תעבורה ומשפט – והפעם האם מערכות המולטימדיה שלנו ברכב יכולות לגרום לנו לקבל דוח

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

טור חדש על עבירת תצוגה הנראית לעיני הנהג. או איך המולטימדיה ברכב יכולה לגרום לנו לשלם ביוקר

מאת: עו״ד דרור כהנוביץ׳

מערכות מולטימדיה, שפעם היו מותקנות ברכבי יוקרה בלבד, החלו להיות נפוצות יותר ויותר גם בכלי רכב עממיים יותר. ירידת המחירים של המערכות האלה, בשילוב עם יכולות התקנה מקומיות, גרמו לכך שכמעט כל כלי רכב חדש נמכר כיום עם מסך מולטימדיה מותקן בלוח השעונים. במאמר הזה אנסה להסביר מה מותר ומה אסור מבחינת החוק לעשות בזמן הנהיגה במערכת מולטימדיה.

תקנה 28א לתקנות התעבורה קובעת:

א) ברכב מנועי המצוי בנסיעה לא תופעל תצוגה הנראית ממושב הנהג, יותקן ברכב מנגנון לניתוקה בהיות הרכב בנסיעה ולא ינהג בו אדם אלא אם נותקה התצוגה כאמור.
(ב) האמור בתקנת משנה (א) לא יחול על תצוגה המיועדת לבקרה או ניווט של הרכב או על מערכות תצוגה בכלי רכב המשמשים את משטרת ישראל או את שירות הביטחון הכללי לצורך מילוי תפקידם או את צבא הגנה לישראל למטרה ביטחונית.

עבירה על תקנה 28א היא עבירת הזמנה לדין. המשמעות – שוטר החושד בנהג שעבר את העבירה יכול לתת בידו הזמנה לדין וכתב אישום לבית המשפט לתעבורה, ונתקלנו במקרים של נהגים שקיבלו עונשי פסילת רשיון לאחר שהורשעו בביצוע העבירה.

מה מותר להציג במסך תצוגה?

המחוקק התיר לנהוג ברכב עם מסך תצוגה הנראה לנהג במצג של ניווט או בקרה על הרכב בלבד. זה יכול להיות גם מצב תצוגה של הרדיו או נגן מוסיקה אחר, ללא וידאו.

בית המשפט לתעבורה בתל אביב זיכה נהג מעבירת שימוש בתצוגה הנראית לנהג, שהפעיל את מסך התצוגה במצב של טלפון. בית המשפט קבע כי הדבר דומה מאוד לתצוגה של הרדיו. ֿאותו הדין חל כמובן על מצלמת עזר לנסיעה לאחור, שהיא עזר בטיחותי מומלץ להתקנה ושימוש בתצוגה כזו על המסך מותר ואף רצוי בזמן הנסיעה לאחור.

האם מותר לנגן סרטים ב-DVD של הרכב?

אמנם אנו מוצאים כיום פחות כלי רכב עם נגני DVD ומסכים אחוריים מותקנים, כי ברוב המשפחות הילדים כבר משתמשים בטאבלטים ובטלפון כדי לצפות בוידאו או כדי לשחק, אבל עדיין אפשר למצוא פה ושם כלי רכב עם נגני DVD.

המחוקק קבע כי מערכת כזו חייבת מנגנון ניתוק בזמן הנסיעה, כדי שתשומת ליבו של הנהג לא תוסח בשל הצפייה בסרטון. לא בכל כלי הרכב הותקן מנגנון כזה, ואם לא, עליכם לכבות את המסך לפני תחילת הנסיעה. במסכים האחוריים מותר להקרין סרטים בזמן הנסיעה. הכלל הוא שהמסך לא יהיה גלוי לעיני הנהג.

ילדים יכולים לצפות במסך מאחורי הנהג בזמן הנהיגה

מותר לי לצפות בסרטונים בטלפון הנייד בזמן הנהיגה? אני משתמש ב-Youtube כדי לנגן מוסיקה?

דינו של טלפון נייד או טאבלט המותקן מול עיני הנהג או במקום הנראה לעיניו הוא כדין מסך תצוגה על פי החוק. אסור להקרין סרטים או תמונות בזמן הנהיגה בטלפון הנייד אם תצוגת הטלפון נראית לעיני הנהג. הדבר אסור גם אם אדם אחר היושב ברכב מחזיק את הטלפון והוא נראה לעיני הנהג.

במשרדנו טיפלנו בעבר בנהג, שהוגש נגדו כתב אישום בגין עבירת שימוש בתצוגה הנראית לעיני הנהג, כי השוטר ראה את הנוסע שיושב ליד הנהג מחזיק את הטלפון וטען ששניהם צפו בסרטון. שימו לב.

לבתי המשפט מגיעים נהגים שעשו שימוש באפליקציית Youtube כדי לנגן מוסיקה, כשהטלפון נראה לעיני הנהג, והוגש נגדם כתב אישום על עבירת שימוש בתצוגה הנראית לעיני הנהג.

בית המשפט לתעבורה בבאר שבע הרשיע נהג משאית, שנהג עם טאבלט שהיה מותקן על לוח השעונים כשהוא צופה בסרטונים במהלך הנהיגה וגזר עליו עונש פסילת רשיון ממושך. הדבר אסור ומסוכן, הזהרו ותחסכו לעצמכם בעיות עם החוק.

במידה והטלפון מותקן במתקן שמונע את נפילתו כמו זרוע הצמדה, מותר להציג בטלפון תצוגת ניווט, טלפון או ניגון שירים, לא תמונות ולא וידאו.

מלכת הכביש ברשתות החברתיות


ברכב שלי מותקנת מצלמה שמתעדת את הנסיעה ויש לה מסך קטן. האם מותר להתקין אותה בצורה שנראית לעיני הנהג?

כן. מותר להתקין מצלמת דרך ברכב, הפועלת בצורה רציפה ומתעדת את הנהיגה. מצלמה כזו לא מחייבת תשומת לב של הנהג והיא מציגה את הדרך בזמן הנהיגה, כך שאינה גורמת להסחת דעת. כל זאת, בתנאי שהנהג לא מתעסק עם המצלמה בזמן הנהיגה ולא מתפעל אותה.

אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, ו/או חוות דעת משפטית. בכל מקרה יש להתייעץ עם עו”ד מוסמך על מנת לקבל ייעוץ המותאם לנסיבות המיוחדת ולנתוני המקרה הספציפי וכל מקרה יש לבחון לגופו.

דרור כהנוביץ’ הוא עו”ד העוסק בדיני תעבורה במשרד עורכי דין לאה גולדמן, חובב רכב וכותב בבלוג “אב במשרה מלאה“.

follow and like
fb-share-icon0

17 Replies to “תעבורה ומשפט – והפעם האם מערכות המולטימדיה שלנו ברכב יכולות לגרום לנו לקבל דוח”

  1. היי לכולם ! עדיף כמובן לא להיתעסק עם שום דבר שמסיח את הנהיגה . אני לא נאיבי ויודע שהרבה מאיתנו מתעסקים יותר מידי בדברים שמסיחיםנאת הדעת ! לכן עדיף להיזהר כי תאונה אחת יכולה לגרום נזק של הרבה דוחות , אלפי שקלים , פציעות ומוות ! נסיעה בטוחה לכולם 🙂

  2. חגי שלום.
    אין בחוק הגדרה של מערכת מולטימדיה ולכן אין הגבלה לגודל.
    אני משער שיש איזה גבול לגודל המסך שניתן להתקין.
    אם המסך יפגע בשדה הראייה של הנהג, זה יהיה לא חוקי.

  3. האם מותר לאדם שנוהג ברכב במהלך נסיעה ולבצע הקלטת סירטון עבור שליחתו למידיה (פיסבוק) אם אסור אשמח לקבל את פיסקת הדין כדי לעביר לאור ירוק ,

  4. איתן שלום.
    אם מדובר בצילום פסיבי – מצלמת דרך שמצלמת ללא התערבות של הנהג – מותר להפעיל בנהיגה.
    כל צילום אחר או פעולה אחרת תוך כדי נהיגה – אסור.

