קיה נירו EV (קרוסאובר חשמלי 100%) – מבחן דרכים

קיה נירו חשמלי

קיה נירו חשמלי 100% מבחן דרכים

מבחן דרכים לקיה נירו EV הקרוסאובר החשמלי 100% עם טווח ריאלי של כמעט 400 ק"מ אמיתיים. לאט לאט נלמד איך נוהגים כראוי במכונית חשמלית

 

מבחן הדרכים פורסם לראשונה במעריב

 

אחרי עשור של נהיגה לא מתפשרת במכוניות בנזין ודיזל, החלו להגיע אלי למבחני דרכים, מכוניות חשמליות. בזה אחר זו, מכונית פנאי חשמלית אחרי קרוסאובר חשמלי (בקצב שמריח כמו תחילתה של מהפכה), הם הופיעו, עם מנועים חשמליים, אחד או שניים, עם טווחי נסיעה חשמליים קצרים או קצרים פחות, והחלו לפתח אצלי, עוד טרם מבחן הדרכים מעין חשש שלא הכרתי או חשתי לפני. אותו חשש מכונה "חרדת טווח" והוא השתחל לעולמינו עם הופעת הרכב החשמלי הראשון – הוא כולל מחשבות רבות והכנה מוקדמת טרם הנסיעה. לאן לנסוע עם הרכב? לאיזה טווח לנסוע איתו? איפה אטען אותו? ואם אתקע, מה יהיה?

חרדת הטווח התפתחה והתעצמה כשהבנתי שהטווח המוצהר רחוק מלהיות הטווח החשמלי הריאלי, בפועל בכביש. את הטווח האמיתי רואים אחרי טעינה מלאה, או אז מתחוור הטווח האמיתי, על גבי לוח המחוונים, והוא לא תמיד מעודד. אם הטווח הריאלי הוא תוצאה של נסיעות אגרסיביות קודמות, שימוש כזה או אחר במיזוג, זה לא משנה, המספרים מול העיניים הם עובדה מוגמרת – יש טווח נסיעה מוגבל ובתוכו צריך לעבוד, כאשר מטרת העל היא להגיע חזרה ליעד בזמן ועם כמה אחוזי סוללה. שזה ההיפך ממצב שיטוט אחר איתור עמדת טעינה מהירה באזור, להגיע אליה ולקוות שהיא פעילה, פנויה, ותקינה, ואז להמתין במהלך הטעינה, 20-30 דקות, לכל הפחות.

 

קיה נירו היברידי

קיה נירו חשמלי וקיה נירו היברידי

קיה נירו חשמלי טווח נסיעה

טווח נסיעה חשמלי ריאלי גדול. קיה נירו חשמלי

 

לא בכדי, המבחנים האחרונים למכוניות החשמליות היו בתוך העיר או בסביבת גוש דן, עד מבחן הדרכים האחרון, לפני הקיה נירו EV, שגרם לי לחשוב אחרת ולנהוג אחרת, איך לא, "בזכות" חשש אמיתי מלהתקע בדרך. כאחת האדם, הייתי צריכה לעבור מקרה פחות נעים או פחות נוח כדי לשנות את ההתנהגות להבא. טו מייק לונג סטורי שורט, או בקצרה: אם אתם נשארים כמעט ללא סוללה, או עמדה קרובה להטעין בה את הרכב, זה הזמן לכבות לחלוטין את המיזוג, לרדת למהירות החוקית הנמוכה ביותר, לעבור למצב אקו ומצב רגנרציה (בלימה רגנרטיבית) אופטימלי. וזהו, קוו לטוב, או מלכתחילה תהיו מחושבים קצת יותר, תכננו נכון את הדרך, עצירה לטעינה במידת הצורך, וקחו בחשבון שטווח נסיעה ריאלי הוא 50-60 קילומטר פחות מהמספר המופיע על הצג בתחילת הנסיעה.

זו כאמור, הייתה הכנה טובה לקראת הפגישה שלי עם הקיה נירו EV, הקרוסאובר הכל חשמלי.

 

קיה נירו חשמלי חוות דעת וסקירה

הגעתי לקיה נירו החשמלי מוכנה, וחוויית הנסיעה הייתה בהחלט שונה

 

קיה נירו בגרסה החשמלית, מעוצב באופן כמעט זהה לגרסאות ההייבריד ופלאג אין הייבריד, היברידי נטען בחשמל (PHEV). למעשה, מ-2016 הוא מעוצב כך, ויש שאוהבים ויאהבו אותו, סולידי, בדיוק כפי שהוא. בגרסה החשמלית אין "גריל" בחזית, יש כיסוי פלסטי בצבע הרכב, שבצידו הימני פתח הטעינה). הנירו EV גם זכה לקבל את הסמל החדש של קיה, שיחד עם החלפת הסמל, שינתה את שמה ל"קיה" במקום "קיה מוטורס" (שחס וחלילה לא תהיה קונוטציה עם מנועי בנזין מזהמים), והסלוגן החדש שלה הוא “movement that inspires”, הכנה לעשור הקרוב, בו נראה סדרה ארוכה של דגמים חשמליים מבית קיה.

