פורשה טייקן המכונית החשמלית של פורשה בבכורה עולמית

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

פורשה מציגה את מכונית הספורט החשמלית הראשונה שלה לציבור, פורשה טייקן בבכורה עולמית סימולטנית בשלוש יבשות

פורשה טייקן המכונית החשמלית של פורשה בבכורה עולמית

 

מכונית הספורט-סלון ארבע דלתות החדשה מציעה ביצועים אופייניים לפורשה, יחד עם קישוריות ושימושיות יומיומית. 

הדגמים הראשונים בסדרה החדשה הם טייקן טורבו S וטייקן טורבו. הם מהווים את חוד החנית של פורשה E-Performance, והם מבין דגמי הייצור הסדרתי החזקים ביותר שיש לפורשה כיום בקו המוצרים שלה. גרסאות חזקות פחות של הדגם בעל ההנעה לכל הגלגלים יצטרפו להיצע בהמשך השנה. נגזרת ראשונה של הדגם החדש שתקרא Taycan Cross Turismo תוצג לקראת סוף השנה הבאה. עד שנת 2022, פורשה תשקיע יותר משישה מיליארד אירו בהנעה חשמלית. 

ביצועים ויעילות

גרסת טורבו S של הטייקן, שהיא החזקה ביותר, מפיקה עד 560 קילו-וואט (761 כ”ס) בשילוב עם פונקציית Launch Control, ובטייקן טורבו ההספק עומד על עד 500 קילו-וואט (680 כ”ס). הטייקן טורבו S מאיץ למאה קמ”ש תוך 2.8 שניות, ואילו הטייקן טורבו משלים אותו מיאוץ תוך 3.2 שניות. לטורבו S טווח נסיעה של 412 ק”מ, ובגרסת טורבו הטווח הוא עד 450 ק”מ (על-פי תקן WLTP). המהירות המרבית של שתי הגרסאות היא 260 קמ”ש.     

הטייקן היא המכונית הסדרתית הראשונה בעלת מערכת חשמלית במתח של 800 וולט, זאת במקום הנתון המקובל למכוניות חשמליות של 400 וולט. נתון זה מהווה יתרון ייחודי עבור נהגי הטייקן: לאחר חמש דקות בלבד, תוך שימוש בטעינת זרם-ישיר (Direct Current) ברשת טעינה חזקה, ניתן לטעון את הסוללות עד לטווח של 100 קילומטרים (על-פי תקן WTLP).

זמן הטעינה מחמישה ועד ל-80% SoC (State of Charge) הוא 22.5 דקות בתנאים אידיאליים, וכוח הטעינה המקסימלי הוא 270 קילו-וואט. הקיבולת הכוללת של סוללות ה-Performance Battery Plus היא 93.4 קילו-וואט/שעה. נהגי הטייקן יכולים להטעין את רכבם בעד 11 קילו-וואט באמצעות שקע AC ביתי.

 

פורשה חשמלית ראשונה. פורשה טייקן מושקת בעולם

 

עיצוב חיצוני 

קווי העיצוב הנקיים והטהורים של הטייקן מסמנים את תחילתו של עידן חדש. באותה העת, הטייקן משמר את ה-DNA העיצובי שלא ניתן לטעות בו של פורשה. במבט מלפנים, הטייקן נראה רחב במיוחד, שטוח ובעל כנפיים קדמיות עם קווי מתאר בולטים. הצללית שלו נשלטת על ידי קו הגג הספורטיבי שמשתפל לכיוון החלק האחורי. צידי הרכב המפוסלים בולטים אף הם מבחינה עיצובית. המרכב המלוטש, קורת C המשוכה לאחור והכתפיים הבולטות, מתכנסים לכדי חלק אחורי מודגש, בצורה אופיינית לפורשה. העיצוב החיצוני כולל גם אלמנטים חדשניים, כמו לוגו פורשה באפקט זכוכית המשולב בתוך צבר הפנסים האחורי הרוחבי. עם מקדם גרר Cd של החל מ-0.22, העיצוב האווירודינמי הבסיסי של הטייקן תורם באופן משמעותי לצריכת אנרגיה נמוכה ומכאן גם לטווח הנסיעה הארוך.  

עיצוב פנים

סביבת הנהג בטייקן מסמלת את תחילת העידן החדש עם מבנה ברור וארכיטקטורה חדשה לגמרי. לוח המחוונים בעל הצורה הקמורה מסמן את הנקודה הגבוהה ביותר בדשבורד, ובכך שם דגש ברור על צידו של הנהג. מסך מידע ובידור מרכזי בקוטר ”10.9, מתמזג יחד עם מסך התצוגה האופציונלי לנוסע, ויחד הם יוצרים משטח זכוכית משולב ורחב בגימור שחור. כל ממשקי המשתמש עוצבו מחדש עבור הטייקן. מספרם של הפקדים המסורתיים כמו מתגים וכפתורים הופחת משמעותית, והשליטה מתבצעת באופן אינטואיטיבי ואינטיליגנטי – באמצעות מגע או תוך שימוש בפונקציית ההפעלה הקולית, שמגיבה לקריאה “Hey Porsche”.     

