מבחן דרכים: פיג'ו 308





הדור השני של פיג'ו 308 הגיע אלינו לפני חודשים ספורים כשהוא נושא עמו מדליות ותארים מאד מרשימים: מכונית השנה של 2014 באירופה, בחודש שעבר הוכתרה בחלק מהמדיות פה אצלנו כמכונית השנה בישראל, אחרים כתבו שלל פרסומים וביקורות משבחות, וכתבי הרכב קרעו שערות מראשיהם מהתרגשות. טוב, אולי הגזמתי, כמה שיער כבר נשאר להם על הראש.
ועכשיו ברצינות, פתיחה לא רעה לפיג'ו 308, ופתיחה לא פשוטה בשבילי, בעודי יושבת מול המחשב לכתוב את מבחן הדרכים הזה. זה לא שיש לי דברים שליליים לכתוב עליה, ההפך. גם הדברים השליליים, תכליתם חיובית, ולא בטוח גם שיורגשו על ידי כל נהג. על מה אני מדברת? קראו בהמשך המבחן את הפִסקה על צריכת הדלק.

   
מבפנים 
כמו רוב האירופאיות, כשנכנסים לתא הנהג של הפיג'ו, עדים לניקיון, סדר ומינימליסטיות, כשה-308 החדשה לוקחת את המינימום לקצה. היא קודם כל אלגנטית, לוח השעונים פחוס וחד, ההגה קטן ושמנמן, כמו זה של ה-208 הראשונה שנחתה אצלנו ב-2012. מסך המולטימדיה שמיד ארחיב עליו, ניצב במרכז התא, ותחתיו פס כרום כסוף שכמו תוחם אותו לרוחב, (ויכול לבלבל אתכם כמערכת עם כניסת דיסקים, אך לא כך הדבר), וזהו, אין כלום יותר, לא כפתורים ואפס התעסקויות. 




אז איפה הכל? איפה מסתתרת השליטה על לוח המחוונים, בקרת המיזוג, מערכת השמע, הווייז?
הכל נעוץ ב"מסמר הערב" – מסך המגע במרכז, הוא ששולט על כל אלה. בלחיצות פשוטות על לחצנים גדולים וברורים, הכל יובהר לכם דיי מהר. המוזיקה שתשמעו היא בעזרת חיבור הבלוטוס, USB, AUX, או למבוגרים שבינינו, או שאינם בעלי טלפון חכם – על ידי לחיצה על לחצן הרדיו. בסך הכל, צג המגע האינטראקטיבי הזה הוכח כאינטואיטיבי מאד גם למתקשים. שחקו איתו, חברו את הנייד שלכם בעזרת הבלוטוס ותיהנו מהמוזיקה שלכם, או מהדיבורית, בחנו את הנהיגה שלכם ואת נתוני צריכת הדלק באופציה אחרת, או שלטו על גובה הטמפרטורה ברכב, ועוד ועוד, בכמה לחיצות פשוטות.

ברשותכם, אחזור אל לוח המחוונים הפחוס ויפה למראה, כי שם נעוצה אחת משתי הבעיות הכמעט יחידות שמצאתי בפיג'ו 308. כיוון הספרות במד המהירות והסל"ד בו הפוכות! זה מבלבל! ומוזר. דבר נוסף באותו אזור – כיוונתי את ההגה הקטן והאהוב לגובה שנוח לי לנהיגה, אך למרבה הבאסה, או הצער אם תרצו, הוא היה גבוה יחסית וכיסה טפח נכבד מלוח השעונים, כך שבלית ברירה כיוונתי את ההגה נמוך משרציתי, ובזווית פחות נוחה, על מנת שהשעונים יישארו חשופים וברורים מול עיניי. יש להניח שזה מאד אינדיבידואלי, ולא כל אחד ייתקל בקושי הזה, וגם אוכל להעיד שהתרגלתי לנהוג כשההגה נמוך יחסית, ומדובר בפשרה דיי קטנה.  

מראה מבחוץ
יש פער די גדול בין המראה של הדור הראשון לדור האחרון של פיג'ו 308. הפנסים הקדמיים נותרו אורכיים וחדים, כשכעת קיבלו תוספת של שורת מנורות לד התוחמת כל צד. מכונית השנה באירופה קיבלה צורה עגלגלה יותר ושלמה ומלאה במקומות הנכונים, ועדיין דרמטית יותר ומסובבת מבטים. היא מזכירה קצת את הסיאט לאון וקצת יונדאי i30, ובשורה התחתונה, אחת ממכוניות ההאצ'בק (5 דלתות), המשפחתיות היפות בקטגוריה.  