הנסיעה בקיה נירו החשמלי התחילה אחרת, והרגישה אחרת במהלכה. למודת ניסיון, שמרתי מההתחלה על כל "חוקי שמירת הטווח", כאשר מולי, על גבי לוח המחוונים הדיגיטלי הצבעוני בגודל 7 אינץ', מחשב דרך ובו, בין היתר, ניתוח אופי נהיגה, שמפרט באחוזים, כמה הנסיעה שלי הייתה חסכונית בדרך (83%!), כמה נסעתי באופן "נורמלי" (17%), וכמה דינאמי/חזק נסעתי? (0 עגול). קיה נירו EV יודע לחלק ציונים בזמן אמת, ולהשאיר את הנהג/ת "בתלם".

יצאנו עם 393 ק"מ, 144 ק"מ אחרי, הגעתי ליעד עם 250 ק"מ טווח. דיוק כזה עוד לא ראיתי. בתחושה שלי, רשמתי ניצחון, גם על חרדת הטווח.

 

קיה נירו חשמלי טווח נסיעה

העיצוב נשאר כפי שהוא מ-2016

קיה נירו תא מטען

קיה נירו חשמלי טעינה מלאה

טעינת סוללה מהירה – מ-20% ל-80% ב-45 דקות

 

נתוני הפתיחה של הנירו החשמלי מעודדים. יש לו מנוע חשמלי עם הספק של 204 כ”ס ומומנט מיידי של 40.3 קג”מ, ותיבת הילוכים עם הילוך אחד. הנירו EV הוא רכב נוח, יציב על הכביש, ומרווח, לנהג, ולנוסעים (בזכות "רצפה" כמעט שטוחה, לטובת מרווח ראוי ונוחות אופטימלית לרגליים). ההאצות שלו דינאמיות, מיידיות ומהנות מאד (עם כזה מומנט ועוד מיידי), ההגה מתקשר וטוב, ומערכות הבטיחות עוטפות אותו ואותנו בצורה טובה במשך כל הדרך. הן נוכחות, במידה הנכונה – מערכת הסיוע לשמירה על נתיב הנסיעה, לדוגמא, הייתה, עוד מאז המפגש הראשון שלנו, אי שם בינואר 2017, ועודנה, אחת הטובות שיש. לא אגרסיבית מדי, לא חלשה או לא מורגשת, פשוט עובדת טוב, ובדיוק רב. מבחינת רעשי דרך, כמעט ולא נשמעו רעשי רוח, גם במהירות נסיעה בינעירונית, אך כניסת רעשי כביש "פיצתה" על כך.

 

קיה לוגו חדש

 

בלימה רגנרטיבית

"נסיעה עם פדל אחד", התחיל להיות משפט שגור בפני חובבי הרכב החשמלי. אתם הולכים לשמוע אותו הרבה, אז תהיו מוכנים. המשפט הזה אומר שהנסיעה ברכב חשמלי היא ברובה, אם לא כל כולה מתבצעת על ידי לחיצה על דוושת אחת – דוושת המיאוץ, ללא כל נגיעה בדוושת הבלם. זה מתאפשר כמובן בסיוע מערכת הבלימה הרגנרטיבית. מערכת שמייצרת אנרגיה לסוללה בזמן האטה או בלימה, ובעצם בולמת את הרכב בעוצמות שונות. בעוצמה חזקה, המערכת מאטה את הרכב עד עצירה, מבלי לגעת בבלמים. בעזרת השיפטרים (מנופים) מאחורי ההגה, מגבירים או מחלישים את עוצמת הבלימה הרגנרטיבית של הנירו, ומאטים או עוצרים אותו מבלי לגעת כלל בדוושת הבלם. זה מעייף, רק שתדעו. רגל ימין עובדת רק בתנועה אחת – מעלה ומטה, ואחרי נסיעה ארוכה מתחילה להתפס. "בעיות של עשירים", אתם בטח חושבים.

