רכב חשמלי: איך לשמור על טווח הנסיעה החשמלי? טיפים

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

עדיף טעינה מהירה או איטית
רכב חשמלי: איך לשמור על טווח הנסיעה החשמלי? טיפים

מהפכת הרכב החשמלי כבר כאן, אלפי מכוניות חשמליות עלו על הכביש בחודשים האחרונים, ונושא התשתיות, הסוללות החשמליות, והטווח החשמלי של כלי הרכב השונים, זוכה ליותר ויותר התעניינות מציבור הנהגים. אז איך לשמור על טווח הנסיעה החשמלי ברכב החשמלי שלכם? הנה מספר טיפים חשובים

 

החשש מאיבוד טווח נסיעה בעת נסיעה ברכב חשמלי, הוליד את הביטוי ‘חרדת טווח‘. כמו עם כל טכנולוגיה חדשה שיוצאת לעולם – טכנולוגיית הסוללה החשמלית והטענת הרכב בחשמל עדיין לא ברורה לרבים מאיתנו, וזה עלול לגרום לנהגים רבים לרדת מהרעיון לרכוש רכב חשמלי 100%.

כן, כמו בישראל, גם בעולם, החשש שמכונית חשמלית אינה מתאימה לנסיעות ארוכות, היא אחת הסיבות העיקריות לכך שאנשים אינם רוכשים רכבים חשמליים.

יחד עם זאת, בשנים האחרונות, בעיקר זו הנוכחית, מוכיחה לנו שמכוניות חשמליות כן הופכות לחלופה לגיטימית ופופולרית מול דגמי בנזין או דיזל מסורתיים. דגמים חשמליים איכותיים מציעים יותר מ-400 קילומטר טווח בכל טעינה חשמלית מלאה, על פי נתוני WLTP רשמיים, וזה לא רחוק ממה שרכבי בנזין מציעים בכל תדלוק.

 

איך מודדים טווח ברכב חשמלי?

את המכוניות החשמליות המודרניות בודקים על ידי סוג מדידה חדש יחסית, מ-2017, הנקרא WLTP (נוהל בדיקה בינלאומי/פרוצדורה בינלאומית של רכבים קלים), כדי לקבוע כמה מכונית חשמלית יכולה לנסוע בכל טעינה חשמלית מלאה אחת. ה-WLTP מחליף את הפרוצדורה הישנה, שנקראת NEDC (מחזור הנהיגה האירופאי החדש). ה-WLTP מסתמך על נתוני נהיגה אמיתיים, שנאספו מרחבי העולם, בניגוד למבחן המעבדה הישן NEDC, שתוכנן אי שם בשנות השמונים, ובדק את רמת פליטת המזהמים וצריכת הדלק של כל רכב על סמך פרופיל נהיגה תיאורטי. לכן, ניתן לצפות שטווח הנסיעה המוצהר ב-WLTP יהיה קרוב יותר למה שנקבל בפועל, לעומת מה שהוצהר על פי תקן ה-NEDC.

טווח מוצהר מול טווח ריאלי: אחרי לא מעט מבחנים, וניסויים מבוקרים של נסיעות בכלי רכב חשמליים שונים, ניתן להגיד שהטווח החשמלי הריאלי, בפועל על הכביש, ברכב חשמלי, הוא כ-80% מתוך הטווח המוצהר על ידי היצרן.

היעילות וטווח הנהיגה החשמלי כולו של כלי רכב חשמליים משתנים בהתאם למספר גורמים, הבולטים והעיקריים מביניהם הם: הרגלי נהיגה, תנאי הנסיעה, וטמפרטורה, כמו מזג אוויר חם או קר מדי. עבור רכב חשמלי 100%.

 

אם כך, מה מקצר טווח נסיעה חשמלי?

 

  1. נסיעה מהירה או אגרסיבית

כמו במכוניות בנזין, מהירות גבוהה מפחיתה את יעילות המכונית החשמלית. בשל המאמץ הגדול של המנוע, החשמלי, במקרה שלנו. יש קשר ישיר בין מהירות הנסיעה לטווח העבודה היעיל של המנוע החשמלי: במהירות נסיעה גבוהה במיוחד, המנוע החשמלי כבר אינו פועל בטווח העבודה האופטימלי שלו והיחס בין התועלת שהוא מפיק במצב זה (מהירות גבוהה יותר) לבין האנרגיה שהוא צורך הופך ללא כדאי. בהמלצות למטה, תוכלו לראות מהי המהירות העירונית ובינעירונית המומלצת ואופטימלית לשמירה על הטווח.

