אומנות בחירת שם לדגמי כלי-רכב: מסע בכבישי ההיסטוריה של תעשיית-הרכב

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

אלפא מילאנו
מעתה אימרו “אלפא ג’וניור”

 

הדרישה של הממשל האיטלקי ליצרנית אלפא רומיאו להחליף את שם הדגם החשמלי החדש, הזכירה לנו כמה חשוב השם, ואיזו מלאכת מחשבת יש מאחורי תהליך קבלת השם. על הדרישה האיטלקית, על מקרים דומים, ושמות רכב היסטוריים. מאת עו”ד יוסי סיוון, מומחה בקניין רוחני והגנה על מותגים בינלאומיים

 

ממשלת איטליה נגד אלפא רומיאו

לאחרונה, הושק דגם חדש מבית אלפא רומיאו, בשם אלפא “מילאנו”. הדגם החדש עורר סערה רבה ברחבי העולם, לא בשל העובדה שהוא הרכב החשמלי הראשון מתוצרת אלפא רומיאו, ולא בשל עיצובו המרהיב. הסערה התרחשה בגלל שמו של הדגם.

מיד לאחר השקתו של ה”מילאנו”, דרשה ממשלת איטליה מבעלת המותג אלפא רומיאו האיטלקית, להפסיק את השימוש בשם “מילאנו”. הסיבה? הדגם אינו מיוצר באיטליה, אלא בפולין (מטעמי עלויות כמובן). זו הפעם הראשונה שאלפא רומיאו מייצרת דגם מחוץ לאיטליה, לאחר עשרות שנים שרכבי אלפא רומיאו יצאו משערי המפעל שבחבל לומברדיה באיטליה.

שר התעשיה האיטלקי, אדולפו אורסו, טען שמכונית תחת השם “מילאנו” אינה יכולה להיות מיוצרת בפולין, זאת משום שהחוק האיטלקי משנת 2003 אוסר על חברות רכב לעשות שימוש בשמות דגמים המיוחסים למקומות באיטליה, אם הרכב אינו מיוצר במדינת המגף. בסופו של דבר, החליטה חברת אלפא רומיאו לשנות את שם הדגם ל”ג’וניור”, שהינו שמו של הדגם ההיסטורי המצליח משנות ה-70.

 

אלפא רומיאו חשמלי
אלפא רומיאו MILANO

 

כינוי גיאוגרפי כוזב – הטעיה של הצרכנים

החוק האיטלקי משקף עיקרון שדומה לדין הישראלי, האוסר על הטעיה של הצרכן. בהתאם לחוק בישראל, לא ניתן להעניק הגנה של סימן מסחר לשם מסחרי המציין מקור גיאוגרפי כוזב כלשהו, כלומר כאשר הסחורות אינן מיוצרות באותו המקום, מה שעלול לגרום להטעייה של הצרכנים. בישראל כן ניתן להעניק הגנה, למה שנקרא “כינוי מקור”. כינוי מקור הוא הגנה בתחום הקניין הרוחני, הניתנת לשמות של מוצרים הנובעים מהשם הגאוגרפי של ארץ, אזור או מקור, הכלול בשמו של מוצר, כאשר הכינוי בא ללמד שמקורו אכן שם ושאיכותו או תכונותיו הן בעיקרן פרי אותה סביבה גאוגרפית, אופייה וייחודיותה.

התנאים לקבלת כינוי מקור רשום בישראל הינם נוקשים מאוד. בישראל נרשמו כינויי מקור בודדים בלבד במהלך חמישים השנה האחרונות. למשל, השם JAFFA נרשם ב-1968 עבור פירות הדר הגדלים באזורים שונים בישראל. לאחרונה, נרשם גם השם “יהודה” בתחום היין ככינויי מקור שהוענק לקבוצה של מגדלי יין באזור הרי יהודה. המשמעות של כינוי מקור רשום, היא שרק יצרני יין מאזור גאוגרפי של מטה יהודה יוכלו להשתמש בכינוי המקור “יהודה” על גבי בקבוקי היין שלהם.

 

אודי S6
המלחמה של אודי ב-NIO. אודי S6

 

החשיבות שבמציאת שם הדגם הנכון

מציאת השם הנכון לדגם חדש של רכב הינה מלאכה הדורשת מחשבה ויצירתיות רבה, עד כדי אומנות. מאחורי כל דגם אייקוני עומד שם שנבחר בקפידה, לעיתים קרובות מושרש בהיסטוריה, בתרבות ובשאיפות של המותג. שמות אלה מעוררים רגשות, מדליקים את הדמיון והופכים לחלק בלתי נפרד מהזהות של הרכב. חברות רכב הקפידו במהלך השנים לרשום את המותגים החדשים שלהם כסימני מסחר ברחבי העולם, ובכך, לזכות בבלעדיות בשמות הללו, כאשר המטרה העיקרית הייתה למנוע מהמתחרים שימוש בשם זהה או דומה. לא אחת התעוררו מאבקים בין חברות רכב בנושא שימוש בשמות מסוימים.

