ריקול – קריאה חוזרת לתיקון רכב: טור חדש במשפט תעבורה

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

מה זה ריקול?
ריקול – קריאה חוזרת לתיקון רכב: טור חדש במשפט תעבורה

 

כלי רכב מודרניים הם מכונות מורכבות, עם אלפי חלקים נעים, רכיבים חשמליים עדינים ומחשבים מסובכים, שמיוצרים על ידי מאות ספקי משנה ומורכבים במפעלי היצרנים. על מנת להימנע מנזק ומתביעות, היצרניות בחו”ל מעבירות את המכוניות שלהן סדרת בדיקות מחמירות מאוד, כדי לוודא שהרכב המשווק הוא אכן בטיחותי ואמין ככל האפשר. למרות זאת, יש לזכור שכשיש כל כך הרבה חלקים שמגיעים מספקים שונים, קורה לפעמים שיש תקלות שמתגלות רק לאחר השיווק ולאחר שמיליוני מכוניות שווקו בעולם וצברו נסועה משמעותית. היצרנים אוספים נתונים שמתקבלים מהמוסכים במדינות השונות ומנטרים דיווחים על תקלות בטיחותיות שעלולות לקרות ברכב. במידה שיצרן הרכב מגלה תקלה בטיחותית סדרתית ברכב או סיכון לתקלה כזו, הוא מחויב לפרסם קריאה לתיקון חוזר (“ריקול”) לבעלי הרכב להגיע למוסך ולתקן את הליקוי. 

בעבר, התייחסו היבואנים הישראלים בזלזול לדיווחים על קריאות כאלה שהתפרסמו בעיתונות בחו”ל, וטענו שהדברים לא נוגעים לכלי רכב המשווקים בישראל. פעמים רבות תוקנו ליקויים באופן שקט במוסכי היבואנים מבלי שפורסמה על כך מילה בתקשורת, כי היבואנים חששו לפגיעה בתדמית הרכב ולירידה במכירות. 

המצב הזה השתנה לפני כ-13 שנים, כששתי תקלות משמעותיות, שנגעו למכוניות פופולריות בישראל, מזדה וטויוטה, פורסמו בעיתונות העולמית והגיעו לתקשורת בישראל. ב-2008 פורסמה בחדשות בישראל הודעה דרמטית שקראה לבעלי מזדה 3, המכונית הנמכרת בישראל באותן שנים, לעצור את המכוניות בצד הדרך ולהגיע בדחיפות למוסך מחשש לתקלה במחשב הרכב שיכולה להוביל לאובדן שליטה ברכב. אלפי נהגים פנו בהיסטריה למוסכי היבואנית. שנה לאחר מכן פרסמה טויוטה העולמית הודעה על תקלה אפשרית בדוושת ההאצה של הקורולה, המכונית הנמכרת ביותר בעולם, תקלה שגרמה לכמה תאונות קטלניות בארה”ב. יבואנית טויוטה בישראל קראה לבעלי הרכב להגיע למוסך לתיקון דוושת ההאצה ואלפי מכוניות תוקנו. 

לאחר מכן משרד התחבורה החליט להתערב ולתקן את החוק בישראל, כך שיבואן רכב יהיה מחויב להודיע לבעלי רכב על כל תקלה בטיחותית שמתפרסמת על ידי היצרן ולחייב בעלי רכב לתקן את התקלה ללא דיחוי ללא תשלום. 

 

 

ריקול תחת אחריות

 

 

סעיף 50 לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב מחייב יבואן רכב ישיר לטפל במוסכי השירות שלו בתקלת בטיחות סדרתית בכל רכב מתוצר יבוא שהוא מייבא, ללא תשלום. חשוב לציין כי יבואן רכב אחראי גם לתקן רכב מאותה תוצרת שיובא ביבוא אישי או על ידי יבואן אחר (“יבוא מקביל”), אך במקרה זה הוא רשאי לדרוש כיסוי חלק מעלויות התיקון מהיבואן המקביל, במידה והיצרן בחו”ל לא מכסה את כל העלויות. 

