קופרה פורמנטור | גרסת 2.0 ל’ טורבו | מבחן דרכים

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

קופרה פורמנטור 2.0 ל' טורבו מבחן דרכים
קופרה פורמנטור | גרסת 2.0 ל’ טורבו | מבחן דרכים

מה השם של הרכב הזה? זה קרוסאובר? זה נוסע מהר? כמה סוגר? אלו רק חלק מהשאלות שנשאלנו במהלך סוף השביע שבילינו במחיצת הקופרה פורמנטור. באנו לעשות לכם סדר

 

אם אתם חובבי רכב שנחתו הרגע מהחלל החיצון, יכול להיות שטרם שמעתם על מותג קופרה. קונצרן פולקסוואגן לקח את שם תת הדגם קופרה שהוצמד לדגמי הקצה של היצרן סיאט, והפך אותו למותג עצמאי. כמה עצמאי? את המילה סיאט לא תמצאו ברכב (פרט לשם ה-Bluetooth של מערכת המולטימדיה, פאדיחה) וגם לא באולם התצוגה. לקופרה יש אולם תצוגה (מרשים) משל עצמו ואנשי מכירות העוסקים במכירת רכבי קופרה בלבד. קצת מזכיר את פיאט ואבארט לצורך העניין. 

 

קופרה פורמנטור חוות דעת
עיצוב אגרסיבי ומוחצן. קופרה פורמנטור

 

קופרה פורמנטור מנועים

 

עיצוב חיצוני

במילה אחת – מוחצן. החלק הקדמי אגרסיבי למדי עם שלל קווים חדים, שבכה קדמית גדולה, שבמרכזה סמל הקופרה וכונסי אוויר גדולים בפגוש. מבט מהצד חושף חישוקי 19″ גדולים וצללית היושבת על משבצת שבין קרוסאובר לבין הצ’באק, בעיקר בעקבות גובה של 153 ס”מ (לעומת הקופרה אטקה לדוגמה, המתנשאת לגובה של 161 ס”מ). מאחור, למרות שבתמונות יש אומרים שהפורמנטור מזכירה קרוסאובר קוריאני מסויים שנמכר בכמויות אדירות בארצנו, במציאות המצב שונה לחלוטין. שוב, מראה אגרסיבי ומוחצן הכולל קווים חדים, ניפוחי כנפיים אחוריות, ספויילר, דיפיוזר אגרסיבי וזוג מפלטים כפולים המבצבצים בכל צד. לא מעט מבטים הפורמונטר משך במהלך סוף השבוע, ובצדק. חלקם גם בזכות הצבע המיוחד והמפונק של רכב המבחן שמותר לשטוף רק בשטיפה ידנית על מנת שיישמר.

 

קופרה פורמנטור ביקורת
קופרה פורמנטור תא נהג

 

קופרה פורמנטור מולטימדיה
מסך מולטימדיה

 

קופרה פורמנטור תא נוסעים

 

קופרה פורמנטור תא מטען
תא מטען בנפח 420 ליטר

 

תא נהג ונוסעים

כדי להזכיר לנו שמדובר במותג עצמאי, בקופרה מותקנות נורות לד המאירות את המדרכה בסמל הקופרה, בספי דלתות מוארים הכוללים כיתוב CUPRA ובשטיחים הכוללים גם הם את סמל המותג. אנו מתיישבים במושב הנהג המתכוונן באופן חשמלי וכולל חימום ותמיכה לגב התחתון. המושב חובק אם כי העור בו הוא עטוף מספק תחושה סינטטית יחסית למושבים אחרים בהם ישבנו. איכות שאר החומרים, הגימור וההרכבה טובה יחסית והדשבורד כולל פלסטיק רך למגע עם קו תפירה בחלקו העליון. 

לוח המחוונים, בהתאם לאופנה העכשווית, דיגיטאלי וכולל מספר תצוגות משתנות לבחירת הנהג. מסך המגע שבמרכז עצום במונחי עולם הרכב – 12″. המסך ממוקם גבוה במקום נוח ונגיש ומתחתיו בוררי מגע (טאץ’) לטובת תפעול טמפרטורת בקרת האקלים לנהג ולנוסע. פתרון אלגנטי ופרקטי ליצרנים שהחליטו לבטל את השליטה הנפרדת על מערכת בקרת האקלים ולהעבירה למערכת המולטימדיה. 

מבט מעלה חושף מראה מתכהה אוטומטית (אלקטרוכרומטית) ומעליה גג שמש פנורמי הנפתח בחציו הקדמי, הכולל וילון האוטם את אור השמש בצורה כמעט מוחלטת. בין המושבים משענת יד אשר, כמקובל ברכבי הקונצרן, מתכווננת, מעלה/מטה/קדימה/אחורה ומתחתיה תא לא גדול במיוחד הכולל שקע 12 וולט. ואם בשקעים עסקינן, שאר השקעים בקופרה, ארבעה במספר, הינם מסוג Type C. טעינה אלחוטית מוצעת גם היא. כיסי הדלתות לא גדולים במיוחד, אך מנגד, תא הכפפות כולל עוד תא קטן נפרד המוסיף לפרקטיות. לאוהבי תאורת האווירה נספר כי הפורמנטור מציע שלל צבעי תאורה, וכמו כן מצב בו התאורה תשתנה בהתאם למצב הנהיגה בו בחרתם. 

המושב האחורי מציע מרווח ברכיים וראש טוב, אם כי שלושה מבוגרים יתקשו לשבת עקב מרווח ראש בעייתי לנוסע שישב צמוד לדלת ורצפה גבוהה תחת מרכז המושב האחורי בעקבות תעלת גל ההינע. כן. הפרומנטור כוללת הנעה כפולה. מבחינת אבזור, הנוסעים מאחור ימצאו פתחי מיזוג עם בקרת אקלים נפרדת, משענת יד נשלפת ממרכז גז המושב, מחזיקי כוסות, פתח לתא המטען, תאורת פנים (מצוינת) אישית לכל נוסע ושני שקעי Type C. תא המטען כולל רצפה גבוהה יחסית בעקבות גלגל חלופי ומסוגל להכיל 420 ליטרים בלבד, 65 ליטרים פחות מאשר בקופרה אטקה. 

 

קופרה פורמנטור 2.0 ליטר
האחיזה גבוהה והביטחון מאחורי ההגה גבוה מאד. קופרה פורמנטור

 

מתניעים

לקופרה מספר מצבי נהיגה – חסכוני, שטח (?!), ספורט ולמי שזה לא מספיק, יש מצב קופרה, קיצוני יותר מספורט. בגדול הפרמטרים שמשתנים בין המצבים השונים הם תגובת המצערת, תגבור ההגה, תגובת תיבת ההילוכים, המתלים האדפטיבים וה… צליל הבוקע מהרמקולים. כן, קראתם נכון. בקופרה פורמנטור יש תגבור לצליל המנוע באמצעות מערכת השמע. הצליל המופק רחוק שנות אור ממנוע 4 צילינדר בטור ומזכיר יותר מנוע V8 בשרני. בנוסף, לאחר לחיצה על כפתור ההתנעה, מנוע הקופרה מתעורר לחיים כשתי שניות לפני מערכת המולטימדיה ולכן תגבור הצליל הסינטטי בולט עוד יותר.

למרות הביקורת, בחרנו לנהוג ברוב המוחלט של הדרך עם התגבור הנ”ל, שמוסיף לאווירה הקרבית מאחורי ההגה, במיוחד בשילוב הבאקפיירים העמומים שנשמעים מכיוון המפלט בזמן העברת ההילוכים תחת רגל כבדה על דוושת התאוצה. לשואלי ה-“כמה פותח?” נוכל לספר שבזכות מערכת ההנעה הכפולה, היציאה מהמקום מהירה במיוחד, עם 4.9 שניות ל-100 קמ”ש. לשואלי ה-“כמה סוגר?” נספר כי מהירותה המרבית של הפורמנטור, על פי מפרט היצרן, מוגבלת אלקטרונית ל 250 קמ”ש (לא, לא בדקנו).