לדוגמא, המאבק המשפטי הממושך בין אאודי ליריבתה הסינית Nio – המחלוקת נסבה על ייעודי הדגמים ES6, ES7 ו-ES8. ניו כבר מכרה רכבי שטח חשמליים בשמות אלה, ותיכננה להשיק אותם, אבל בגרמניה הייתה עלולה להיות סכנת הטעייה עם דגמי ה-S הספורטיביים שלה (כגון S6, S7 ו-S8), לכן אודי מיהרה להגיש תביעה לבית המשפט האזורי במינכן, בטענה ששמות הדגמים של Nio עלולים לגרום לבלבול בקרב הצרכנים. בית הדין האזורי פסק לטובת אאודי בינואר 2023.

נקבע, כי קיים סיכון שצרכנים יניחו שה-ES6 הוא אודי S6 בגרסה חשמלית, כי שני הרכבים הם מאותו יצרן, לכן קיימת סכנת הטעייה בין השמות. ניו ערערה, אולם בסופו של דבר ערעורה נדחה בשנת 2024 ובית הדין האזורי הגבוה במינכן פסק לטובתה של אאודי. זה מדגיש עד כמה שם הדגם קריטי עבור יצרני רכב, וכמה הם מבקשים להגן על זהויות המותג שלהם, ולהימנע מכל בלבול פוטנציאלי בתעשיית הרכב.

 

רכב אייקוני
שמות דגמים שהפכו לאייקונים, וליצרן לקנאי. קורולה

 

הסיפורים מאחורי שמות דגמי רכב ידועים בעולם

הסיפורים מאחורי כמה משמות הרכב המפורסמים ביותר שפקדו את כבישי ישראל

 

טויוטה קורולה

נתחיל בשם שהפך נרדף לאמינות ופרקטיות: טויוטה קורולה. הקורולה, שהוצגה לראשונה ב-1966, הפכה במהרה לאחד מהרכבים הנמכרים ביותר בעולם. שמה נגזר מהמילה הלטינית “כתר”, ומסמל את השאיפות של טויוטה למכונית הסדאן הקומפקטית לשלוט ללא עוררין בקטגוריה שלה. לאורך השנים, עברה הקורולה שינויים רבים, אך שמה נותר עדות למורשת העמידה שלה.

 

פורד מוסטנג

המעצב של המוסטנג, ג’ון נג’אר, שאב השראה ממטוסי ה-P-51 מוסטנג שהוטסו במהלך מלחמת העולם השנייה. בתחילה נדחה על ידי הבוס שלו. נג’אר התעקש וקישר את השם עם סוס במקום למטוס, מה שהפך לימים לדגם האמריקאי האגדי “מוסטנג”.

 

הונדה סיוויק

הונדה סיוויק, שם בית נוסף בעולם הרכב, המתגאה בכינוי המגלם את האתוס האזרחי שלה. מאז הופעת הבכורה שלה ב-1972, הסיוויק מייצגת את מחויבותה של הונדה לספק תחבורה יעילה וזמינה להמונים. שמה משקף את תפקידו של הרכב, בטיפוח קהילה וקידמה, מה שהפך אותו לחלק בלתי נפרד מהכבישים הישראליים במשך דורות.

 

גולף
“זרם של אוקיינוס”. פולקסווגן גולף

 

פולקסווגן גולף

לפולקסווגן גולף יש מקום מיוחד בלבבות הנהגים ברחבי העולם, כולל אלה שבישראל. הדגם הוצג לראשונה בשנת 1974. הגולף קיבל את שמו מהזרם הצפון אטלנטי, זרם אוקיינוס חזק המפורסם במהירותו ובאמינותו. בחירה זו של שם ממחישה בצורה מושלמת את הביצועים הדינמיים של הגולף ואת הפופולריות העקבית שלו לאורך השנים.

 

טויוטה פריוס

טויוטה פריוס, רכב ההיברידי הפופולרי, מקבל את השם ממילה צרפתית שמשמעותה “פיראוס” – התצפית או הנכס האיכותי. השם משקף את רעיונות ההידרו-דינמיקה והיציבות של הרכב, ואת התפקוד הגבוה שלו בכל נסיעה. כולנו עדים שהפריוס הפכה לאחד מהרכבים הפופולריים ביותר בישראל, בין הנהגים המתעניינים בשמירה על הסביבה.

חיפושית פולקסווגן

הידועה במקור כ-KdF (Kraft-durch-Freude-Wagen), המתורגמת ל”מכונית כוח-באמצעות שמחה” בשפה הגרמנית, החיפושית זכתה בשמה האייקוני לאחר מאמר בניו יורק טיימס שחזה כי האוטובאנים של גרמניה יהיו מוצפים ב”אלפי אלפי חיפושיות קטנות ונוצצות”. עם הזמן, “חיפושית” הפך לשם הרשמי.

 

יונדאי איוניק

על פי יונדאי, השם הוא למעשה משחק מילים מוצלח. יון: מתייחס לאלמנט החשמלי של הרכב, מכיוון שרכבים חשמליים משתמשים בסוללות ליתיום-יון. אייקוני: מתייחס לשאיפה של הרכב להיות סמל לשינוי ולתקופה חדשה בתחום התחבורה החשמלית. יונדאי עצמם כיוונו למשהו בסגנון “מכונית חשמלית אייקונית”.

המאמר נכתב על ידי עו”ד יוסי סיוון מתמחה בקניין רוחני ומותגים בינלאומיים www.sivan-law.com

בית-המשפט שם ברקס למעתיקנים מסין: ווספה זכאית לבלעדיות על העיצוב

פסח בא: הנחות ומבצעים על דגמי BYD אודי סקודה וקופרה

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

three + twenty =