  5. באמצע נהיגה טלפון מותקן מעל תיבת הילוכים בנגיעת אצבע השתחרר המטען של הטלפון בנסיעת לילה ונדלק לי בתאורה גבוהה זה סינוור אותי כי הכל חשוך ברכב והנייד פתאום נדלק בזמן שהושטתי אצבע לכבות אותו ראה אותי שוטר עצר אותי ונתן לי דוח 1000 שקל על זה שהוא טוען שנגעתי במסך הסברתי לשוטר שאני רק כביתי כי סינוור אותי הוא אמר לי את זה תגיד לבית משפט לא יכפת לי מה אני עושה בדבר כזה יש לי דיבורית נסכתי מסודר הכל נכון אפילו לא עברתי על כלום רק זה הפריע לי

  6. תשובה ללואי:
    החוק אוסר על החזקה או שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה, שלא באמצעות דיבורית ומתקן המונע את נפילתו ברכב.
    אתה נגעת בטלפון בזמן שהוא לא היה במתקן הצמדה ולכן נרשם לך דוח.
    אם אתה סבור שיש ביכולתך להוכיח שלא עברת את העבירה, תבקש להישפט ותציג את טענותיך בבית המשפט.

  7. התקשרו אלי לטלפון לא שמתי לב שזה שיחת פייס טיים
    ועניתי לשיחה מגלגל ההגה האם זאת עבירה?
    ואם כן מה העונש עבור זה
    יש מצב זימון לבית מישפט?

  8. תשובה לאלעד.
    העבירה של שימוש בתצוגה הנראית לעיני הנהג לא מחייבת הוכחת כוונה. השוטר לא צריך להוכיח שהתכוונת להפעיל תצוגה כזו, אלא שתצוגה כזו פעלה בזמן הנהיגה ושהיא נראית לעיני הנהג. לא ברור מהשאלה שלך אם קיבלת דוח או לא, אבל אם שוטר היה רואה אותך נוהג כשהטלפון מופעל במצב שיחת וידאו, סביר להניח שהיית מקבל דוח.

  9. שלום רב,
    אתמול נעצרתי ע”י ניידת משטרה,טלפון שלי היה במעמד ותצוגה הייתה דלוקה שמעתי אודיו ספר מיוטיוב
    קבלתי הזמנה לבית משפט ובהזמנה שוטר רשם שנאי טוענת ששמעתי שירים וסרטונים רצים לבד
    זה לא נכון
    מה אני אמורה לטעון בבית משפט ?איך להגן על עצמי?
    עצם התיאור ע”י שוטר לא היה נכון
    בבקשה עצה

  10. נהגתי ברכב עם 2 הידיים על ההגה וביד שמאל תמכתי עם הבוהן את הטלפון על ההגה לשם שימוש בווייז כי ההתקן נפל לי ולא רציתי לשים את הטלפון למטה במצב שאצטרך להוריד את מבטי למטה. ניידת עצרה אותי וקיבלתי דוח לפי תקנה 28ב. האם יש מקום לבקש להישפט? תודה.

  11. הי היום תוך כדי נסיעה נגעתי בטלפון הנייד שהיה מותקן על התקן שעל רשת המזגן ברכב כדי לסדר אותו כי הוא הסתובב קצת ימינה בזמן שנסעתי לפי הניווט של וייז, אחרת פשוט לא ראיתי לאן לנסוע… ובאותו זמן קלטתי שעברתי ליד מצלמה טאקטית. האם משמעות היא שאני צריכה לחכות לדוח? תודה

  12. היום תוך כדי נסיעה, היה חשוך בחוץ עצרה אותי ניידת ונתנה לי דו”ח על תצוגה מופעלת בזמן נהיגה, רק שמעתי שירים בפייליסט, השוטר לא רצה לשמוע לנתן לי דוח 4 נ’ וזימון לבית משפט. הוא כתב בדוח שאני אמרתי שהיא צודקת וראינו סרטון, לא היה ולא נברא. היה איתי עוד נוסע. אני נהג חדש בין 17.5 מה העונש שאני יכול לקבל בבית משפט ?, מה מומלץ לעשות ?, האם כדאי לקחת עו”ד ?

  13. האם מותר להתקין מצלמה בתא נהג של משאית לצורך מעקב אחר הנהג

  14. השאלה לא קשורה לדיני תעבורה, ועוסקת בדיני עבודה ובדיני הגנת הפרטיות.
    מבחינת פקודת התעבורה ותקנות התעבורה אין איסור על התקנת מצלמה בתוך רכב שמצלמת את הנהג או הנוסעים, אך כאמור השאלה חורגת מתחום דיני התעבורה ויש להתייעץ בעו”ד שעוסק בדיני עבודה/דיני הגנת הפרטיות.

    תשובה בשם עורך הדין דרור כהנוביץ’

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

two + one =