בזכות המתלים האדפטיביים הניתנים לכיול לשלל מצבים, נוחות הנסיעה בעיר טובה אם נתחשב בייעוד הרכב. מחוץ לעיר משקלה וגובהה של הפרומנטור מורגש ומייצר זוויות גלגול גבוהות ממה שהיינו מצפים מרכב קצה אך נמוכות משמעותית מאשר בקרוסאוברים אחרים עליהם נהגנו. האחיזה גבוהה והביטחון מאחורי ההגה גבוה מאד. הפרומנטור מיועד להגיע מהר ובביטחון ליעד הבא, ומנוע הטורבו, התיבה הרובוטית כפולת המצמדים וההנעה הכפולה עובדים מאד קשה על מנת שהנהג יוכל לעשות זאת בנחת. כלומר, הפורמנטור ככל הנראה יציג זמני מסלול מצוינים וימנע טעות פאטאלית מצד הנהג, גם בפניות ההדוקות במיוחד, אך לא בהכרח יצטיין במדד החיוכים עקב צורך במעורבות נמוכה יחסית של הנהג. 

תיבת ההילוכים כפולת המצמדים בעלת שבעה יחסית העברה מצוינת. מגיבה ללחיצות השיפטרים מאחורי ההגה במהירות ומחליפה הילוכים במהירות גבוהה אף יותר. התיבה מהירה גם ביחס לתיבות רובוטיות כפולות מצמדים של רכבים אחרים בקונצרן. שיוט ב-120 קמ”ש יניח את מחט הסל”ד האלקטרונית על קצת פחות מ-2,000 סל”ד. במהירות זו נשמר השקט היחסי בתא הנוסעים (בהנחה וביטלתם את רעשי המנוע ממערכת השמע). בורר ההילוכים קטן, כמיטב האופנה העכשווית, ולדעתנו מדובר במשהו פחות “מזמין” ברכב ספורטיבי. אין לנו הרבה ברירות ונאלץ להתרגל לתופעה. כמה שותה?  כ-9 קילומטר לליטר במבחן שלנו. עם מנוע כזה, משקל של 1,650 ק”ג, מערכת הנעה כפולה ורכב שדוחק בך לדחוק בו חזרה, אל תצפו לקבל מספר דו ספרתי. 

 

קופרה פורמנטור נסיעת מבחן

 

בטיחות

כמקובל ברכב ברמת המחיר של הפורמנטור (259,900 ש”ח), בפורמנטור מותקנות שלל מערכות בטיחות וביניהן: חיישני חניה קדמיים, תיקון סטייה מנתיב, בלימה אוטונומית, תאורת לד, התראה על רכב בשטח מת (המופיעה באופן אלגנטי כחלק מתאורת האווירה), 10 כריות אוויר ועוד ועוד. 

 

קופרה פורמנטור מחיר

 

לסיכום

קופרה פורמנטור יושב על משבצת נישתית ומיועד לאנשים שמחפשים קרוסאובר פרקטי שמסוגל להגיע מהר (מאד!) ובבטחה ליעד. כקרוסאובר, יתרון הפרקטיות גבוה ומאפשר גם לרדת מידי פעם לשבילים. החסרון הוא שלא מדובר בפלטפורמה אידאלית לרכב ספורטיבי, ולכן, לנהגים שחשובה להם הנאה מנהיגה ומוכנים להקריב בשטח הפח, בגובה הרכב, ובתא המטען (40 ליטר פחות), שווה לשקול את האחות הקטנה, הנאה והקלה ב-160 ק”ג, הלאון, הכוללת הנעה רק לזוג הגלגלים הקדמיים אך ככל הנראה מצריכה מעורבות גבוהה יותר מצד הנהג ובתמורה תספק גם יותר חיוכים. 

 

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

5 × one =