת שזה היה בפתח הבית של משפחת גינדי, לא סגורה על זה. סחטתי עוד כמה תמונות, שמתי קצת גז פה וקצת גז שם, והרבה סרטוני וידאו, ותחושת פספוס אחת גדולה, שלא נסעתי לערד, ולא הרגשתי את הרכב הזה כמו שרציתי. 11:00 בוקר, שעה לפני סיום, אני סוחטת דוושה לכיוון יקום בכלל, לשתות קפה, לבהות ברכב, ולנצל את הזמן שלי איתה עד תום.

 

פורשה טייקאן 2021. צילום: ארתור גינזבורג
PORSCHE TAYCAN
צילום: ארתור גינזבורג
פורשה טייקאן יד שנייה
יפהפיה ומושכת מבטים… צילום: ארתור גינזבורג

 

שאדבר על הרכב?

צבע המרכב היפהפה, אפור-בז’, אני מודה שלקח לי זמן להתרגל אליו, ולהעריך את יופיו. אני ציפיתי לצבע הלבן. והצורה הפורשאית, ניבטת מכל פינה. אין ספק שזו פורשה, ואין ספק שזו פורשה מיוחדת. מה זה מיוחדת, עם מנוע *חשמלי* אחורי, מי היה מאמין.

התהייה הראשונה שלי, אחרי שהתנעתי את הרכב ושילבתי ל-DRIVE, הייתה “למה אני לא מרגישה את השיגור הזה בהאצה מהמקום”, את הטיסה הנמוכה על האספלט, שהראש נמשך אחורה, והפה פולט איזה צליל של תדהמה. השיגור הזה, התחושה הפסיכית הזו של מכוניות חשמליות ספורטיביות, כן מגיע, מגיע בלחיצה עמוקה יותר על הדוושה, אין פה שני מנועים ויותר מ-700 כ”ס, אבל יש פה מנוע אחורי שמורגש כשסוחטים אותו, והוא משתלט על משקל הרכב הבלתי מבוטל.

היא נוחה, ואוחזת במצב הקומפורט, פחות נוחה במצב הספורט, אבל זה בדיוק מה שחיפשתי – מצד אחד משייטת בנועם ובכיף, מצד שני, מפתה אותך מאד, וגורמת לך לנסות ולאתגר אותה בפניות ועיקולים, ובכל הזדמנות, בלי להרגיש יותר מדי את התחת יוצא). היא כיפית, ולרגעים גורמת לדופק מואץ. וכך, אנחנו מטיילות יחד, בין נסיעה נינוחה ומנהלתית, למכות “גז”, וקפיצות אדרנלין. והטווח? הטווח אדיש אלי ולרגל הכפייתית שלי. בלחיצות עמוקות על הדוושה והכבישים הפנויים והנכונים, מרגישים את הסוסים שטמונים בה. ומהמעט שהצלחתי לדהור עליה, הרגשתי כמה קל להתאהב בה.

הפורשה טייקן שקטה, ומבודדת יחסית מרעשי רוח, אך רעשי כביש נכנסים במהירות נמוכה יחסית, בשל צמיגים גדולים ורחבים. וכמובן שאין מה לנסות ולאתר צלילי מנוע.

פורשה תא נהג
פורשה גירל ליום אחד
פורשה טייקאן תא נוסעים
תא נוסעים מרווח ונוח

 

סקירה טייקאן
טכנולוגית וייחודית. תא נהג טייקאן. צילום: ארתור גינזבורג

 

תא נהג ונוסעים

בגדול אני אומר, ברגע הראשון שנכנסתי לרכב, וכמובן נכנסתי עם אותן זכרונות ותמונות מההשקה, אמרתי לעצמי, “מה, זה הכל?”. בדקות שאחרי, הבנתי שמדובר באותו האבזור, אני פשוט הייתי שם, ראיתי את זה, ראיתי גם רכבי יוקרה נוספים מאז… ואת ההתלהבות הראשונית, את ה-היי הגדול שראיתי את הרכב בפעם הראשונה אי אפשר לשחזר, אף על פי, שלמרבה הפלא, אין כמעט הבדל בתא הנהג והנוסעים, המושבים בהירים, והתא כולו יוקרתי, מזמין, טכנולוגי ומואר.

לפורשה טייקאן בגרסת ההנעה האחורית, כמעט אותו אבזור כמו לגרסאות ההנעה החזקות: חימום מושבים קדמיים, לוח שעונים דיגיטלי יפהפה בגודל 16.8 אינץ’, מסך מגע של המולטימדיה, בגודל 10.9 אינץ’, מראות מתכהות, תאורת גישה בדלתות של PORSCHE, תאורת אווירה, כניסה והתנעה ללא מפתח ועוד.

 

פורשה פנסים

חישוקי 20 אינץ’. טייקאן

 

תוספות יצרן: מתלי אוויר, חישוקי 20′, סאנרוף פנוראמי פסיכי, קבוע! זה הגג שלכם, אין כיסוי ואין וילון, וטוב שכך. הנוף ממנו מרהיב, וממנו נכנס לא מעט חום, שבקרת המיזוג יודעת לקרר ולאזן. מערכת השמע בטייקאן ממותג BOSE, מערכת שמע היקפית איכותית ומהנה מאד להאזנה.

שלושה דברים ייחודים שאהבתי מאד בטייקאן, הוא כיוון המיזוג הייחודי, בלי לגעת בפתחי האוורור, ובלי ללחוץ על כפתורים פיזיים, ניתן לכוון דרך המסך בעזרת האצבעות לאן “ילך” כל פתח אוורור, כל כך מגניב ומתקדם. עוד ייחודי ומגניב (סלחו לי על המגניב, אין לי דרך אחרת להראות התלהבות), הוא פאנל השליטה על מערכות הרכב מימין לנהג, פאנל שקוף, ספק זכוכית ספק פלסטיק עם מגע ולוק יוקרתי, עליו אפשרויות כיוון והגדרה של בקרת האקלים, בחירת המדיה, מצבי הנהיגה השונים, ועוד מערכות – פאנל קשיח שנלחץ כולו בכל נגיעה. ההתעסקות איתו והתחושה שלו היא אחרת, מאד מיוחדת וראשונית. אחרון חביב – או אחרונה חביבה – ידית ההילוכים, המיקום שלה ליד כפתור ההתנעה, והשימוש בה משיכה למעלה ולמטה, כמו כפתור שיגור במטוס, פשוט שונה ומיוחד. תיבת הילוך אחד, כן?

מבחינת אבזור בטיחות: יש בה 8 כריות אוויר, מצלמות היקפיות, סופר חשוב ברכב כזה, בלימה אוטומטית במצב חירום, מערכת למניעת סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי תמרורים, מצלמת רוורס, ושליטה אוטומטית באורות גבוהים כאופציה.

 

פורשה מלכת הכביש
זכרונות… צילום: ארתור גינזבורג

 

פורשה טייקאן:

ציון בטיחות 6 מתוך 8
דירוג זיהום 1 מתוך 15
טעינה מהירה של חצי שעה תביא לכדי 85% סוללה

מחיר – 773,600 ש”ח

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

5 × 3 =