  1. “מטען כבד” – משקל מיותר ברכב

כמו הרוח, ככל שיש מטען רב יותר ברכב, כך המנוע צריך לעבוד קשה יותר כדי לשאת את המשקל. יש נתונים שמציגים, שכל מספר קילוגרמים יותר ברכב, מפחיתים באחוז אחד של טווח. כלומר, ככל שיהיו יותר נוסעים ומטען ברכב, כך הסוללה החשמלית תהיה פחות יעילה, והטווח החשמלי שלה.

  1. צמיגי הרכב

כמו ברכבי בנזין או דיזל, מצב צמיגים ירוד או לחץ אוויר לא תקין, יביא ליעילות פחותה של הסוללה. אם אתם נוהגים במכונית חשמלית עם צמיגים שחוקים, בסוף חייהם, בכביש רטוב לדוגמא (עם אחיזה נמוכה), צפו לירידה בטווח.

  1. מזג אוויר חם מדי או קר מדי

מזג אוויר קיצוני – חם מאוד או קר מאוד – משפיע על הטווח החשמלי בנסיעה. חימום או קירור הרכב שנדרש בדרך לנוחות וטובת הנוסעים יפחיתו עד עשרות אחוזים בטווח החשמלי.

  1. טמפרטורת הסוללה

– סוללות חשמליות “אוהבות” טמפרטורות מתונות. סוללות קרות מדי לא נטענות מספיק או באופן מלא בעת טעינת הרכב.
– בטמפרטורות קרות בחוץ, הסוללה צריכה להשתמש באנרגיה כדי לחמם את עצמה.
-מזג אוויר חם מדי מביא לשחיקה בטווח, כי הרכב נדרש לקרר את הסוללה בעצמו, ומשתמש באנרגיה נוספת.

חוקרים מצאו ששינויים במזג האוויר יכולים להשפיע על הטווח החשמלי במגוון כלי הרכב חשמליים, עד 30% ירידה/הפחתה בטווח הנסיעה.

  1. התיישנות הסוללה

הסוללה מאבדת לאט לאט את קיבולת החשמל שלה. לא יודעים עדיין להגיד בוודאות בכמה טווח הסוללה מתקצר, אך מדובר באחוזי סוללה בודדים מדי שנה.

 

עמדת טעינה לרכב חשמלי
מהפכת הרכב החשמלי כבר כאן

 

 

מתכננים נסיעה לאילת או לטבריה? כך תשמרו על הטווח

ישנם מספר דברים שאתם הנהגים והנהגות יכולים לעשות כדי להפחית את אובדן הטווח החשמלי של הסוללה:

 

א. בראש ובראשונה, שמרו על הסוללה – הטעינו את הרכב בטעינה איטית, ובטעינה מהירה DC רק כשצריך.

ב. חממו את קררו את תא הנוסעים כשהרכב עודנו מחובר לטעינה, לשמירת על טווח סוללה מירבי לנסיעה עצמה. במיוחד במזג אוויר קיצוני – חם מאד, או קר מאד.

ג. במהלך הנסיעה, שימוש במיזוג אוויר ומערכות שונות משפיעות מאד על הטווח החשמלי. הפעילו בקרת אקלים באופן שקול, ובמידה ויש אוורור מושבים או חימום מושבים, אלה חסכוניים יותר באנרגיה מאשר המיזוג/חימום בכל הרכב. כך תוכלו לחסוך באנרגיה ולהאריך את הטווח.

ד. האיצו לאט ולא באגרסיביות, בלי מכות גז מיותרות.

בכביש עירוני שמרו על מהירות של 50 קמ”ש

בכביש המהיר, סעו עד מהירות של 110 ק”מ לשעה, לשמירה על הטווח החשמלי.

ה. הימנעו מבלימה אגרסיבית או בלימות בלתי צפויות, בלימה אגרסיבית גורמת לרכב להשתמש בבלמים באופן שאינם מאחזרים בצורה אופטימלית אנרגיה.

