המהפכה החשמלית כבר כאן: מאיפה הכל התחיל ומה צפוי לנו?

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

נתון מכירות רכב חשמלי בכל 2020 הוא נתון המכירות בחודש אחד ב-2021. חברות רכב חשמליות מסין צצות בארץ כמו פטריות אחרי הגשם, דגמים חשמליים ונטענים מגיעים אחד אחרי השני, וכל נושא בניית תשתיות רכב חשמלי / עמדות טעינה מקבל בוסט אדיר בשנה האחרונה – כשכולם כבר שמים שם את כל הז’יטונים שלהם. האם המהפכה החשמלית הגיעה לישראל? הו, כן!  אם זה לטובה או לרעה, ימים יגידו…

 

כלי רכב חשמליים 2021
המהפכה החשמלית כבר כאן: מאיפה הכל התחיל ומה צפוי לנו?

 

אי אפשר לדבר על מגמות בעולם הרכב, בלי לדבר ארוכות על “מהפכת” הרכב החשמלי, שעד לפני שלוש-ארבע שנים עוד הייתה בחיתוליה.

זה התחיל במכונית קטנה חשמלית פה, דגם היברידי נטען שם, עד שב-2015 ארצות הברית ואירופה התעוררו לסקנדל הגדול ביותר שידע עולם הרכב, ה”דיזלגייט”, פרשת זיהום נתוני פליטת מזהמים של מליוני כלי רכב בעולם, והשאר היסטוריה. העולם המערבי, המתקדם קיבל קריאת השכמה מנתוני זיהום גבוהים ולא נורמטיביים, ויצא למלחמת חורמה ברכבי הדיזל, והבנזין. היריעה קצרה מלהכיל את כל מה שהתחולל בתחום הרכב בשנים האחרונות. ב-2017 נכנסו לתוקף תקנות זיהום מחמירות – האיחוד האירופי פיתח מבחן חדש, המכונה נוהל בדיקת רכבים קלים ברחבי העולם שנקרא WLTP, המסתמך על נתוני נהיגה אמיתיים, שנאספו מרחבי העולם, וזנח את מבחן המעבדה הישן  NEDC– “מחזור הנהיגה האירופי החדש”, שתוכנן אי שם בשנות השמונים, שבדק את רמת פליטת המזהמים וצריכת הדלק של כל רכב על סמך פרופיל נהיגה תיאורטי.

תעשיית הרכב של האיחוד האירופי בירכה על המעבר ל-WLTP ותרמה באופן פעיל לפיתוח התקנות הללו. ממשלות בולטות ברחבי אירופה, כמו גרמניה, בריטניה, והולנד הקשיחו עמדות, חילקו קנסות ענק, והביאו למהלכים מהירים של הוצאת, שלא לומר הוקעת, רכבי דיזל משוק הרכב, הגבלת התנועה שלהם במרכזי ערים אירופאיות בולטות, ובו בזמן “טיפלה” גם ברכבי הבנזין המזהמים – אין כניסה לכלי רכב מזהמים לרחבי מערב אירופה. משם, כולם יודעים מה קרה, דגמים מזהמים הפכו להיות לא רלוונטיים לשוק, ובזה אחר זה, ירדו מפס היצור בכלל, או קיבלו במהירות הבזק הנעות חליפיות.

שוק הרכב החשמלי העולמי מוערך בכ-יותר מארבע מיליון מכוניות חשמליות, בשנת 2021, והוא צפוי להגיע לעשרות מליוני מכוניות חשמליות עד 2030. פחות מ-10 שנים מהיום, כן?

שוק הרכב החשמלי נשלט על ידי יצרנים גדולים ומבוססים כמו טסלה (ארה”ב), האהובה החדשה של הנהג הישראלי, שהולכת להתמודד בקרוב עם לא מעט מתחרות חשמליות טובות (ממנה? נדע מעט), BYD (סין), יצרנית רכב סינית, שנוסדה בשנת 2003, ומייצרת כלי רכב, אוטובוסים, אופניים חשמליים, מלגזות, סוללות ומשאיות. קונצרן פולקסווגן (גרמניה) שקיבל את השיעור הכי גדול שיצרנית רכב קיבלה אי פעם, התעשת מהר ומייצר דגמים חשמליים מוצלחים, ודגמים פופולריים עם טכנולוגיות מתקדמות לחיסכון בדלק והפחתה בפליטת מזהמים. גם קבוצת BMW (גרמניה) יישרה קו עם המהפכה ומחשמלת דגמים מקטגוריות פופולריות. ויש את ניסן מוטורס (יפן), יצרנית ניסאן אינפיניטי, ולה כמות מסחררת של חברות בת. כל אחת מהחברות שהזכרתי, הן חברות ענק שמציעות, מלבד מכוניות, גם מוצרים ופתרונות נרחבים לתעשיית הרכב. יש להן רשתות הפצה חזקות ברמה העולמית, והן משקיעות רבות במחקר ופיתוח מוצרים חדשים.

