BYD האן (HAN) מכונית סאלון חשמלית פרימיום במבחן דרכים
את חברת BYD כבר אין צורך להציג. למעשה, במשך מספר חודשים, ה-Atto3, רכב פנאי קומפקטי מבית BYD, היה הרכב הנמכר ביותר בישראל. לאחרונה BYD השיקה בישראל את ההאן, רכב סדאן גדול, באורך חמישה מטרים (מקביל בגודלו לטסלה מודל S). ההאן משווק בישראל ברמת גימור אחת, אקזקיוטיב, ובגרסה אחת הכוללת זוג מנועים חשמליים המפיקים יחד 518 כ”ס.
מסתכלים:
החלק הקדמי של האן מתהדר בעיצוב מלוטש ומינימליסטי וכולל יחידות תאורה צרות שביניהן פלסטיק דמוי אלומיניום מוברש. מאחור מציג האן יחידות תאורה אסתטיות המתחברות זו לזו. לצורך מראה נקי ומקדם גרר נמוך במיוחד של 0.23, ידיות פתיחת הדלתות נטמעות בתוך גוף הדלתות. באופן כללי העיצוב החיצוני של האן, שמציג צללית פאסטבק בים של רכבי פנאי, נאה לטעמנו.
מתיישבים:
האבזור הנדיב בהאן מקבל ביטוי כבר בעת הכניסה לרכב. מושב הנהג וההגה, המתכווננים חשמלית, נעים לאחור בעת כיבוי המכונית ומאפשרים נוחות גבוהה בכניסה וביציאה מהרכב. עיצוב הפנים של ההאן אלגנטי, בזכות שילוב של חומרים וצבעים שונים. איכות החומרים, גם באזורים שמתחת לברך, מרשימה, ואיכות ההרכבה והגימור טובה. המושבים, עטופי עור נאפה מציעים נוחות, תמיכה צידית מצוינת וכוללים חימום, מיזוג אוויר, כוונון חשמלי ותמיכה טובה במותניים. מסך דיגיטלי, שבעבר נקרא לוח המחוונים, מספק מידע מקיף לנהג ובמידה ותרצו, תוכלו להקרין נתונים נוספים על השמשה הקדמית.
מסך נוסף נמצא במרכז הדשבורד והוא גדול למדי גם במונחי שנת 2023: “15.6. כמקובל בדגמי BYD, המסך מסתובב על צירו 90 מעלות לטובת תצוגה אופקית או רוחבית, לפי בחירת הנהג. נכון לעכשיו, מערכת המולטימדיה אינה כוללת תמיכה ב-אפל קארפליי ובאנדרואיד אוטו, אך עדכוני תוכנה עתידיים צפויים לתת לכך מענה. משענת היד בין המושבים מציעה תא אחסון בגודל בינוני וכיס ייעודי לטלפון סלולרי הכולל גם טעינה אלחוטית. הקונסולה המרכזית הרחבה מכילה מספר פקדים השולטים על עוצמת השמע, הבלימה הרגנרטיבית ומצבי הנהיגה.
לרשות הנוסעים מאחור מוצע משהו שלא מוצאים בהרבה מכוניות, בטח שלא בטווח המחירים של ההאן: מושב הכולל חימום ומיזוג. מרווח הראש והברכיים מצוינים, והרצפה השטוחה במרכז מספקת מרווח נוח גם לרגלי הנוסע השלישי. אם מרחב הפנים לא מספיק, משענת הגב מסוגלת לנוע לאחור במספר מעלות באופן חשמלי. עוד נרשם תחת סעיף האבזור הייחודי: משענת יד הכוללת מסך מגע השולט על מערכות שונות כגון בקרת אקלים, מערכת שמע, גג שמש, מיקום המושב שליד הנהג ותאורת אווירה, שיכולה להסתנכרן עם קצב המוזיקה. שאר האבזור סטנדרטי פחות או יותר: כיסים בגב המושבים הקדמיים, תאורה אישית לכל נוסע, תאי אחסון בדלתות ובקרת אקלים נפרדת עם פתחי מיזוג אוויר. כן, המושב האחורי בהאן הוא מקום לא רע בכלל לשהות בו.
חלל תא המטען עמוק יחסית, תצורה אופיינית למכוניות סדאן, הוא מסוגל להכיל 410 ליטר והוא נפתח ונסגר באופן חשמלי. מתחת לרצפתו תמצאו תאים לאחסון כבלי טעינה וערכת ניפוח.
נוהגים:
ההאן מצויד כאמור בשני מנועים חשמליים: מנוע קדמי המפיק 245 כ”ס ומנוע אחורי המפיק 272 כ”ס. ההספק המשולב של 518 כ”ס מרשים, והמומנט של 71.3 קג”מ זמין באופן מיידי בלחיצה על הדוושה הימנית, כמקובל ברכבים חשמליים. נתונים אלה מאפשרים להאן להאיץ מ-0 ל-100 קמ”ש תוך 3.9 שניות בלבד, בדרך למהירות מרבית של 180 קמ”ש. המתלים האדפטיביים מסוגלים לספק נוחות נסיעה גבוהה בעיר ויחד עם זאת זוויות גלגול נמוכות ובטחון גבוה מאחורי ההגה המדוייק בנהיגה דינאמית, למרות משקל עצמי לא נמוך בכלל של 2.3 טון. בזכות מערכת ההנעה הכפולה שלו, ההאן מספק אחיזה מצוינת גם תחת עומס בפניות הדוקות.
יכולת הבלימה טובה גם היא ולוקח זמן לבלמי הדיסק המחוררים שמלפנים להראות סימני עייפות. בידוד הרעשים טוב, והתלונה העקרית שלנו היא בנוגע להעדר מצב נהיגה באמצעות דוושה אחת לטובת יעילות אנרגטית טובה. אם כבר נגענו ביעילות אנרגטית, טווח הנסיעה הריאלי בהאן, לפי מבחן הדרכים שלנו, עומד על כ-400 – 450 ק”מ, כתלות במשקלה של רגל ימין (521 ק”מ לפי תקן WLPT). מבחינת מערכות הבטיחות, להאן יש פחות או יותר את כל מערכות הבטיחות הקיימות כיום בעולם הרכב אך הן רגישות יחסית וצפצוף ההתראה שלהן אינו מהנעימים שפגשנו (מזכיר את צפצוף המובילאיי). ב-BYD סיפרו לנו כי כך היצרן כייל אותן עקב ההספק הגבוה של המכונית. גם כאן, כמו הממשק לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, עדכוני התכנה הבאים עתידים לשפר זאת זאת.
מסכמים:
לזכותו של ההאן רשמנו עיצוב חיצוני נאה, תא נוסעים מרווח, איכותי ומאובזר וביצועי כביש טובים למדי. לחובתו מצאנו כי מערכות הבטיחות דורשות עדכון תכנה, כמו גם המחסור בהתממשקות לאנדרואיד אוטו ואפל קאר פליי. אם נשקלל את מחירו של ההאן, 334,500 שקלים, נגלה כי ברמת המחיר הזו ההאן מציע חבילה טובה למדי, כזו שתעלה הרבה יותר אצל היצרנים שהמטה שלהם נמצא בצד המערבי של הגלובוס.
BYD HAN תמונות גלריה –