סקירה וחוות דעת על מערכת הבטיחות לרכב MOVON

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

עדיין מתלבטים אם להתקין ברכב מערכת בטיחות מתקדמת? אולי נצליח לעזור לכם להחליט. סקירה וחוות דעת על מערכת הבטיחות לרכב MOVON

מותק הצג גדל. הצג החדש של מערכת הבטיחות MOVON

חינם? תביא שניים. כך הולכת הבדיחה המוכרת על לוחות הברית. כולנו אוהבים חינם, אין כסף ולמרות שרוברט היינליין ואחריו גם מילטון פרידמן, קיבעו את המשפט “אין ארוחות חינם” (There is no such thing as a free lunch), לפעמים, באופן מפתיע, כן אפשר ליהנות, ממשהו כמעט בחינם. בואו נבדוק אם מגיעה לכם “ארוחת חינם” שכזו.

האם יש לכם רכב נוסעים פרטי, בבעלות פרטית, שעלה על הכביש בתקופה שבין ה-01.01.2000 ועד ה-01.05.2017?

אם עניתם בחיוב וטרם התקנתם בו מערכת בטיחות מאחת החברות בשוק, סימן שאתם פראיירים. למה? כי מדינת ישראל, לפי תקנה מספר 151, מחזירה לכם בשלוש פעימות, דרך אגרת הרישוי סך של 1,500 שקלים חדשים, 700 ₪ בשנתיים הראשונות (כל שנה) ו-100 ₪ בשנה האחרונה. זה, לפני ההנחה שמגיעה לכם בביטוח החובה, בין 100-300 ₪ לשנה. היות ומערכת בטיחות, עולה בין 1,800 ₪ – 2,100 ₪, טכנית, אתם זכאים לארוחת חינם, אין כסף. אבל למעשה, מדינת ישראל, מחזירה לכם לראשונה כסף, וחוסכת לכם הוצאות עתידיות, תוך סיוע בשמירה על הבטיחות והזמן שלכם, על כך ועוד, בכתבה הבאה.

פלאפון הייתה שם קודם. למעשה מ-1986, ואף קצת לפני, הציבור זכה להנות משרותי טלפון סלולארי בישראל. מאז, השם הנרדף לטלפון סלולארי הוא “פלאפון”, למרות שסלקום ואורנג’, כבשו את השוק, כל אחת בדרכה, שנים אחר כך. ב-1999, נוסדה מובילאיי, ולאחר שהטכנולוגיה פרי יצירתה, שולבה בלא מעט כלי רכב, ברמת היצרן, רובנו עדיין קוראים למערכת הבטיחות המצפצפת, שהותקנה במאות אלפי כלי רכב, בשוק האפטרמרקט, “מובילאיי”. 

אז זהו, שלמובילאיי, כבר יש מתחרים, ובארץ, מתמודדים מולה שני מוצרי מדף: מערכת ה-SDS, מבית AWACS ומערכת ה-MOVON, המשווקת בישראל על ידי “א.ד.י מערכות”, אותה אנו סוקרים היום.

MOVON, החברה הקוריאנית, יצרנית מערכת הבטיחות שהותקנה אצלי, החלה בתור מעבדת ניסויים, בתחום הרכב, בקוריאה, לפני כעשרים שנים. ב-2011, נכנסה החברה באופן רשמי לפיתוח מערכות עזר לנהג. במבט ראשון, מדובר על מוצר זהה למובילאיי, המסך, מעוצב יותר, צלילי ההתראה אחרים, אך התוצאה, פחות או יותר זהה.

אם טרם נסעתם ברכב עם מערכת בטיחות חיצונית, המותקנת בארץ, הרשו לי להיות כנה איתכם, מדובר על מערכת שמציקה לנהג ומתריעה על כל דבר בדרך, בדיוק כמו מובילאיי. אחרי שעה, בא לכם לקלל את המתקין ואת כל הדמויות המטריארכליות, בעלות המכנה המשותף לשערות שהשאיר ברכב, בזמן ההתקנה. למה עשיתי זאת? אני שואל את עצמי, ועונה לעצמי, מיד, שזה לא המערכת, זו תרבות הנהיגה בישראל, ובתוך עמי אני חי.