בלימה רגנרטיבית (בלימה מחוללת אנרגיה) זוהי אחת הדרכים היעילות, קלות ומשתלמות כדי להאריך את טווח הנסיעה (ועל הדרך לחסוך בבלאי הבלמים) ברכב חשמלי. אם ננהג בצורה מתונה, תוך שמירה על מרחק מהרכב שמלפנים, נוכל לאפשר לרכב להאט בעצמו, ותוך כדי לייצר אנרגיה לטעינת הסוללה.

כמו כן, בלימה המתבצעת בצורה מתונה ובתזמון מוקדם יותר, תאפשר להמיר כמות גדולה יותר של כוח הבלימה לאנרגיה לטעינת הסוללה, לעומת בלימה פתאומית או אגרסיבית.

ניתן אף להגדיל את הטווח בזמן נסיעה, בעזרת שימוש במנופים להעברת הילוכים ידנית מאחורי גלגל ההגה, כך ניתן להאט את הרכב, ובו בזמן לאגור אנרגיה תוך כדי שימוש מינימלי בבלמים, פעולה שגם מאריכה את אורך החיים של הבלמים. אז צפו מראש האטות בכביש, רמזורים אדומים, ירידות תלולות (כמו בדרך לאילת), האטו בעזרת המנופים וראו כיצד טווח הנסיעה עולה במקום לרדת.

ו. השתמשו במצב חיסכון בצריכת חשמל / ECO. מצב חיסכון עשוי להגביל את ביצועי הרכב, אך יחסוך באנרגיה.

ז. הימנעו מ”סחיבת” מטען לא חיוני ברכב. הסירו משקל עודף מהרכב

ח. החליפו צמיגים בלויים בחדשים, ואיכותיים, לא פחות חשוב. כמו כן, שמרו על לחץ אוויר ראוי בצמיגים

ככל שתאמצו את ההמלצות שלפניכם, תוכלו לראות ירידה איטית ושקולה בטווח הנסיעה החשמלי, ללא איבוד טווח בלתי צפוי. נסיעה טובה ושקטה!



follow and like
fb-share-icon0

2 Replies to “רכב חשמלי: איך לשמור על טווח הנסיעה החשמלי? טיפים”

  1. כאשר אומרים 470 קילומטר משמע 20% פחות בפועל זה בדיוק כמו המדידות של צריכת הדלק בתנאי מעבדה שגם הם כ 20% פחות מבפועל בכביש תויפו עוד 30% ירידה בחום קיצוני משמע קיבלתם 50 אחוז במקרים קיצונים של הטווח המוצהר בהצלחה.

    כל עוד לא ההטענה תיהיה מהירה ואמינה ובכל מקום והסוללה תסבול הטענות מהירות לאורך זמן יהיה בעייתי.

    סעו לאילת בערב על תפעילו מזגן אל תיקחו מזוודות כי זה משקל וכן הלאה.

    מי שקונה רכב חשמלי למכולת אז עדיף קורקינט גם יש חנייה .

  2. למגיב רכב חשמלי קנייה ממש משתלמת גם אם טווח הנסיעה יותר קטן מרכב דלק קניתי רכב חשמלי ומעוד מרוצה תחשוב על החסכון בזהום האוויר מחירי הדלק היקרים מאוד והטיפולים הזולים ואגרת הרישוי ובמכון הרישוי חוסכים את בדיקת זיהום האוויר. את הטעינות עושים בעיקר בלילה בעמדה ביתית איטית או כמו שאני עושה בעמדה בעבודה (גם איטית) ואז אין בעייה שזמן הטעינה ארוך ומה עם הרעש בתוך ומחוץ לרכב דלק שאין ברכב חשמלי וגם אם תטעין בעמדה הכי יקרה בארץ מ0% ל100% (לא מומלץ) עדיין תשלם פחות מהדלק שעבר זמנו
    אז נכון בעתיד אהיה לחשמלי יותר טווח וזמן הטעינה אהיה יותר קצר
    ועדיין כבר עכשיו אם תחשב את כל העלויות כולל מחיר הרכב שהוא יותר יקר מרכב דלק עדיין תחסוך כסף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

twenty − twelve =