בנוסף, מטיל החוק חובה על היבואן להודיע לציבור באמצעות פרסום מודעות בעיתונות היומית על קיומה של קריאה לתיקון ובנוסף להודיע לכל בעלי הרכב הרשומים בישראל שהוא ייבא והתקלה נוגעת אליהם, לזמן אותם למוסכים לשם תיקון התקלה ולתקן את התקלה ללא תשלום. 

 

במקביל, תוקנו תקנות התעבורה ונקבע בתקנה 306א(ב):

לא תחדש רשות הרישוי רישיון רכב שנמסרה לבעליו הודעה כאמור בסעיף 50 לחוק רישוי שירותים, אם חלפו יותר משישה חודשים מיום שנמסרה לו ההודעה והוא לא תוקן בהתאם להנחיות יצרן הרכב, ובלבד שרשות הרישוי הודיעה על כך בכתב לבעל הרכב 45 ימים לפחות לפני תאריך חידוש הרישיון.

במידה שהרכב לא עבר תיקון תוך שישה חודשים מהיום שנמסרה הודעה על תקלת בטיחות סדרתית, רשות הרישוי תרשום הערה ברישיון הרכב על אי ביצוע התיקון, והדבר ימנע מעבר של מבחן רישוי שנתי (“טסט לרכב”). בנוסף נקבע בתקנת משנה (ג) כי לא ניתן להעביר בעלות ברכב כזה, שנרשמה הערה ברישיון הרכב שלו, עד לתיקון התקלה.

היבואנים טוענים כי המצב החדש גורם לכך שישראל היא המחמירה ביותר בטיפול בתקלות בטיחות סדרתיות, וכי יבואנים בחו”ל נדרשים לתקן תקלות כאלה תוך זמן ארוך יותר. בכל מקרה, ברור שהמצב בישראל כיום עדיף על המצב הקודם, בו יבואנים התעלמו מקריאות לתיקון שפורסמו על ידי היצרנים. ביקורת נוספת על החוק היא, שהוא מעניק יתרון למוסכי היבואן על פני מוסכים מורשים אחרים, כי בעל רכב שקיבל הודעה להגיע לתיקון כזה חייב להכניס את הרכב לתיקון במוסכי היבואן בלבד, וכך מוסכי יבואנים יכולים ‘לפתות’ בעל רכב לחזור לטפל במוסכי היבואן, שהם בדרך כלל יקרים יותר ממוסכים אחרים. 

 

 

מה זה קריאה חוזרת לרכב?
מה זה קריאה חוזרת לרכב, ומה משמעותה במשפט תעבורה?

 

עוד תופעה שמתרחשת בענף הרכב הוא מה שקרוי ‘ריקול שקט’. ריקול כזה מתרחש שהיצרן מזהה תקלה סדרתית ברכב, שהיא לא תקלה בטיחותית, ולכן הוא לא מחוייב לפרסם הודעה לגביה. בתקלות כאלה ניתנת הוראה למוסכים לתקן את התקלה, כשהרכב מגיע לטיפול התקופתי, ולהחליף חלקים על חשבון היצרן, לעיתים אף מבלי ליידע את בעל הרכב. כאן יש יתרון ללקוח שבוחר לטפל ברכב במוסכי היבואן, כי רק שם התיקון יתבצע ללא עלות. בנוסף, התקלה הזו תתוקן בדרך כלל רק כשהרכב נמצא בתקופת האחריות ולא לאחר מכן. 

קיבלתם הודעה מהיבואן על כך שאתם צריכים להגיע לתיקון כזה? לא צריך להיות בפאניקה. צרו קשר עם אחד ממוסכי היבואן וקבעו תור לתיקון. כיצד תדעו אם הרכב בבעלותכם או רכב שאתם עומדים לרכוש צריך תיקון כזה במסגרת ריקול? הודעות כאלה מתפרסמות מדי יום באתר משרד התחבורה ובאתר אגף הרישוי

 

אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, ו/או חוות דעת משפטית. בכל מקרה יש להתייעץ עם עו”ד מוסמך על מנת לקבל ייעוץ המותאם לנסיבות המיוחדת ולנתוני המקרה הספציפי וכל מקרה יש לבחון לגופו. 

דרור כהנוביץ’ הוא עו”ד העוסק בדיני תעבורה במשרד עורכי דין לאה גולדמן, חובב רכב וכותב בבלוג “אב במשרה מלאה“. 

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

9 + 17 =