הבלימה הרגנרטיבית בקיה נירו EV עובדת בצורה חלקה בכל שלושת המצבים שלה. רוב הנסיעה נסעתי במצב רגנרציה אוטומטי, וכשהתערבתי, נהגתי בעוצמת בלימה מינימלית, ולעיתים רחוקות עברתי לבלימה רגנרטיבית גבוהה יותר, בעוצמה 2, כדי להאט את הרכב בהדרגתיות, ולשמור עוד יותר על הטווח החשמלי. מעטים מבין כלי הרכב החשמליים בהם נהגתי, שייצרו/אחזרו אנרגיה מחודשת לסוללה בעת הנסיעה. גם מוצלחים כמו הקיה נירו EV, אז אל נא תסמכו על זה.

 

תא נהג קיה נירו חשמלי

קיה נירו EV תא נהג

קיה נירו חשמלי 2021

קיה נירו EV 2021

קיה נירו

לוח שעונים קיה נירו EV

קיה נירו חשמלי תיבת הילוכים

תיבת הילוך אחד. קיה נירו EV

קיה נירו מולטימדיה

מסך מולטימדיה 8' עם ממשק מיושן

קיה נירו סקירה

 

קיה נירו EV החדש מוצע בישראל עם "גרסת סוללה" אחת, ורמת אבזור אחת, הכוללת: מסך מולטימדיה 8' (עם ממשק מיושן מעט ל-2021), כולל מצלמה אחורית, מערכת שמע מצוינת, וקישוריות מלאה לאפל קאר פליי ואוטו אנדרואיד, תחתיו יש בקרת אקלים דיגיטלית מפורטת ונוחה מאד לשימוש, עם פתח אוורור גם לנוסעים החמודים מאחור, ותחת בקרת האקלים, משטח טעינה אלחוטי לנייד. בקונסולה הנאה והשימושית, יש בורר הילוכים בצורת חוגה, מצבי נהיגה (אקו, נורמל וספורט). לנהג, מושב מתכוונן חשמלית, הנוסעים ישובים על ריפודים בשילוב עור ובד, והידיות הפנימיות, בגימור אלומיניום, מוסיפות המון לתחושה ולמראה בתא הנהג והנוסעים.

חשוב לציין, ישנה בקרת שיוט אדפטיבית ברכב, מערכת התראה לעירנות נהג, תזכורת לבדיקת המושב האחורי בתום הנסיעה, ואפשרות לניתוק כרית אוויר מול לנוסע שלצד הנהג.

היה מבחן דרכים מכונן עם הקיה נירו EV, רכב חשמלי שימושי ומוצלח, שמשאיר ציפייה גדולה לדגמים החשמלים הבאים של המותג, במיוחד לזה שממש קרוב לנחות אצלנו, ה-EV6.

 

קיה נירו EV חדש

תא נהג. קיה נירו EV

קיה נירו חשמלי תא נוסעים

תא נוסעים נוח ומרווח, עם רצפה כמעט שטוחה. קיה נירו EV

 

שורה תחתונה – קיה נירו EV היא מכונית פנאי חשמלית נוחה, זריזה, ומרווחת למשפחה, במחיר גבוה מול המתחרות המעטות המשווקות בארץ, אך עם יתרון גדול בדינאמיות (הספק המנוע, מומנט), וטווח נסיעה גדול משמעותית. טווח שובר שיוויון.

 

 

קיה נירו EV תעודת זהות:

מנוע חשמלי (150KW)
קיבולת סוללה (קווט"שKWH ) 64
תיבת הילוכים אוטומטית הילוך יחיד
טווח נסיעה מוצהר משולב (ק"מ) 455
טווח נסיעה ריאלי (ק"מ) 393
הספק (סל"ד/כ"ס) 204/3,800-8,000
מומנט (סל"ד/קג"מ) 40.3/0-3,600
תאוצה (0-100 קמ"ש) 7.8 שניות
משקל (ק"ג) 1,825
בסיס גלגלים (מ"מ) 2,700
אורך (מ"מ) 4,375
תא מטען (ליטר) 451
טעינה איטית ביתית – "טעינת לילה" של 9-10 שעות.
טעינת סוללה מהירה – מ-20% ל-80% ב-45 דקות.
דירוג זיהום אוויר 1 מתוך 15
רמת אבזור בטיחות 7 מתוך 8

 

רמת אבזור אחת במחיר 179,900 ש"ח

 

ענת דניאל

ענת דניאל - עורכת אתר הרכב והצרכנות 'מלכת הכביש' מהקמתו ב-2011. כתבת רכב וצרכנות, עורכת מוספים, ומובילת דעת קהל בתחום ב-14 שנים האחרונות. שופטת בטקס הבינלאומי השנתי לבחירת רכב השנה - Woman's world car of the year.