נתונים טכניים: 
ה308 קיבלה פלטפורמה משופרת, מנוע ירוק ומשופר (פיור-טק PureTech), ותיבה מוצלחת יותר, חדשה בעלת 6 הילוכים. אלה שלושה פרמטרים שהחבר'ה בפיג'ו מאד מתגאים בהם. מנוע ה-1.2 ליטר מוגדש המפיק 130 כוחות סוס, מוכיח גם אופי ירוק, זיהום אוויר נמוך, במקביל להאצות ותאוצות טובות, שילוב מצוין מבחינתי. עם נתונים של 10 שניות מאפס ל-100 קמ"ש (מכונית משפחתית במשקל טונה ו150 ק"ג עדיין…), ו23.4 קמ"ג כבר ב- 1750 סל"ד, אפשר להיווכח שביצועים טובים של מכונית לא צריכים לבוא על חשבון הבריאות שלנו. ולא אכביר במילים, כי אם תתנו לי, חבל… רק אומר שהעולם הולך לכיוון הזה, בעיקר עולם הרכב וטוב שכך. למפרט הטכני המלא.

על תיבה וצריכת דלק
תיבת ההילוכים החדשה שואפת להילוך גבוה > משמע שמירה על סל"ד נמוך > משמע שיפור צריכת הדלק, כך שכל עוד תבחרו באופציית נהיגה אוטומטית תיווכחו לעליית הילוכים מוקדמת, כמו הילוך רביעי כבר ב-50 קמ"ש. "תופעת הלוואי" שמלווה לתכונה הזו של התיבה היא התחושה שאולי חלקכם מכירים מתיבות ידניות, כשנמצאים בהילוך גבוה ואתם במהירות נמוכה מדי, הרכב / התיבה "משדרים" לכם ברעד קל שזה הזמן להחליף הילוך. לא תגיעו לרעד עם התיבה האוטומטית של ה-308, אבל תחושו בשניות בודדות ב"חוסר ההתאמה" הזה בין המהירות להילוך, עד הסנכרון בין השניים.
וצריכת הדלק בהתאם – 12 קילומטר בנסיעה מעורבת, כשמערכת הstart and stop שמכבה את המנוע בעצירות, אף תשפר את הצריכה, לאלה הנוסעים בעיקר בעיר, וישאירו את המערכת הזו דולקת. 


את מרחב הפנים בתא הנוסעים ובתא המטען (470 ליטר), בחנתי שבוע וחצי לפני, בסקירה נרחבת שעשיתי על התאמת עגלות, מושבי תינוקות במכוניות שונות. אז נוכחתי לראות כמה תא המטען רחב ומרווח, ותא הנהג גם כן. אני אישית בגובה 1.68, ולא חשתי בחוסר מקום, אך שמעתי שאולי גבוהים יתקלו בקושי במושב הנוסעים. אז שימו לב, לגבוהים שביניכם, שהולכים לבלות כנוסעים מאחור, אולי ראוי שתבדקו את רמת הנוחות והמרווח בישיבה. 

פיג'ו 308 – 470 ליטר קיבולת בתא המטען. צילום: בני דויטש 

צילום: בני דויטש

לסיכום, מדובר במכונית משפחתית טובה, בטיחותית (6 כריות אוויר, 5 כוכבי ריסוק מקסימליים), מרווחת, עם מנוע קטן וירוק שלא סותר ביצועים טובים (מהירות, תאוצות בינים והאצות מהמקום). ב-308 החדשה לא תשמעו רעשי רוח או את רחשי מאמץ מהמנוע, וגם את מבחן הנוחות היא עוברת, כשתסעו על גבי באמפרים וכבישים פחות איכותיים היא תספוג בצורה ראויה במקום חוליות הגב שלכם.


ציון: 8.9

מחירהחל מ-132,990 ש"ח 
ועד 153,490 ש"ח בדרגת האבזור הגבוהה ביותר, כולל חלון שמש לאורך כל הגג, מושבי מסאז' וחימום.




מלכת הכביש בפייסבוק
ובאינסטגרם
כתבה על בחירת מכונית השנה באירופה 2014

ענת דניאל

ענת דניאל - עורכת אתר הרכב והצרכנות 'מלכת הכביש' מהקמתו ב-2011. כתבת רכב וצרכנות, עורכת מוספים, ומובילת דעת קהל בתחום ב-14 שנים האחרונות. שופטת בטקס הבינלאומי השנתי לבחירת רכב השנה - Woman's world car of the year.

Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments