באוצר עסוקים באיך לחסום את הרכב החשמלי – ועידת האנרגיה ה-7

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

קארין אלהרר
קארין אלהרר שרת האנרגיה 2022. קרדיט צילום: שאולי לנדנר

 

בוועידה השנתית שהתקיימה במרכז הקונגרסים Avenue, עמד נושא עתיד משק האנרגיה, רגולציה ומדיניות הממשלה, מעבר לאנרגיות מתחדשות, תחבורה חשמלית, משק הגז הטבעי ועוד – זמן סיכומים וציטוטים מרכזיים…

 

 

נתי בירנבוים, מנכל פורום יצרני החשמל הפרטיים:

“ראינו מצגת של מנכל משרד האנרגיה ויו”ר רשות החשמל אבל לא ראינו שום דיבור על תחנות כח בגז טבעי. השימוש בגז בישראל הפך להיות דמון בישראל לעומת העולם. אסור לקדם תחנות כוח בגז טבעי מעבר לאלו שאושרו עד היום. משרד האנרגיה במקום להיות הדובר והרגולטור שדוחף שותק ולא עושה כלום.

האישור לייצא את הגז הישראלי לחו”ל חייב להיות מותניה בהמשך מחירי גז תחרותיים במשק הישראלי, אחרת מחיר החשמל יעלה באופן דרמטי. העובדה שמתווה הגז פקע והוסר הפיקוח על המחיר לצד האישור לייצא את הגז הישראלי לחו”ל תביא להשוואת מחיר הגז למחיר שניתן יהיה לקבל בחו”ל. אין שום סיבה שאזרח ישראלי ישלם על חשמל מחיר יקר שמשקף את משבר הגז באירופה”.

 

איתן פרנס, מנכ”ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל, בוועידת האנרגיה והכלכלה ה-7:

“מה שקורה בשנים האחרונות בכנסת ובממשלה מרסק את היכולת לפתח את משק האנרגיה. חוסר היציבות הפוליטית מקשה על ההתקדמות ואנחנו נמצאים במשבר אמיתי במשק החשמל. בטווח הקצר באזור תל-אביב והמרכז ובטווח הארוך בכל הארץ.

הגעתו של ביידן לישראל תעסוק גם בנושא פליטות הפחמן שכל הכלכלות המפותחות עוסקות בו. אבל ישראל מנותקת ממנו. לא יכול להיות שמדינת ישראל לא עוסקת בכך. באוצר מתעלמים מהמגמות העולמיות ועסוקים באיך לחסום את הרכב החשמלי לא יעלה על הדעת שמי שקנה רכב חשמלי הוא אויב הציבור כי לא משלם בלו ומקבל הטבות מס קניה מהמדינה.”

עוד הוסיף: “במשרד האנרגיה מציבים תוכניות אמיתיות אבל משרדי ממשלה אחרים לא מבינים שיש צורך לאפשר לתכניות להתממש ומכשילים אותן. מנהל התכנון חוסם את היישום הקרקעי והפך לחסם המרכזי לאנרגיה המתחדשת. ביחד עם המשרד להגנת הסביבה אלו הפכו המפתחים הראשיים של משק הגז הטבעי בישראל. כאשר לא חוסמים אנרגיה מתחדשת נהיה חייבים לפתח תחנות כח חדשות של גז טבעי. צריך לדרוש מהממשלה הבאה ליצור מנגנונים של תיאום בין משרדי הממשלה אחרת אנו צועדים אל משבר בלתי נמנע במשק החשמל.”

 

מנכ״ל תחנת הכוח הפרטית דוראד, אלי אסולין:

“יש חשש אמיתי מפני מחסור בחשמל בשנים הקרובות במדינת ישראל בעקבות העלייה בביקושים שרק ילכו ויגברו. הכניסה המהירה של רכבים חשמליים וחישמול התחבורה הציבורית שלא נלקחו בחשבון בתחזיות שנעשו בשנת 2019 עלולים להוביל לפגיעה משמעותית באספקת החשמל לאזרחי מדינת ישראל ולעליית מחירים. כדי להימנע ממצב זה, כבר עכשיו יש לפעול להקמת תחנות כוח המונעות באמצעות גז טבעי שמסוגלות לעבוד גם עם מימן, לצד קידום אנרגיות מתחדשות ואגירה. משק החשמל יזדקק לעוד תחנות כוח מגז טבעי לשמירת אמינות הספקת החשמל גם אם נצליח לעמוד באתגר של 30% אנרגיות מתחדשות בשנת 2030.”

 

נחום יהושע, כלכלן ראשי, מנהל הדלק, משרד האנרגיה:

“אתגר מעבר ל-95% רכבים חשמליים. יש היענות חיובית ברשויות המקומיות. נצא לסבב נוסף בסמי ציבורי ועמדות הטענה בקרוב. תשתיות ועמדות טעינה נמשיך ונתמוך. במרחב העירוני יש דילמה בין אפשרות לטעינה ושמירה על מרחב ציבורי פתוח. לכן מנסים לקדם תשתיות טעינה בחניונים. כמו בעולם, הכנת תשתיות בבתים חדשים, בתים משותפים, חניונים ציבוריים ומסחריים. בקרוב נשיק את האפליקציה שתיתן מקיום, זמינות ותעריפים של עמדות טעינה.”

 

שרת האנרגיה, קרין אלהרר: 

משבר האנרגיה העולמי הוא חסר תקדים שנוצר בגלל המלחמה בין רוסיה לאוקראינה שהוביל עלייה במחירי החשמל ושריפת פחם כתוצאה ממחסור באנרגיה. הלקח הראשון שקידמתי היה גיוון מקורות האנרגיה. כדי לשמור על שגרת הביטחון האנרגטי הוא לעשות גם וגם. המעבר הסופי הוא לאנרגיות מתחדשות וירוקות למען הילדים שלנו שלא תהיה שגרת בצורות, סופות וסערות. תמיד מתווספים עוד שיקולים שמחייבים ללמידה כפי שקורה כעת באנרגיה. גם בתקופת המעבר מחייבת אותנו להשתמש בגז טבעי.”

“בשבוע שעבר חתימתי מול אירופה לראשונה על אספקת גז טבעי. מי שהיה בוועידת האקלים בשנה האחרונה לא היה מאמין שנציגות אירופה תחתום על הסכם כזה של חתימה על שימוש בז טבעי. אבל המצב שנוצר מחייב זאת כעת לפחות עד 2030 ובבירור הפחתה עד 2050.”

עוד ציינה, כי: “קודם כל דאגנו למשק הישראלי ואחר כך לייצוא. הפכנו את היעד לאנרגיות מתחדשות עם האיחוד האירופי לצמצום פליטות חמצן ושיתוף פעולה עם המגזר הציבורי והפרטי למימן ירוק, אנרגיות ירוקות וגיוון מקורות. את הצלחתנו נמדוד במציאת פתרונות לכך, אנו מקציבים לכך תקציבים גדולים. אני מאמינה שהעתיד נמצא בבית, כאן, לכן אנו הולכים ומפתחים ומחפשים את הפתרונות והממציאים החדשים. בידיים שלנו להביא בגיוון מקורות האנרגיה ופתרונות האנרגיה.”

 

יו״ר ועדת הכספים, ח״כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו):

“דמיינו מדינה שאמורה להכפיל את האוכלוסייה פי שתיים בשנים הקרובות, ועתידה להגיעה לשיאי צריכת חשמל והיא פולטת פחמן ללא הרף שיוביל לעליית מפלס הים ונזקים בלתי הפיכים. מדובר על ישראל והמסקנה היא ברורה – חייבים לחשוב מחוץ לקופסה, לחשוב מהר ובעיקר לפעול מהר. התוכנית של שב ואל תעשה שהייתה פה לאורך שנים, לא עוד. ההסתמכות על הגז הטבעי לא מספיקה. מדובר במשימה לאומית ואסטרטגית שתחבר את כל המשרדים יחד, ותוביל למשק חשמל עתידי – יעיל יותר. רק דירקטיבה ממשלתית ברורה, שהביצוע שלה מתוכלל ברמה הגבוהה ביותר, תאפשר להתקדם בכיוון שכולנו רוצים: משק חשמל יעיל, גמיש, עונה על הביקושים, מבוזר, כלומר תחרותי ומוגן בפני איום צבאי, בטוח יותר וירוק יותר.

 

מנכ”ל משרד האנרגיה, ליאור שילת:

“אנחנו חיים במשק מאוד דינמי, משק האנרגיה משתנה לפעמים באינטרוולים של חודשים ולא של שנים. ברור שלמשק האנרגיה יש תפקיד משמעותי בעולם המיטיגציה והאדפטציה למשבר האקלים. זו תקופת העשייה שאנחנו חווים, כמובן זה פרי של עבודה מאומצת של אנשי המקצוע במשרד בחודשים האחרונים. חשיבות הבטחון באנרגיה והרציפות התפקודית, על זה משרד האנרגיה יקום ויפול. גם לא נוכל להתעלם ממגוון השיקולים – הגיאופוליטיים, הכלכליים וגם שיקולי האקלים והסביבה. אנחנו מנסים לתת תמיכה בפיתוחים ולתת מענה לאתגר הסייבר שאנחנו מתמודדים איתו בגלל הקפיצה האדירה של מתקני יצור חשמל מאנרגיות מתחדשות.

 

הועידה השנתית התקיימה בהובלת הארגונים המרכזיים במשק האנרגיה המתפתח, ביניהם: פורום יצרני חשמל פרטי מגז טבעי ומימן, איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל, אילת-אילות, איגוד יבואני הרכב בישראל, הבורסה לניירות ערך תל אביב, בשיתוף עם משרד האנרגיה, רשות החשמל וחברת נגה – ניהול מערכת החשמל.

 

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

nineteen − 16 =