נתחיל מהבסיס, נתיבים. אי שם, בשיעורי הנהיגה שלקחתם לפני עשור, שניים או יותר, הסבירו לכם שה”וינקר”, אותה ידית משמאל להגה, מאותתת לנהגים בקרבת הדרך, את כוונותיכם. LDW, נעים מאוד, ראשי תיבות של Lane Departure Warning, עוברים נתיב בלי לאותת? MOVON תתרעם עליכם, תציג על הצג באדום את הנתיב שחציתם, ותזכיר לכם שבפעם הבאה, עדיף שתאותתו. למה זה טוב? זה מצוין, במיוחד אם לא שמתם לב בזמן שהתעסקתם בטלפון, וכמעט ונכנסתם ברכב אחר או בקיר הפרדה. לאחר כחודש עם המערכת, כישורי האיתות שלי, השתפרו פלאים, נדיר שהיא מעירה לי. וזה בטוח גם לי וגם לכם.

נמשיך, FCW ו-SDA, שזה במילים אחרות Forward Collision Warning ו-Safe Driving Alarm, שתי פונקציות, אשר למעשה משמשות לאותה מטרה. רואים את הרכב מקדימה? יופי. גם MOVON רואה. היא אפילו כותבת לכם מה המרחק (בשניות), עד שתמצאו את עצמכם תקועים מאחור בבאמפר של הליצן הזה, שמחליט להאט דווקא בכביש 6. היות ויש המון ליצנים כאלה, ואתם שוב פוזלים לעבר הודעת הווטסאפ בטלפון, תתפלאו כמה זה חשוב. זה חשוב לא רק במהירויות נהיגה מהירות, אלא גם במהירות גלישה איטית, בפקק.

רק תחשבו כמה זמן יקח לכם להחליף פרטים, להתקשר לחברת הביטוח, לנסוע למוסך, לקחת רכב חליפי, לשלם את ההשתתפות העצמית… כל זאת כי נישקתם טמבון של נהג בדרך. מזל שזה רק טמבון, אה?

לא השתכנעתם עדיין?

חשבתם פעם כתוצאה ממה נגרמות מרבית תאונות הדרכים? היסח דעת, בין אם מבקבוק שתיה שנפל, מבט לילד במושב האחורי, הצצה לעבר הטלפון הסלולארי או הודעת ווטסאפ, עייפות שגורמת לחוסר ריכוז, אי שמירת מרחק… אלו בהחלט חלק מהסיבות. הידעתם שיש ירידה של בין 30-40% בכמות התאונות חזית-אחור שמדווחים המוסכים? תלוי את מי שואלים, כי יש שטוענים שלפחחים יש הרבה פחות עבודה, מאז שהרכבים החדשים מגיעים עם מערכת בטיחות, בין אם בהתקנה מקומית (Mobileye, AWACS או MOVON) ובין אם מקורית מהיצרן, כמו במרבית רכבי היוקרה ורוב הרכבים החדשים. 

MOVON - מערכת בטיחות מתקדמת לרכב בהתקנה מקומית

אבל עוד לא תמו כל פלאיך. למעשה, MOVON, מציעה עוד כמה יתרונות, שלא היו מוכרים עד כה במערכות העזר לנהר בישראל. נתחיל מההתראה הבסיסית, כשאתם מכבים את הרכב, “להתראות, אנא בדקו שלא השארתם ילדים ברכב”, שאמורה לגרום לכם להסתובב בכל פעם, כמו נהג אוטובוס, שעושה סיור ולבדוק שהדברים היקרים לכם בעולם, לא נשארו ברכב.

נמשיך עם ה-FVSA, שזה באנגלית, Forward Vehicle Start Alert, צפצוף קטן, שמתריע לכם כשהרכב שעומד לפניכם ברמזור, החליט לזוז. אגב, לטעמי, דווקא בישראל, מערכת זו, מותקנת ללא עלות, בדמות נהג עצבני, שנצמד לרכבכם מאחור, שמצפצף לכם צפצוף ארוך, יד ימין, מונפת, ואיחולים לבביים, שפשוט אינם נשמעים. אבל זה בהחלט כיף, לקבל התראה כזו, אם פתאום מחשבותיכם נודדות.

