אדוני השוטר: טיפים שיכולים לעזור לכם לא לקבל דוח – טור

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

דוח תנועה
איך להמנע מקבלת דוח תנועה – טור

 

 

נעצרת על ידי שוטר תנועה? כמה דברים שיכולים לעזור לך לא לקבל דו”ח – טור מידע ודעה 

 

כולנו נוסעים בכבישים, וכן יש גם שוטרי תנועה שעושים את תפקידם בסופו של דבר. במידה ונעצרתם, מה לעשות ומה לא לעשות, אתן כמה נקודות שיעזרו לכם לא לקבל דו”ח, או לחליפין נקודות אשר יועילו לכם במידה ותאלצו לבטל את הדו”ח בדרכים המקובלות בחוק. ברגע ששוטר תנועה כרז והורה לכם לעצור, לכדאי ואף מומלץ לסמן לשוטר כי הבנתם כי עליכם לעצור בצד, וכי אינכם בורחים לו. הרי שאין באופן קבוע לעצור באופן מיידי ובטוח בשולי הדרך. בנוסף, לפי נוהלי המשטרה, גם על השוטר קיימת חובה להנחות את הנהג החשוד בביצוע עבירת תנועה, באשר היא, באופן בטוח ושאינו מסכן את נהג הרכב, משתמשי הדרך והן את השוטר עצמו.

לאחר שנעצרתם בצורה בטוחה, הישארו ברכבכם, השוטר יגיע אליכם באופן מיידי, גם כאשר השוטר כרז לכם לצאת מהרכב, הישארו ברכב, הכינו את רישיון הנהיגה ואת רישיון הרכב שיהיו זמינים.

כאשר השוטר מגיע למפתן החלון של הרכב, השוטר בוודאי ישאל  “אדוני אתה יודע מדוע עצרתי אותך?”, על שאלה זו, יש להשיב בשלילה וכמובן באדיבות, כי החל מרגע תחילת המעצר, הינכם בגדר חשוד, כל דבר אשר תגידו יכול לשמש כראייה בבית המשפט.

 

כאשר השוטר יפרט את העבירה ואת הסעיף, קיימות כמה אפשרויות;

 

א’. השוטר הפעיל מכשיר אכיפה כגון ממל”ז (מד מהירות לייזר), דבורה, שיטות צילום כאלו או אחרות, וקיימת ראיה כלשהי לביצוע עבירה. כאשר השוטר ביצע הפעלה של מכשיר הוא מחייב להראות את המכשיר עצמו, המלצה שלי לצלם ולתעד את המדידה עם המכשיר פיזית כפי שהשוטר הציג.

ב. השוטר ראה ביצוע של עבירה אשר אינה מצריכה מכשיר אכיפה למדידה, כגון נסיעה בקלות דעת שזהו סעיף דומיננטי, וכמובן אי ציות לתמרור (רמזור מוגדר כתמרור). במצב כזה, אמליץ לבקש להמיר את הדו”ח לאזהרה, הרבה לא יודעים זאת אך השוטר מחייב להמיר את הדו”ח לאזהרה במידה וזה אפשרי לו.

ג. שיטת מצליח, לשוטר אין כל קייס כנגד הנהג, אך הוא בעורמה מנסה לגרום לנהג להודות בביצוע העבירה, לדוגמא השוטר יבוא ויטען “אני נסעתי על 130 קמ”ש איך עקפת אותי?” לרוב הנהג ייפול במילותיו, ויגיד “וואי לא שמתי לב למהירות שלי” דבר זה הוא הודאה בביצוע העבירה. במצב כזה, פשוט לטעון כי נסעתם כחוק ובמהירות המותרת, לרוב השוטר ישחרר את הנהג.

במידה וקיבלתם את הדו”ח, יש לוודא כי אכן דברי הנהג כתובים כפי שאמרתם, עד רבא, מזכותכם לבקש מהשוטר שלא להזין בדוח את דבריכם ולכתוב אותם בכתב יד על גבי הדו”ח עצמו, רק לאחר שווידאתם כי דברכם נכתבו בצורה שנאמרו, חיתמו על הדו”ח. במידה והשוטר מסרב לכתוב את דברכם או שהוא כתב דברים שאינם נאמרו על ידיכם, אל תחתמו על הדו”ח ותסרבו לקבלו, אל דאגה הוא יגיע אליכם הביתה יותר מאוחר.

פרט חשוב נוסף, מזכותכם להתייעץ עם עו”ד, ייעוץ כזה הוא חינמי!, אם השוטר מסרב לאפשר זו הוא עובר על זכותכם וחשוב מאוד לציין זאת בקבלת הדו”ח ולוודא שדבר זה נרשם.

 

כמה טיפים:

 

  1. אם טרם והותקנה מצלמת דרך ברכבכם, ממליץ ללכת ולהתקין אחת כזו בעדיפות למצלמת דרך עם שתי מצלמות – קדמית ואחורית, אין דבר המעיד מעצמו טוב יותר מצילום וידאו.

  2. לקרוא את החקיקה והתקנות, הן מתעדכנות באופן תמידי ומפורסמות באופן המאפשר לחפש בגוגל ותמצאו את החקיקה או התקנה הרלוונטית.

  3. לנהוג בצורה שאינה בולטת אשר יכולה להעלות לשוטר חדש סביר כי מתבצעת עבירה, למשל, לנהוג בקו ישר ללא סטיות מרובות, דבר המעיד כי הנהג עסוק במשהו אחר שאינו נהיגה, להימנע “מזיגזוג” מרובה בין הנתיבים ובעיקר עקיפות מימין (אתם לא יודעים אם הנהג ברכב שנעקף הוא שוטר – כבר קרה לי).

 

לסיכום

 

יש להתנהג כלפי השוטר באדיבות, הוא עושה את עבודתו. חייבים להיענות לכל הוראות השוטר, למעט יציאה שלא לצורך בדיקה גופנית או כל בדיקה אחרת אשר השוטר מוסמך. אף פעם לא להודות בעבירה אלא לכפור בה, דבר אשר יכול לגרום לשוטר לא לתת דו”ח וכן יכול לסייע בהליך לביטולו. לצלם, תמיד לצלם כל דבר אשר השוטר מגיש לכם כראיה כנגדכם, וכמובן מצלמת דרך תמיד מועילה בכל במצב.

כאשר אינכם יודעים מה לענות לשוטר, לא לשתוק אלא לבקש ממנו להתייעץ עם עורך דין, שיחת ייעוץ היא חינמית לפי כללי האתיקה של עורכי הדין. במידה והשוטר רוצה לתת לכם דו”ח תמיד לבקש להמיר באזהרה, מותר לכם לבקש, בדרך כלל שוטים נעתרים לכך, למעט מקרים מיוחדים כאשר לשוטר אין אפשרות לעשות כך. קיבלתם את הדו”ח תמיד לקרוא מה כתוב בו ולוודא את דיוק הדברים שאמרתם לשוטר בעת מתן הדו”ח, חשוב מאוד וכלל ברזל, לא לחתום על דו”ח שדברכם שונה ואפילו לא לקבלו.

 

 

המאמר נכתב על ידי אביאל אמר, משפטן.

אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, ו/או חוות דעת משפטית. בכל מקרה יש להתייעץ עם עו”ד מוסמך על מנת לקבל ייעוץ המותאם לנסיבות המיוחדת ולנתוני המקרה הספציפי וכל מקרה יש לבחון לגופו.

 

לעוד טורים וכתבות בנושא תעבורה

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

seventeen − 16 =