שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה – טור משפט ותעבורה

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה – טור משפט ותעבורה

מאת: עו”ד דרור כהנוביץ’

 

נוהגים ומדברים
הכתבה פורסמה לראשונה בתאריך: 18.5.2016
הכתבה נערכה בתאריך: 26.4.2020

עבירת שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה – חוקים וענישה 

 

ישראלים אוהבים את הטלפון הנייד שלהם, אוהבים לדבר, לסמס ולשלוח הודעות, לגלוש, ובעיקר לבדוק מה חדש בפייסבוק. העניין הוא שאנחנו אוהבים גם לעשות את זה בזמן נהיגה, וכאן זה מתחיל להיות מסוכן. מדי חודש נרשמים אלפי דוחות על עבירה זו.
קודם כל, נבהיר ששימוש בטלפון נייד בזמן הנהיגה, גם אם הוא בדיבורית, הוא מסוכן. חשוב להבין שכשאנחנו מדברים בטלפון, בין אם הוא מוחזק ביד או באמצעות דיבורית, דעתנו מוסחת מהכביש. מחקרים שבדקו נהגים בסימולטורים הראו, שנמצא איחור בתגובה למצבי חירום אצל נהגים שהיו שרויים בשיחת טלפון, בדומה מאוד לאיחור בתגובה שמוצאים אצל נהגים שיכורים. לכן מומלץ להמעיט בשיחות בזמן הנהיגה, גם אם אתם כל היום נמצאים על הכביש.
מה אומר החוק בעניין שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה?
תקנה 28(ב) לתקנות התעבורה קובעת:
(1) בעת שהרכב בתנועה, הנוהג ברכב –
(א) לא יאחז בטלפון קבוע או נייד, ולא ישתמש בהם ברכב אלא באמצעות דיבורית;
(ב) לא ישלח או יקרא מסרון (
s.m.s);
(2) בתקנת משנה זו –
“דיבורית” – התקן המאפשר שימוש בטלפון בלא אחיזה בו ובלבד שאם ההתקן מצוי בטלפון, הטלפון יונח ברכב באופן המונע את נפילתו;
“טלפון” – מכשיר המיועד לתקשורת אשר קיימים בו לחצנים לחיוג.
הקנס הצמוד לעבירת שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה הוא 1000 ₪ והעבירה גוררת רישום של 4 נקודות לחובת הנהג במשרד התחבורה.
מה אנחנו למדים מן התקנה?
1. שימוש בטלפון כולל גם החזקה שלו ביד. נהגים רבים סבורים, שאם הם נוהגים ומחזיקים את הטלפון ביד, ולא צמוד לאוזן, הם לא עוברים עבירה. בנוסף, נהגים רבים מגיעים לבית המשפט עם פלט שיחות מחברת הסלולר, שמוכיח לטענתם כי לא התקבלה שיחה בזמן שנרשם הדו”ח. זה לא עוזר להם כי מספיק שהשוטר כותב שראה את הנהג מחזיק בטלפון כדי להרשיע בעבירה.
2. שימוש בדיבורית הפנימית של הטלפון (ספיקר) מחייב את הצמדת הטלפון לרכב בצורה שלא יפול. מכאן שגם אם הנהג בוחר להשתמש בדיבורית הפנימית של הטלפון, עליו להצמיד את הטלפון באמצעות מתקן מקבע לרכב – כמו הזרועות שנצמדות לחלון או ללוח השעונים ומחזיקות את הטלפון.
3. שימוש בטלפון כולל גם מסרונים – העברה או קריאה של sms אסורה בזמן הנהיגה, גם אם הטלפון מקובע ברכב או בדיבורית. נושא הגלישה הסלולרית עדיין לא נדון בפסיקה, אולם נראה כי ניתן לקבוע כי פעולת גלישה סלולרית בזמן נהיגה היא “שימוש” בטלפון, כהגדרת החוק.
4. “טלפון” מוגדר כמכשיר עם לחצנים, כי בזמן שהתקנה הותקנה לא היו טלפונים עם מסכי מגע.  למרות זאת, גם אם בסמארטפון שלכם אין לחצנים אלא רק מסך מגע, הוא יחשב טלפון. 

שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה – טור משפט ותעבורה
האם ניתן לעשות שימוש באוזניה של הטלפון בזמן הנהיגה?

 העניין נדון בבית המשפט העליון. תקנות התעבורה קובעות “לא ינהג אדם רכב ולא ילך עובר דרך בכביש כשלאוזניו צמודות אוזניות”. המדינה טענה כי התקנה אוסרת גם על הצמדה של אוזניה אחת לאוזן ולכן יש כאן עבירה. הנאשמת טענה כי הפרשנות של “אוזניות” מחייבת שימוש בשתי אוזניות ולא באחת. בית המשפט העליון קיבל את הערעור, ופסק כי יש לבחור באפשרות המקלה עם הנאשמת, והיא – ששימוש באוזניה אחת אינו נחשב עבירה.

שימו לב שאסור לעשות שימוש בסמארטפון באמצעות שתי אוזניות.
האם ניתן לעשות שימוש בטלפון בזמן עמידה ברמזור או בפקק?

התקנה מחייבת שהרכב יהיה “בתנועה”. הדבר נדון בפסיקה רבות, ובסופו של דבר בפברואר 2014 פורסמה הנחיה של אגף התנועה לשוטרים שלא לרשום דוחות לנהגים העושים שימוש בטלפון  נייד בזמן עמידה ברמזור, בצד הכביש או בכל מקום אחר ומכל סיבה אחת.
אז למה לא לעשות שימוש בטלפון ברמזור או בפקק?
הניסיון מלמד שקשה מאוד להפסיק את השיחה או את השימוש בטלפון מיד עם התחלפות האור ברמזור, ואז נהגים ממשיכים לדבר עוד כמה שניות כשהרכב בתנועה ועוברים עבירה.
האם ניתן לעשות שימוש בטלפון נייד המוכנס לתוך קסדת האופנוע?
רוכבי אופנוע רבים עושים שימוש בטלפון נייד באמצעות הכנסתו לקסדה והצמדתו ללחי. בתי המשפט לא אהבו את האילתור  הזה וקבעו שמדובר בסיכון בטיחותי, כי הטלפון עלול ליפול בזמן הנהיגה, וגורם לזה שהרוכב עסוק בטלפון ולא בנהיגה.  לאלה מכם שרוכבים על אופנועים, מומלץ לקנות קסדה עם מערכת דיבורית פנימית בתוכה. זה בטוח יותר וימנע דוחות.
אז איך מותר להשתמש בטלפון בזמן הנהיגה?
מומלץ לרכוש זרוע הצמדה של הטלפון לחלון הרכב או ללוח השעונים. הזרוע עולה עשרות שקלים בודדים ותמנע דוחות יקרים יותר. בנוסף, מומלץ לרכוש דיבורית בלוטות’, אם אין כזו מותקנת ברכב, שנצמדת לסך השמש ותמנע מכם לגעת בטלפון בזמן הנהיגה.
אם בכל זאת אין לכם דיבורית או זרוע הצמדה לרכב, עצרו במקום בטוח, לא בשולי הכביש, ותעשו שימוש בטלפון.
ומעבר לזה, התרכזו בנהיגה. לטענת אגף התנועה במשטרת ישראל, אחד הגורמים הראשיים לתאונות בשנים האחרונות הוא הסחת דעת בנהיגה. טלפון נייד שנמצא ברכב וכל רגע מצפצף על קבלת הודעות גורם לכם להסחת דעת. ברוב הפעמים לא קורה דבר כי נהגים לא צריכים להגיב למצבי חירום בכל רגע, אבל כשיקרה מצב שידרוש תגובה מהירה, איחור בתגובה עלול להיות ההבדל בין חיים למוות.
אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, ו/או חוות דעת משפטית. בכל מקרה יש להתייעץ עם עו”ד מוסמך על מנת לקבל ייעוץ המותאם לנסיבות המיוחדת ולנתוני המקרה הספציפי וכל מקרה יש לבחון לגופו.

 

דרור כהנוביץ’ הוא עו”ד העוסק בדיני תעבורה במשרד עורכי דין לאה גולדמן, חובב רכב וכותב בבלוג “אב במשרה מלאה”.

follow and like
fb-share-icon0

7 Replies to “שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה – טור משפט ותעבורה”

  1. חשוב מאד לדעת את הדברים האלה. לצערי למרות הענישה היחסית כבדה ולמרות כל ההתקנים והדיבוריות
    איפה שלא תסתכלו על הכביש תראו אנשים נוהגים עם הפלאפון ביד.

    אילן.

  2. ממסה להבין… ״לא עבירה״ זה אסור או מותר? (בהתייחס לנהיגה עם אוזניה אחת כדיבורית)?
    תודה על המאמר החשוב! 😉

  3. תגובה לגבי שימוש באוזניה – תקנות התעבורה אוסרות על שימוש באוזניות לעוברי דרך (נהגים וגם הולכי רגל). על פי פסיקת בית המשפט העליון, מותר לעשות שימוש באוזניה (באוזן אחת בלבד) בזמן נהיגה. אסור להשתמש בשתי אוזניות בזמן נהיגה. כמו כן, אסור לאחוז את הטלפון ביד בזמן הנהיגה, גם אם עושים שימוש באוזניה.

  4. יואב שלום,
    שימוש במסך מגע של הרכב הוא מותר כל עוד הוא לא גורם להסחת הדעת מהנהיגה. ברור שמותר לך לגעת במסך בזמן הנהיגה כדי להפעיל מערכות שונות ברכב – רדיו, מזגן, מערכת ניווט, וגם שימוש בטלפון באמצעות מסך הרכב מותר.
    החוק קובע כי אסור להציג ברכב תצוגה בזמן הנהיגה הנראית לעיני הנהג – הכוונה לסרטונים למינהם שניתן להציג בחלק מהמסכים, שאסור להציג בזמן הנהיגה. מותר להציג תצוגה של מערכת ניווט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

5 × five =