זיהוי תמרורי מהירות. כמו ילד מתלהב, שהרגע סיים ללמוד מספרים, MOVON מקריאה לכם את המהירות המותרת, שמופיעה על תמרור התנועה העגול עם המסגרת האדומה. לא, זה לא מספר כביש, זו המהירות המותרת, בקטע הכביש, שנכנסתם אליו כרגע. אל דאגה, אם עברתם את המהירות המותרת, תקבלו עוד התראה. זה מעצבן, אבל, בלילה, זה אפילו יכול לשמור על ערנות מסוימת.

הדובדבן שבקצפת, והאופציה שבאופן אישי, אהבתי, הכי הרבה הוא ה-DVR. כל מערכות העזר לנהג, המותקנות היום ברכבים בישראל משתמשות בניתוח וידאו/תמונה. למעט מערכת אחת של AWACS שכוללת גם רדאר, כל המערכות כוללות מצלמה איכותית, והפעם יש לנו גישה אליה. במחיר המערכת, אתם מקבלים מצלמת DVR איכותית, אשר שומרת את  הנסיעה שלכם בצורה מעגלית לתוך כרטיס הזכרון ובנוסף, במקרים של שינוים קיצוניים ב-G (האצה/ האטה), כגון בבלימת חרום או תאונה, שלושים השניות האחרונות מצטרפות אוטומטית לשלושים השניות הבאות ונוצר קטע של דקה, שתוכלו להעביר אחר כך לחברת הביטוח, בכדי להוכיח שאין לכם אחות, או יותר נכון, שלא אתם אשמים בתאונה, לא עליכם.

ולא רק זה, ניתן לחבר בתוספת תשלום גם מצלמה אחורית (ברוב המקרים) או מצלמה פנימית ולקבל גם הקלטת קול (אפשר לבטל בקלות), ממה שמתחולל אצלכם ברכב. יש בעיה במערכת? בכל רגע נתון בנוסף לסרטון תוכלו לראות מה הייתה מהירות הנסיעה, האם לחצתם על הבלם? האם הפעלתם איתות וכו’. חלומו של כל בוחן רכב.

זוכרים את השאלה ששאלתי בתחילת הכתבה? אם התשובה היא כן, יש לכם שתי אופציות. ללכת להזמין מערכת בטיחות, וכאחד שנסע הן עם ה-מובילאיי והן עם ה-MOVON, אני מעיד בלב שלם שה-MOVON היא מערכת העזר לנהיגה שנותנת את התמורה הטובה ביותר למחיר היום בישראל. האופציה השנייה היא לחכות, עד שמישהו במשרד התחבורה, יתעשט, ויבין, שאין צורך להחזיר את הסכום דרך הטסט בשלוש פעימות, פשוט החזירו את הסכום בפעימה אחת, או פשוט תנו לכל אזרח בישראל להוריד קופון על סך 1,500 שקלים לטובת התקנת מערכת בטיחות, שיגיע לו יחד עם הטסט השנתי. אבל הרי במדינת חלם, אנו חיים, ועד שזה יקרה, רק דעו שכמות ההתקנות מוגבלת על ידי משרד התחבורה לכמה עשרות אלפים, וזוכה מי שזוכה אחרון.

MOVON, מובילאיי או AWACS, לכו על זה, רק אל תגידו שלא שמעתם.  

follow and like
fb-share-icon0

3 Replies to “סקירה וחוות דעת על מערכת הבטיחות לרכב MOVON”

  1. לא הצלחתי למצוא הדרכה לדבר שנראה לי מאד אלמנטרי.
    המצלמה שומרת את הקבצים עד שהזכרון מתמלא, ואז תמונות חדשות שנכנסות מוחקות את הישנות (FIFO),
    במקרה תאונה, אם אני רוצה להקפיא את פעולת המצלמה כדי של תמשיך לעבוד, ולשמר את הקבצים הקיימים.
    מה עלי לעשות במקרה שכזה?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

one × four =