בטייקן, פורשה מציעה לראשונה תא נוסעים ללא עור (Leather Free). תא נוסעים עשוי מחומרים ממוחזרים מתקדמים מדגיש את הקונספט בר-הקיימא של מכונית הספורט החשמלית החדשה. מרווחים בין הסוללות מבטיחים את המרחב ואת נוחות הישיבה מאחור, ומאפשרים את הגובה הנמוך האופייני למכוניות ספורט. לטייקן שני תאי מטען: קדמי בנפח 81 ליטרים, ואחורי עם חלל הטענה בנפח 366 ליטרים. 

 

שני תאי מטען, ומרווח פנים גדול. הטייקן של פורשה

 

יחידות הנעה ותיבת שני-הילוכים

לטייקן טורבו S ולטייקן טורבו שני מנועים חשמליים יעילים במיוחד, האחד בסרן הקדמי והשני בסרן האחורי, מה שמקנה לו הנעה לכל הגלגלים. הן טווח הנסיעה והן אספקת הכוח של יחידת ההנעה יוצאים נשכרים מהיעילות הגבוהה של המנועים הסינכרוניים. המנוע החשמלי, תיבת ההעברה והאינוורטר, שולבו יחד לכדי מודול הנעה קומפקטי. למודול זה דחיסות הכוח (קילו-וואט הספק לכל ליטר נפח) הגבוהה  ביותר מכל המנועים החשמליים הקיימים כיום בשוק.

מאפיין ייחודי של המנוע החשמלי הוא מנגנון הפיתול של סלילי הסטטור. טכנולוגיה זו מאפשרת שילוב של יותר נחושת בסטטור, ומכאן הגברה של הכוח והמומנט ללא גידול בממדים. תיבת העברה בעלת שני הילוכים מותקנת בסרן האחורי במסגרת חידוש טכנולוגי נוסף של פורשה. ההילוך הראשון מקנה לטייקן תאוצות טובות יותר ממצב נייח, ואילו ההילוך השני בעל יחס העברה ארוך, מבטיח יעילות גבוהה ושפע של עתודות כוח – גם במהירויות גבוהות מאוד. 


שלדה ומתלים 

בטייקן, פורשה משתמשת במערכת שליטה ובקרת שלדה ומתלים מרכזית מרושתת. מערכת בקרת המתלים המשולבת Porsche 4D Chassis Control,    מנתחת ומסנכרנת את כל מערכות השלדה והמתלים בזמן אמיתי. מערכת מתקדמת זו כוללת מתלי אוויר אדפטיביים עם טכנולוגיית 3-תאים הכוללת שליטה אלקטרונית על השיכוך PASM (Porsche Active Suspension Management), ובנוסף גם מערכת PDSS Sport (Porsche Dynamic Chassis Control Sport), מערכת מוטות מייצבים אלקטרו-מכנית, ומערכת PTV Plus (Porsche Torque Vectoring Plus).

 

761 כוחות סוס. פורשה טייקן טורבו S


גם מערכת ההנעה הכפולה עם שני מנועים חשמליים ומערכת לאגירת אנרגיה היא ייחודית. עם הספק של עד 265 קילו-וואט, פוטנציאל אגירת האנרגיה של מערכת זו גבוה משמעותית מזה של המתחרים. מבחני נהיגה שנערכו לטייקן הראו שכ-90% מהבלימה בנהיגה יומיומית בוצעה על ידי המנועים החשמליים – מבלי שמערכת הבלמים ההידראולית הופעלה כלל. 

פרופיל מצבי הנהיגה השונים מבוסס על אותה פילוסופיה שמיושמת בכל דגמי פורשה. לאלו, התווסף מצב נהיגה מיוחד שמאפשר שימוש אופטימלי במאפייני ההנעה החשמלית. ניתן לבחור מבין ארבעה מצבי נהיגה: “Range”, “Normal”, “Sport” ו-“Sport Plus”. בנוסף, ניתן לכוונן את מאפייני המערכות ולהתאימם באופן אישי במצב “Individual”. 

 

מערכת ההנעה הכפולה עם שני מנועים חשמליים

 

השקה עולמית בשלוש יבשות סימולטנית

הבכורה העולמית של פורשה טייקן התרחשה סימולטנית בצפון-אמריקה, בסין ובאירופה. השווקים החשובים ביותר למכוניות ספורט חשמליות חדשות נמצאים בשלוש יבשות אלו. שלושת המקומות שנבחרו לקיום האירוע קשורים אף הם לשלוש דרכים לניהול אנרגיה בר-קיימא: מפלי הניאגרה בגבול שבין ארצות הברית לבין מחוז אונטריו בקנדה הם סמל לשימוש בכוח המים (Hydropower), חווה סולרית בנהרדנברג שליד ברלין מסמלת שימוש בכוח השמש, וחוות טורבינות רוח באי פינגטן, כ-150 קילומטרים מהעיר פוז’ו במחוז פוג’אן בסין, מסמלת את השימוש בכוח הרוח. 

טייקן טורבו S: צריכת אנרגיה משולבת 26.9 קילו-וואט שעה/100 ק”מ, פליטת CO2 משולבת 0 גרם/ק”מ
טייקן טורבו: צריכת אנרגיה משולבת 26.0 קילו-וואט שעה/100 ק”מ, פליטת CO2 משולבת  0 גרם/ק”מ

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

12 − 7 =