בצל המלחמה: בקשה להארכת מועדים לבקשות להישפט – טור משפט תעבורה

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

בקשה להארכת מועד להישפט
בקשה להארכת מועדים לבקשות להישפט בעקבות המלחמה

 

פניה למשטרת ישראל – האריכו מועדים לבקשות להישפט בעקבות המלחמה / טור משפט תעבורה

ישראל נמצאת בעיצומה של מלחמת “חרבות ברזל”, הנמשכת כבר מעל חודש. המלחמה יצרה מצב חדש בעורף בישראל – אנשים מגוייסים למילואים ומאות אלפים מתושבי עוטף עזה ותושבי הצפון נאלצו לעזוב את בתיהם. המצב החדש חייב התאמות בנושאים שונים כמו דחיית תשלומים לארנונה ברשויות המקומיות, דחיית תשלומי משכנתא לבנקים ועוד. 

משרד התחבורה, לדוגמה, הודיע בתחילת המלחמה על שינויים והתאמות כמו הארכת תוקף של רישיונות הנהיגה ורישיונות הרכב ב-60 יום נוספים – להודעת משרד התחבורה. בתי המשפט לא מקיימים דיונים למעט עניינים דחופים מאז 8 באוקטובר 2023, ושר המשפטים פרסם תקנות שעת חירום שקבעו בין השאר: “תקופת תקפה של ההודעה לא תבוא במניין הימים לעשיית דבר שבסדרי דין או בנוהג, שנקבעו בחיקוק או שקבע בית משפט, רשם, רשם הוצאה לפועל או מנהל לשכה”. הכוונה, לדוגמה, להארכת מועדים להגשת תביעות, להתיישנות תביעה, להגשות ערעורים, כתבי הגנה וכו’ – להודעת משרד המשפטים

 

מה בדבר קנסות תעבורה?

על פי החוק, לנהג, שמקבל הודעת תשלום קנס משוטר או בדואר, יש 90 יום לשלוח בקשה להישפט למשטרת ישראל או לשלם את הקנס. אם הנהג לא פנה בזמן למשטרה וביקש להישפט, רואים אותו כמי שהורשע בעבירה, והקנס עובר להליך של גבייה מול מרכז הקנסות, דבר המלווה בתוספות פיגורים ובעיקולים. בשגרה, המשטרה מסרבת לקבל בקשות להישפט שנשלחו לאחר שחלפו 90 הימים הקבועים בחוק. 

אלא שהכללים האלה נכונים לעת שלום, לא לתקופה של מלחמה. חיילי מילואים, ועורכי דין שמייצגים אותם, שמגויסים כבר שבועות, וקיבלו הודעות תשלום קנס, שהמועד האחרון לתשלום או לשלוח בקשה להישפט חלף, פנו למשטרת ישראל וביקשו להאריך את המועד האחרון בו עליהם לשלוח בקשה להישפט. תשובת משטרת ישראל הייתה לאקונית: “הודעת על רצונך להישפט לאחר המועד שנקבע בחוק לפיכך אין באפשרותנו לכבד את הודעתך.”

 

פנייה יזומה למשטרת ישראל בדבר הארכת מועדי המשפט

ועדת התעבורה בלשכת עורכי הדין, בראשותו של עו”ד יוסי יעקבי יזמה פניה למשטרת ישראל בבקשה לשנות את החלטתה ולהאריך מועד להישפט בכל הודעות תשלום הקנס האלה. החשש הוא גם מהצפת בתי המשפט בבקשות להארכת מועד להישפט בסיום המלחמה, שכן במידה שמשטרת ישראל מסרבת לאפשר לאזרח להישפט בגלל איחור, באפשרותו להגיש בקשה להאריך מועד להישפט לבית המשפט. 

כולי תקווה שמשטרת ישראל תתעשת ותבין כי המצב בו מאות אלפי אנשים מגויסים או מפונים מבתיהם מחייב גמישות גם במועד לקבלת בקשות להישפט. 

 

דרור כהנוביץ’ הוא עו”ד העוסק בדיני תעבורה במשרד עורכי דין לאה גולדמן. 

אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, ו/או חוות דעת משפטית. בכל מקרה יש להתייעץ עם עו”ד מוסמך על מנת לקבל ייעוץ המותאם לנסיבות המיוחדת ולנתוני המקרה הספציפי וכל מקרה יש לבחון לגופו.

משפט תעבורה: חוק איסור תיקון רכב בשטחי הרשות הפלסטינית

משפט תעבורה: עבירות תנועה המבוצעות על ידי קטינים

משפט תעבורה: סדרת כתבות על נושאי משפט ותעבורה (דרור כהנוביץ’)

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

three × 5 =