פוינטר: עליה של 155% בניסיונות גניבת רכב וקפיצה בגניבות ביום

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

רכב גנוב
פוינטר: עליה של 155% בניסיונות גניבת רכב וקפיצה בגניבות ביום

 

 

המערך המבצעי של Pointer מקבוצת Powerfleet מסכם תשעה חודשים בתוך שנת 2022 עם נתון עיקרי מדאיג – גידול בניסיונות גניבת רכב של 155%, נתון גואה של גניבות לאור יום, וב-3 ערים עיקריות

 

תשעת החודשים הראשונים של השנה מסתיימים עם  גידול של 155% בניסיונות גניבת רכב ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בחצי הראשון של 2022 שיעור הגניבות גדל ב- 145% ביחס לאותה תקופה אשתקד. אנו נמצאים במגמת עליה לאחר שמבצע “שובר גלים”, בו השתתפו כל כוחות הבטחון וצה”ל בצורה גלויה וסמויה, תוך הפעלת לחץ יום-יומי על חוליות הטרור והפח”ע, נכנס לשגרה. כנופיות הגנבים הסתגלו למצב החדש, למדו את מערכי הכוחות, את שיגרת הפעילות בשטח ולמדו שיטות התחמקות.

 

מעבר קל במחסומים:

בנוסף, לאחר שהצליחו לחדור לישראל דרך פרצות בגדר והברחות שב”חים באמצעים שונים, לכנופיות גנבי הרכב צפוי מעבר קל במחסומים עם זמן נסיעה קצר ממקום הגנבה ועד מחסומים בקו התפר, אשר לא עוצרים לבדיקה כלי רכב עם מספר רישוי צהוב במיוחד בשעות היום. 

 

גניבות לאור יום:

תופעת גנבות רכב בכל שעות היום הולכת ותופסת תאוצה. אם בעבר רוב ניסיונות הגנבות היו בשעות הקטנות של הלילה עם תנועה דלילה של כוחות שיטור ואכיפה, הרי שברבעון השלישי הגנבות מפוזרות באופן כמעט שווה לאורך כל חלקי היום ולא חשש של חוליות הגנבים. מדובר על גידול של מאות אחוזים בניסיונות גנבה בשעות היום לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

 

שימוש במשבש סלולרי:

ב-90% מתוך סך גניבות הרכב, נעשה שימוש במשבש סלולרי היוצר מיסוך על הקליטה הסלולרית ותשדורת GPS. צורת גניבה זו מגיעה כבר לשיעור בלתי נתפס (בחצי השנה הראשון שיעור זה עמד על כ- 80%) דבר המעיד על כנופיות מאורגנות ומתוחכמות עם ציוד אלקטרוני יקר, אשר מסופק להם על ידי משפחות פשע, בעלות מגרשי פירוק המכוניות, הנמצאים בראש השרשרת וממומן על ידם.

 

 

גניבת רכב
גונבים ולעתים נתקלים ונעצרים במחסומים. גידול בגניבות רכב 2022

 

 

מו”מ בין גנבי הרכב:

משאין הזמנה ספציפית, כנופיות הגנבים גונבים מכל הבא ליד, בעיקר כלי רכב פופולריים, לעיתים תוך כדי “גניבת דאבל”, פריצות לבתים ולקיחת מפתחות הרכב. אז ניתן לראות שהגנבים משנעים את כלי הרכב לאזורי מגרשי הפירוק, מנהלים משא ומתן ומוכרים את הרכב הגנוב למרבה במחיר.

 

מו”מ בין הגנבים לבעל הרכב:

יתכן גם מצב שהגנב או מי מטעמו ימצא את מספר הטלפון הנייד של בעל הרכב ויפנה אליו, או יפרסם את הרכב עם צילום למכירה במדיות החברתיות. בשום פנים אין להיענות להצעות להגיע עם כסף מזומן כדי “לקנות” את רכביכם בחזרה. כל שעליכם לעשות הוא להגיש תלונה במשטרה  ולדווח לסוכן / לחברת הביטוח. היו כבר מקרים שבעל הרכב הוכה קשות, הכסף נגנב ממנו והוא נשאר “קרח מכאן ומכאן”. מדובר באנשים מסוכנים שהחליטו לחצות את הקווים ולחיות בעולם הפשע של גניבות רכב, סמים, זנות וחלקם אף לוקחים חלק בארגוני טרור. בכדי להתחמק מתפיסה הם נוהגים לעיתים בפראות תוך סיכון בחיי אדם. אם חלק מהשופטים היו מצטרפים אל כוחות המשטרה והאכיפה במרדף אחר גנבי הרכב וצופים בסרטים המתעדים את הנסיעות הפרועות, אולי זה היה מביא לענישה מחמירה יותר, מידתית לסכנה ולהקטנת התופעה

 

שיטות הגניבה הפופולאריות:

שיבוש סלולרי – 90% מניסיונות הגניבה מבוצעים בשילוב של משבש סלולרי לצד השיטות הבאות: 

  • חיבור למחשב רכב ושכפול מפתח: שיטת הגניבה המובילה היא עדיין שכפול מפתח “גולם” בתהליך הגניבה, תוך כדי התחברות לשקע OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב. הגנבים מקודדים מפתח חדש ומוחקים את המפתחות הקיימים. כ- 48% מסך ניסיונות הגניבה שנרשמו, התבססו על שיטה זו. 
  • תקיפה אלימה: תקיפה אלימה של הרכב על ידי החלפת מחשב הרכב היוו 34% מסך הגניבות. 
  • גניבת מפתחות מבית הלקוח (דאבל): כאשר קיים קשר ישיר בין פריצה לבית הלקוח ולרכב בחניה הצמודה. היוו 9% מסך הגניבות שנרשמו השנה.
  • גניבה בידי מורשה: מתבצעת בדרך כלל על ידי שכפול מפתח בידי משתמש מורשה שקיבל מפתחות וקוד חוקי של כלי הרכב. שיטת גניבה זו היוותה 8% מסך הגניבות שבוצעו השנה. 
  • שוד וגניבת רכב מונע: היוו 1% מסך הגניבות השנה.

    אילן גולדשטיין מנכ”ל פוינטר מתאר את תהליך גניבות הרכב בישראל: שרשרת גניבת הרכב מתחילה במשפחות בעלות מגרשי הפירוק, אשר מרכזות את ההזמנות לחלפים מהשוק המקומי וממוסכים בישראל. אלה מוציאות הזמנה לכלי הרכב המבוקשים על פי סוג, דגם ולעיתים גם צבע. חוליות הגנבים אשר מגרש פירוק המכוניות נמצא בקשר, מקבלות את ההזמנה ויוצאות לשטח לחפש אחר הרכב המתאים. משזה נמצא, “הטכנולוג” שנמצא ברכב המוביל, מפעיל את אמצעי השיבוש ומתחיל במלאכת התנעת הרכב. בו בזמן יש מי מהחולייה שצופה ומזהיר על התקרבות של אנשים או כוחות משטרה למקום. משהרכב מונע, נכנס הנהג שאמור להעביר את הרכב למגרש הפירוקים. הנסיעה עם הרכב הגנוב לעיתים קרובות מלווה בנסיעה פרועה ובמהירות מסוכנת, רצופה בעבירות תנועה ואף בנסיעה בניגוד לכיוון הנסיעה או פריצת מחסומים ודוקרנים. לעיתים הנסיעה מלווה בהתנגשויות ופגיעות בגוף. הרכב המוביל בדרך כלל מתלווה לרכב הגנוב ומזהיר את הנהג מפני כוחות שיטור ומחסומים.

 

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

19 − 1 =