הבשורה הגיעה לישראל, כמעט במקביל למהפכת החשמל העולמית, אבל ממש לא הושלמה, לא קרוב. תקנות ה-WLTP הושרשו פה בארץ במקביל לתקנות הזיהום הישנות, וב-2019 נכנס לתוקפו מתווה חדש למס הירוק – מכוניות עם ציון דירוג זיהום מעל 4 “OUT”, מכוניות עם דירוג זיהום 0 או 1 – “IN”. נכון להיום, אנחנו עדיין לא אירופה, ולכן, המהפכה מזדחלת פה, ועדיין משווקים כלי רכב מזהמים, מאד, שאירופה לא הייתה מעזה להכניס לשורותיה, אפריקה כן.

חשבתם שהקורונה השפיעה על המהפכה? בקושי. מרבית יצרני הרכבים החשמליים הצהירו בחודשים הראשונים, שנגרמו הפסדים עקב צמצום המכירות במהלך המגפה. אך ההתאוששות הגיעה מהר מאד, והביקוש לרכבים עם “אפס פליטה” עלה. קורונה לא קורונה, חברות רכב חשמלי סיניות פורחות ומשגשגות, כמו MG (מאז שנת 2005 בבעלות תאגיד הרכב SAIC Motor הסיני), GAC, AIWAYS ,SERES ,SKYWELL , MAXUS, ו-NIO, ומלבד ביקושים מקומיים אדירים, מחזקות את שיתוף הפעולה הישראלי – סיני, ומציגות בארץ כמה וכמה דגמים חשמליים, ועוד לא מעט דגמים בהמשך. אחת מפורצות הדרך בשוק הרכב החשמלי היא MG, אותה ייבאה לארץ קבוצת לובינסקי, שעושה רבות לפיתוח תחום הרכב החשמלי בארץ, בעיקר בהנגשת הנושא הדיי מבלבל הזה. אחרי דגם הקרוסאובר MG ZS EV אפשר להגיד שנפרץ הסכר בתחום הרכב החשמלי בארץ (אחרי לא מעט שנים שהנציגות החשמליות היחידות היו ניסאן ליף ורנו זואי).

עכשיו העולם כולו, כמו גם בישראל, עסוקים בחיזוק תשתיות החשמל והקמה מאסיבית של עמדות טעינה ברחבי הארץ, טעינה חכמה וטעינה אלחוטית (מבחינתי, עדיין בגדר מדע בדיוני, אבל יום אחד, עצם הנסיעה על הכביש תטעין לנו את כלי הרכב). ויש עוד דרך לעשות בתחום הרכב החשמלי, ממציאת פתרונות יעילים להחלפה או תיקון סוללות חשמליות, שיפור המערכות לניהול סוללות, הפחתת המשקל של המצבר ברכב החשמלי, ועוד. כאשר כל זה קורה כשטויוטה כבר מייצרת מכוניות מימן בייצור סדרתי. (לכלי רכב עם הנעת מימן יש טווח נסיעה גדול במיוחד, בשל יכולת הדחיסה של גז המימן במיכל מימן).

 

 

 

follow and like
fb-share-icon0

4 Replies to “המהפכה החשמלית כבר כאן: מאיפה הכל התחיל ומה צפוי לנו?”

  1. אף מילה על 2 המכוניות אולי הכי חשובות שיגיעו לישראל בשנים הקרובות …..איוניק5 ו ev6…….כתבת מה צפוי לנו בעולם הרכב החשמלי ממש לא לעניין

  2. יש גם מתחרה חדשה בשוק מקסוס 5 ענקית 7 מקומות ישיבה רחבה נסיעה שקטה
    320 ק”מ בדוק ומדויק לפי מד הערכה בלוח שעונים
    שווה מאוד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

three − two =